Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 11 december 2006, 22:13   #21
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Burry Bekijk bericht
In ieder normaal land doet de meerderheid wat ze willen, maar hier durven de Vlamingen dat niet, want we moeten zogezegd onderhandelen. Een conflictmodel werkt niet, zogezegd.

Wel, een conflict werkt wel, men moet dan even voorbij de postjes kijken en de regering of regeringen te laten vallen tot we hebben wat we willen.

Vlamingen willen alles steeds braafjes doen, vol van compromissen, niemand te veel tegen de haren in strijken...
Een conflictmodel? Wenst u een "oorlog" tussen de Franstaligen en de Vlamingen?
Everytime is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 december 2006, 22:13   #22
Bad Attila
Secretaris-Generaal VN

Bad Attila's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel Bekijk bericht
Het antwoord op de vraag staat in het vet gedrukt.
In een democratie is er geen enkele reden om de stemmen om welke reden dan ook, anders te gaan verdelen.
Vermits België echter geen democratie verdraagt....
TEr info, de Senaat heeft andere functies dan de Kamer. Er dient enkel een parlementaire meerderheid gevonden te worden in de Kamer, en enkel de Kamer kan een regering doen vallen...

Maar soit, nog ter info, de meeste federale landen hebben eveneens ofwel een paritair samengesteld Senaat (of tweede kamer, of wat dan ook), ofwel een Senaat met "oververtegenwoordiging".
Maar eerlijk is eerlijk, een hervorming van onze eigen Senaat zou meer dan welkom zijn.

Laatst gewijzigd door Bad Attila : 11 december 2006 om 22:20.
Bad Attila is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 december 2006, 22:13   #23
van Maerlant
Perm. Vertegenwoordiger VN

van Maerlant's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Everytime Bekijk bericht
De reactie van Milquet is begrijpelijk en ik steun 100% die fusie. Brussel is Franstalig geworden (ik woon in Brussel, ik weet dus waarover ik spreek) en dat moeten de Vlamingen beseffen. En als u mij niet gelooft, kom eens naar Brussel en zie wat de realiteit is. Veel Vlamingen zeggen dat ze niet van Brussel houden. En waarom? Antwoord dat ik al gehoord heb : "Omdat ze daar Frans spreken".
Verraaaassiiiing

Citaat:
Als u weet dat Olivier Maingain burgermeester van een Brusselse gemeente (Sint-Lambrechts-Woluwe) geworden is, denk ik dat het al een zekere indicatie toont over wat de Franstalige Brusselaars denken en willen.
Beweert u nu dat de franstalige brusselaars fascisten zijn?
Love yourself. You have to love yourself. If we don't love ourselves, how can we love others? And when we know what we are, then we can find the truth about others, see what they are, the truth about them. And you know what the truth is, the truth about them, about you, about me. Do you? The truth is we are all perfect. Just as we are.

It’s the one place on earth that Heaven has kissed with melody, mirth and meadow and mist.
van Maerlant is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 december 2006, 22:18   #24
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door van Maerlant Bekijk bericht
Verraaaassiiiing

Beweert u nu dat de franstalige brusselaars fascisten zijn?
Oh, stop met die zever dat het FDF "fascist" zou zijn.
Oud 11 december 2006, 22:19   #25
evilbu

evilbu's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zwartengeel Bekijk bericht
Ben je dan ook consequent in de realiteit dat er nu eenmaal meer Nederlandstaligen dan Franstaligen in België wonen en dat de pariteit tussen de taalgroepen dus maar best opgeheven kan worden?
Is er niet een regel die zegt dat er in elke Brusselse gemeente ook minstens een Nederlandstalige schepen moet zijn?
Oud 11 december 2006, 22:19   #26
van Maerlant

Standaard

Citaat:
Komaan man, word wakker en besef dat uw held de grootste taalracist is die er hier rondloopt
Een man die eist dat het Vlaams Parlement Brussel verlaat, die vindt u natuurlijk 'realistisch en gematigd'?
Love yourself. You have to love yourself. If we don't love ourselves, how can we love others? And when we know what we are, then we can find the truth about others, see what they are, the truth about them. And you know what the truth is, the truth about them, about you, about me. Do you? The truth is we are all perfect. Just as we are.

It’s the one place on earth that Heaven has kissed with melody, mirth and meadow and mist.
Oud 11 december 2006, 22:21   #27
Zwartengeel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Natuurlijk niet. De grote Président-Fondateur heeft het zelf gezegd:

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hans1 Bekijk bericht
Meestal haten ze niet eens de "Vlamingen", maar willen ze gewoon communautaire rust en vrijheid van gebruik van talen.
Vrij vertaald: alles op hun weg verfransen en de rest moet plooien. 'Pax Francofonia'.
Zwartengeel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 december 2006, 22:21   #28
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ben je dan ook consequent in de realiteit dat er nu eenmaal meer Nederlandstaligen dan Franstaligen in België wonen en dat de pariteit tussen de taalgroepen dus maar best opgeheven kan worden?
De Vlamingen zouden dus voor de Franstaligen beslissen zonder dat de Franstaligen hun meningen zouden kunnen uiten? En wat nog?
Oud 11 december 2006, 22:22   #29
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
De reactie van Milquet is begrijpelijk en ik steun 100% die fusie. Brussel is Franstalig geworden (ik woon in Brussel, ik weet dus waarover ik spreek) en dat moeten de Vlamingen beseffen. En als u mij niet gelooft, kom eens naar Brussel en zie wat de realiteit is. Veel Vlamingen zeggen dat ze niet van Brussel houden. En waarom? Antwoord dat ik al gehoord heb : "Omdat ze daar Frans spreken".

