Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Mobiliteit & verkeersveiligheid
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum!

Antwoord

Discussietools
Oud 8 juli 2022, 18:05   #21
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Geschokte hybride rijder: 'Accu vervangen kost méér dan de auto waard is!'

https://autobahn.eu/artikel/472428/g...-auto-waard-is

Ik voorspel dat iedere bezitter zal schrikken.
Oud 9 juli 2022, 11:18   #22
De Rode Willem
Perm. Vertegenwoordiger VN

De Rode Willem's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Uit de geciteerde link:

Wie de accu veel oplaadt en korte afstanden rijdt, doet dat inderdaad zuinig.

Ziezo, dat komt overeen met het gebruik dat ik maak van mijn auto:
zowel in Vlaanderen als in Spanje: korte afstanden. Ook zo tijdens andere vakantieverblijven.
Maar het naar ginder rijden en terugkeren, wil ik zelf bepalen waar ik overnacht en waar ik tank.

Komen er een fatsoenlijk aantal oplaadpunten bij (zoals ik elders al zei: min. de helft van alle parkeerplaatsen op de aires langs de autostrade, in zowat alle hotels één oplaadpunt per kamer ... bla bla ...), plus nog een beetje extra autonomie en een beetje lagere aankoopprijs, en ik ga overstag voor een full-electric.
Wij hebben zo'n plug in hybride
Ondertussen 8 maand 14000km gereden en al 4 keer moeten gaan tanken (reken aan zo'n 50l per tankbeurt en dan zitten wij aan een gemiddeld benzine verbruik van 1,5 l/100 km)
Wel elke dag batterij opladen en zo veel mogelijk electrisch rijden
Opladen gebeurt grotendeels met zonnepanelen + thuisbatterij

Dus ik kan de openingspost verwijzen naar het rijk der fantasie. Mijn plug in hybride (Toyota) is zuiniger dan door de construkteur beloofd (en rijdt electrisch ook een pak verder dan in de technische specificaties). Er moet wel bijgezegd worden dat electrisch en hybride rijden een aangepaste rijstijl vereisen om echt het onderste uit de electrische kan te halen.

En ik ben onafhankelijk van laadpalen en de daarbij horende miserie en bepaal, zoals u ook stelt, zelf waar ik stop niet de batterij met het rijbereik van ± 1000 km in hybride modus. Plug in hybride is op dit moment, voor mij, het beste compromis tussen zuinigheid (en dus ecologie) en vrije mobiliteit.

Geef nooit een boomerang aan idioten
De Rode Willem is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 juli 2022, 11:24   #23
De Rode Willem

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
Geschokte hybride rijder: 'Accu vervangen kost méér dan de auto waard is!'

https://autobahn.eu/artikel/472428/g...-auto-waard-is

Ik voorspel dat iedere bezitter zal schrikken.
Ikzelf rijd nu al 6 jaar hybride (onze vorige wagen was een Toyota hybride (geen plug in)) en heb nog geen problemen met een batterij mee gemaakt.
Bij de garage waar ik de auto heb besteld hebben ze een klant die al 15 jaar met een Prius Hybride rijdt zonder batterijproblemen. Trouwens Toyota geeft 10 jaar garantie op de batterij !!!

En allicht dat men pech kan hebben. Zoals die kennis die een (nieuwe) Audi kocht en deze na 2 jaar heeft van de hand gedaan wegens motorproblemen die het vervangen van de motor vereisten. De oorzaak werd in de schoenen van de klant geschoven, en hij zou opdraaien voor de kosten.

Dergelijke persoonlijke verhalen komt men overal tegen en zijn slechts anekdotisch en zeker niet als algemeen argument te gebruiken.

Oud 9 juli 2022, 11:32   #24
De Rode Willem

Standaard

Citaat:
Ze proberen die kleine motortjes wat op te drijven en tegelijk zo min mogelijk uitstoot.

Maar het is onzin.
Binnen een paar jaar zijn al die batterijen kapot en te duur om te vernieuwen.

