Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 22 april 2005, 13:29   #21
Tantist
Perm. Vertegenwoordiger VN

Stuur een bericht via MSN naar Tantist
Standaard

CHW, je meent het?
Oud 22 april 2005, 13:30   #22
Egidius

Egidius's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tantist
Dat is leuk bedacht, maar...
Het is ook een reële kans om Brussel bij Vlaanderen te betrekken, als wij dat willen. Daarvoor moeten we wel een aantal oude complexen overboord gooien en voor één keer niet defensief maar offensief reageren.

Citaat:
1. Die toestand is even ongrondwettelijk dan BHV: Brussel behoort NIET tot Vlaams-Brabant, alzo sprak de Belzieke grondwet. Het arbitragehof zal die regeling ook verwerpen.
Van de Belgische grondwet trek ik me bijzonder weinig aan. Bovendien is het geeneens zeker dat het AH de regeling zal verwerpen. En als het dat doet, hebben we toch een pracht van een nieuwe situatie!

Citaat:
2. De franstaligen in het Leuvense (ja, die zijn er ook nog na 1968) zullen zich in de handen wrijven. Yep, dan kunnen ze opkomen in heel Brabant, terwijl de Vlamingen enkel in Vlaams-Brabant opkomen.
Zoek eens de bevolkingscijfers van het Brussels Gewest en die van de provincie Vlaams-Brabant op.
En die paar tienduizend franstaligen in de rand (zelfs het FDF heeft het maar over 100.000), van wie wsch nog niet eens de meerderheid tegen Vlaanderen zijn, daardoor gaan we toch de Vlaamse staatsvorming niet laten bepalen?

Citaat:
Kortom, de oude franskiljonse droom van een eentalig Wallonië en een tweetalig Vlaanderen wint hiermee veld. Wat denk je? Uiteraard zullen ze hiermee instemmen, en en passant "een prijs" eisen omdat het initiatief van de Vlamingen komt....
Vlaanderen is op sommige plaatsen tweetalig. En wat dan nog? Iedereen die hier woont en de basiswaarden aanvaardt die hier gelden, is toch een Vlaamse burger. We kunnen gerust een franstalige minderheid op ons grondgebied respecteren en integreren.

En de prijs hiervoor is, zoals gezegd: meer regionale bevoegdheden. Zijt gij tegen?

Egidius
Egidius is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 april 2005, 13:32   #23
Egidius

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Everytime
Ik woon in Brussel en geloof mij, Brussel heeft helemaal niets van een Vlaamse stad. Ik vraag me zelf af waarom sommige Vlamingen nog naar Brussel komen wonen. Pas op, ik heb natuurlijk niets tegen het feit dat ze naar Brussel komen wonen. Maar Brussel is een Franstalige stad geworden en dat moet niet gemakkelijk zijn voor de Vlaamse Brusselaars. Wie het tegenovergestelde zegt, is oftewel blind oftewel is nooit naar Brussel gekomen en dus kent de Brusselse realiteit niet. Zonder het Frans bent u verloren in Brussel en dat beseffen de meeste Vlaamse Brusselaars wel.
Vanzelfsprekend. En waarom zou een grotendeels Franstalige stad geen onderdeel van Vlaams-Brabant kunnen zijn? Wilt u misschien grenzen gaan trekken op basis van zoiets obsoleets als taal? U bent toch geen achterlijke taalnationalist?

Egidius

Laatst gewijzigd door Egidius : 22 april 2005 om 13:34.
Oud 22 april 2005, 13:34   #24
Egidius

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hans1
Die zal nooit afgeraken, want ze zal op een bepaald moment definitief worden gestopt en ongedaan gemaakt.
Mag ik datum en uur kennen?

