![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst | Markeer forums als gelezen |
Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies. |
Bekijk resultaten enquête: Kan Canada bij de Europese Unie ? | |||
ja |
![]() ![]() ![]() |
36 | 41,38% |
nee |
![]() ![]() ![]() |
51 | 58,62% |
Aantal stemmers: 87. Je mag niet stemmen in deze enquête |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#21 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
De middenste: dat is Eurazië, totaal iets ander dus . Je ziet op de kaart al dat de EU niet kán uitbreiden naar Rusland. Anders zitten we met een Europees-aziatische Unie. de laatste. Ja, een stuk grond waarvan 4% europees is... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#22 |
Parlementslid
|
![]() Canda ligt in Amerika en niet in de Europa.
![]() |
![]() |
#23 |
Partijlid
|
![]() Awel, ik heb niets meer te zeggen hoor.Die kaart"god god" en nog altijd die redenering .Het gewoon een kwestie van verstand.Daar laat ik het bij!
|
![]() |
![]() |
![]() |
#24 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Een ronduit SCHITTEREND idee! Ik ben er helemaal voor gewonnen!
![]()
Stuyckisme 1: "Positieve discriminatie is immers ook racisme" ![]() Stuyckisme 2: "Iemand op mijn werk probeerde me wijs te maken dat onze prins in Wallonië altijd al als prince Philippe door het leven ging." ![]() De langverwachte outing van duveltje382 |
![]() |
![]() |
![]() |
#25 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Leg jouw "verstand" dan maar eens uit.. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#26 |
Vreemdeling
|
![]() [size=6]Canada ?? [/size]
![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#27 |
Vreemdeling
|
![]() Hoe jammer ik het ook vind, Canada mag niet toetreden tot de Europese Unie. We moeten ergens onze grenzen stellen. Er is nu al discussie genoeg over de oostgrens van de Unie, conflicten over de westgrenzen kunnen we missen als kiespijn.
Ik vind Canada een bijzonder land. Ooit, in een grijs verleden, heb ik mijn thesis gemaakt over de identiteit van de Québécois, de hoofdzakelijk Franstalige Canadezen. Daaruit bleek dat zij een heterogene bevolking vormden, maar een duidelijk Europese sociale structuur kenden. In feite kon je de toestand tot 1960 er grotendeels vergelijken met die in België. Een Katholieke, Franstalige bevolking werd er onderdrukt door een Engelstalige minoriteit. Deze laatsten hadden de politieke en economische touwtjes in handen. Vanaf 1960 startte de révolution tranquille. De Franstaligen werden zich steeds meer bewust van hun eigen identiteit, van hun specificiteit, hun "anders-zijn" en kwamen op voor hun taal- en culturele rechten. Ze zijn dan ook heel fier op hun Europese (Franstalige) origine en blijven daar ook in de 21ste eeuw voor militeren. Dat betekent echter niet dat ze een zelfstandige staat moeten worden. Precies hun heterogeniteit en wederzijds respect voor de rechten van de andere gemeenschap - vooral de dominante Franstalige taalgroep - zorgt ervoor dat Québec een samenleving is waar multiculturaliteit werkt. Natuurlijk zijn er nog opstootjes en is waakzaamheid geboden, maar meer en meer mensen zijn ervan overtuigd dat de huidige situatie verre van slecht is. De Franstaligen mogen er Europees en Franstalig zijn, de Engelsen mogen er vrij wonen en onderwijs in eigen taal hebben, maar met respect voor de Franstaligen. Daar hoort onder andere verplichte Franstalige les bij. De Engelstaligen voelen zich minder Europees dan de Québécois, maar hebben ook een eigenheid. Ze willen zich duidelijk differentiëren ten opzicht van de inwoners van de Verenigde Staten. Het Canadees-zijn is een soort nationaal gevoel van openheid, van harmonie... Dit in tegenstelling tot het platte patriottisme van de Verenigde Staten. Zou Canada, indien er geen oceaan tussen Europa en hun land lag, bij de EU kunnen komen? Voor Québec geldt dat m.i. wel, de rest van Canada niet. Maar gezien de Atlantic/Océan Atlantique ![]() Misschien kunnen onze politici een voorbeeld nemen aan Canada. Natuurlijk is het niet allemaal rozegeur en maneschijn en moeten de politici in Québec heel waakzaam zijn (daarom vind ik de vertegenwoordiging van het nationalistische Bloc Québécois in het federale parlement belangrijk), maar men gaat er minder uit van een conflictmodel. De Canadese maatschappij kan er maar wel bij varen.
![]() |
#28 |
Vreemdeling
|
![]() trouwens, mijn thesis is te lezen op mijn website (www.peternet.be.tf/teksten)
![]() ![]()
![]() |
#29 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#30 | |
Vreemdeling
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#31 |
Europees Commissaris
|
![]() Voor de Turken:
Canada is één der eerste landen die de genocide op de Armeniërs officieel heeft erkend. Goed hé? Nu de Turken zelf nog.
![]() |
#32 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#33 |
Provinciaal Gedeputeerde
|
![]() Wat een belachelijk idee! Canada heeft nooit deel gehad in de Europese geschiedenis. Qua waarden zijn ze wel Westers, maar als dit een criterium is moeten landen als bvb Australië er dan ook bij.. .
Turkije daarentegen mag dan wel een moslimland zijn en cultureel ietwat verschillen van west-europa. Turkijke heeft echter wél duidelijk een Europese geschiedenis. In de eerste helft van de 16e eeuw wordt niet ten onrechte steeds verwezen naar Karel V, Frans I, Henry VIII en Suleiman als belangrijkste vorsten. En dan zwijg ik nog over de immense rol die het speelde bij strategische conflicten tss Europese grootmachten in de negentiende eeuw. Niet voor niets werd Turkije vaak uitgenodigd om deel uit te maken van het 'concert van Europa' toen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#34 | |
Gouverneur
|
![]() Citaat:
Grenzen zijn kunstmatig. De (vooralsnog) enige natuurlijke grens is onze atmosfeer. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#35 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#36 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#37 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Vermijd woordenwisselingen met kletskousen: elk kreeg een tong, maar weinigen verstand. Disticha Catonis Laatst gewijzigd door Scarabaeida : 14 januari 2005 om 01:12. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#38 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Welnu, als d�*t het criterium wordt dan moet Rusland zeker bij de EU. En een paar eeuwen na ons zal op basis van dat element de VS bij de EU moeten komen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#39 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#40 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ach, Engeland is aan 't opschuiven naar de andere kant van de Atlantische Oceaan, waarom zou Canada dan niet een beetje kunnen opschuiven in onze richting?
![]() En neem er meteen ook maar de Bermuda-driehoek bij, dan kunnen de politiekers onze centjes op een iets meer verklaarbare manier doen verdwijnen. [size=1](Wat dat Cyprus betreft: als Grieks-Cyprus in Europa ligt, ligt Turks-Cyprus dat volgens mij ook hoor. Die twee liggen geen duizenden kilometers van elkaar ![]()