Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 11 oktober 2015, 17:17   #21
Another Jack
Banneling

Standaard

Mmmmm...
Lekker veel verlof...

Ik ben nu al vakantieplannen aan het maken voor de zomer...
Another Jack is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 oktober 2015, 18:46   #22
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlaams realist Bekijk bericht
De "late" tot half 6 .
Man , van welke planeet kom je ?
Hier kan ik echt niets meer op antwoorden .
Post dan niks he.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 oktober 2015, 01:57   #23
maddox
Secretaris-Generaal VN

maddox's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Hier kan ik al iets mee doen.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door freespirit Bekijk bericht
Nettoloon van een startende leerkracht zonder gezinslast en als alleenstaande: met nul jaar anciënniteit is dit ca. 1500 euro voor een bachelor (vroegere regent, dus leerkracht lager secundair onderwijs of praktijkleerkracht beroeps). Een beginnende master strijkt ongeveer 1800 euro op (leerkracht hoger middelbaar). Een vastbenoemde bachelor met max. anciënniteit en als alleenstaande heeft ongeveer 2200 euro in het loonzakje, een statutaire master ongeveer 2700 euro. Dit met minstens 25 jaar anciënniteit als ik me niet vergis.
Ik ga niet zeggen dat dit overdreven lonen zijn, in verhouding tot de verantwoordelijkheid die een leerkracht draagt.
Ik zou zelfs durven beweren, met de risico's die een leerkracht momenteel loopt in een doorsnee school, dat het aan de lage kant is.

Maar, er zitten een paar addertjes in dit groene gras.
Citaat:
Een leerkracht krijgt als 'voordelen' ook nog een fietsvergoeding van 0,15 euro / km of een terugbetaling van het Lijn- of treinabonnement. En daarmee houden de voordelen grotendeels op: geen maaltijdcheques, bonussen, laptop, smartphone, bedrijfswagen, groepsverzekering, hospitalisatiedekking, overuren, ... Wel een wettelijk vastgestelde vakantie- en eindejaarspremie. En o ja, je krijgt normaal gezien ook nog een kleine korting op je hospitalisatieverzekering als je die bij Ethias afsluit (vroegere OMOB).
Da's exact dezelfde regeling voor arbeiders en lage rang bediendes in de meeste KMO's.
Citaat:
Hou er echter rekening mee dat bovenstaande vooral van toepassing is voor de vastbenoemden en de TADD'ers (Tijdelijke Aanstelling van Doorlopende Duur). Vele jonge leerkrachten beginnen als interim en hebben vaak niet het geluk een volledige lessenrooster te bekomen. Dat leidt dus ook tot minder loon. Of ze hebben bijvoorbeeld de pech maar 18 lesuren te hebben, maar bijvoorbeeld verspreid in de week in drie of vier verschillende scholen !
Tijdens de grote vakanties ben je officieel als interim overigens werkloos, je krijgt dan wel uitgestelde vergoeding en bent in principe vrijgesteld van het zoeken naar ander werk (witte dopkaart ipv de gebruikelijke blauwe kleur).
Ook hier is het niet veel verschillend van een startende interimmer die geen gericht technisch en/of knelpuntberoep profiel kan aanbieden. Met natuurlijk het verschil van de schoolvakanties.
Citaat:
Het kan 5 �* 10 jaar duren voordat je ergens min of meer vast in ee of twee scholen aan de slag kan. En de benoemingskermis is nog steeds één grote pot vriendjespolitiek.
Hola, gaat U beweren dat ambtenarij partijkaartgebonden voordelen opleverd?
Citaat:
In regel moet een onderwijzer/kleuterleider 28 lesuren presteren, een bachelor 24 lesuren en een master 21 uren, dit om aan een 'volle' lesrooster te komen en dus 100 % inkomen. Heb je minder, wordt dit op een breuk berekend aan de hand van het overeenstemmende brutoloon. Een leerkracht dir bijvoorbeeld halftijds 12/24 uren werkt, die krijgt het halve brutoloon van een voltijdse, maar door de progressiviteit van ons systeem krijgt die een stukje meer dan de helft uitgekeerde nettoloon.
En hier komt de aap uit de mouw.
Dus een startende kleuterjuf moet nog geen 24u per week in de klas staan om haar basisinkomen van €1500 te ontvangen.
Om dat inkomen te hebben mag een beginnende cassiere wel 38u in de supermarkt zijn, en een hoop overuren of rare shifts draaien.
En dan spreek ik nog niet eens over een pakken/krattenstapelaar in een verdeelcentrum. Tonnen materiaal versleuren tijdens een shift, met een inkomen een fraktie boven een uitkering...

