Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 13 november 2003, 00:39   #21
lamenielachen
Eur. Commissievoorzitter

lamenielachen's schermafbeelding

Stuur een bericht via Instant Messenger naar lamenielachen
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Superstaaf®
Even tegendraads zijn, en de zaak eens vanuit de hoek der chauffeurs bekijken.
Teveel werkdruk?
Stress om op tijd te leveren?
Vermoeid door het lastige verkeer?
Daarom rijd je nog geen mensen dood, verlies je geen ladingen, of kip je niet om he. Het is gewoon onachtzaamheid en roekeloos rijden door bepaalde chauffeurs. Minder cameratjes en meer controles op de weg zou al iets zijn. Voorbij rijden op, op en afritten door vrachtwagen zou al helemaal verboden moeten zijn. Ik heb zelf ook nog af en toe een vrachtwagen gereden, maar zoals het er nu aan toe gaat, dit lijkt soms op kamikaze als je met een personenauto rijdt.
Oud 13 november 2003, 16:39   #22
TomB
Perm. Vertegenwoordiger VN

TomB's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door dejohan
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Seba
Citaat:
Ik betwijfel dat ten zeerste.
Dus als een auto en een vrachtwagen naast elkaar rijden aan dezelfde snelheid dan zullen ze de zelfde remafstand hebben beweert u? Daar ben ik nu eens 100% onzeker van
Ik heb er eens naar gezocht, en het volgende gevonden:

""Remt een motor sneller als een zware auto of vrachtwagen ?
NEE !!! En wel hierom...
Vraag: remt een motor sneller dan een auto?

Antwoord: In de eerste plaats: Heel veel mensen geloven dat de remweg van een voertuig dubbel zo lang wordt als het gewicht verdubbelt. Dat is *niet zo!!!! Remmen gebeurt doordat de banden wrijving ten opzichte van de weg ondervinden. Als het gewicht verdubbelt, heb je ongeveer twee keer zoveel wrijving nodig om dat voertuig tot stilstand te brengen. Daarom dat sprookje van die dubbele remafstand. Maar als het gewicht verdubbelt, verdubbelt ook de wrijving van de band met de weg.

Het gewicht maakt dus niet uit voor de remafstand! Wel is het zo dat de banden en de remmen die verhoogde wrijving aan moeten kunnen.

In principe kun je er dus van uitgaan dat de remafstand bij een bepaalde snelheid tussen alle voertuigen in dezelfde orde van grootte ligt. Er zijn uiteraard allerlei individuele verschillen, die te maken hebben met de geometrie, de banden en de remmen.

Ga er in de praktijk maar van uit dat een automobilist die onverwacht zijn met ABS-uitgevoerde rempedaal intrapt, sneller stilstaat dan jij.

Wat veel bepalender voor je remafstand is dan de theoretische kortste remafstand van je motor bij een bepaalde snelheid, is je reactietijd, en de vraag of je maximaal durft en kunt remmen. Oefenen, vooruitkijken en alert zijn dus.

Enne, wist je al dat je remafstand verviervoudigt als je snelheid verdubbelt?

Kijk maar *hier*, en schrik er maar van hoeveel meters je nog maakt in de tijd dat je schrikt voordat je feitelijk gaat remmen... ""

http://faq.luiemotorfiets.net/?command=faq&itemid=46

Kijk, ik weet niet wat er nu de juiste versie is (ligt er misschien ergens tussenin). Maar ik zou graag willen weten wat de waarheid hieromtrent is.
Massa draagt wel degelijk toe tot de hoeveelheid kinetische energie die je moet afbouwen. (E=mv^2)/2 is de hoeveelheid energie die je moet afbouwen. Zeer simpele formule.

Uw remkracht bepalen is een ander paar mouwen omdat dit afhangt van de wrijvingscoeficient van de banden, van het wegdek, van de massa, van het remoppervlak. Massa zal, afhangende van de toestand van het wegdek een ander gewicht hebben in die vergelijking. Als het bvb regent zal de vergelijking er heel anders uitzien omdat de wrijvingscoeficient van het wegdek dan heel anders is.

Als vuistregel lijkt het me niet slecht om te stellen dat massa in beide vergelijkingen enkelvoudig is, zo lang je je maar herinnert dat wegomstandigheden en hoge snelheden uw vuistregeltje nogal wat kunnen doen veranderen.

