![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst | Markeer forums als gelezen |
Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies. |
Bekijk resultaten enquête: Moeten Nederland en Vlaanderen weer samengevoegd worden? | |||
Ja, en dan wel als eenheidstaat. |
![]() ![]() ![]() |
6 | 17,65% |
Ja, maar dan wel met autonomie voor Vlaanderen. |
![]() ![]() ![]() |
11 | 32,35% |
Ja, maar dan wel ieder landsdeel beperkte autonomie, met daarboven een federale regering met Nederlanders en Vlamingen. |
![]() ![]() ![]() |
2 | 5,88% |
Nee, Vlaanderen moet bij België blijven horen. |
![]() ![]() ![]() |
15 | 44,12% |
Aantal stemmers: 34. Je mag niet stemmen in deze enquête |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#21 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
#22 | ||
|
![]() Citaat:
Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
#23 | ||
|
![]() Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
#24 | |
|
![]() Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
#25 |
|
![]() Afin ja soit, iedereen weet wel intussen dat ik voor een hereniging ben van Vlaanderen en Nederland.
Toch maar even zeggen voor PG... Zoek eens op dit forum, want dit is hier al veel aan bod gekomen. Kan jij ook eventjes zeggen welke fora in Nederland er over spreken? Dan kom ik misschien eens langs ![]()
![]() |
#26 |
Partijlid
|
![]() Nederland en Vlaanderen zouden zeker mogen samengevoegd worden.
De Groot-Nederlandse Gedachte, noemt men dat. Naar mijn mening horen Vlamingen en Nederlanders beter samen dan Vlamingen en Walen. Dit is zo qua taal en qua cultureel aanvoelen. Als de Groot-Nederlandse gedachte ooit waarheid moge worden, dan zou ik pleiten voor een eenheidsstaat. Wanneer men dan ook zou kiezen voor een regionale autonomie, zouden er opnieuw communautaire spanningen ontstaan, zoals die nu in België voelbaar zijn. De Groot-Nederlandse Gedachte zou ook ineens komaf maken met de Vlaamse Melkkoe. Dit aangezien dat Vlaanderen en Nederland qua economische welvaart meer op een zelfde peil staan dat Vlaanderen en Wallonië. |
![]() |
![]() |
![]() |
#27 | |
|
![]() Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
#28 | ||||||
|
![]() Citaat:
Citaat:
![]() Citaat:
Citaat:
Daarbij vergeet men wel eens dat het Verenigd Koninkrijk uit elkaar gevallen wat omwille van dat unitaire karakter, dat vloekte met de aloude politieke cultuur hier. Dat gaf de rattachisten en de onverdraagzame katholieken de kans om hunslag te slaan. Een echt beleid van een echte federatie is geen lapmiddel om een doodzieke staat kunstmatig in leven te houden, een echte (con)federatie start met allemaal losse spelers die samen een team gaan vormen. Elk doen wat ze zelf beter kunnen, maar wat ze samen beter kunnen, doen ze samen. Dát is het echte federalisme, niet dat nepfederalisme wat we hier in België kennen. Dat federalisme vinden we in Amerika en in Zwitserland. Nu, Vlaanderen is anders dan Nederland. Vlaanderen past beter bij Nederland dan bij Wallonië, maar het is anders. Het is hier al vaak gezegd. Wat men liever probeert te verdoezelen is dat Nederland ook niet zo een eenheidsworst is als men zou denken. In Noord-Brabant en Limburg waan je je haast in Vlaanderen. In de Randstad heerst er dan weer een andere mentaliteit (waar die Noord-Brabanders het ook moeilijk mee hebben), net zoals in het Noord-Oosten van Nederland. Misschien past Vlaanderen niet bij Holland, maar dat doen de Noord-Brabanders en Limburgers dan ook niet. Nu, ik vind dat Vlaanderen als toekomstige deelstaat van die Lage Landen, confederalist zijnde, zich niet te moeien heeft met hoe de deelstaat Nederland er uit ziet. Dat moeten die inwoners zelf maar uitmaken, maar een confederale structuur met Vlaanderen kan wel een katalysator worden om Nederland in een efficiëntere vorm te gieten. Maar dat moeten de huidige Nederlanders zelf maar zien. Citaat:
Citaat:
Vlaanderen staat economisch voor op Nederland. Ik heb de exacte cijfers nu niet bij me, maar ik meende dat in Vlaanderen het BRP/hoofd zo'n 32 000 dollar is, en in Nederland 28 000 dollar. Vlaanderen zal waarschijnlijk -hoewel de Walen hem grotendeels gegraven hebben- de schuldenput van België moeten dempen, en die is enorm. Het is moeilijk te voorspellen wat voor effect dit heeft op lange termijn.
![]() |
![]() |
#29 | ||
|
![]() Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
#30 |
Gouverneur
|
![]() Ik vind dat Vlaanderen en Nederland best 1 natie kunnen vormen. Laat ik nou een kind van beide volkeren zijn...
![]() Maar eventjes serieus... Vlaanderen heeft veel meer affiniteit met Nederland dan met Wallonië. Er zijn al goede contacten, zowel economisch als cultureel. We spreken dezelfde taal. We hebben heel wat gewoontes gemeen. En het Nederlandse koningshuis is veel sympathieker en menselijker dan het Belgische.
![]() |
#31 | |
|
![]() Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
#32 | |
Provinciaal Statenlid
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#33 | ||
Parlementslid
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#34 | |||
Provinciaal Statenlid
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#35 | ||||
Minister-President
|
![]() Citaat:
Maar wil dat allemaal zeggen dat de gewone bevolking nog echt nood heeft aan zo een symbool in Brussel? Ik denk alvast van niet.
![]() |
![]() |
#36 | |||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Wat daar wel iets over zegt zijn de talloze enquetes waar het percentage Monarchisten tussen 75 en de 93 (!!) procent schommelt! |
|||||
![]() |
![]() |
![]() |
#37 |
|
![]() Maar 93%???? Hitler haalde in referenda altijd 99%
![]()
![]() |
#38 | |
|
![]() Citaat:
Haar vader was de dictator niet. Jorge Zorreguieta was zelfs geen belangrijke pief die de politie en het leger uitbouwde tot een machtig onderdrukkingsapparaat. Hij was minister van landbouw. In tegenstelling tot het Belgische koningshuis in verband met Leopold II heeft het Nederlandse koningshuis wél afstand gedaan van Jorge en zijn verleden, ook al was ie maar minister van landbouw. De man mocht zelfs niet aanwezig zijn op de trouw. Dat is wat anders dan dat hypocriete gedoe van Laken he?
![]() |
![]() |
#39 | ||||
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#40 | ||
|
![]() Citaat: