Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Archief > Partijdiscussies
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Partijdiscussies In dit forum kun je discussiëren over (standpunten van) politieke partijen. Plaats hier alles die specifiek te maken heeft met een bepaalde partij (of meerdere partijen).

Bekijk resultaten enquête: Wat vind je van de BUB ?
Een uitstekend alternatief 6 11,76%
Een aantal punten spreken me wel aan, maar niet allemaal 3 5,88%
Helemaal niets voor mij 42 82,35%
Aantal stemmers: 51. Je mag niet stemmen in deze enquête

Discussietools
Oud 15 februari 2005, 19:45   #21
Distel
Secretaris-Generaal VN

Distel's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door België-mijn-land
Alsof er geen particratie zal zijn in een republiek ! Het zou nog veel erger zijn ! Bij een koning met politieke macht wordt die particratie tenminste nog onder controle gehouden. Ik ben overigens tegen een staatshoofd met een ceremoniële functie, want dat is inderdaad weggesmeten geld. (bvb. koning in Zweden of president in Duitsland) Daar ben je toch niets mee. En als ik moet kiezen tussen een sterke president en een sterke koning, dan kies ik wat België betreft zeker voor een sterke koning, omwille van bovenstaande reden.
Waarom de particratie "onder controle houden" door een onverkozen oppergaai wiens dotatie door diezelfde particratie bepaald wordt als je dat kan laten doen door de bevolking zoals het in een echte democratie hoort?
* Er bestaat evenveel bewijs voor het bestaan van god als voor het bestaan van gele ruimtekaboutertjes
Distel is offline  
Oud 15 februari 2005, 20:04   #22
België-mijn-land
Banneling

België-mijn-land's schermafbeelding

Standaard

De particratie zou de dotatie niet kunnen afnemen of de koning afzetten. De koning is volledig onafhankelijk van de politici als staatsHOOFD.
De koning zou alleen afgezet kunnen worden na een bindend volksreferendum.
Misschien zou dat een goed idee zijn, directe democratie om de 10 jaar bijvoorbeeld een referendum, waarbij de koning het mandaat krijgt van de bevolking om het land echt te regeren. Zo combineer je de voordelen van de monarchie met die van een democratie. Als de bevolking de koning wegstemt, dan moet de rijksregering en het parlement bijvoorbeeld een nieuwe voordragen (bijvoorbeeld de broer of de zoon van de koning), waarbij het volk dan ja of nee kan antwoorden. Is het antwoord ja dan kan de koning weer voor 10 jaar aan de slag.
België-mijn-land is offline  
Oud 15 februari 2005, 20:07   #23
Patriot!
Secretaris-Generaal VN

Patriot!'s schermafbeelding

Stuur een bericht via ICQ naar Patriot! Stuur een bericht via MSN naar Patriot!
Standaard

De BUB is dé partij van en voor het volk.
Patriot! is offline  
Oud 15 februari 2005, 20:11   #24
Revolutie
Parlementslid

Revolutie's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Patriot!
ik zal je moeten teleur stellen
het volk kiest voor Vlaams Belang, en dat zal zo blijven, zelfs als België al lang is gebarst!

nostalgiefoto
Oud 15 februari 2005, 20:17   #25
Distel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
De particratie zou de dotatie niet kunnen afnemen of de koning afzetten. De koning is volledig onafhankelijk van de politici als staatsHOOFD.
De koning zou alleen afgezet kunnen worden na een bindend volksreferendum.
Misschien zou dat een goed idee zijn, directe democratie om de 10 jaar bijvoorbeeld een referendum, waarbij de koning het mandaat krijgt van de bevolking om het land echt te regeren. Zo combineer je de voordelen van de monarchie met die van een democratie. Als de bevolking de koning wegstemt, dan moet de rijksregering en het parlement bijvoorbeeld een nieuwe voordragen (bijvoorbeeld de broer of de zoon van de koning), waarbij het volk dan ja of nee kan antwoorden. Is het antwoord ja dan kan de koning weer voor 10 jaar aan de slag.
En uiteraard kan de bevolking de monarchie op zich ook wegstemmen, waardoor het mogelijk wordt een republiek uit te roepen?
* Er bestaat evenveel bewijs voor het bestaan van god als voor het bestaan van gele ruimtekaboutertjes
Distel is offline  
Oud 15 februari 2005, 20:19   #26
Distel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
De BUB is vooral de partij voor de centjes van het volk, zo is de afgelopen dagen gebleken.
Distel is offline  
Oud 15 februari 2005, 20:25   #27
Patriot!
Secretaris-Generaal VN