Met de techniek die ze ons opdringen zullen alle auto's puur wegwerp producten worden na een korte levenscyclus.
totaal mis
bij Toyota (en vele andere merken) nemen ze (veel te grote) motoren en laten die in de Atkinson cyclus draaien voor een minder verbruik en dus uitstoot in hun hybride wagens
De batterijen van deze hybride gaan helemaal niet kapot na een paar jaar.
Weet ik uit eigen ervaring.

En mocht er dan toch eventueel iets mis gaan Toyota (en vele andere) merken geven 10 jaar garantie op de batterij. Dus als die voor die tijd faalt, wordt die gratis vervangen.

Laatst gewijzigd door De Rode Willem : 9 juli 2022 om 11:33.
Oud 9 juli 2022, 11:35   #25
De Rode Willem

Standaard

Citaat:
Wie onder garantie valt krijgt een herstelling tot aan de minimum capaciteit.
Geen nieuwe batterij.
Maar een paar cellen.
Sorry...dat is bullshit !
Bij Toyota krijgt u een volledig nieuwe batterij.
Nog nooit meegemaakt, maar dat staat wel in het koopcontract vermeld !

Oud 9 juli 2022, 11:48   #26
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De Rode Willem Bekijk bericht
Wij hebben zo'n plug in hybride
Ondertussen 8 maand 14000km gereden en al 4 keer moeten gaan tanken (reken aan zo'n 50l per tankbeurt en dan zitten wij aan een gemiddeld benzine verbruik van 1,5 l/100 km)
Wel elke dag batterij opladen en zo veel mogelijk electrisch rijden
Opladen gebeurt grotendeels met zonnepanelen + thuisbatterij

Dus ik kan de openingspost verwijzen naar het rijk der fantasie. Mijn plug in hybride (Toyota) is zuiniger dan door de construkteur beloofd (en rijdt electrisch ook een pak verder dan in de technische specificaties). Er moet wel bijgezegd worden dat electrisch en hybride rijden een aangepaste rijstijl vereisen om echt het onderste uit de electrische kan te halen.

En ik ben onafhankelijk van laadpalen en de daarbij horende miserie en bepaal, zoals u ook stelt, zelf waar ik stop niet de batterij met het rijbereik van ± 1000 km in hybride modus. Plug in hybride is op dit moment, voor mij, het beste compromis tussen zuinigheid (en dus ecologie) en vrije mobiliteit.
Na deze bekentenis van jou, zou ik je toch aanraden om een extra verzekering te nemen.
Een all-in omnium tegen micele-miserie. (grapje he micele, geen persoonlijk aanval hoor)

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 juli 2022, 22:54   #27
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De Rode Willem Bekijk bericht
Sorry...dat is bullshit !
Bij Toyota krijgt u een volledig nieuwe batterij.
Nog nooit meegemaakt, maar dat staat wel in het koopcontract vermeld !
Als het mankement onmiskenbaar een constructie fout of gebrek is binnen die periode, dan wel.

En anders niet.
Oud 11 juli 2022, 21:40   #28
chris k
Staatssecretaris

chris k's schermafbeelding

Standaard

https://www.autoweek.nl/autonieuws/a...omments-801190

En het bedrog van de propere brandende batterijen ?

Als er geen thermoschakelaar is – zoals nog steeds het geval is bij de huidige generatie elektrische auto’s – vliegt de accu in brand. Dit heeft meestal een dramatische afloop, want als accu’s eenmaal in brand staan, is blussen niet meer mogelijk. Er komen dan meer giftige gassen vrij dan bij diesel- en benzinemodellen, terwijl de temperatuur kan oplopen tot meer dan duizend graden, waarbij zelfs lichaams?*delen smelten alsboter in de zon. Daarom gebruiken brandweerkorpsen speciale containers om elektrische auto’s in af te koelen.
chris k is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 juli 2022, 18:05   #29
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door chris k Bekijk bericht
https://www.autoweek.nl/autonieuws/a...omments-801190

En het bedrog van de propere brandende batterijen ?