Eenmaal benoemd is het helemaal leuk, dan heeft de voorbeeld kleuterjuf een blijkbaar een doorlopend loon tijdens de schoolvakanties.

En dan is het loon plots niet meer aan de lage kant in verhouding tot de verantwoordelijkheden en inspanning vereist. Dan gaat het de kant op van hoe politici het voor zichzelf regelen.
Verantwoordelijkheden kunnen opzijgeschoven of genegeerd worden, de vele "uren" buiten de lesuren kunnen gewoon tot een minimum beperkt worden en gooi er nog eens wat bureaucratees kontlikken bij, en het benoemd ambtenaarspensioen staat al te wachten.

Jaloers op een leerkracht. Neen, ik heb niet de mindset om die job te doen.
Oud 12 oktober 2015, 06:10   #24
Manus
Burger

Standaard

Mij maakt het eigenlijk weinig uit hoeveel verlof leerkrachten hebben, er zijn andere taken in een maatschappij die vervuld moeten worden buiten betaalde arbeid, het is enkel irritant dat ze dit ontkennen.
Misschien is het omdat velen nooit iets anders gekend hebben en daardoor niet inzien hoeveel vrije dagen ze wel hebben; leerling, student, leraar, steeds hetzelfde wereldje met de vele rustdagen en propere werkuren.
Manus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 oktober 2015, 06:21   #25
vlaams realist
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door freespirit Bekijk bericht
Volledige onzin wat je hier schrijft: het brutoloon ligt al een stuk boven de 2000 euro voor een beginnende bachelor. Waarop baseer je je hier ? Larie !!!

Laat deze vraag aub over aan mensen met relevante ervaring in de onderwijswereld.
Ik had het dan ook over de privé , een startende magazijnier ,( een die dus nog niets weet liggen ).
Maar die moet wel 38 h werken voor die 1800 euro Brutto .
vlaams realist is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 oktober 2015, 07:10   #26
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

vlijmscherp's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
Hier kan ik al iets mee doen.

Ik ga niet zeggen dat dit overdreven lonen zijn, in verhouding tot de verantwoordelijkheid die een leerkracht draagt.
Ik zou zelfs durven beweren, met de risico's die een leerkracht momenteel loopt in een doorsnee school, dat het aan de lage kant is.

Maar, er zitten een paar addertjes in dit groene gras.

Da's exact dezelfde regeling voor arbeiders en lage rang bediendes in de meeste KMO's.

Ook hier is het niet veel verschillend van een startende interimmer die geen gericht technisch en/of knelpuntberoep profiel kan aanbieden. Met natuurlijk het verschil van de schoolvakanties.
Met dat verschil dat leerkrachten wel een diploma hoger onderwijs hebben en vooral dat die arbeiders en lagerang bediendes kans maken op promoties, leerkrachten hebben een vlakke loopbaan.
Citaat:
Hola, gaat U beweren dat ambtenarij partijkaartgebonden voordelen opleverd?
een partijkaart zal niet meer zo belangrijk zijn, maar wel wie je kent tout court.
Citaat:
En hier komt de aap uit de mouw.
Dus een startende kleuterjuf moet nog geen 24u per week in de klas staan om haar basisinkomen van €1500 te ontvangen.
Om dat inkomen te hebben mag een beginnende cassiere wel 38u in de supermarkt zijn, en een hoop overuren of rare shifts draaien.
En dan spreek ik nog niet eens over een pakken/krattenstapelaar in een verdeelcentrum. Tonnen materiaal versleuren tijdens een shift, met een inkomen een fraktie boven een uitkering...

Eenmaal benoemd is het helemaal leuk, dan heeft de voorbeeld kleuterjuf een blijkbaar een doorlopend loon tijdens de schoolvakanties.

En dan is het loon plots niet meer aan de lage kant in verhouding tot de verantwoordelijkheden en inspanning vereist. Dan gaat het de kant op van hoe politici het voor zichzelf regelen.
Verantwoordelijkheden kunnen opzijgeschoven of genegeerd worden, de vele "uren" buiten de lesuren kunnen gewoon tot een minimum beperkt worden en gooi er nog eens wat bureaucratees kontlikken bij, en het benoemd ambtenaarspensioen staat al te wachten.

