Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Godsdienst en levensovertuiging
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen.

Bekijk resultaten enquête: Vind u dat Onze Kardinaal een goede paus zou kunnen zijn.
ja 30 62,50%
nee 18 37,50%
Aantal stemmers: 48. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 11 april 2005, 11:03   #21
PurpleQueen
Partijlid

PurpleQueen's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tantist
Ik vind het een beetje chauvinistisch om een Vlaamse figuur zo op te steken als kandidaat. Bij buitenlandse bookmakers komt hij niet bij de top 3. Maar ja, wat weten die bookmakers daar nu van?
en dan? de topfavorieten winnen bijna nooit. "wie het conclaaf als paus binnengaat, komt er als kardinaal terug uit."
Oud 11 april 2005, 17:13   #22
Volksstormer
Minister-President

Volksstormer's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vlaanderen Boven
Je verwart oorzaak met gevolg.
En wat is dit dan?

Volksstormer is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 april 2005, 17:58   #23
an1959
Burgemeester

Standaard

Ja,het is niet omdat er ergens foto's opgehangen worden,en er mensen in naam van het kruis en de Paus,ergens hun mening verkondigen,en daar nog achter staan,ook.Dit is een klein procent,dat volgens onze democratie,het recht van spreken heeft,volgens eigen overtuiging,waar je al dan niet kan gaan achterstaan.
Dat is juist de sterkte van Pluralisme.Zijn wie je bent,je mening mogen verkondigen zonder deze aan anderen op te dringen,en terzelfdertijd deze van anderen respecteren.Akkoord???En dit is GEEN RETORISCHE vraag.
Wanneer iedereen zo zou denken,zou ook de Integratie van andere culturen,ongeacht wie ze zijn,aanzien worden als een VER RIJKING van iedereen in de wereld.Hoop dat deze droom van mij ooit werkelijkheid wordt,al
zal het wel niet meer voor mijn generatie zijn.Ik zou om te eindigen deze Chineese dichter(onbekend)willen aanhalen:
"In het begin zijn er geen wegen...Er zullen slechts wegen komen,als we allemaal in DEZELFDE RICHTING lopen."
Zelfs met verschillende filosofische strekkingen,moet dat mogelijk zijn,als we ERIN GELOVEN.
an
an1959 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 april 2005, 18:53   #24
Dr. Bos. Herz.
Partijlid

Dr. Bos. Herz.'s schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Phrea|K
Het doet er niet toe wie er Paus wordt. De Kerk slaagt er niet in om weer aansluiting te vinden bij de leefwereld vd moderne Westerling en zal daar de prijs voor betalen.

Op zich lijkt Danneels me best een schappelijke tiep, niet al te extremistisch.
1) Wat heeft bv UIOosdjkqsdfhqzeubhqs-qsdmbdfb YEbslmbmqsvmsdfyeblqvbqsb uit bv Namibië aan een Kerk die modern Westers is?

2) Het doet er voor u wel toe wie er de nieuwe Paus wordt, want u wil een Kerk die aansluitink vindt bij uw leefwereld.
Oud 11 april 2005, 20:35   #25
an1959
Burgemeester

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door an1959
Ja,het is niet omdat er ergens foto's opgehangen worden,en er mensen in naam van het kruis en de Paus,ergens hun mening verkondigen,en daar nog achter staan,ook.Dit is een klein procent,dat volgens onze democratie,het recht van spreken heeft,volgens eigen overtuiging,waar je al dan niet kan gaan achterstaan.
Dat is juist de sterkte van Pluralisme.Zijn wie je bent,je mening mogen verkondigen zonder deze aan anderen op te dringen,en terzelfdertijd deze van anderen respecteren.Akkoord???En dit is GEEN RETORISCHE vraag.
Wanneer iedereen zo zou denken,zou ook de Integratie van andere culturen,ongeacht wie ze zijn,aanzien worden als een VER RIJKING van iedereen in de wereld.Hoop dat deze droom van mij ooit werkelijkheid wordt,al
zal het wel niet meer voor mijn generatie zijn.Ik zou om te eindigen deze Chineese dichter(onbekend)willen aanhalen:
"In het begin zijn er geen wegen...Er zullen slechts wegen komen,als we allemaal in DEZELFDE RICHTING lopen."
Zelfs met verschillende filosofische strekkingen,moet dat mogelijk zijn,als we ERIN GELOVEN.
an
Oud 11 april 2005, 20:42   #26
Phrea|K
Parlementslid

