Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Bekijk resultaten enquête: politieke overtuiging en vakbond
ik stem Vb en ben geen lid van een vakbond (heb evenmin intentie) 10 20,41%
ik stem VB en ben lid van ACV (of heb de intentie) 3 6,12%
ik stem VB en ga mijn lidmaatschap ACV inruilen voor andere vakbond 1 2,04%
ik stem VB en ga mijn lidmaatschap opzeggen (geen andere vakbond) 2 4,08%
ik stem VB en ben lid van een andere vakbond 6 12,24%
ik stem geen vb, ben lid van vakbond (of intentie) en stem bewust op voorgedragen kandidaten 1 2,04%
ik stem niet VB, ben lid van vakbond (of intentie) en stem niet noodzakelijk op voorgedragen kandiaten (stemgedrag staat los van lidmaatschap) 13 26,53%
k stem niet vb en ben geen lid van een vakbond (noch intentie) 13 26,53%
Aantal stemmers: 49. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 11 oktober 2006, 10:40   #21
Blackwidow
Schepen

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Metal Tom Bekijk bericht
Syndicalisme is geen exclusiviteit van links, er bestaat ook een liberale vakbond.

En als dit zo racistisch is, waarom heeft het ACV dan nog altijd geen veroordeling aan zijn broek gekregen ondanks wekelijkse (!!!) rechtzaken die worden aangespannen door buitengesmeten leden (met steun van het VB).
Misschien zijn er al uitspraken geweest...maar denk je dat dit groot in het nieuws zal gebracht worden?
Blackwidow is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 oktober 2006, 10:42   #22
Metal Tom
Parlementslid

Metal Tom's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Blackwidow Bekijk bericht
Misschien zijn er al uitspraken geweest...maar denk je dat dit groot in het nieuws zal gebracht worden?
Zo'n uitspraak is er nog niet (en zal er niet komen ook). Hoe ik dat weet? Laten we zeggen dat het ACv voor mij net iets meer is dan een vakbond.
Oud 11 oktober 2006, 11:06   #23
lantjes
Eur. Commissievoorzitter

lantjes's schermafbeelding

Standaard

't zal een vertekend beeld worden aangezien VB stemmers weer gestigmatiseerd worden en ook dit forum niet volstrekt anoniem is....Je moet vandaag al vrij gek of masochistisch zijn om nog voor uw mening en overtuiging ongezouten te durven uitkomen. Jammer maar helaas....
lantjes is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 oktober 2006, 11:25   #24
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vulpes Bekijk bericht
tweede poging

Eigenlijk vraag ik mij af of mensen die lid zijn van een vakbond (of ruimer, bijvoorbeeld ACW) ook conform stemmen..

ah juist, ik heb 'intentie' gebruikt voor de mensen die niet aangesloten zijn bij een vakbond omdat ze nog studeren of omdat ze zelfstandig zijn.. maar, mochten ze werknemer zijn, wél bij een vakbond zouden aansluiten.
Vakbonden zijn er enkel om uw poen uit uwe zak te slagen of om op de kap van doppers geld te verdienen. Hun tweede functie bestaat uit het beschermen van werkschuw tuig, de meer politiek correcte naam daarvoor is "Delegee" en dat is het zowat, verder moeien ze zich met dingen waar ze beter gewoon over zouden zwijgen.