Als er geen thermoschakelaar is – zoals nog steeds het geval is bij de huidige generatie elektrische auto’s – vliegt de accu in brand. Dit heeft meestal een dramatische afloop, want als accu’s eenmaal in brand staan, is blussen niet meer mogelijk. Er komen dan meer giftige gassen vrij dan bij diesel- en benzinemodellen, terwijl de temperatuur kan oplopen tot meer dan duizend graden, waarbij zelfs lichaams?*delen smelten alsboter in de zon. Daarom gebruiken brandweerkorpsen speciale containers om elektrische auto’s in af te koelen.
Ik geloof eer wat men allemaal in dit artikel van touring wegenhulp schrijft.
En dat is wel licht anders, kuch kuch, ...

https://www.touring.be/nl/artikels/e...parkeergarages

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
Oud 12 juli 2022, 19:12   #30
chris k
Staatssecretaris

Standaard

Ze stellen het voor als een blustoestel ....kan zijn dat het chemische een koelende effect veroorzaakt .
Maar als er een zware kortsluiting in een batterij zit moet het heel zwaar spul zijn om dit te stoppen.
Oud 17 juli 2022, 20:37   #31
Micele
Secretaris-Generaal VN

Micele's schermafbeelding

Standaard

De Britten schaffen per direct de subsidie voor plug-in (PHEV) volledig af. Genoeg betere BEVs nu.
Ze wisten het ruim op voorhand dat het tijdelijk was en in trappen per jaar verminderd, premie bestond al in 2011, toen vette £5,000 en in 2022 nog altijd £1,500.

Citaat:
https://www.engadget.com/uk-eliminat...093516936.html
June 14, 2022

The UK just eliminated its EV rebate incentive

'The government has always been clear the plug-in car grant was temporary.'

The UK government has ended its plug-in car grant program effective immediately, it announced. The scheme first launched in 2011 with grants up to £5,000 ($6,089) or 25 percent of the cost of the car, but were gradually reduced to £1,500 ($1,827) where they sat until today. The grant ends on future sales, but will still be honored for any buyers that already applied for it.
Citaat:
https://www.automobielmanagement.nl/...ie-plug-in-af/

Britten schaffen per direct subsidie plug-in af

De Britse regering heeft de subsidie voor de aanschaf van een plug-in auto geschrapt. Die maatregel gaat ook onmiddellijk in, heeft het ministerie voor transport meegedeeld. Volgens het departement heeft de regeling “met succes de Britse elektrische autorevolutie gelanceerd en de verkoop van bijna een half miljoen EV’s ondersteund”.

15 juni 2022
De PHEV zullen nog wat meer inzakken, de BEV verkochten al enkele jaren veel beter dan PHEV.

Laatst gewijzigd door Micele : 17 juli 2022 om 20:46.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 juli 2022, 21:17   #32
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
De Britten schaffen per direct de subsidie voor plug-in (PHEV) volledig af. Genoeg betere BEVs nu.
Ze wisten het ruim op voorhand dat het tijdelijk was en in trappen per jaar verminderd, premie bestond al in 2011, toen vette £5,000 en in 2022 nog altijd £1,500.

De PHEV zullen nog wat meer inzakken, de BEV verkochten al enkele jaren veel beter dan PHEV.
Dat is de regering van Johnson dus die dat zo doet.
Wel, zo'n man moet je maar als voorbeeld nemen.

Ik denk dat het teveel steunen van elektrische auto's ten opzichte van de plug ins, een nefaste invloed zal hebben op de economie.
Je moet niet trachten te lopen, als je nog maar amper kunt wandelen.

Oud 17 juli 2022, 23:01   #33
Micele
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Dat is de regering van Johnson dus die dat zo doet.
Wel, zo'n man moet je maar als voorbeeld nemen.

Ik denk dat het teveel steunen van elektrische auto's ten opzichte van de plug ins, een nefaste invloed zal hebben op de economie.
Je moet niet trachten te lopen, als je nog maar amper kunt wandelen.
Britten denken anders. plug ins worden daar overigens al 11 jaar volop overdreven gesteund, amai mijn voeten, dat moet een Europees record domheid zijn. Kijk eens naar Nederland.

Laatst gewijzigd door Micele : 17 juli 2022 om 23:04.
Oud 18 juli 2022, 14:45   #34
Micele
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Ferrari plug-in hybride, en ook de Lamborghini Huracan zal PHEV worden. Desnoods met een V10, kuch...

