Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Godsdienst en levensovertuiging
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen.

Antwoord

Discussietools
Oud 12 januari 2006, 16:11   #21
Desiderius
Minister-President

Desiderius's schermafbeelding

Standaard

@ Ronny

Jouw laatste commentaar illustreert perfect waarom in een gloeiende aversie heb voor alles wat zichzelf "bijbelvast" en "trouw aan de leer" noemt. Het is de hefboom geweest die mij meteen ook de kerk uitgejaagd heeft. Sorry, maar ik heb geen boodschap aan een rondje exegese. Ik zie er de relevantie niet van in voor wat mijn persoonlijke levenshouding betreft.

Noem mij dan maar een barbaar of een afvallige (dat laatste bekt nu eenmaal lekkerder), maar er zijn zeer veel niet-praktiserende christenen die in dat schuitje zitten. Van een kerkgemeenschap verwacht je dat die de schrift concreet vertaalt naar de problemen en overpeinzingen waarmee de mensen in hun dagdagelijkse leven te maken krijgen. Ik hoor zeer vaak mensen zich de vraag stellen: "wat moet ik d�*�*r nu weer over denken?" Een vraag naar "goed" of "kwaad" / "juist" of "fout" en géén vraag naar een lel bijbelcitaten en uitgesponnen speculatieve verbanden. Geneuzel is er genoeg, de RKK in dit land is er bijna volledig aan ten onder aan het gaan.

Sorry voor deze harde woorden toch.
Desiderius is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 januari 2006, 10:35   #22
ronnydecoster
Provinciaal Statenlid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Desiderius Bekijk bericht
@ Ronny

Jouw laatste commentaar illustreert perfect waarom in een gloeiende aversie heb voor alles wat zichzelf "bijbelvast" en "trouw aan de leer" noemt. Het is de hefboom geweest die mij meteen ook de kerk uitgejaagd heeft. Sorry, maar ik heb geen boodschap aan een rondje exegese. Ik zie er de relevantie niet van in voor wat mijn persoonlijke levenshouding betreft.

Noem mij dan maar een barbaar of een afvallige (dat laatste bekt nu eenmaal lekkerder), maar er zijn zeer veel niet-praktiserende christenen die in dat schuitje zitten. Van een kerkgemeenschap verwacht je dat die de schrift concreet vertaalt naar de problemen en overpeinzingen waarmee de mensen in hun dagdagelijkse leven te maken krijgen. Ik hoor zeer vaak mensen zich de vraag stellen: "wat moet ik d�*�*r nu weer over denken?" Een vraag naar "goed" of "kwaad" / "juist" of "fout" en géén vraag naar een lel bijbelcitaten en uitgesponnen speculatieve verbanden. Geneuzel is er genoeg, de RKK in dit land is er bijna volledig aan ten onder aan het gaan.

Sorry voor deze harde woorden toch.

Misschien ben ik nu wel te overmoedig, maar neen men niet kwalijk dat ik die vraag stelt: Leeft je nog wel graag of is dit leven alles wat er is? Misschien hebt u er nog nooit bij stilgestaan, maar het leven van ons allemaal wordt te zeerste beënvloed door onze opvatting omtrent de dood. Ze heeft een veel krachtiger uitwerking op de vreugde die wij uit het leven putten en op de wijze waarop wij ons leven gebruiken, dan de meeste mensen beseffen. Beseft u bijvoorbeeld dat de meesten religies van de wereld hoofdzakelijk op de dood in plaats van op het leven georiënteerd zijn? Honderden miljoenen mensen hebben geleerd dat zij door de dood in een andere wereld komen "de wereld der doden", waar hun hetzij gelukzaligheid of pijniging wacht. Gebeden voor de doden, kostbare ceremoniën ten behoeve van hen en offers om hen gunstig te stemmen, vormen een essentieel onderdeel van heel wat belangrijke religies met veel aanhangers. Misschien zal iemand zeggen: Dat kan wel waar zijn, maar ik verspil mijn tijd niet met piekeren over de dood of over wat na de dood komt. Ik wil leven en zoveel mogelijk van het leven genieten zolang ik kan. Maar zelf uit dat antwoord blijkt dat het leven van de mensen door de opvatting omtrent de dood wordt beïnvloed. Is het per slot van rekening niet de dood waartoe wordt bepaald hoe lang iemand nog van het leven zal kunnen genieten? Dus ook al trachten wij de gedachten aan de dood misschien uit onze geest te bannen, het besef dat onze levensduur in het gunstigste geval toch nog kort is, blijft druk op ons uitoefenen. Het kan iemand ertoe brengen zich hevig in te spannen om op jeugdige leeftijd, terwijl hij er nog van kan genieten, rijk te worden. De kortheid van het leven maakt veel mensen ongeduldig, hard en ongevoelig jegens anderen. Ze beweegt hen ertoe zich van oneerlijke middelen te bedienen om hun doeleinden te bereiken. Zij menen eenvoudig dat er geen tijd is om het op eerlijke wijze te doen. Toch beweren zij misschien aldoor dat hun leven niet door hun opvatting omtrent de dood wordt beinvloed of dat ze gelukkig zijn.
Groet Ronny
ronnydecoster is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 januari 2006, 15:10   #23
Desiderius
Minister-President