Er zou een wet moeten komen die vakbonden rechtspersoonlijkheid geeft, Bovendien zouden leden de mogelijkheid moeten geven, hun delegee weg te stemmen door een petitie te organiseren bv, (als die delegee, doet wat de meeste delegee's doen, namelijk niets. ))

Bovendien zou stempelgeld enkel door de staat mogen worden uitgekeerd en niet langer door de vakbond.
Herr Flick is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 oktober 2006, 11:27   #25
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Riksken Bekijk bericht
Geld van de vakbond? Sinds wanneer is uitkeringsgeld van de vakbond.
Als je zo ne praat vertelt ken je volgens mij de intentie of bestaansredenen van een vakbond niet. Die is er in de eerste plaats om werknemers bij te staan bij het bekomen van hun rechten. Rechten waar ze zonder een vakbond ook recht op hebben.
Ze steken in elk geval de intresten in hun zakken ...
Herr Flick is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 oktober 2006, 12:56   #26
vulpes
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Leer nu eens het onderscheid tussen het politieke luik van de christelijke arbeidersbeweging (ACW) en de onafhankelijke christelijke vakbond (ACV). Het ACV steunt geen politieke kandidaten, het ACW steunt politieke kandidaten die hun maatschappelijk project ondersteunen (ALLE democratische partijen)
Het ACV is "een deel van" het ACW (heeft vertegenwoordigers in het bestuur en in het dagelijks bestuur) en bepaalt dus mee welke kandidaten zullen worden 'ondersteund'... met propaganda overigens - als ik het goed voor heb - op kosten van het ACW (want het zijn pamfletten die uitgaan van het acw..)

Voor de rest, 'k heb - als ACW-lid (via CM) - al regelmatig reclame in de bus gekregen waarbij ACW politieke kandidaten steunt... 't waren wel altijd mensen op de CD&V-lijst...

Laatst gewijzigd door vulpes : 11 oktober 2006 om 12:57.
vulpes is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 oktober 2006, 12:57   #27
lombas
Secretaris-Generaal VN

lombas's schermafbeelding

Standaard

Zo'n libertarische vakbond zou ik wel zien zitten, eigenlijk. Maar van dat liberaal dinges maak ik mij geen lid ze.
Oud 11 oktober 2006, 13:01   #28
Metal Tom
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Herr Flick Bekijk bericht
Vakbonden zijn er enkel om uw poen uit uwe zak te slagen of om op de kap van doppers geld te verdienen. Hun tweede functie bestaat uit het beschermen van werkschuw tuig, de meer politiek correcte naam daarvoor is "Delegee" en dat is het zowat, verder moeien ze zich met dingen waar ze beter gewoon over zouden zwijgen.

Er zou een wet moeten komen die vakbonden rechtspersoonlijkheid geeft, Bovendien zouden leden de mogelijkheid moeten geven, hun delegee weg te stemmen door een petitie te organiseren bv, (als die delegee, doet wat de meeste delegee's doen, namelijk niets. ))

Bovendien zou stempelgeld enkel door de staat mogen worden uitgekeerd en niet langer door de vakbond.
*Niemand dwingt u lid te worden van een vakbond dus hou u geld vooral in uw zakken
*Delegees steken hun nek uit voor hun collega's en moeten beschermd worden tegen ontslag om voldoende de rechten van de werknemer te kunnen verdedigen
*de bevoegdheden van delegees zijn wettelijk vastgelegd, ze moeien zich dus enkel met hetgeen waarmee ze zich mogen moeien
*vakbonden rechtspersoonlijkheid geven is een contradictio in terminis, op die manier is een tegengewicht bieden aan aandeelhouders en blind ondernemerschap onmogelijk
*leden kunnen elke twee jaar hun delegee wegstemmen via sociale verkiezingen
*de overheid heeft niet liever dan dat de vakbonden de uitbetalingen doen omdat het hen geld bespaart en het bovendien efficiënt en lokaal kan gebeuren

In het vervolg graag argumenten in plaats van vooroordelen en slogantaal
Oud 11 oktober 2006, 13:04   #29
Metal Tom
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Het ACV is "een deel van" het ACW (heeft vertegenwoordigers in het bestuur en in het dagelijks bestuur) en bepaalt dus mee welke kandidaten zullen worden 'ondersteund'... met propaganda overigens - als ik het goed voor heb - op kosten van het ACW (want het zijn pamfletten die uitgaan van het acw..)

