![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst | Markeer forums als gelezen |
Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
Bekijk resultaten enquête: Hebben alle mannen imperialistische trekjes ? | |||
Ja ! |
![]() ![]() ![]() |
5 | 25,00% |
Nee ! |
![]() ![]() ![]() |
12 | 60,00% |
Ik weet het niet ? |
![]() ![]() ![]() |
3 | 15,00% |
Aantal stemmers: 20. Je mag niet stemmen in deze enquête |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#21 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Godsdiensten moeten gezien worden in de geest van de tijd waarin ze ontstonden.
Na 2000 jaar zijn ze zo stilaan voorbijgestreefd en vervangen door de wetenschap. Wat moet ik geloven van een god die niet wist dat hij de aarde rond geschapen had. ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#22 | |
Provinciaal Statenlid
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#23 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#24 | ||
Minister-President
|
![]() Citaat:
En spreken voor mezelf???? Als het economie is dan redeneer jij erg logisch, maar zodra we daarvan afwijken, kan ik jouw hersenkronkels niet volgen hoor. Door de geschiedenis heen is de vrouw de ondergeschikte geweest van de man. Of wil jij dat soms ontkennen? Dit is een simpele vaststelling die ik doe. En ik voeg daar aan toe dat het mijn mening is dat ook zonder godsdienst het niet anders zou zijn geweest. En als niet de mannen daarvoor verantwoordelijk zijn, wie dan wél volgens u? En als ik dan bovenop nog beweer dat het goed is dat daar verandering is in gekomen, snap ik echt niet waar jij "barbaarse gewoonten" ontwaard?
![]() |
![]() |
#25 |
Provinciaal Statenlid
|
![]() @TomB
Godsdienst made by men: om nu de bijbel als voorbeeld te nemen, is er daar een tekst door een vrouw geschreven ?Zijn de "bevelhebbers" in het vaticaan niet allemaal mannen. Misschien was made by men, een veronderstelling, en zou ik beter gedomineerd by men, moeten geschreven hebben. En ik beweer niet dat alle mannen sexisten zijn die er een kick van krijgen vrouwen te onderwerpen, maar je kan er toch niet naast kijken dat in bijna alle godsdiensten vrouwen, zeker vroeger, werden onderworpen. Over de rol van mannen in godsdienst kan je mij niet verwijten dat ik aan het veralgemenen ben.
![]() |
#26 |
Gouverneur
|
![]() In de meeste maatschappijen werden en worden vrouwen onderworpen aan mannen. De mannen zijn sterker en assertiever en gaan er dus van uit dat vrouwen minder kunnen en bijgevolg minder waard zijn. Onze maatschappijen zijn na enkele duizenden jaren van dit soort denken zo geëvolueerd dat men er zich er zelfs niet van bewust is dat dit onderscheid wordt gemaakt !
De these dat er in de voorhistorische culturen meestal matriarchaten hebben bestaan is maar een these en kan niet voor 100 % geverifiëerd worden. Het maakt deel uit van het modieuze denken dat regelmatig, in vrijwel elke eeuw, veranderde in de historische, antropologische en sociologische wetenschappen. Op dit moment is er wegens het fenimisme een tendens naar "matriarchaten" en andere "vrouwvriendelijke hypotheses", maar dat kan binnen een decennium weer veranderen. De huidige verstrenging van de Katholieke Kerk inzake vrouwen is er een belangrijk voorbeeld van: in de jaren '60 van de 20ste eeuw werd het "in" om vrouwen in te schakelen in de erediensten als voorlezeres en misdienares terwijl het begin van de 21ste eeuw gekenmerkt wordt door een absoluut verbod op vrouwelijke priesters en er zelfs een nieuwe uitsluiting van vrouwen uit de eredienst gebeurt, met het nakende verbod op misdienaressen als voorbeeld. Moest ik nog deel uit willen maken van een kerkgenootschap dan zou ik de Anglicaanse Kerk verkiezen, waar priesteressen sinds enkele jaren wel aanvaard worden (met als verrassend gevolg dat een heleboel Dominees prompt overgestapt zijn naar de Katholieke Kerk omdat zij dit niet wilden aanvaarden... goh...) Wat wel een feit is: in de meeste huidige godsdienstsystemen zijn vrouwen onderworpen aan de man en mogen zij geen "heilige" handelingen verrichten. Het begint ons meer en meer op te vallen omdat wij meer en meer contact krijgen met andere culturen en hun godsdiensten beginnen te leren kennen. Maar we moeten ook hun maatschappelijke systemen eens bekijken, en dan zien we dat het niet alleen de godsdiensten zijn die vrouwen onderdrukken. Ik blijf van mening dat de vrouwen altijd op een lager niveau werden en nog steeds worden geplaatst dan mannen door "gewoonte en traditie". Het is onrechtvaardig maar het verdient wel protest. Ik ga er mijn levensgezel niet minder om graag zien, eerbiedigen en dienen. Zolang hij dat ook met mij doet. Dat is een goed begin en we kunnen het alleen maar aanprijzen bij hen die wij kennen in de hoop dat de boodschap ooit door alle mensen gehoord en gehoorzaamt wordt. Schelden alleen helpt niet, een goed voorbeeld stellen en uitdragen kan wel een verschil uitmaken. Het is een langdurig proces, we kunnen alleen maar hopen... en bidden ja.
