![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst | Markeer forums als gelezen |
Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#21 | ||
Banneling
|
![]() Citaat:
En waarom een draad met een vraag openen en het antwoord zelf geven? Citaat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#22 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Men mag niet doen alsof dat 'de radicale islam' iets van vandaag is of niet ouder zou zijn dan de vorige eeuw. De 'radicale islam' is niks nieuws, het bestaat al sinds de verovering van Mekka in de 7de eeuw. Het westen heeft daar niks mee te maken. Het westen heeft de jihad niet uitgevonden. http://www.trouw.nl/tr/nl/4324/Nieuw...randeren.dhtml Het is ook niet de schuld van het westen dat moslims vijandig staan tegenover niet-moslims of tegenover moslims die slechts met enkele punt commas verschillen van andere moslims doch daardoor door andere moslims als afvalligen worden beschouwd met alle gewelddadige gevolgen vandien.
![]() |
![]() |
#23 | |||
|
![]() Citaat:
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
![]() |
#24 | |
|
![]() Nota aan mijn pretentieuze zelf: herbekijk The Power of Nightmares, subtitled The Rise of the Politics of Fear, is a BBC documentary film series, written and produced by Adam Curtis. Its three one-hour parts consist mostly of a montage of archive footage with Curtis's narration. The series was first broadcast in the United Kingdom in late 2004 and has subsequently been broadcast in multiple countries and shown in several film festivals, including the 2005 Cannes Film Festival.
The films compare the rise of the Neo-Conservative movement in the United States and the radical Islamist movement, making comparisons on their origins and claiming similarities between the two. More controversially, it argues that the threat of radical Islamism as a massive, sinister organised force of destruction, specifically in the form of al-Qaeda, is a myth perpetrated by politicians in many countries—and particularly American Neo-Conservatives—in an attempt to unite and inspire their people following the failure of earlier, more utopian ideologies. ------------- Toont mooi de analogieën tussen de opkomst van extreem-rechts in Amerika en de opkomst van de radicale Islam aan. De twee bewegingen lijken wel tweelingbroers!! Absoluut herbekijken. BBC-Stuff, supergoed. https://www.youtube.com/playlist?lis...258221FAD496CA
![]() |
![]() |
![]() |
#25 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#26 | ||
|
![]() Citaat:
De Koran is niet gewelddadiger dan pakweg het Oude Testament of oraal doorvertelde Bantoe-religies.
![]() |
![]() |
![]() |
#27 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Waarom zo'n schrik daarover te spreken? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#28 | |
Provinciaal Statenlid
|
![]() Citaat:
Ruik ik daar een racistische uitspraak van u? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#29 | ||
|
![]() Citaat:
Ik moest tijdens mijn studies voor een eindwerk een jonge maghrebijn verdedigen die eerwraak had gepleegd (en daardoor zijn eigen zus vermoordde). Ik vond dat boeiend. En volgens mij ligt ook daar een stuk waarheid. Dat de Islam een totalitaire religie is, dat spreekt. Maar ook het Christendom of het Jodendom zijn dat. Waarom snijdt de ene groep mensen koppen af, en de andere niet. Aan de religie kan het niet liggen, want al die boekjes zijn analoog en bouwen op elkaars deugden verder. Het moet dus aan iets anders liggen. Aangezien ik geen racist ben kan het natuurlijk niet aan de mensen zelf liggen. Vandaar wellicht aan hun cultuur. En met mijn toevallige kennis over eerwraak en het gevoelen van trots (een zeer uniek een zeer fundamenteel gevoelen dat tot vele voor ons onbegrijpelijke handelingen leidt), laat me toe te denken dat het ook daarmee te maken heeft.
Laatst gewijzigd door C2C : 8 januari 2015 om 23:04. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#30 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#31 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
En die is de toets bij de stichter van een religie. Vergelijk Jezus met Mohammed. Dan kan je begrijpen waarom de ene religie geweld legitimeert en de andere dat eigenlijk niet kan. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#32 | ||
|
![]() Citaat:
![]() Tot mijn verbijstering moest ik vaststellen dat er dus in de Belgische, Franse en Nederlandse wetgeving voldoende precedenten zijn die tot de vrijlating van die man hebben geleid. In die tijd waren dat artikels rond "onweerstaanbare drang" -- culturele gewoonten die dus tot die "onweerstaanbare drang" om te moordden leidden. Het ging om comparatieve antropologie van rechtssystemen. En ik kreeg er een lekkere magna cum laude voor. Want ik sprak de man vrij. Gelukkig allemaal een virtueel spel. Maar wel voor een echte volksjury (bestaande uit rechten- en antropologiestudenten). Vandaag bekeken voelt dat vreemd aan. En de man zou nooit vrijgesproken worden, uiteraard. Mijn casus deed zich voor in de zwakke, vrolijke jaren '90, toen we allemaal oppervlakkige multiculturalisten waren... ![]()
![]() |
![]() |
![]() |
#33 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Dan nog durven vragen, hoe we met zen allen kunnen bijdragen. Kom, kom. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#34 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#35 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Waarom de ene groep gelovigen koppensnelt en de andere niet is omdat de profeet mohamed 't voordeed, eigenhandig.
Ook critici vermoordde of liet vermoorden. ( en nog veel meer ongein) Dat heb je bij de andere groepen niet.
Chaos, Panic & Disorder... My Work Here Is Done No other religion [past or present] inspires the sort of hate that the "Religion of Peace" produces. All change is not growth, as all movement is not forward. ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#36 | ||
|
![]() Citaat:
We gaan hier niet verder raken. Dus beter afronden. Voor mij zijn alle religies gevaarlijk. Ik hou het daarbij.
![]() |
![]() |
![]() |
#37 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#38 | ||
|
![]() Citaat:
Jij ziet de gewelddadigheid in de Koran als het belangrijkste element ("de kern"). Voor mij is dat slechts één van vele elementen. En dus zeker onvoldoende grond om de moderniteit van de radicale islam te verklaren. Geopolitieke, sociale en culturele factoren zijn voor mij even belangrijk. Wellicht belangrijker. Dus ik ben het niet eens met wat gij als de "kern" in dit debat ziet. (Nota: wat geweld en religies betreft. Laten we duidelijk zijn: alle religies plegen geweld, en wel epistemologisch geweld -- de ergste vorm van geweld die er bestaat, namelijk het opgeven van de ratio. Poneren dat er een God bestaat. Een zeer gewelddadige epistemologische ingreep. Terreur op het vlak van de ideeën. Aangezien alle religies diezelfde handeling treffen, zijn ze voor mij allemaal even gevaarlijk. Maar dat terzijde.)
![]() |
![]() |
![]() |
#39 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ik heb het over de stichters van de resp. godsdiensten. U fietst daar weer eens heel onhandig aan voorbij. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#40 | ||
|
![]() Citaat:
De zaak zat immers zo: de zus was een meisje dat graag flirtte met jongens in de banlieu. De broer vermoedde dat ze al seks had, voor het huwelijk dus. Hij had haar meermaals gevraagd een maagdelijkheidsonderzoek te doen, maar ze weigerde steeds. Meermaals waarschuwde de broer haar dat hij haar zou vermoorden als ze nog met jongens omging. Op een goeie dag zag hij z'n zus weer flirten, en dan pleegde hij de daad. Dus: 1. juridische precedenten die wijzen op de kracht van "passie" (lijden); 2. psychiatrisch bewijs van hoe dat werk; (3) een goeie schets van het psychische verloop (trage opbouw + procesvernsnellend element); (4) sociologische en culturele feiten. Alles opgeteld en goed verteld = vrijspraak! Ik was natuurlijk de belangrijkste spreker in die casus, met mijn gladde mond en aanleg voor histrionisme, ha! ![]() ![]()
![]() |
![]() |