Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Buitenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies.

Bekijk resultaten enquête: Hebben de Koerden recht op een eigen land ?
Ja 14 82,35%
Nee 3 17,65%
Aantal stemmers: 17. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 10 juni 2003, 13:22   #21
Dies
Europees Commissaris

Dies's schermafbeelding

Standaard

U snapt het blijkbaar niet hé Wanne. Ze dienen eerst te voldoen aan de voorwaarden alvorens er nog maar sprake kan en mag zijn van toetreding.
1) Voldoen aan de voorwaarden
2) Toetreding

En niet omgekeerd!!
Met dank aan: TomB, Supe®Staaf, Brabo, Sato, boer_bavo, @lpha, Knuppel, Raf, Antoon, Tantist, Distel, Pelgrim, Paulus, nou nou, Bobke, Griffin, Spetsnaz, oriana, C uit W, Seba, ingenious, Zeno!, zorroaster, alpina, dejohan, circe, Kotsmos, S., luc broes, Aangebrande, solidarnosc, maddox,Tzuvar Raemborr, Spelev, Mieke 79, DaBlacky, numarx,Vlaanderen Boven, bartje, Turkje, ossaert, Fribre, de Vexille, Groot Bakkes, Jos Verhulst, Bece, Babeth, Nynorsk, driewerf, wb, cuboidz, sancho, Dimitri, e.a.
Dies is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 juni 2003, 13:28   #22
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door thePiano
Naar mijn mening denk ik dat wanneer Koerden gelijke rechten krijgen met de bewoners van het land waar ze wonen, recht op behoud van hun eigen taal (en onderwijs in die taal), recht op het behoud van hun religie gewoonten en tradities, kortom wel integreren maar niet assimileren (vgl met het Vlaams Blok), dat vele Koerden geen autonome staat meer behoeven.
Wat is het Vlaams Blok hierbij komt doen is helemaal niet duidelijk. Het gaat immers om twee duidelijk onderscheiden zaken: in het ene geval gaat het om allerlei inwijkelingen die in een ander land zijn gaan wonen (aan wie gevraagd wordt zich in ons maatschappelijke weefsel in te schakelen), in het andere geval gaat het om de inheemse bevolking die reeds zoveel jaar in hun culturele en taalkundige rechten werd gefnuikt. Twee totaal andere zaken.

Daarom is het ook zo dat de EU bijvoorbeeld de talen van de gastarbeiders en andere vreemdelingen niet als minderheidstalen erkend, maar alleen de talen van de historische Europese minderheden (Bretoenen, Basken, Welshmen, Catalanen, Zuid-Tirolers, Frans-Vlamingen, enzovoort).
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 juni 2003, 14:18   #23
visjesman
Burger

visjesman's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar visjesman
Standaard

iedereen praat altijd over de voorwaarde tot toetreding tot europa maar kan iemand mij deze voorwaarden eens opsommen?
Oud 10 juni 2003, 14:57   #24
TomB
Perm. Vertegenwoordiger VN

TomB's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dies
U snapt het blijkbaar niet hé Wanne. Ze dienen eerst te voldoen aan de voorwaarden alvorens er nog maar sprake kan en mag zijn van toetreding.
1) Voldoen aan de voorwaarden
2) Toetreding

En niet omgekeerd!!
U bedoelt net zoals Belgie dat de toegangscriteria niet haalt? (staatsschuld, remember?)

60 miljoen Turken die gemiddeld 1/10e verdienen van een Europeaan. Laat die los op de Europese arbeidsmarkt en uw loonsstructuren storten in elkaar. Dat is de echte reden waarom Turkije er niet bij mag.

Het humanitaire aspect, heeft Turkije te kennen gegeven, wordt hard aan gewerkt.

Het wordt dringend tijd dat Turkije niet langer met scheve ogen bekeken wordt. Turkije is goed op weg, en het is zeer belangrijk dat positieve signalen worden gestuurd in die richting.
Oud 10 juni 2003, 15:18   #25
Dies
Europees Commissaris

Dies's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TomB
U bedoelt net zoals Belgie dat de toegangscriteria niet haalt? (staatsschuld, remember?)