Egidius
Oud 22 april 2005, 13:46   #25
1handclapping
Europees Commissaris

1handclapping's schermafbeelding

Standaard

Ik denk inderdaad ook dat de tijd dat als er 1 franstalige in een straat komt wonen
1 jaar later heel die straat verfranst is voorbij is & Vlaanderen dus gerust een franstalige minderheid binnen haar grenzen kan verdragen.. Noem België Vlaanderen
en de zaak is opgelost.. We laten de franstaligen in ieder geval de allerhoogste culturele autonomie...
Oud 22 april 2005, 13:49   #26
Egidius

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door 1handclapping
Ik denk inderdaad ook dat de tijd dat als er 1 franstalige in een straat komt wonen
1 jaar later heel die straat verfranst is voorbij is & Vlaanderen dus gerust een franstalige minderheid binnen haar grenzen kan verdragen.. Noem België Vlaanderen
en de zaak is opgelost.. We laten de franstaligen in ieder geval de allerhoogste culturele autonomie...
Mee eens. Er moet een royaal cultureel statuut komen voor de franstalige minderheid in Vlaanderen, op voorwaarde dat die minderheid de Vlaamse staat tenvolle erkent en loyaal is. Het is de taak van de Vlaamse beweging en de Vlaamse regering om dat statuut nu al voor te voorbereiden.

Egidius
Oud 22 april 2005, 14:24   #27
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Egidius
Mee eens. Er moet een royaal cultureel statuut komen voor de franstalige minderheid in Vlaanderen, op voorwaarde dat die minderheid de Vlaamse staat tenvolle erkent en loyaal is. Het is de taak van de Vlaamse beweging en de Vlaamse regering om dat statuut nu al voor te voorbereiden.

Egidius
Nog liever die Franstaligen vragen Vlaanderen te verlaten.............
Everytime is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 april 2005, 14:42   #28
Tantist

Stuur een bericht via MSN naar Tantist
Standaard

Citaat:
Het is ook een reële kans om Brussel bij Vlaanderen te betrekken, als wij dat willen. Daarvoor moeten we wel een aantal oude complexen overboord gooien en voor één keer niet defensief maar offensief reageren.
Vreemd, ik zeg net hetzelfde...

Citaat:
Van de Belgische grondwet trek ik me bijzonder weinig aan. Bovendien is het geeneens zeker dat het AH de regeling zal verwerpen.
U trekt zich niets aan van de grondwet, maar wel van BHV? Sta me toe dat een paradox te vinden... Bovendien is de regeling bijna wel zeker verworpen te worden door het arbitragehof, omdat ze ook niet samen valt met de provincies. Enkel een splitsing van BHV zal door het AH aanvaard worden.

Citaat:
Zoek eens de bevolkingscijfers van het Brussels Gewest en die van de provincie Vlaams-Brabant op.
Zoek jij maar eens de uitslag op van de UF bij de verkiezingen van 2004. Tip: ze haalden de kiesdrempel

Citaat:
En die paar tienduizend franstaligen in de rand (zelfs het FDF heeft het maar over 100.000), van wie wsch nog niet eens de meerderheid tegen Vlaanderen zijn, daardoor gaan we toch de Vlaamse staatsvorming niet laten bepalen?
Of hoe je met Vlaamse argumenten toch de Waalse kaart speelt...

Citaat:
Vlaanderen is op sommige plaatsen tweetalig. En wat dan nog? Iedereen die hier woont en de basiswaarden aanvaardt die hier gelden, is toch een Vlaamse burger. We kunnen gerust een franstalige minderheid op ons grondgebied respecteren en integreren.
Natuurlijk, maar dat is niet wat jij voorstelt. Jij stelt voor om een bevolking van een vreemde staat te laten stemmen op lijsten uit haar staat om vertegenwoordigers te kiezen voor een andere staat.

Citaat:
En de prijs hiervoor is, zoals gezegd: meer regionale bevoegdheden. Zijt gij tegen?
Zeker weten. Voor een bord linzensoep wordt de tweetaligheid van Vlaams-Brabant gebetonneerd...
Oud 22 april 2005, 14:53   #29
Egidius

Standaard

Citaat:
Nog liever die Franstaligen vragen Vlaanderen te verlaten.............
Ik pleit voor een volwaardige Franstalige minderheid in een volwaardige Vlaamse staat.

U pleit voor een ethnische zuivering? Waarom?

Egidius
Oud 22 april 2005, 15:05   #30
Egidius

Standaard

Citaat:
Vreemd, ik zeg net hetzelfde...
Maar hierna handel je daar niet naar, imho.