Desiderius's schermafbeelding

Standaard

@ Ronny

Het zal je misschien als een ontnuchtering overkomen, maar ik ben er in het diepst van mezelf van overtuigd dat "dood" gelijk staat met "rust" en "vrede". Zoiets als het zwarte gat waarin je valt wanneer je onder narcose gaat. Als er iets zou liggen voorbij de grenzen van dit leven, dan is dat mooi meegenomen. Maar zoniet is het ook "goed" voor mij. Ik heb een leeftijd bereikt waar ik al menige keer met het sterven van dierbaren ben geconfronteerd geworden. Soms is dat sterven "mooi", soms een "bevrijding", soms een "strijd". Maar telkens eindigend in volstrekte rust, vrede en ontspanning. Meer filosofie hoef ik daar niet bij.

Trouwens, mijn religieuze opvattingen waren/zijn ook nooit geïnspireerd geweest door de "dood" en het "hiernamaals". Wel door de verwondering en de esthetiek. Als ik op een donkere winteravond zo'n brilliante cantate van J.S. Bach beluister, dan valt het me zelfs nu (na het doorzwemmen van nogal wat watertjes) nog altijd moeilijk om die onverdunde schoonheid en perfectie toe te schrijven aan mensenhanden.

Desiderius is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 januari 2006, 16:09   #24
StevenNr1
Perm. Vertegenwoordiger VN

StevenNr1's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ronnydecoster Bekijk bericht
De kortheid van het leven maakt veel mensen ongeduldig, hard en ongevoelig jegens anderen. Ze beweegt hen ertoe zich van oneerlijke middelen te bedienen om hun doeleinden te bereiken. Zij menen eenvoudig dat er geen tijd is om het op eerlijke wijze te doen.
Maar zelfs meer mensen doen het net andersom, en nee, dat zijn niet allemaal gelovigen. Net zoals er gelovigen zijn die zichzelf opofferen voor hun geloof. So what.
StevenNr1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 januari 2006, 16:38   #25
ronnydecoster
Provinciaal Statenlid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Desiderius Bekijk bericht
@ Ronny

Het zal je misschien als een ontnuchtering overkomen, maar ik ben er in het diepst van mezelf van overtuigd dat "dood" gelijk staat met "rust" en "vrede". Zoiets als het zwarte gat waarin je valt wanneer je onder narcose gaat. Als er iets zou liggen voorbij de grenzen van dit leven, dan is dat mooi meegenomen. Maar zoniet is het ook "goed" voor mij. Ik heb een leeftijd bereikt waar ik al menige keer met het sterven van dierbaren ben geconfronteerd geworden. Soms is dat sterven "mooi", soms een "bevrijding", soms een "strijd". Maar telkens eindigend in volstrekte rust, vrede en ontspanning. Meer filosofie hoef ik daar niet bij.

Trouwens, mijn religieuze opvattingen waren/zijn ook nooit geïnspireerd geweest door de "dood" en het "hiernamaals". Wel door de verwondering en de esthetiek. Als ik op een donkere winteravond zo'n brilliante cantate van J.S. Bach beluister, dan valt het me zelfs nu (na het doorzwemmen van nogal wat watertjes) nog altijd moeilijk om die onverdunde schoonheid en perfectie toe te schrijven aan mensenhanden.

Hier heb je een punt aangehaalt en daar ga ik met u mee, want hier heeft je zelf te kennen wat de bijbel ook te kennen geeft dat de doden dood zijn geen teken van leven meer heeft. In feite kan de dood mits op juiste wijze bezien, ons een waardevolle les leren. Wanneer de dood slachtoffers eist, kunnen wij voordeel trekken van een bedachtzame overpeinzig omtrent de wijze waarop wij ons eigen leven leiden. Ongeveer drieduizend jaar geleden werd dit door een opmerkzame waarnemer van de mensheid beklemtoond toen hij zei: Een naam is beter dan goede olie, en de dag des doods dan de dag dat iemand geboren wordt. Het is beter te gaan naar het huis van rouw dat te gaan naar het huis van feestgelag, want dat is het einde van de gehele mensheid; en de levende dient het ter harte te nemen... Het hart van de wijze is in het huis van rouw, maar het hart van de verstandelozen is in het huis van verheuging. ---- Prediker 7:1-4.
Groet Ronny
Oud 13 januari 2006, 16:46   #26
ronnydecoster
Provinciaal Statenlid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door StevenNr1 Bekijk bericht
Maar zelfs meer mensen doen het net andersom, en nee, dat zijn niet allemaal gelovigen. Net zoals er gelovigen zijn die zichzelf opofferen voor hun geloof. So what.

Hoe kan iemand vaststellen of hij zich momenteel in de best mogelijke levenswijze verheugt, of hij werkelijk een zinvol leven leidt? Er is beslist een maatstaf voor nodig om dit te kunnen beoordelen. Steeds meer oprechte personen over de gehele aarde komen tot de slotsom dat de bijbel die trouwbare maatstaf is.
Groet Ronny
Oud 13 januari 2006, 16:49   #27
StevenNr1
Perm. Vertegenwoordiger VN

StevenNr1's schermafbeelding

Standaard

Yeah right.
StevenNr1 is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 01:17.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be