Voor de rest, 'k heb - als ACW-lid (via CM) - al regelmatig reclame in de bus gekregen waarbij ACW politieke kandidaten steunt... 't waren wel altijd mensen op de CD&V-lijst...
*ACV is inderdaad aanwezig in DB van ACW maar domineren het niet en de politieke lijn verschilt zeer duidelijk (ACW = beleidsinvloeding via politiek, ACV = beleidsinvloeding naast de politiek als drukkingsgroep)
*ACV is geen onderdeel van maar partnerorganisatie van
*ACW ondersteunt ook kandidaten van Groen! en SPa
Oud 11 oktober 2006, 13:06   #30
GaRnaaLBeeR
Parlementsvoorzitter

GaRnaaLBeeR's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lombas Bekijk bericht
Zo'n libertarische vakbond zou ik wel zien zitten, eigenlijk. Maar van dat liberaal dinges maak ik mij geen lid ze.
gewoon een vraag
Wat moet ik mij voorstellen bij een libertarische vakbond?
GaRnaaLBeeR is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 oktober 2006, 13:08   #31
lombas
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door GaRnaaLBeeR Bekijk bericht
gewoon een vraag
Wat moet ik mij voorstellen bij een libertarische vakbond?
Een vereniging van werknemers die (enkel voor leden) ijvert voor goede werkomstandigheden, hulp bij af te sluiten contracten en rechtsbijstand (misschien met een verzekeringssausje).
Oud 11 oktober 2006, 13:09   #32
Metal Tom
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Een vereniging van werknemers die (enkel voor leden) ijvert voor goede werkomstandigheden, hulp bij af te sluiten contracten en rechtsbijstand (misschien met een verzekeringssausje).
En wat is juist het verschil met de huidige vakbond?
Oud 11 oktober 2006, 13:17   #33
lombas
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
En wat is juist het verschil met de huidige vakbond?
Geen CAO's, geen platformen, geen aparte positie voor afgevaardigden, staken is niet beschermd (tenzij individueel afgesproken, iets wat mi wel zal gebeuren), ontvoeren van bedrijfsleiders en dergelijke evenmin en de toegang tot gebouwen afzetten nog meer evenmin, geen minimumlonen, geen werkloosheidsuitkeringen (wel zoeken naar nieuwe baan, uiteraard).

Enzovoort eh.

Laatst gewijzigd door lombas : 11 oktober 2006 om 13:18.
lombas is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 oktober 2006, 13:20   #34
Metal Tom
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Geen CAO's, geen platformen, geen aparte positie voor afgevaardigden, staken is niet beschermd (tenzij individueel afgesproken, iets wat mi wel zal gebeuren), ontvoeren van bedrijfsleiders en dergelijke evenmin en de toegang tot gebouwen afzetten nog meer evenmin, geen minimumlonen, geen werkloosheidsuitkeringen (wel zoeken naar nieuwe baan, uiteraard).

Enzovoort eh.
Met andere woorden een vakbond met nul en generlei macht om een tegengewicht te bieden.
Oud 11 oktober 2006, 13:37   #35
GaRnaaLBeeR
Parlementsvoorzitter

GaRnaaLBeeR's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Enzovoort eh.
Zal waarschijnlijk dan ook niet de bedoeling zijn
Maar het lijkt mij in ieder geval geen populair programa om mensen aan te treken.
GaRnaaLBeeR is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 oktober 2006, 13:39   #36
vulpes
Gouverneur

Standaard

Citaat:
*ACV is inderdaad aanwezig in DB van ACW maar domineren het niet en de politieke lijn verschilt zeer duidelijk (ACW = beleidsinvloeding via politiek, ACV = beleidsinvloeding naast de politiek als drukkingsgroep)
wat is juist het verschil?

zelf zie ik het zo: ofwel stap je de politieke arena in, ofwel oefen je druk uit op diegenen die in die arena zijn gestapt...

voor zover ik weet heeft het ACW geen politieke partij en werkt het rond bepaalde thema's (althans volgens de website) die zij graag gerealiseerd zou zien. Daartoe oefent zij druk uit en steunt zij bepaalde kandidaten.

Citaat:
*ACV is geen onderdeel van maar partnerorganisatie van
'k heb 'deel' niets voor niets tussen haakjes gezet.. (om de discussie te vermijden).

In ieder geval: als het gewone 'partners' waren: waarom zit het ACV dan in het bestuur en zelfs in het dagelijks bestuur van het ACW? Dat getuigt toch niet van onafhankelijkheid? het ACV bepaalt immers mede het beleid van het ACW

De logische conclusie lijkt mij gewoon te zijn dat het ACW een overkoepeling is van verschillende organisaties.. ergo: je zou kunnen zeggen dat bijvoorbeeld LCM en ACV partners zijn die hun partnerschap hebben georganiseerd onder de paraplu van het ACW, maar dat maakt nog niet dat het ACV en het ACW partners zijn. Het ACW is gewoon medegevormd door het ACV, samen met LCM, en andere.

Citaat:
*ACW ondersteunt ook kandidaten van Groen! en SPa
nog niet mogen merken.. in de gemeente waar ik woon werd er een folder verspreid met de door het ACW gesteunde kandidaten.. allemaal CD&Vers.. geen sp-a'ers.. en x-aantal jaar geleden stond in de visie mooi een lijstje van de gesteunde kandidaten voor de federale verkiezingen.. allemaal mooi CVPers/CD&Vers.. Ook voor de Vlaamse verkiezingen kan ik mij niet herinneren dat er een niet-CD&Ver werd gepromoot, althans toch niet in mijn kiesgebied.
Oud 11 oktober 2006, 14:10   #37
vulpes
Gouverneur

Standaard

nog even ter aanvulling
Citaat:
Het ACW is de koepel van christelijke werknemersorganisaties. Samen met onze partnerorganisaties (die we ook wel deelorganisaties noemen)
bron: website ACW

deze maakt trouwens een duidelijk onderscheid tussen de 'deelorganisaties' - die ook in het bestuur vertegenwoordigd zijn, geassocieerde partners (die niet in het bestuur zitten), diensten (evenmin in het bestuuer) en 'andere'
Oud 11 oktober 2006, 14:19   #38
Metal Tom
Parlementslid

Standaard

Citaat:
nog even ter aanvulling
bron: website ACW

deze maakt trouwens een duidelijk onderscheid tussen de 'deelorganisaties' - die ook in het bestuur vertegenwoordigd zijn, geassocieerde partners (die niet in het bestuur zitten), diensten (evenmin in het bestuuer) en 'andere'
De partnerorganisaties stippelen een eigen beleid uit dat soms haaks staat op de lijn van het ACW. Interne discussies genoeg ten bewijze.
Oud 11 oktober 2006, 14:33   #39
vulpes
Gouverneur

Standaard

Citaat:
De partnerorganisaties stippelen een eigen beleid uit dat soms haaks staat op de lijn van het ACW. Interne discussies genoeg ten bewijze.
"interne" discussies... los daarvan: in elk huishouden is er wel eens ruzie.. daarom houdt het evenwel niet noodzakelijk op een huishouden te zijn...

hetgeen overigens niet wegneemt dat op de website van het ACW wordt erkend dat het 'DEELorganisaties' zijn, waarvan ACV er één is.. dus geen 'gewone partner'.
Oud 11 oktober 2006, 14:36   #40
Metal Tom
Parlementslid

Standaard

Citaat:
"hetgeen overigens niet wegneemt dat op de website van het ACW wordt erkend dat het 'DEELorganisaties' zijn, waarvan ACV er één is.. dus geen 'gewone partner'.
U haalt daar meteen het grootste interne discussiepunt aan

Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 14:49.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be