Patriot!'s schermafbeelding

Stuur een bericht via ICQ naar Patriot! Stuur een bericht via MSN naar Patriot!
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Distel
En uiteraard kan de bevolking de monarchie op zich ook wegstemmen, waardoor het mogelijk wordt een republiek uit te roepen?
Dat is toch het principe van bindende referenda? Maar ik heb er alle vertrouwen in dat dat nooit zal gebeuren.
Patriot! is offline  
Oud 15 februari 2005, 20:30   #28
daiwa
Secretaris-Generaal VN

daiwa's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
De BUB is vooral de partij voor de centjes van het volk, zo is de afgelopen dagen gebleken.
Dat hebben ze idd ten overvloede bewezen ja.
daiwa is offline  
Oud 15 februari 2005, 20:34   #29
Distel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dat is toch het principe van bindende referenda? Maar ik heb er alle vertrouwen in dat dat nooit zal gebeuren.
En tussentijdse referenda om een koning bvb na 1 jaar al weg te stemmen kunnen ook? Referenda om zijn dotaties te verlagen? Referenda om zijn beslissingen te counteren of om zelf beslissingen door te voeren?

Waarom dan nog een koning? Laat die knopen gewoon doorhakken door de bevolking.
Distel is offline  
Oud 15 februari 2005, 20:35   #30
Distel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Of beter nog, splits België en ruim meteen die communautaire knopen uit de weg. 8)
Distel is offline  
Oud 15 februari 2005, 20:52   #31
Dimitri
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Ook die groot nederlandse gedachte is onzin, want vele Vlamingen moeten niets van die Hollanders. Kijk maar eens in de koers. Stel een Waal en een Hollander zijn voorop voor wie zal het overgrote deel van de Vlamingen zijn denkt ge, natuurlijk voor onze landgenoot uit Wallonië. Wij katholieke Vlamingen hebben veel meer gemeen met de Walen, dan met die Calvinisten uit Holland.
Ik ben geen fanatieke wielrenliefhebber, maar liggen er weleens Walen voorop in een koers???

Verder gaat het weer over de bekende vooroordelen van 'die Hollanders': Hollanders zijn Calvinisten, Vlamingen zijn katholieken. Ten eerste zijn er in Nederland meer katholieken dan protestanten, ten tweede zijn Vlamingen tegenwoordig lang zo katholiek niet meer als ik dat zo eens bekijk. Ik hoor hier op het forum tenminste meer mensen anti-katholieke dan pro-katholieke standpunten verkondigen. Maar ja, voor het clichébeeld tegenover Nederland is het natuurlijk altijd leuk om je geloof eens uit een stoffige kast te trekken. En nog ten onrechte ook, want 1 op de 3 Nederlanders is ook katholiek. Maar goed, misschien ben jij toevallig wel een belijdend katholiek.

Citaat:
Zeker onze kroonprins is iemand die zeker een grotere en politieke bevoegdheid aankan.
Is dit 'om te lachen'? Ik mag hopen van wel.

Citaat:
- Ik ben centrumrechts en conservatief, qua etische standpunten (homohuwelijk, softdrugs, euthanasie, enz...) kan ik mij wel vinden in de programmapunten van het separatistische BlokBelang. Voor mij zijn katholieke normen en waarden zeer belangrijk. Het koningshuis (zeker Boudewijn en onze kroonprins) draagt die uit, bij de partijen is dat VB, zeker CD&V niet meer (waar vind je in godsnaam nog die C terug in haar programma), een beetje bij NVA, maar deze partijen vallen af omwille van hun separatisme. Ik weet wel niet echt hoe BUB staat tegenover katholieke normen en waarden ? Daar mag er nog iets meer duidelijkheid komen. Ik hoop alleszins een meer conservatief programma.
Aha, dus vanwege het katholieke karakter van het koningshuis moet het meer macht krijgen? Vind je dat niet een beetje vergezocht?
Dimitri is offline  
Oud 15 februari 2005, 21:00   #32
daiwa
Secretaris-Generaal VN

daiwa's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De rechtvaardige rechter
Het strafste vind ik nog om de koning MEER macht te geven die idioot verknoeit toch alles en ze willen die meer macht geven goe zot.

En die chocoprins tekent dan alles zonder te lezen en die zou koning moeten worden?
daiwa is offline  
Oud 15 februari 2005, 21:15   #33
zorroaster
Europees Commissaris

zorroaster's schermafbeelding

Locatie: Samenkomst van de schrale, mijmerende Kempen en het overvloedige, spekbuikige Brabant
Standaard

Citaat:
Dat is mijn persoonlijke mening. Ook die punten bovenaan zijn mijn persoonlijke standpunten. België heeft nood aan een sterk staatshoofd die knopen kan doorhakken als het nodig is (bijvoorbeeld DHL-historie). Een voordeel van de koning is dat hij boven de partijpolitiek staat en het belang van alle Belgen kan behartigen, zonder dat het staatshoofd dan meedoet aan communautaire en partijpolitieke spelletjes, zoals dat nu het geval is met onze ministers en het geval zal zijn met een verkozen staatshoofd. Want die zal vooral aan zijn partij denken.
Tijd voor een Nepalees scenario dan maar? Weg met al die politici met hun geëmmer, laat de koning maar de knopen doorhakken? Daar gaan ze mee lachen in Europa, een onverkozen regering...
zorroaster is offline  
Oud 15 februari 2005, 21:17   #34
zorroaster
Europees Commissaris

zorroaster's schermafbeelding

Locatie: Samenkomst van de schrale, mijmerende Kempen en het overvloedige, spekbuikige Brabant
Standaard

Citaat:
Right. Nu het volk nog in de partij krijgen en hun stem bemachtigen en we zijn er...
zorroaster is offline  
Oud 15 februari 2005, 21:29   #35
Bobke
Secretaris-Generaal VN

Bobke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Inderdaad, de BUB wordt geweerd uit de media.
Hoe is dat nu mogelijk.
80% is tegen de splitsing en toch wordt de BUB uit de media geweerd.
Ik weet het, de media is in handen van het VB.
Bobke is offline  
Oud 16 februari 2005, 02:07   #36
Ambiorix
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Waar heb ik gezegd dat Vlamingen landverraders zijn ??? Partijen die de splitsing van het land in zijn programma hebben zijn inderdaad landverraders. Dat heb ik gezegd !

Overigens slechts een kleine minderheid van de Vlamingen is voor de onafhankelijkheid van Vlaanderen, gelukkig maar. De separatistische partijen (NVA en VB) hebben enkel hun aanhang doordat België zo slecht bestuurd wordt en de staatstructuur voor 't moment op niets trekt. Velen geven een prosteststem aan die partijen, omdat een goed Belgisch nationalistisch alternatief zoals BUB nog veel te onbekend is. Een unitaire staat België zoals hierboven beschreven zou voor een beter bestuur zorgen, minder belastingen (want minder overheidsdiensten) en de mensen hoeven hun geliefd land en koning hievoor niet op te geven (een grote meerderheid van de Vlamingen is voor koning en vaderland !)
excuseer. ik bedoelde Vlaamsnationalisten.

Maar nu over jouw "Belgisch alternatief". Ik zie niet in in welke mate dat een alternatief zou wezen voor bv. het VB. Heeft de BUB een streng immigratiebeleid? Equivalent met het Belang? Is de BUB uitgesproken rechts? Wat ivm met criminaliteit, snelrecht? wat ivm naturalisaties van vreemdelingen? Allemaal zaken waar jullie de nadruk op moeten leggen wanneer je een "alternatief" wilt zijn voor VB kiezers.
Ambiorix is offline  
Oud 16 februari 2005, 08:34   #37
De Garde
Europees Commissaris

De Garde's schermafbeelding

Standaard

BUB is de oplossing voor veel problemen?