Jaloers op een leerkracht. Neen, ik heb niet de mindset om die job te doen.
maar vanwaar komt die mythe dat een leerkracht enkel werkt als die voor de klas staat? Het kan toch niet zijn dat zo vele mensen zo kortzichtig zijn? Wie bereidt dan die lessen voor? wie verbetert al dat huiswerk en die taken? wie maakt die proeven en examens op?

een simpele regel: het aantal uren dat je lesgeeft maal 2 is wat je er voor moet doen. Daarbij komt dat je constant voor mensen staat en dat je je je uren maal anderhalf moet rekenen om te kunnen vergelijken met gewone bedienden.
Ik heb trouwens nog geen enkele leerkracht horen zeggen dat er geen zwaardere beroepen zijn...

Voor mij speelt vooral jaloezie een grote rol als er gesproken wordt over leerkrachten en het verlof. Leerkrachten zijn idd thuis in de vakanties waardoor ze geen opvang moeten regelen voor hun kinderen. En ja, ze hebben meer verlof dan de andere werkende mensen.

Maar hoe komt dat het aantal verlofdagen in alle ons omringende landen ongeveer gelijk is voor die leerkrachten? Meestal wat anders verdeeld, 8 weken in juli-augustus hebben er weinig maar die worden in de andere gecompenseerd in het jaar. Zijn ze dan in alle landen gek?
Oud 12 oktober 2015, 07:10   #27
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

vlijmscherp's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack Bekijk bericht
Mmmmm...
Lekker veel verlof...

je mag het hebben, ik zal wel buiten de drukke, minder dure, periode verlof nemen
Oud 12 oktober 2015, 07:47   #28
Het Verzet
Europees Commissaris

Het Verzet's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik had het dan ook over de privé , een startende magazijnier ,( een die dus nog niets weet liggen ).
Maar die moet wel 38 h werken voor die 1800 euro Brutto .
Da valt goed mee voor op uw gat te zitten en ewa met een clark rond te bollen. En stress 0,0.
Het Verzet is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 oktober 2015, 08:16   #29
vlaams realist
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Verzet Bekijk bericht
Da valt goed mee voor op uw gat te zitten en ewa met een clark rond te bollen. En stress 0,0.
Wel goed dat je een job onmiddellijk stressloos en dom vindt , zonder te weten wat ze inhoud .
Dat er aan elke job wel moeilijke kantjes zitten zal zeker niet bij jou opkomen .
vlaams realist is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 oktober 2015, 08:34   #30
Het Verzet
Europees Commissaris

Het Verzet's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Wel goed dat je een job onmiddellijk stressloos en dom vindt , zonder te weten wat ze inhoud .
Dat er aan elke job wel moeilijke kantjes zitten zal zeker niet bij jou opkomen .
Ba neet, gewoon wa gezonde vooroordelen, gelijk velen ze ook toepassen op de job van leerkracht.
Het Verzet is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 oktober 2015, 08:40   #31
Pericles
Secretaris-Generaal VN

Pericles's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack Bekijk bericht
Mmmmm...
Lekker veel verlof...

Je mag nu al tot je 67 aan de slag , zonder recht op brugpensioen.
Dat is toch al positief.
En tegen dat je zo oud bent zal je niet meer pensioen krijgen dan een werknemer in de privé.
Profiteer er ondertussen wat van.
Pericles is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 oktober 2015, 09:07   #32
fox
Secretaris-Generaal VN

fox's schermafbeelding

Standaard

Mij interesseert het geen reet hoeveel verlof die gasten hebben. Het interesseert mij alleen of ze al dan niet hun werk goed doen. Zolang hun leerlingen een degelijke opleiding krijgen dan kan het mij echt niet schelen of ze nu niets meer doen als ze thuiskomen of daar nog zitten voor te bereiden tot 22u. Je hebt altijd leerkrachten die niet slim genoeg zijn om hun voorbereiding op een relatief korte termijn te doen. Ze moeten dan wel niet zagen dat ze wat langer moeten werken. Als ze het niet aankunnen, dat ze dan een andere job zoeken. Al dat geneut altijd.
In de psychologie staat machiavellisme voor een bepaald soort persoonlijkheidsstoornissen. Niets in dit land is machiavellistischer dan de PS. Niets is zo asociaal als de PS-politiek. Grote armoede! Slecht onderwijs! Hollande achterna! Het verliezende kamp in de laatste verkiezingen!
fox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 oktober 2015, 10:00   #33
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Leerkrachten vinden tussen al dat voorbereidend werk altijd voldoende tijd om lange wereld reizen te doen en ieder feestje mee te pakken.

