Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Bekijk resultaten enquête: Vind u vakjesdenken nuttig voor socio-cohesieve doeleinden?
Ja! Want.... 2 11,11%
Neen, want... 11 61,11%
Weet ik veel. 5 27,78%
Aantal stemmers: 18. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 20 juni 2005, 17:34   #21
Bhairav
Perm. Vertegenwoordiger VN

Bhairav's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bobke
Ik hou u in de gaten, we gaan nog lachen.
SPannend....
Bhairav is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 juni 2005, 17:36   #22
Bobke
Secretaris-Generaal VN

Bobke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zwart & Geel
maak u niet ongerust. De meeste christen-haters halen hun medestanders hiervoor wel uit exotischer regionen
Raar hé, hoe gaat hij er zich daar uitlullen.
Bobke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 juni 2005, 17:38   #23
Bobke
Secretaris-Generaal VN

Bobke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bhairav
Moest idereen voor zijn eigen vrijheid "vechten", dan komen we al aardig in de buurt.
Het begint bij uzelf allemaal... alleen zijn de meeste mensen te lui van geest, of gewoon te dom.
Leuk, ik doe mee.
Lekker zwakkeren meppen.
Oud 20 juni 2005, 17:39   #24
Bhairav

Standaard

Daar valt helemaal niks uit te lullen aan: het gaat prima...
Oud 20 juni 2005, 17:41   #25
Bhairav

Standaard

Citaat:
Leuk, ik doe mee.
Lekker zwakkeren meppen.
Het enige wat gij zou doen is een bolleke roodkleuren.
Oud 20 juni 2005, 17:41   #26
Bobke
Secretaris-Generaal VN

Bobke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door radicaal
Ik zeg u dat de "kleine" mens orde en gezag meer nodig heeft dan bepaalde "vrijheden". De terreur van dat minderhedengeboefte hangt mij de keel uit. Ze streven geen nobele doeleinden na als vrijheid, maar slechts hun eigen particuliere belangetjes. Daar is niks romantisch of bevrijdends aan, integendeel. Als het recht daaraan toegeeft, dan wordt "de oorlog van allen tegen allen" geïnstitutionaliseerd en worden waarachtige humane principes als solidariteit en samenwerking op de helling gezet.
Maak hem dat wijs met een IQ van 140.
(80 s"morgens, 60 s'avonds)
Oud 20 juni 2005, 17:42   #27
Bhairav

Standaard

Ik vind dat anders wel romantisch en bevrijden. Persoonlijk dan.
Oud 20 juni 2005, 17:42   #28
Bobke
Secretaris-Generaal VN

Bobke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Het enige wat gij zou doen is een bolleke roodkleuren.
Zijt ge zelfs daar te lui voor ?
Oud 20 juni 2005, 17:43   #29
Den Duisteren Duikboot

Den Duisteren Duikboot's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Vind u dat mensen denkpatroontjes NODIG hebben om niet te individualistisch te worden en te ontaarden om moreel en sociaal vlak? enzovoort... ge snapt wa ik bedoel.
Amper, maar ik zal een poging wagen.

Onze intelligentie is essentieel opgebouwd uit zulke patronen. Neem bijvoorbeeld de taal. Die helpt ons 'structureel' te denken en in wezen is dat structurele denken net de grote kracht van ons intellectueel leervermogen. Uiteraard zijn de concepten die we hanteren onverfijnd en nooit zuiver objectief (we hebben waarschijnlijk allemaal een ander idee van hoe een stoel eruitziet), maar er is, indien we enige intelligentie willen opbouwen, tot op heden geen alternatief denkbaar, denk ik.

Iets anders is de waarde die we aan die denkpatronen, zeg maar stereotypes toekennen. Evalueren we ze positief of negatief? Zijn we bereid ze te verfijnen of gaan we nooit verder dan die aangeleerde categorieën, die maken dat mensen zich gaan identificeren met wazige begrippen als 'Vlaming', 'cultuur' of zich gaan afzetten tegen 'vreemdeling' of 'promiscuïteit'. Zelfs als we over individuen oordelen, en niet over categorieën van individuen, oordelen we toch over ze in termen van categorieën.

Enfin, om kort te gaan: die denkpatronen van jou zijn nuttig, maar uiteindelijk gaat het erom hoeveel en welke waarde je toekent aan die patronen. Beschouw je ze als absoluut, leg je spontaan bepaalde verbanden (vb. Marokkanen - criminaliteit) of relativeer je ze en toets je ze steeds opnieuw aan de praktijk? Dat laatste is het moeilijkste natuurlijk, het creëert namelijk ook enorm veel onzekerheid. Voor sommige mensen is die onzekerheid 'avontuurlijk en spannend' (concepten als bouwstenen), voor anderen is die 'destabiliserend en onwenselijk' (concepten als drijvend wrakhout waaraan de reddelozen zich kunnen vastklampen).