60 miljoen Turken die gemiddeld 1/10e verdienen van een Europeaan. Laat die los op de Europese arbeidsmarkt en uw loonsstructuren storten in elkaar. Dat is de echte reden waarom Turkije er niet bij mag.

Het wordt dringend tijd dat Turkije niet langer met scheve ogen bekeken wordt. Turkije is .
Natuurlijk weet ik dat en ik bekijk Turkije dan ook helemaal niet met scheve ogen (doch met argusogen) en zou geen probleem hebben dat Turkije toetreed tot de EU,
Enkel! Het economische argument dat u aanhaalt is correct en zolang dat gegeven ongewijzigd blijft, is een toetreding een utopie.
Met dank aan: TomB, Supe®Staaf, Brabo, Sato, boer_bavo, @lpha, Knuppel, Raf, Antoon, Tantist, Distel, Pelgrim, Paulus, nou nou, Bobke, Griffin, Spetsnaz, oriana, C uit W, Seba, ingenious, Zeno!, zorroaster, alpina, dejohan, circe, Kotsmos, S., luc broes, Aangebrande, solidarnosc, maddox,Tzuvar Raemborr, Spelev, Mieke 79, DaBlacky, numarx,Vlaanderen Boven, bartje, Turkje, ossaert, Fribre, de Vexille, Groot Bakkes, Jos Verhulst, Bece, Babeth, Nynorsk, driewerf, wb, cuboidz, sancho, Dimitri, e.a.
Dies is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 juni 2003, 15:21   #26
C uit W

C uit W's schermafbeelding

Standaard

Zelfs al is turkije perfect, waarom "moeten" ze erbij?
Oud 10 juni 2003, 15:23   #27
TomB

TomB's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door C uit W
Zelfs al is turkije perfect, waarom "moeten" ze erbij?
De vraag is eerder: Waarom mogen ze er in dat geval niet bij?

Welke zin heeft het om voorwaarden tot toelating op te stellen als je landen die voldoen aan de voorwaarden gaat weigeren?
Oud 10 juni 2003, 16:25   #28
Vlaamse Leeuw
Europees Commissaris

Vlaamse Leeuw's schermafbeelding

Standaard

Zowel Turkije als Rusland moeten de kans krijgen om tot de E.U. toe te treden. Dat dit niet in de eerstvolgende jaren zal plaatsvinden, lijkt mij normaal.
Vlaamse Leeuw is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 juni 2003, 16:35   #29
Tantist

Stuur een bericht via MSN naar Tantist
Standaard

Ik ga ronduit eerlijk zijn: ik ken de modaliteiten van de koerden, palestijnen en al wat er nog leeft niet voldoende om daar een genuanceerd antwoord op te geven.

Wel vind ik het schitterend dat sommige belgicisten als Celebfin (die daar nog altijd niet op gereageerd heeft) in een andere draad het koerdisch separatisme steunen. Op mijn vraag of de koerden hun doelstellingen niet zouden kunnen verwezenlijken in een federale staat, in plaats van zich over te geven tot het heilloze separatisme, blijf het ijselijk stil (heerlijk toch om advocaat van de duivel te spelen)

Wat sommige flaminganten ook doen, is gewoon elk separatisme steunen dat er maar bestaat: het Schotse, het Oost-Timorese, het Kasjmiri, het Baskische,... Ook dat is dwaasheid: splisten is niet goed om enkel maar te splitsen, maar om de wereld beter te maken.