Hoeveel keer moeten ze zich voor bereiden als alles klaar lag en het ieder jaar hetzelfde is?
Huiswerk of zo verbeteren ze in de klas terwijl ze een oefening geven.
Hoelang ben je trouwens bezig aan een paar Vodjes papier?
10 minuten ongeveer.
Oud 12 oktober 2015, 10:13   #34
Pericles
Secretaris-Generaal VN

Pericles's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
Leerkrachten vinden tussen al dat voorbereidend werk altijd voldoende tijd om lange wereld reizen te doen en ieder feestje mee te pakken.

Hoeveel keer moeten ze zich voor bereiden als alles klaar lag en het ieder jaar hetzelfde is?
Huiswerk of zo verbeteren ze in de klas terwijl ze een oefening geven.
Hoelang ben je trouwens bezig aan een paar Vodjes papier?
10 minuten ongeveer.
Zoiets.
En het is elk jaar hetzelfde.
En tot en met de tweede graad secundair mag je zelfs volkomen gatlomp zijn.
Er moet nog veel van de historische voordelen af.
En ze zullen allemaal netjes blijven zitten want in de privé zullen ze niet meer verdienen.
Pericles is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 oktober 2015, 10:43   #35
Klein Licht
Minister-President

Standaard

Voor de 'moeilijke' vakken vinden ze geen kandidaten en ze laten ze al afstuderen als ze zonder teveel fouten hun eigen naam kunnen schreifen

Gelukkig horen we tegenwoordig vaak van verontruste burgers hoe we dit kunnen oplossen: gewoon de voordelen van de job wegnemen en ze gelijkstellen met magazijniers.
Klein Licht is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 oktober 2015, 10:45   #36
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Tussendoor pakken ze nog eens ieder jaar maximum sociaal verlof en aanvullend ziekte verlof.
Loopbaan onderbreking en vervroegd een of ander stelsel om sneller in pensioen te zijn.
Het is precies allemaal speciaal voor hun uitgevonden.

De leerlingen houden ze bezig met kloterij om tijd op te vullen waar ze nadien totaal niks meer mee kunnen doen.
Gewoon om hunzelf een reden van bestaan te geven.
Oud 12 oktober 2015, 10:51   #37
fox
Secretaris-Generaal VN

fox's schermafbeelding

Standaard

Zo een leerkracht LO, hoeveel lesvoorbereiding heeft die eigenlijk? Als de leerlingen de 5 km moeten lopen, zou hij dan lang bezig zijn met uitrekenen hoeveel toertjes dat is rond de atletiekpiste?
In de psychologie staat machiavellisme voor een bepaald soort persoonlijkheidsstoornissen. Niets in dit land is machiavellistischer dan de PS. Niets is zo asociaal als de PS-politiek. Grote armoede! Slecht onderwijs! Hollande achterna! Het verliezende kamp in de laatste verkiezingen!
fox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 oktober 2015, 10:52   #38
Tavek
Banneling

Standaard

De kwaliteit van het middelbaar onderwijs loopt al jaren achteruit, zeker als we kijken naar de instroom in het hoger onderwijs: basiskennis van weleer is nu al iets dat enkel de sterkeren kunnen (met sterkeren bedoel ik degene die uit de prestigescholen komen) en dan nog...

Toen ik les gaf aan de burgies merkte ik dat wat standaard was voor ons (zonder rekenmachine primitieve functies uitrekenen, etc...) voor hun gewoon niet meer ging. Ofwel leren ze het niet meer, ofwel is er niet genoeg aandacht voor de routine er in te brengen (ik heb op het 6de me grijs gewerkt aan integralen en differentialen) en vergeten ze het snel.

Ook discipline, zelfstandig werken, aandacht voor diepgang in de kennisopbouw...het ontbreekt allemaal. Vaardigheden, ja, maar daar ben je vet mee in een wetenschappelijke opleiding die toch sterk steunt op kennis.

In ieder geval moet je nu steeds meer op de universiteit het werk van de leerkrachten middelbaar overdoen. En daar krijgen ze 5k bruto voor pm.

Schandalig. En dan durft zo een mieke nog eens te klagen.

Laatst gewijzigd door Tavek : 12 oktober 2015 om 10:52.
Oud 12 oktober 2015, 10:55   #39
Tavek
Banneling

Standaard

Overigens de kwaliteit van de leerkrachten, en zeker de bachelors, is al lang niet meer om over naar huis te schrijven.

http://www.knack.be/nieuws/belgie/le...mal-85054.html

En van zoiets moeten mijn kinderen straks les krijgen....
Oud 12 oktober 2015, 11:01   #40
Hypochonder
Secretaris-Generaal VN

Hypochonder's schermafbeelding

Standaard

Wat zit dat wijf te zagen? Ze heeft toch veel verlof.
Hypochonder is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:43.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be