Zoiets, denk ik.
Den Duisteren Duikboot is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 juni 2005, 17:43   #30
Bhairav

Standaard

Jep.
Volgende verkiezingen zit ik int buitenland...
Oud 20 juni 2005, 17:44   #31
skaldis
Banneling

Standaard

Citaat:
Skaldis, ik denk dat er veel warheid is in dat laatste...
Die volgzame christelijke mentaliteit is langzamerhand vervangen door een consumptie-mentaliteit. De scholen zijn grotendeels bedoeld om die mentaliteit in stand te houden, niet echt een 'complot' maar eerder een mentaliteit die zo gegroeid is... en hopelijk binnenkort naar de kloten is.
Bhairav dat laatste was momenteel eigenlijk eerder ironisch bedoeld hoor, eens heb ik zo ook gedacht maar ik geloof er niet meer in. Alles bestaat uit wisselwerking en dat vakjes denken, de dualiteit enz die je in het christendom terug vindt maar ook in alle andere religies is niet meer of minder dan een weerspiegeling van onze menselijke psyche en of die ooit in staat zal zijn in andere richtingen te evolueren en hoe lang dat dan wel nog niet in beslag zal nemen (tienduizenden jaren) kan geen mens zich inbeelden denk ik. Eigenlijk eerlijk gezegd heb ik totaal geen zicht op die materie, telkens ik iets denk kan ik weer verder denken, en dan weer en dan weet ik niet meer waar ik begonnen was. Te dom en/of te lui dus al kom ik hier graag eens uit m'n nek kletsen. Het holistisch wereldbeeld waarvan ik een glimp van een schaduw meen op te vangen lijkt steeds voor me weg te vluchten.

edit : den duisteren duikboot komt beter uit z'n woorden[edit]
[size=1]Edit:[/size]
[size=1]After edit by skaldis on 20-06-2005 at 18:45
Reason:
--------------------------------

Citaat:
Die volgzame christelijke mentaliteit is langzamerhand vervangen door een consumptie-mentaliteit. De scholen zijn grotendeels bedoeld om die mentaliteit in stand te houden, niet echt een 'complot' maar eerder een mentaliteit die zo gegroeid is... en hopelijk binnenkort naar de kloten is.
Bhairav dat laatste was momenteel eigenlijk eerder ironisch bedoeld hoor, eens heb ik zo ook gedacht maar ik geloof er niet meer in. Alles bestaat uit wisselwerking en dat vakjes denken, de dualiteit enz die je in het christendom terug vindt maar ook in alle andere religies is niet meer of minder dan een weerspiegeling van onze menselijke psyche en of die ooit in staat zal zijn in andere richtingen te evolueren en hoe lang dat dan wel nog niet in beslag zal nemen (tienduizenden jaren) kan geen mens zich inbeelden denk ik. Eigenlijk eerlijk gezegd heb ik totaal geen zicht op die materie, telkens ik iets denk kan ik weer verder denken, en dan weer en dan weet ik niet meer waar ik begonnen was. Te dom en/of te lui dus al kom ik hier graag eens uit m'n nek kletsen. Het holistisch wereldbeeld waarvan ik een glimp van een schaduw meen op te vangen lijkt steeds voor me weg te vluchten.

edit : den duisteren duikboot komt beter uit z'n woorden[/size]

[size=1]Before any edits, post was:
--------------------------------

Citaat:
Bhairav dat laatste was momenteel eigenlijk eerder ironisch bedoeld hoor, eens heb ik zo ook gedacht maar ik geloof er niet meer in. Alles bestaat uit wisselwerking en dat vakjes denken, de dualiteit enz die je in het christendom terug vindt maar ook in alle andere religies is niet meer of minder dan een weerspiegeling van onze menselijke psyche en of die ooit in staat zal zijn in andere richtingen te evolueren en hoe lang dat dan wel nog niet in beslag zal nemen (tienduizenden jaren) kan geen mens zich inbeelden denk ik. Eigenlijk eerlijk gezegd heb ik totaal geen zicht op die materie, telkens ik iets denk kan ik weer verder denken, en dan weer en dan weet ik niet meer waar ik begonnen was. Te dom en/of te lui dus al kom ik hier graag eens uit m'n nek kletsen. Het holistisch wereldbeeld waarvan ik een glimp van een schaduw meen op te vangen lijkt steeds voor me weg te vluchten.[/size]
[/edit]

Laatst gewijzigd door skaldis : 20 juni 2005 om 17:45.
skaldis is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 juni 2005, 17:45   #32
Bobke
Secretaris-Generaal VN

Bobke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Daar valt helemaal niks uit te lullen aan: het gaat prima...
Uiteraard.
Verwittig mij als uw joint op is, breng ik u een nieuwe.
En niet vergeten hé, stem groen.
Oud 20 juni 2005, 17:45   #33
Bhairav

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Den Duisteren Duikboot
Amper, maar ik zal een poging wagen.