In dat opzicht zou ik dit artikel willen aanraden van Indiakenner Koenraad Elst. Misschien off-topic, maar kan wel nuancerend werken.
Oud 10 juni 2003, 17:45   #30
TomB

TomB's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vlaamse Leeuw
Zowel Turkije als Rusland moeten de kans krijgen om tot de E.U. toe te treden. Dat dit niet in de eerstvolgende jaren zal plaatsvinden, lijkt mij normaal.
Waarom stoppen bij Rusland and Turkije? Once you got a good thing going, you may as well keep expanding it. De EU is een tussenstap naar een eengemaakte wereld. Of gaat het Vlaams Blok dan zagen over de sociale zekerheidstransferten naar Afrika?
Oud 10 juni 2003, 19:08   #31
alpina
Europees Commissaris

alpina's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Citaat:
Waarom stoppen bij Rusland and Turkije? Once you got a good thing going, you may as well keep expanding it. De EU is een tussenstap naar een eengemaakte wereld. Of gaat het Vlaams Blok dan zagen over de sociale zekerheidstransferten naar Afrika?
De EU is helemaal geen stap naar een eengemaakte wereld, dat was alvast de bedoeling niet. De EU is er om een sterk blok te vormen tegenover de andere grootmachten zoals de VS en China.
alpina is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 juni 2003, 19:22   #32
TomB

TomB's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door alpina
Citaat:
Citaat:
De EU is helemaal geen stap naar een eengemaakte wereld, dat was alvast de bedoeling niet. De EU is er om een sterk blok te vormen tegenover de andere grootmachten zoals de VS en China.
Nu nog wel ja. Ik hoop echter dat de EU een tussenstap is.
Oud 10 juni 2003, 19:36   #33
filosoof
Banneling

filosoof's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door zorroaster
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kotsmos
En de Koerdjes buiten Turkije dan?
Dat is inderdaad de grote moeilijkheid om een onafhankelijk Koerdistan op te richten, tegenover een onafhankelijk Vlaanderen.
Vlaanderen heeft reeds een eigen, duidelijk afgebakend grondgebied en een Vlaamse deelregering.
De Koerden daarentegen leven verspreid over vier landen (Turkije, Iran, Irak, Syrië) en in vele gebieden is de bevolking zeer heterogeen. Er is niet één Koerdistan, maar een netwerk van versnipperde territoria met een Koerdische meerderheid.

Een Koerdische staat zou zich voornamelijk situeren in Oost-Turkije, Noord-Irak, Noordwest-Syrië en Noordoost-Iran, waar er Koerdische meerderheden leven.

Twee grote problemen:
-Lang niet alle Koerden zullen dan in dat Koerdistan leven.
-Je moet al vier landen zo gek krijgen dat ze een deel van hun grondgebied afstaan, en landen als Syrië en Turkije staan niet bekend om hun toegeeflijkheid of hun vredelievend karakter.

Een onafhankelijk Koerdistan is een rechtvaardige eis, maar er zal nog een hoop water naar de zee moeten worden gedragen voor het zover zal zijn vrees ik...
Koerden in Turkije, in Irak, in Iran, in Syrië, in Rusland.....
Ik zie dat Koerdistan nog niet zo direct van de grond komen!!
filosoof is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 juni 2003, 19:38   #34
TomB

TomB's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door filosoof
Koerden in Turkije, in Irak, in Iran, in Syrië, in Rusland.....
Ik zie dat Koerdistan nog niet zo direct van de grond komen!!
Joden in Duitsland, Polen, Belgie, VS, Nederland....

Ik zie dat Israel nog niet zo direct van de grond komen!!
Oud 10 juni 2003, 19:52   #35
alpina
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Mogen we dat ook hoopen van de VS, of is dat wat veel gevraagd?
Oud 10 juni 2003, 20:08   #36
TomB

TomB's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Mogen we dat ook hoopen van de VS, of is dat wat veel gevraagd?
De VS vraagt niet liever. Geef al die EU rommel en uw lokale besturen op en we zullen het allemaal centraal en efficient besturen vanuit Washington.
Oud 10 juni 2003, 20:27   #37
alpina
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
De VS vraagt niet liever. Geef al die EU rommel en uw lokale besturen op en we zullen het allemaal centraal en efficient besturen vanuit Washington.
Je sarcasme illustreert het hier inderdaad mooi, het enige waar de VS op wacht is de ondergang van een deftig Europees beleid. Waarom denk jij dat ze zo liggen te slijmen bij alle potentiele nieuwe EU-landen?? De VS heeft schrik van de EU, ze zouden er nogthans heel wat aan hebben.
Antwoord

Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:52.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be