Wat echter wel overduidelijk blijkt uit de formules is dat snelheid een kwadratische impact heeft op de energie die je nodig hebt om te stoppen en dat dat dus, los van alle andere factoren, de doorslaggevende factor gaat zijn op uw remafstand. Alle andere rommel kan je in de prullenmand gooien: SPEED KILLS. En zolang dat niet alle mensen dat inzien mogen ze voor mijn part om de 100 meter een flitspaal zetten om de mensen eraan te herinneren.
Oud 13 november 2003, 16:45   #23
TomB

TomB's schermafbeelding

Standaard

-nt
Oud 13 november 2003, 16:58   #24
parcifal
Banneling

parcifal's schermafbeelding

Standaard

Ik dien het idd eens te zijn met TomB :
Gewicht maakt theoretisch niet uit bij de remafstand,
wat wel van belang is, is de wrijvingscoëfficient en
de intiele snelheid.

Dus : 2 voertuigen van verschillend gewicht die tegen een gelijke snelheid rijden remmen op een gelijke tijd en afstand zolang
het remmen niet overgaat in schuiven.

Natuurlijk gaat een zwaarder voertuig sneller schuiven dan een
licht wegens de traagheidskrachten die de frictie-krachten snel
overstijgen.

Als ik bij regenweer een vrachtwagen achter mij heb zitten tegen 90km/u denk ik niet dat die sneller zal stilstaan dan ik, die ook 90km/u rijd.

verder info :
http://www.phy.ntnu.edu.tw/java/Reac...ctionTime.html
en http://199.88.16.12/~team99b/
parcifal is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 november 2003, 17:04   #25
Seba
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Massa draagt wel degelijk toe tot de hoeveelheid kinetische energie die je moet afbouwen. (E=mv^2)/2 is de hoeveelheid energie die je moet afbouwen. Zeer simpele formule.

Uw remkracht bepalen is een ander paar mouwen omdat dit afhangt van de wrijvingscoeficient van de banden, van het wegdek, van de massa, van het remoppervlak. Massa zal, afhangende van de toestand van het wegdek een ander gewicht hebben in die vergelijking. Als het bvb regent zal de vergelijking er heel anders uitzien omdat de wrijvingscoeficient van het wegdek dan heel anders is.

Als vuistregel lijkt het me niet slecht om te stellen dat massa in beide vergelijkingen enkelvoudig is, zo lang je je maar herinnert dat wegomstandigheden en hoge snelheden uw vuistregeltje nogal wat kunnen doen veranderen.

Wat echter wel overduidelijk blijkt uit de formules is dat snelheid een kwadratische impact heeft op de energie die je nodig hebt om te stoppen en dat dat dus, los van alle andere factoren, de doorslaggevende factor gaat zijn op uw remafstand. Alle andere rommel kan je in de prullenmand gooien: SPEED KILLS. En zolang dat niet alle mensen dat inzien mogen ze voor mijn part om de 100 meter een flitspaal zetten om de mensen eraan te herinneren.
Perfect gezegd TomB, ik heb die remafstanden nog moeten berekenen in het laatse jaar middelbaar voor fysica, en die was inderdaad gebaseerd op de wrijvingscoofficiënt en de snelheid.
Een gelijkaardig interssant fenomeen is , indien je een bocht neem, de nodige middelpuntvliedende kracht ook een functie is van de snelheid in het kwadraat. Als je dus dubbel zo snel rijdt in een bocht, heb je vier maal zoveel weerstand nodig om niet uit de bocht te vliegen
Seba is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 november 2003, 17:27   #26
TomB

TomB's schermafbeelding

Standaard

Bij zeer hoge snelheden veranderen die regels weer omdat je wrijving dan toeneemt door de warmte van de banden en aerodynamica een grote rol begint te spelen. Als je bijvoorbeeld vrachtwagens aan 200 per uur zou laten rijden zou hun remafstand relatief verkorten tov personenwagens omdat hun drag veel groter is.