Phrea|K's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Phrea|K
Standaard

Ik verwerp het judeo-christelijk godsbeeld, dus het zal moeilijk zijn voor de Kerk om aansluiting te vinden bij mijn denkwereld.
Phrea|K is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 april 2005, 21:41   #27
an1959
Burgemeester

Standaard

Het is natuurlijk ook belangrijk welk MENSBEELD U hebt.
Oud 11 april 2005, 21:52   #28
Cosmo
Burgemeester

Cosmo's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Raf
Sindsdien ben ik hem net gaan respecteren. Toch vind ik niet dat hij een goede paus zou zijn. Ik hoop op een oerconservatieve paus (= genadeslag voor het katholicisme in Europa).
Dan kunne jullie lekker allemaal moslim worden zoals Phara voorstelde in Ter Zake.
Cosmo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 april 2005, 22:01   #29
Cosmo
Burgemeester

Cosmo's schermafbeelding

Standaard

Ik vind het toch wel gortig dat al die linkse broeders zo zitten af te geven op uiteindelijk nog altijd de cultuur waaruit ze zelf zijn voortgekomen en die hen menslievendheid enz. aangeleerd heeft, m.a.w. tot humane mensen gemaakt heeft (want dat zijn christelijke waarden) en daartegenover altijd aantrekken voor een vreemde cultuur die hen altijd bedreigd en aangevallen heeft, en dat nu nog doet.
Is dat een soort zelfvernietigingsdrang of zoiets ?
Cosmo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 april 2005, 22:16   #30
Raf
Secretaris-Generaal VN

Raf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Cosmo
Ik vind het toch wel gortig dat al die linkse broeders zo zitten af te geven op uiteindelijk nog altijd de cultuur waaruit ze zelf zijn voortgekomen en die hen menslievendheid enz. aangeleerd heeft, m.a.w. tot humane mensen gemaakt heeft (want dat zijn christelijke waarden) en daartegenover altijd aantrekken voor een vreemde cultuur die hen altijd bedreigd en aangevallen heeft, en dat nu nog doet.
Ik kom niet voort uit de "katholieke cultuur" (wat dat dan ook moge zijn). Heb jij ook nog niet door dat er een verschil is tussen "katholicisme" en "christendom"?
Stuyckisme 1: "Positieve discriminatie is immers ook racisme"
Stuyckisme 2: "Iemand op mijn werk probeerde me wijs te maken dat onze prins in Wallonië altijd al als prince Philippe door het leven ging."

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door duveltje382 Bekijk bericht
Als daar ne knappe gast zit mss,lieft met een strak kontje ......
De langverwachte outing van duveltje382
Raf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 april 2005, 07:51   #31
an1959
Burgemeester

Standaard godfried Daneels for pope

Citaat:
Versta niet goed waar je naartoe wilt,Cosmo.
Als die vreemde cultuur ons aantrekt,is het omdat alle culturen ons iets te leren hebben,en ons wereldburgers maakt.Of die nu ons bedreigd heeft of aangevallen in vroegere tijden,wat heeft dat met ONS te maken,wij leven in de 21ste eeuw,en van zelfvernietigingsdrang is hier geen sprake.Of leven U en wij misschien in verschillende werelden???Dat kan,en daar heb ik alle respect.
voor,maar versta toch niet goed,wat dit met linkse BROEDERS te maken heeft.Links en Broeders in deze context,versta ik écht niet,sorryan
Oud 12 april 2005, 08:00   #32
an1959
Burgemeester