Gewoon om zolang mogelijk de CO2-op-papier door pakweg 6 te delen zolang de normtest nog gatachterlijk blijft tot 2025.
Citaat:
Met een lege batterij zou het gaan om een 300 tot 800 procent hogere uitstoot.
Zo houdt men de inschrijvingstaksen en wegenbelasting die baseren op CO2 zeer laag. (in enkele landen die het nog niet helemaal snappen)

Soit, onze mooie Ferrari zou eco gereden tot 25 km electrisch kunnen halen, en daarna tja dat interesseert toch niemand?

Zolang de kleine batterij (7 kWh) genoeg opgeladen is zorgt de E-motor voor 20% van het totaalvermogen, voor wie tot 663 PK nog niet genoeg is krijgt nog een zetje van 167 PK, vooral bij het vertrekken, waar instant vermogen gevraagd is (best op droge weg). En na xx kms daarna tja dat interesseert toch niemand?

Citaat:
https://www.autowereld.be/autonieuws...brid-2022.html

Nieuwe model / Officieel: Ferrari 296 GTB V6 Plug-in Hybrid (2022)

De nieuwe Ferrari 296 GTB wordt aangedreven door een plug-inhybride V6-biturbo met een systeemvermogen van liefst 830 pk, wat dit Steigerende Paard krachtiger maakt dan de F8 Tributo.

Maranello is een sportwagen rijker. Hoewel de Ferrari aangedreven wordt door een 2,9 liter-V6 die ruggesteun krijgt van een elekromotor en twee turbo's, positioneert hij zich tussen de F8 Tributo en de SF90 Stradale. En maar logisch ook, want de plug-inhybride aandrijflijn verzamelt een syteemvermogen van 830 pk voor een maximumkoppel van 740 Nm. De elektrische module combineert een 167 pk sterke elektromotor met een accupakket van 7,45 kWh, wat zich zou vertalen in een elektrische autonomie van 25 kilometer. De elektrische topsnelheid bedraagt 135 km/u.

2,9 seconden!

De Ferrari 296 GTB heeft aan 2,9 seconden genoeg om van 0 naar 100 km/u te snellen, het sprintje van 0 naar 200 km/u neemt niet meer dan 7,3 seconden in beslag. De topsnelheid ligt boven de 330 km/u. Ferrari belooft een nog intensere rijbeleving dat de F8 Tributo. Dat belooft. De nieuwe telg dankt zijn naam aan zijn kenmerken: 296 voor de 2.9 V6, en GTB voor Gran Turismo Berlinetta.

Bekend interieur

Binnenin zien we opnieuw vooral gelijkenissen met de SF90 Stradale, met een dashboard dat zo goed als volledig naar de bestuurder is gericht, al krijgt de passagier in de Ferrari 296 GTB ook het passagiersdisplay om de verbluffende prestatiecijfers de kunnen aanschouwen dat we eerder zagen in andere modellen van Ferrari. De 'eManettino' geeft je de mogelijkheid om te kiezen tussen de verschillende rijmodi (EV, hybrid, Performance en Qualify).

269.000 euro

De Ferrari 296 GTB komt in het eerste kwartaal van 2022 op de markt, en we hebben al zijn prijs: 269.000 euro voor de 'gewone', of 302.000 euro voor de 296 met het Assetto Fiorano-pakket, dat andere schokdempers biedt en iets meer downforce in combinatie met lichtgewicht onderdelen (-12 kilo in totaal), allemaal om de prestaties en de beleving op het circuit iets te verbeteren. Je kan er ook een retro-kleurstelling bij krijgen, zoals de grijs-gele 296 GTB vanop de foto's.
€ 270 k, dus snel kopen vooraleer de premie van £ 1500 uitdooft.

Nederland schafte de subsidie voor PHEV reeds einde 2018 af:
https://www.autoweek.nl/autonieuws/a...ug-inhybrides/

Laatst gewijzigd door Micele : 18 juli 2022 om 15:09.
Oud 20 juli 2022, 11:00   #35
Micele
Secretaris-Generaal VN

Standaard

oude link van maart 2021 (Britse studie) waar de Belgische media tam-tam maakte.

en testaankoop mag dan niet ontbreken.

Citaat:
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2021/03...ug-in-hybride/

De resultaten van een Britse studie (in samenwerking met Test Aankoop) liegen er niet om: plug-inhybrides zijn veel minder efficiënt (en dus minder milieuvriendelijk) dan we denken. Van de 22 geteste wagens in de studie lag het reële verbruik gemiddeld op 4,2 liter per 100 kilometer, hoewel producenten maar 1,6 liter doorgaven. Het echte verbruik is dus gemiddeld bijna drie keer zo hoog als verwacht.

Is het dan de fout van de chauffeur of consument? Niet helemaal. "Ook als de wagen zogezegd in zero-emissie-modus rijdt, gaat hij soms toch nog de verbrandingsmotor gebruiken. Bijvoorbeeld als het heel koud is buiten (...) Zeker bij zware SUV-hybrides wordt er vaak toch naar fossiele brandstof geschakeld", onderstreept Spruyt. "Uit de testen hier blijkt dat plug-in-hybrides 60 procent minder efficiënt zijn dan wat de autobouwers claimen.

En dat is nadelig voor de consumenten, want ze betalen per jaar 460 euro meer aan brandstof dan wat ze dachten toen ze de wagen aankochten."

En dan zijn er ook nog de testomstandigheden waarin de auto's worden gecontroleerd en uitgeprobeerd. "In die testen wordt er niet voldoende rekening gehouden met hellingen, of slecht weer (...) of het feit dat de batterij vaak maar half is opgeladen (...) De testen gebeuren vaak nog in een ideale wereld", aldus de mobiliteitsexperte. Volgens haar is het duidelijk dat een volledig elektrische auto dé oplossing is om over te schakelen naar een uitstootvrije wereld. "De plug-inhybrides leunen in hun uitstoot meer aan bij de auto's op fossiele brandstof die we nu kennen", aldus Spruyt.

https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2021/03...ug-in-hybride/
ff QED bij Audi Q5 phev versus Audi Q4 e-tron die evenveel binnenruimte en koffer bieden.

Vanaf-prijzen Audi Q5 plug-in-hybride:
https://www.autogids.be/model--audi--q5/modellen.html
Q5 plug-in-hybride : 61260 - 74360€

Audi Q5 Advanced 50 TFSI e S tronic quattro 299 PK 61.260 €
Audi Q5 S line 50 TFSI e S tronic quattro 299 PK 62.560 €
Audi Q5 Competition 55 TFSI e S tronic quattro 367 PK 74.360 €

Audi Q4 e-tron pakweg € 14k minder...
Citaat:
https://www.autogids.be/autonieuws/n...E2%82%AC56.350

Ruimte van een klasse hoger

Ondanks het feit dat de Audi Q4 E-Tron een stukje kleiner is dan de Q5, zou hij wel meer ruimte moeten bieden dankzij de meer compacte elektrische aandrijflijn, die een minder lange motorkap vraagt en bovendien komaf maakt met de middentunnel in het interieur. Audi belooft dan ook een genereuze hoeveelheid binnenruimte, zowel voor- als achterin. De koffer is ook best groot te noemen, met een volume van 520 tot 1.490 liter (535 tot 1.460 voor de Sportback).

Prijzen

De Belgische verkopen van de Audi Q4 E-Tron starten al eind april voor de SUV en midden juni voor de Sportback. We kennen ook al direct de prijzen:

Audi Q4 35 E-Tron: vanaf €41.990
Audi Q4 40 E-Tron: vanaf €48.500
Audi Q4 50 E-Tron Quattro: €56.350

De Audi Q4 E-Tron Sportback kost telkens 2.000 euro meer, maar krijgt wel een elektrische kofferklep en Audi Drive Select als extra standaarduitrusting. De Q4 50 E-Tron komt daarnaast standaard als S Line in ons land.

Laatst gewijzigd door Micele : 20 juli 2022 om 11:19.
Oud 20 juli 2022, 11:29   #36
chris k
Staatssecretaris

Standaard

Batterij van EV vervangen prijzen:

https://auto55.mobi/nieuws/34096-bat...jk-duur-is-het

Batterij van een Plug-in vervangen prijzen:

https://inkoopautos.com/kosten-vervangen-hybride-accu/
Antwoord

Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:41.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be