Uiteraard zou dit ook de energie die vrijkomt bij een crash drastisch verhogen.
Oud 13 november 2003, 17:46   #27
boer_bavo
Europees Commissaris

boer_bavo's schermafbeelding

Standaard

Misschien moeten we hier ook maar eens met de vrachtwagen de trein op rijden en zo de grote afstanden afleggen, zoals dat bvb in Dusseldorf gebeurt.
[size=2]
Vraag is natuurlijk of dat kan gezien in België het vrachtverkeer per spoor 5x meer kost dan in Nordrhein-Westfalen.[/size]
Oud 13 november 2003, 17:53   #28
TomB

TomB's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door boer_bavo
Misschien moeten we hier ook maar eens met de vrachtwagen de trein op rijden en zo de grote afstanden afleggen, zoals dat bvb in Dusseldorf gebeurt.
[size=2]
Vraag is natuurlijk of dat kan gezien in België het vrachtverkeer per spoor 5x meer kost dan in Nordrhein-Westfalen.[/size]
Verandert men dan van chauffeur aan de andere kant van de rit of gaat die chauffeur mee de trein op?
Oud 13 november 2003, 19:18   #29
boer_bavo
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TomB
Citaat:
[size=2]
Verandert men dan van chauffeur aan de andere kant van de rit of gaat die chauffeur mee de trein op?
Geen idee. Ik heb het zelf nog niet gezien, maar ik heb het gelezen in de FET (maar al bijna een jaar geleden). In een artikel over vrachtverkeer via het spoor (algemeen). Het stond er maar bij als voorbeeldje.
Ik denk dat de chauffeer meerijdt, en dat het vooral voor niet al te lange afstanden gebruikt wordt (dan zijn containers goedkoper).
Oud 17 november 2003, 23:32   #30
boer_bavo
Europees Commissaris

Standaard

Die treinen met vrachtwagens zouden trouwens aanzien worden als rusttijd. Dus zeker niet slecht voor de chauffeurs/vrachwagenbedrijven.
Oud 18 november 2003, 00:50   #31
Bobke
Secretaris-Generaal VN

Bobke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Die treinen met vrachtwagens zouden trouwens aanzien worden als rusttijd. Dus zeker niet slecht voor de chauffeurs/vrachwagenbedrijven.
Is de capaciteit van het spoor voldoende ?
Ik kan mij moeilijk voorstellen dat vervoerbedrijven voor de minst gunstige oplossing kiezen.
Bobke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 november 2003, 13:42   #32
boer_bavo
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bobke
Ik kan mij moeilijk voorstellen dat vervoerbedrijven voor de minst gunstige oplossing kiezen.
In Nordrhein-Westfalen is in elk geval meer vrachttransport per spoor dan in Vlaanderen. De regio is wel wat industriëler dan Vlaanderen dus helemaal te vergelijken is het niet. Maar toch. Transport kost er 5x minder dan in Vlaanderen met de Nmbs. Ons spoortransport kost naar het schijnt ongeveer 7x meer dan per vrachtwagen.
Er is echter sinds een jaar een nieuwe maatschappij, sinds de liberalisering van het goederenverkeer per spoor. De naam ontsnapt me (D&L denk ik). Zij opereren bijvoorbeeld op de ijzeren rijn waar de NMBS al jarenlang politiek spel over speelt (maar niet op rijdt). Ze hadden het eerste half jaar dat ze bestonden al winst gemaakt. In tegendeel tot B-cargo. Dat -uiteraard- a volonté verlies maakt. En oh ja, ze zijn ook een pak goedkoper.
Oud 18 november 2003, 16:34   #33
Bobke
Secretaris-Generaal VN

Bobke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Citaat:
In Nordrhein-Westfalen is in elk geval meer vrachttransport per spoor dan in Vlaanderen. De regio is wel wat industriëler dan Vlaanderen dus helemaal te vergelijken is het niet. Maar toch. Transport kost er 5x minder dan in Vlaanderen met de Nmbs. Ons spoortransport kost naar het schijnt ongeveer 7x meer dan per vrachtwagen.
Er is echter sinds een jaar een nieuwe maatschappij, sinds de liberalisering van het goederenverkeer per spoor. De naam ontsnapt me (D&L denk ik). Zij opereren bijvoorbeeld op de ijzeren rijn waar de NMBS al jarenlang politiek spel over speelt (maar niet op rijdt). Ze hadden het eerste half jaar dat ze bestonden al winst gemaakt. In tegendeel tot B-cargo. Dat -uiteraard- a volonté verlies maakt. En oh ja, ze zijn ook een pak goedkoper.
Dus als ik het goed begrijp ligt het aan politieke onwil.
Toch een leuk land hé.
Bobke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 november 2003, 18:38   #34
boer_bavo
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Dus als ik het goed begrijp ligt het aan politieke onwil.
Toch een leuk land hé.
Niet zozeer, want het is door de vorige regering dat het nieuwe bedrijf zijn werk kan doen. Het probleem ligt vooral bij de nmbs. Maar dat daar niet alles snor zat had je waarschijnlijk ook al door.
(opvallend trouwens hoe de vakbonden staakten tegen de liberalisering van het vrachtverkeer per spoor. Volgens mij was dat nochtans de enige manier om nog vrachtverkeer via het spoor te hebben op middellange termijn)
Oud 18 november 2003, 22:55   #35
Domingo
Vreemdeling

Stuur een bericht via Instant Messenger naar Domingo
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vlaamse Leeuw
Indien je met een vrachtwagen op de baan bent, dan ben je natuurlijk veel zwaarder geladen dan een gewone wagen. Dit heeft natuurlijk ook consequenties voor de remafstand als je een file ziet opduiken.

Maar toch denk ik dat er nog altijd minder ongevallen gebeuren door vrachtwagens, maar het is omdat een ongeluk met vrachtwagens zo spectaculair - - is dat het uitgebreid in het nieuws komt.
Oud 4 januari 2004, 00:49   #36
The_Prodigy
Burger

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door parcifal
Ik dien het idd eens te zijn met TomB :
Gewicht maakt theoretisch niet uit bij de remafstand,
wat wel van belang is, is de wrijvingscoëfficient en
de intiele snelheid.

Dus : 2 voertuigen van verschillend gewicht die tegen een gelijke snelheid rijden remmen op een gelijke tijd en afstand zolang
het remmen niet overgaat in schuiven.

Natuurlijk gaat een zwaarder voertuig sneller schuiven dan een
licht wegens de traagheidskrachten die de frictie-krachten snel
overstijgen.

Als ik bij regenweer een vrachtwagen achter mij heb zitten tegen 90km/u denk ik niet dat die sneller zal stilstaan dan ik, die ook 90km/u rijd.

verder info :
http://www.phy.ntnu.edu.tw/java/Reac...ctionTime.html
en http://199.88.16.12/~team99b/

Deze theorie i.v.m. de remafstand lijkt mij ook de juiste. Maar er is nog een ander aspect. Met een vrachtwagen is het nog altijd veel moeilijker om obstakels te vermijden dan met een personenwagen.
De enige manier om ongevallen tot een minimum te herleiden is je snelheid aanpassen en voldoende afstand houden. Voor je snelheid kan je zelf zorgen. Voor de tussenafstand ben je afhankelijk van derden. Rijd maar eens op de autoweg en laat bv een afstand van 70-80m. De tussenruimte zal vliegensvlug ingenomen door andere chauffeurs en/of achter je zal je te maken krijgen met ongeduldige bumperklevers.
The_Prodigy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 januari 2004, 12:03   #37
Bece
Parlementsvoorzitter

Standaard

Voor diegene die nog denken dat een vrachtwagen een grotere remafstand nodig heeft dan een personenwagen, even een denkertje.
Een Mercedes 500 (2500Kg) zou dan ook een grotere remafdtand nodig hebben dan en fiat 500 (800kg). Wat een onzin.
Overigens denk ik niet dat er nog veel vrachtwagens op onze wegen zijn zonder ABS.
Als ik echter naar mijzelf refereer dan ontdek ik helaas dat ik veel minder op het verkeer let wanneer mijn snelheid beduidend lager ligt dan de mogelijkheden die de weg en het verkeer mij bieden. Dus. Wanneer ik 50/uur moet rijden op een baan waar, gezien de werkelijke omstandigheden, gemakkelijk en veilig 90 kan worden gereden, verlies ik gewoon mijn belangstelling en dus ook mijn allertheid. Ik vrees dat dat bij de meeste chauffeurs ook zo is. Hoe je dat moet oplossen weet ik eerlijk gezegd ook niet.

Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:00.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be