![]() |
#27 | |||
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#28 | |
|
![]() Citaat:
Denk je dat er geen slechte vrouwen bestaan?
![]() |
![]() |
#29 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ik zou niet graag de mannen te eten geven die door hun vrouw onderdrukt worden.
![]() Maar goed het zullen wel uitzonderingen zijn. |
![]() |
![]() |
![]() |
#30 |
|
![]() Ik kan hier evengoed een topic starten: Vrouwen!!?!?!?!?!!? Minderwaardige sletten of sluikse verleidsters?!?!?!?!?!?!?!
Eens zien hoe geviseerd onze dames zich dan zouden voelen.
![]() |
#31 |
Banneling
|
![]() Ontegensprekelijk.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#32 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() P.S: ik heb ja gestemd omdat het voor mezelf wel geldt
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#33 | |
Provinciaal Statenlid
|
![]() Citaat:
Goed voor jou als jij inderdaad een correcte persoon bent, maar stel jezelf wel eens voor in het gezelschap van allemaal mannen, hoe wordt er dan naar vrouwen gekeken, welke grapjes zullen er verteld worden ?
![]() |
![]() |
#34 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#35 | ||
Provinciaal Statenlid
|
![]() Citaat:
Op het werk zit ons departement samen met een ander departement, wij allemaal vrouwen, zij allemaal mannen (heel toevallig). Dat is echt wel grappig, beide groepen houden hun koffieklets, over volledig andere onderwerpen. Als je er apart mee spreekt lijken dat allemaal voorbeeldige nieuwe mannen, maar en groupe....de opmerkingen die ik daar soms hoor vallen en de daaropvolgende lachsalvo's, en de betrapte blikken als ze zien dat ik het gehoord heb...Dat is allemaal wel grappig, maar, toen ik dan praatte met mijn collega over amina lawal, en dan uitbreidde naar godsdienst, en dan naar de rol van vrouwen....begrijp jullie nu de link naar deze topic ??
![]() |
![]() |
#36 |
Banneling
|
![]() Ach, al dat gezwets over "nieuwe mannen" is holle praat. Vrouwen zijn ook geen heiligen. De vrouw is in de maatschappij lange tijd achteropgesteld, voornamelijk omdat de man (meestal) enige kostwinner was. Tijden veranderen. Nu blijkt dat wanneer vrouwen aan de macht zijn in bedrijven (of andere samenwerkingsverbanden) ze minstens zo brutaal te werk gaan als mannen. Alles hangt van individu tot individu af.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#37 | |
Provinciaal Statenlid
|
![]() Citaat:
Begrijp mij niet verkeerd, ik ben hier niet zo een Die Hard feministe, ik ben zelf geen feministe, ik streef enkel maar naar gelijkwaardigheid en wederzijds respect en begrip. Maar, af en toe vraag ik mij wel nog af, hoe het komt dat zelf vandaag er nog zoveel mannen zich sexistisch gedragen, oa mijn eigen baas ! Van mij krijgt hij steeds een antwoord terug, maar niet iedereen durft dat.
![]() |
![]() |
#38 | ||
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#39 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#40 | |
|
![]() Citaat:
Op het eerste punt zijn de islamitische opvattingen niet wezenlijk verschillend van de normen betreffende de man-vrouw relatie (althans voor de hogere klassen) in de christelijke, konfuciaanse of brahmaanse culturen in hun laat-klassieke, reeds gescleroseerde periode; alleszins is het uitgangspunt, nl. de ongelijkheid en de vaste rolverdeling tussen man en vrouw, niet exclusief islamitisch. alleen de totale rechteloosheid van de vrouw tgo het recht van de man om haar zuiver willekeurig en zonder verdere verplichting te verstoten onderscheidt de islam van andere patriarchale culturen. Wel blijkt de islam door zijn fixatie op de koran veel resistenter tegen modernizering en emancipatie, zodat hij barbaarse verhoudigen in stand houdt die voor een middeleeuwse cultuur nog begrijpelijk waren maar vandaag onduldbaar zijn. |
|
![]() |
![]() |