Wash and go ook!
De Garde is offline  
Oud 16 februari 2005, 09:27   #38
België-mijn-land
Banneling

Standaard

Ik zeg het, voor mij mag er zo snel mogelijk een referendum komen over de koning. Ik ben er van overtuigd dat de koning die met een grote meerderheid zal winnen. Een volksreferendum op geregelde tijdstippen (om de 10 jaar) heeft de volgende voordelen:

- de koning krijgt dan een mandaat van de bevolking om voor de komende 10 jaar het land te besturen. De koning hoeft wat betreft zijn dotatie en zijn positie geen rekenschap meer te geven aan de politici en kan autonoom en boven de particratie het land regeren. De koning kan dan inderdaad als het nodig is knopen doorhakken, daar waar de particratie faalt. Een verkozen president daarentegen is een politieke figuur behorende tot een politieke partij en tot een bepaalde taalgroep, waardoor hij ook onderhevig is aan de particratie en niet het belang van alle Belgen kan dienen. Dus een referendum biedt de koning dan ook de gelegenheid om zijn politieke macht, die nu bitterweinig is uit te breiden. 8)

- Een goede koning kan levenlang aanblijven, want er zijn geen beperkingen qua ambtstermijnen zoals bij een president (vele mogen maar 2 termijnen doen. Dit levert het grote voordeel op van een monarchie en dat is de stabiliserende werking. Het is trouwens door het koningshuis dat ons geliefd landje al vele crisissen heeft doorstaan. De monarchie blijft het bindmiddel voor alle Belgen en via dit referendum zal er dan nog democratische legitimiteit zijn ook. 8)

Een slechte koning daarintegen kan de bevolking wegstemmen in het 10 jaarlijkse referendum. Dan moet de nationale rijksregering samen met de koninklijke familie een nieuwe koning naar voorschuiven via een nieuw referendum. Zegt de bevolking ja dan kan de nieuwe koning weer 10 jaar aanblijven. Deze bindende volksreferenda zijn wel geen referenda over de monarchie (koninklijke familie) zelf, maar juist over het staatshoofd. Immers de familie Van Saxen-Coburg heeft een unieke positie in ons land, die geen enkel andere familie heeft en dat is dat zij boven de partijpolitiek en de taalgebieden staan in ons land. En dat vind je bij geen enkele andere familie.
Dus de nieuwe kandidaat koning is hoe dan ook lid van deze familie (meestal de broer of de zoon van de koning), die hun functie overigens prachtig vervult in ons land. Laten we dit ook maar eens zeggen.
Oud 16 februari 2005, 09:36   #39
België-mijn-land
Banneling

Standaard

Citaat:
Voor mij kan een éénmalig bindend referendum gehouden worden waarbij men kan kiezen tussen republiek en monarchie, maar het er is geen enkele twijfel over de uitslag. Een overgrote deel van de landgenoten zal voor onze koninklijke familie stemmen, immers geen enkele politieker heeft zoveel aanhang dan het koningshuis.

Dit referendum moet bijvoorbeeld ook gebeuren als de bevolking 3 opeenvolgende keer neen zegt tegen een kandidaat-koning naar aanleiding van het 10 jaarlijks volksreferendum. Want dan is er natuurlijk iets serieus mis, en dan moet deze vraag inderdaad gesteld worden. Sta mij toe om te twijfelen dat dit ooit zou gebeuren, maar kom het kan. Je merkt dat de sterke monarchie waar ik voor ben helemaal geen dictatuur is, maar eerder een vorm van directe democratie, die een veel beter bestuur zal opleveren voor ons land (geen particratie meer) 8) !
Oud 16 februari 2005, 09:43   #40
België-mijn-land
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door zorroaster
Tijd voor een Nepalees scenario dan maar? Weg met al die politici met hun geëmmer, laat de koning maar de knopen doorhakken? Daar gaan ze mee lachen in Europa, een onverkozen regering...
Waar heb jij het over ? De rijksregering zou volgens mijn politiek model (zie hoger) nog altijd verkozen worden door het volk (en dat via provinciale kieskringen). Koning en regering worden onafhankelijk van elkaar door het volk verkozen. De koning kan echter wel nieuwe verkiezingen uitschrijven als de regering fundamenteel het nationaal belang schaadt. Ook wanneer ministers door de rechtbank schuldig worden bevonden aan corruptie moet de koning verkiezingen uitschrijven. De koning zal echter met dit recht zorgvuldig omspringen, want als het volk teveel zou moeten gaan stemmen, zou zijn eigen populariteit in het gedrang komen bij het 10-jaarlijks referendum. Je merkt dat mijn politiek systeem heel goed in elkaar zou zitten, waarbij machtsmisbruiken totaal onmogelijk zouden worden (dit zowel van monarchie als van de particratie) ! Een goed bestuur is het resultaat !

Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 00:26.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be