Onze intelligentie is essentieel opgebouwd uit zulke patronen. Neem bijvoorbeeld de taal. Die helpt ons 'structureel' te denken en in wezen is dat structurele denken net de grote kracht van ons intellectueel leervermogen. Uiteraard zijn de concepten die we hanteren onverfijnd en nooit zuiver objectief (we hebben waarschijnlijk allemaal een ander idee van hoe een stoel eruitziet), maar er is, indien we enige intelligentie willen opbouwen, tot op heden geen alternatief denkbaar, denk ik.

Iets anders is de waarde die we aan die denkpatronen, zeg maar stereotypes toekennen. Evalueren we ze positief of negatief? Zijn we bereid ze te verfijnen of gaan we nooit verder dan die aangeleerde categorieën, die maken dat mensen zich gaan identificeren met wazige begrippen als 'Vlaming', 'cultuur' of zich gaan afzetten tegen 'vreemdeling' of 'promiscuïteit'. Zelfs als we over individuen oordelen, en niet over categorieën van individuen, oordelen we toch over ze in termen van categorieën.

Enfin, om kort te gaan: die denkpatronen van jou zijn nuttig, maar uiteindelijk gaat het erom hoeveel en welke waarde je toekent aan die patronen. Beschouw je ze als absoluut, leg je spontaan bepaalde verbanden (vb. Marokkanen - criminaliteit) of relativeer je ze en toets je ze steeds opnieuw aan de praktijk? Dat laatste is het moeilijkste natuurlijk, het creëert namelijk ook enorm veel onzekerheid. Voor sommige mensen is die onzekerheid 'avontuurlijk en spannend' (concepten als bouwstenen), voor anderen is die 'destabiliserend en onwenselijk' (concepten als drijvend wrakhout waaraan de reddelozen zich kunnen vastklampen).

Zoiets, denk ik.
Hmm... Ik had beter gevraagd of die patroontjes institutioneel samen gehouden worden met strenge regeltjes enzo...
Oud 20 juni 2005, 17:47   #34
Bhairav

Standaard

Citaat:
Uiteraard.
Typisch... Die denkpatrontjes komen u steeds goed van pas hè?
Oud 20 juni 2005, 17:47   #35
Bobke
Secretaris-Generaal VN

Bobke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Jep.
Volgende verkiezingen zit ik int buitenland...
Amsterdam?
Oud 20 juni 2005, 17:50   #36
Dekoster
Gouverneur

Dekoster's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Uiteraard.
Ja, voor de groene blaadjes van uwe wiet stemmen zekerst. Geen denken aan.
Dekoster is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 juni 2005, 17:51   #37
StevenNr1

StevenNr1's schermafbeelding

Standaard

Die humor...
StevenNr1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 juni 2005, 17:52   #38
Den Duisteren Duikboot

Den Duisteren Duikboot's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Hmm... Ik had beter gevraagd of die patroontjes institutioneel samen gehouden worden met strenge regeltjes enzo...
In zekere zin wel natuurlijk. Stel je het tegendeel voor: iedereen verzint zijn eigen patroontjes, in totale vrijheid. Hoe zouden we dan nog tot zinvolle communicatie in staat zijn? (Niet dat dat moét natuurlijk, we kunnen dat ook opgeven ).

Maar soit, ik begrijp eigenlijk nog steeds niet waar je naartoe wil... Gaat het over de dominantie van bepaalde normen en waarden ofzo?
Den Duisteren Duikboot is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 juni 2005, 17:53   #39
Bobke
Secretaris-Generaal VN

Bobke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Typisch... Die denkpatrontjes komen u steeds goed van pas hè?
Die zat dus.
Ja ondervinding en mensenkennis werkt beter dan uw denkpatroontje dat vrij vlug gestopt is.
Oud 20 juni 2005, 17:56   #40
Bobke
Secretaris-Generaal VN

Bobke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dekoster
Ja, voor de groene blaadjes van uwe wiet stemmen zekerst. Geen denken aan.
Maar om er een coalitie mee te sluiten zijn ze wel goed.
Als het maar goed is voor de partaai hé.
Antwoord

Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:24.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be