Citaat:
U trekt zich niets aan van de grondwet, maar wel van BHV? Sta me toe dat een paradox te vinden... Bovendien is de regeling bijna wel zeker verworpen te worden door het arbitragehof, omdat ze ook niet samen valt met de provincies. Enkel een splitsing van BHV zal door het AH aanvaard worden.
Waarom zou dat een paradox zijn? Wil jij de splitsing alleen maar omdat het huidige kiesarrondissement ongrondwettelijk is?

Citaat:
Zoek jij maar eens de uitslag op van de UF bij de verkiezingen van 2004. Tip: ze haalden de kiesdrempel
Ik begrijp het probleem niet. De kiesdrempel bedraagt 5 pct, afaik. Voelt u zich bedreigd?
Van mij mogen er zoveel UF-ers in het Vlaams Parlement zitten als er franstalige Vlamingen moeten vertegenwoordigd worden.

Citaat:
Of hoe je met Vlaamse argumenten toch de Waalse kaart speelt...
Ik ben niet geïnteresseerd in de Waalse kaart, enkel in een voor Vlaanderen interessante ontwikkeling.

Citaat:
Jij stelt voor om een bevolking van een vreemde staat te laten stemmen op lijsten uit haar staat om vertegenwoordigers te kiezen voor een andere staat.
Dat was ingewikkeld hé? Je verhaal klopt dan ook niet. Zo ver ik begrepen heb zou Vlaams-Brabant één kieskring worden, Brussel inbegrepen. Dat betekent dat er één lijst komt, van Roosdaal over Schaarbeek tot Diest.
Wil jij de kans om Brussel meer bij Vlaanderen te betrekken laten varen omdat enkele tienduizenden Vlaams-Brabantse kiezers voor franstalige Brusselse lijsten zouden kunnen stemmen? Noteer en passant dat ook het probleem van de Brusselse Vlamingen ruim zou opgelost zijn, ze zouden weer tenvolle opgenomen worden in een Vlaamse kieskring.

Citaat:
Voor een bord linzensoep wordt de tweetaligheid van Vlaams-Brabant gebetonneerd...
Dat gaat uit van de defensieve houding van de Vlamingen. Mits een offensieve houding draai je de zaak om, en vergroot je de greep van de Vlaamse partijen op Brussel. En volgend jaar vraag je (om redenen van goed bestuur en vereenvoudiging van de instellingen en blablabla) dat de kieskring en de provincie helemaal samenvallen.

Egidius
Oud 22 april 2005, 19:42   #31
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
[font=Lucida Sans Unicode]De nieuwe ontwikkelingen ivm BHV zijn niet per sé oninteressant voor de Vlamingen. [/font][font=Lucida Sans Unicode]Het arrest van het Arbitragehof zou omzeild worden door een aanpassing van artikel 63 van de Grondwet. Daardoor zou er geen splitsing komen, maar wordt een feitelijke kieskring Vlaams-Brabant opgericht met de arrondissementen Brussel-Halle-Vilvoorde én Leuven.
Dit kan niet, daar het Hof ook oordeelde dat de bestaande toestand ongrondwettelijk is omdat de bestaande kiesindeling niet gerespecteerd wordt. Brussel behoort niet tot de provincie Vlaams-Brabant, waardoor deze nieuwe toestand even ongrondwettelijk is.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 april 2005, 19:43   #32
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Iedere legale burger - ongeacht zijn huis- en moedertaal - is in Vlaanderen welkom, indien die maar de eentalige gegevenheid van het gewest respecteert en overeenkomstig zich gedraagt.
Oud 22 april 2005, 19:45   #33
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Vanzelfsprekend. En waarom zou een grotendeels Franstalige stad geen onderdeel van Vlaams-Brabant kunnen zijn? Wilt u misschien grenzen gaan trekken op basis van zoiets obsoleets als taal? U bent toch geen achterlijke taalnationalist?
Wat is er dan wel achterlijk aan taalgrenzen? Nochtans heeft de Ierse regering ook taalgrenzen vastgelegd. Idem voor de Duitse overheid. Idem voor de Nederlandse. Idem voor de Italiaanse. Volgens u blijkbaar allemaal achterlijke staten.
Oud 23 april 2005, 02:19   #34
Rr00ttt
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Ik woon in Brussel en geloof mij, Brussel heeft helemaal niets van een Vlaamse stad. Ik vraag me zelf af waarom sommige Vlamingen nog naar Brussel komen wonen. Pas op, ik heb natuurlijk niets tegen het feit dat ze naar Brussel komen wonen. Maar Brussel is een Franstalige stad geworden en dat moet niet gemakkelijk zijn voor de Vlaamse Brusselaars. Wie het tegenovergestelde zegt, is oftewel blind oftewel is nooit naar Brussel gekomen en dus kent de Brusselse realiteit niet. Zonder het Frans bent u verloren in Brussel en dat beseffen de meeste Vlaamse Brusselaars wel.
Brussel is nu nog franstalig, maar in sneltempo enerzijds aan het verengelsen en anderzijds aan het verarabiseren...
Rr00ttt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 april 2005, 08:19   #35
Egidius