Standaard Godfried Daneels for pope

Citaat:
Dan kunne jullie lekker allemaal moslim worden zoals Phara voorstelde in Ter Zake.
oerconservatieve paus,moslim worden,aantrekken vreemde culturen,en zelfvernietigingsdrang...Ik kan je gewoon niet meer volgen,ik dacht juist,dat respect voor vreemde culturen,een possitief gegeven was.En dit houdt niet in,dat je lekker moslim kunt worden,zoals Phara voorstelde.Heb deze uitzending zelf niet gezien,dus zal dit wel in een context geplaatst zijn,die me nu ontgaat,sorry,maar voel ik daar niet een soort leedvermaak toen je dit bericht intikte???
Oud 12 april 2005, 10:38   #33
Dr. Bos. Herz.
Partijlid

Standaard

Citaat:

(Hoewel ik ook een linkse broeder en totaal niet akkoord ga met uw neigink tot - negatieve - actie-reactie, gow zo komt u hier toch over.)
Oud 12 april 2005, 10:41   #34
Dr. Bos. Herz.
Partijlid

Standaard

Citaat:
Ik kom niet voort uit de "katholieke cultuur" (wat dat dan ook moge zijn). Heb jij ook nog niet door dat er een verschil is tussen "katholicisme" en "christendom"?
Waar ben je dan geboren en opgegroeid?
Naar welke school ben je gegaan?

Waar zijn uw ouders wel geboren en opgegroeid?
Naar welke school zijn uw ouders gegaan?

Laatst gewijzigd door Dr. Bos. Herz. : 12 april 2005 om 10:42.
Dr. Bos. Herz. is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 april 2005, 13:23   #35
Raf
Secretaris-Generaal VN

Raf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dr. Bos. Herz.
Waar ben je dan geboren en opgegroeid?
Naar welke school ben je gegaan?

Waar zijn uw ouders wel geboren en opgegroeid?
Naar welke school zijn uw ouders gegaan?
Dat doet allemaal niet terzake.
Stuyckisme 2: "Iemand op mijn werk probeerde me wijs te maken dat onze prins in Wallonië altijd al als prince Philippe door het leven ging."

Citaat:
Oud 12 april 2005, 15:52   #36
garfield
Europees Commissaris

garfield's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
just wel als je in een katholieke school gezeten hebt of in de chiro dan ben je opgegroeid in een katholieke omgeving
Oud 12 april 2005, 15:55   #37
Dr. Bos. Herz.
Partijlid

Standaard

Citaat:
(Gekkerd)
Oud 12 april 2005, 17:01   #38
an1959
Burgemeester

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door garfield
just wel als je in een katholieke school gezeten hebt of in de chiro dan ben je opgegroeid in een katholieke omgeving
Ik zou ze toch niet graag de kost geven,die aan dit beeld NIET voldoen.
Wist niet dat de Chiro een katholieke beweging was...dat is iets nieuws.Met hun vooruitstrevende idëen zijn ze vér vooruit op hun tijd.ik spreek nu,van reeds 20jaar terug.
De Christelijke school geeft in de meeste gevallen geen WAARDEN meer door,enkele uitzonderingen niet te na gesproken...zoals altijd bevestigen hier de uitzonderingen de regel.
En zelfs<met Christelijke waarden raak je niet ver vooruit,als men daar thuis ook niet achter staat.Maar we blijven optimist.Immers,de Kerk...dat ben jezelf...
Oud 12 april 2005, 17:25   #39
Raf
Secretaris-Generaal VN

Raf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door garfield
Jij weet niet bijster veel van de chiro af, me dunkt...

Citaat:
Oud 12 april 2005, 17:53   #40
an1959
Burgemeester

Standaard

Misschien niet zo veel als U,maar wat ik we'l weet,is dat ze maatschappelijk zéér geengageerd waren.Maar misschien kan jij mij ook nog iets leren???
Antwoord

Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:47.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be