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe
Wat is er dan wel achterlijk aan taalgrenzen? Nochtans heeft de Ierse regering ook taalgrenzen vastgelegd. Idem voor de Duitse overheid. Idem voor de Nederlandse. Idem voor de Italiaanse. Volgens u blijkbaar allemaal achterlijke staten.
Meneer van den Berghe,

Franstaligen uit de oude doos zoals Everytime staan te pas en ten onpas te krijsen dat de Vlamingen enggeestige, hopeloos gepasseerde taalnationalisten en meer van dat fraais zijn. Zij zelf zijn daarentegen de cosmopolitische wereldburgers, dragers van de moderniteit etc. Hun zelfbeeld heeft geen limieten. Tot ze natuurlijk zelf even geconfronteerd worden met de grenzen van hun taal en cultuur. Dan staan ze plots op hun achterste poten. Kijk maar: als je ze voorstelt dat de Vlaamse burgers van franstalige afkomst in de toekomst van een (royaal) cultureel statuut zouden genieten, dan willen die franstaligen oproepen om te verhuizen uit Vlaanderen. Ze vinden dat een stad die grotendeels taal A spreekt, geen deel kan uitmaken van een land met grotendeels taal B.

Voila. Is het u nu een beetje duidelijker?

Egidius
Oud 23 april 2005, 09:38   #36
rodeo
Gouverneur

rodeo's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Raven
Maar je zit nog altijd met een FDF'er in het Vlaams Parlement, is dus geen oplossing.
Schoon samengevat. Waarom moeilijk doen, als het blijkbaar niets oplost?
rodeo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 april 2005, 09:52   #37
snoodaard
Gouverneur

snoodaard's schermafbeelding

Stuur een bericht via Instant Messenger naar snoodaard
Standaard

Citaat:

Egidius
100% mee akkoord.

Prins filip tijdens zijn handelsmissie in China:Ze zijn hier met veel 1 miljard 300.000 miljoen
snoodaard is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 april 2005, 09:55   #38
snoodaard
Gouverneur

snoodaard's schermafbeelding

Stuur een bericht via Instant Messenger naar snoodaard
Standaard

Citaat:
...

Het Vlaams Belang haalt ook de kiesdrempel en daar trekt men zich ook niks van aan...

Prins filip tijdens zijn handelsmissie in China:Ze zijn hier met veel 1 miljard 300.000 miljoen
snoodaard is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 april 2005, 09:57   #39
Egidius

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door rodeo
Schoon samengevat. Waarom moeilijk doen, als het blijkbaar niets oplost?
Onzin.

De Vlamingen willen de splitsing niet om te verhinderen dat er FDF-ers in het Vlaamse parlement zetelen, en u weet dat. U liegt bewust.

Onnodig me te vragen waarom ze dan wel nodig is : ook dat wéét u.

Egidius
Oud 23 april 2005, 10:05   #40
Iwein
Burgemeester

Iwein's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe
Dit kan niet, daar het Hof ook oordeelde dat de bestaande toestand ongrondwettelijk is omdat de bestaande kiesindeling niet gerespecteerd wordt. Brussel behoort niet tot de provincie Vlaams-Brabant, waardoor deze nieuwe toestand even ongrondwettelijk is.
Dat is ook mijn mening.

Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:27.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be