Als u weet dat Olivier Maingain burgermeester van een Brusselse gemeente (Sint-Lambrechts-Woluwe) geworden is, denk ik dat het al een zekere indicatie toont over wat de Franstalige Brusselaars denken en willen.
Ga je er ook mee akkoord om de overbodig geworden regeringen op te doeken?

Wat ga je trouwens doen met duizenden Vlamingen die in Brussel wonen?
Oud 11 december 2006, 22:22   #30
van Maerlant

Standaard

Citaat:
De Vlamingen zouden dus voor de Franstaligen beslissen zonder dat de Franstaligen hun meningen zouden kunnen uiten? En wat nog?
1. Wie heeft het over meningsuiting?
2. U beseft heel dat er om belangrijke zaken nooit een meningsverschil zal zijn tussen bv SP en PS.

Oud 11 december 2006, 22:26   #31
Zwartengeel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Alsof de Franstaligen de mening zouden vragen aan de Vlamingen in Brussel of ze al dan niet tot Wallonië zouden willen behoren.
Oud 11 december 2006, 22:27   #32
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door van Maerlant Bekijk bericht
Komaan man, word wakker en besef dat uw held de grootste taalracist is die er hier rondloopt
Een man die eist dat het Vlaams Parlement Brussel verlaat, die vindt u natuurlijk 'realistisch en gematigd'?
Maingain is mijn held niet en is geen taalracist. Trouwens, als Maingain voor u een taalracist is, wat zijn dan al die Dewinter, Annemans, De Wever, De Mesmaeker, enz.............?

Als men ziet hoe de Vlaamse politici tegenover de Franstalige politici reageren en als men meer en meer hun anti-Franstalige standpunten, ja, ik begrijp de reactie van Maingain. Of heb je misschien liever dat de Franstaligen zeggen : "Ja, Vlamingen, we zullen onze taal en onze cultuur verwerpen om pure Vlamingen te worden"? Wees logisch met jezelf, dat zal nooit gebeuren en je weet het wel.
Oud 11 december 2006, 22:29   #33
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Natuurlijk niet. De grote Président-Fondateur heeft het zelf gezegd:

Vrij vertaald: alles op hun weg verfransen en de rest moet plooien. 'Pax Francofonia'.
Er zijn Franstaligen die in Gent wonen. Gent is dus een Franstalige stad voor u? Dit is maar een voorbeeld natuurlijk.
Oud 11 december 2006, 22:30   #34
evilbu

Standaard

Citaat:
Maingain is mijn held niet en is geen taalracist. Trouwens, als Maingain voor u een taalracist is, wat zijn dan al die Dewinter, Annemans, De Wever, De Mesmaeker, enz.............?

Als men ziet hoe de Vlaamse politici tegenover de Franstalige politici reageren en als men meer en meer hun anti-Franstalige standpunten, ja, ik begrijp de reactie van Maingain. Of heb je misschien liever dat de Franstaligen zeggen : "Ja, Vlamingen, we zullen onze taal en onze cultuur verwerpen om pure Vlamingen te worden"? Wees logisch met jezelf, dat zal nooit gebeuren en je weet het wel.
Ik begrijp die zin in het vet niet?

Everytime, om een anschluss te doen, heb je wel een corridor nodig.
Oud 11 december 2006, 22:31   #35
Zwartengeel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Ben je daar weer met datzelfde afgezaagde liedje? Niemand, maar dan ook niemand in Vlaanderen is zo onrealistisch te eisen dat Brussel volledig vervlaamst. Maingain is je held misschien niet, maar je bent wel nog steeds slaafs in de ban van zijn anti-Vlaamse bangmakerij.

Laatst gewijzigd door Zwartengeel : 11 december 2006 om 22:31.
Oud 11 december 2006, 22:31   #36
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door evilbu Bekijk bericht
Is er niet een regel die zegt dat er in elke Brusselse gemeente ook minstens een Nederlandstalige schepen moet zijn?
Een regel die in de Lambermont-en Lombardakkoorden bedongen werd en waar de Franstaligen mee akkoord gingen mits....Vlaanderen ervoor afdokte.

Er werd zodanig gekronkeld, gedraaid, geprutst en gemarchandeerd (niet in het minst om het VB in Brussel tegen te werken) dat Karel De Gucht het Lombardakkoord 'perfide maar efficiënt' noemde.
Oud 11 december 2006, 22:34   #37
Zwartengeel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Er zijn Franstaligen die in Gent wonen. Gent is dus een Franstalige stad voor u? Dit is maar een voorbeeld natuurlijk.
Nee, dit noem ik 'uitgeput zijn aan tegenargumenten en proberen de discussie te verdraaien met niet terzake doende replieken'.
Oud 11 december 2006, 22:36   #38
evilbu

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel Bekijk bericht
Een regel die in de Lambermont-en Lombardakkoorden bedongen werd en waar de Franstaligen mee akkoord gingen mits....Vlaanderen ervoor afdokte.

Er werd zodanig gekronkeld, gedraaid, geprutst en gemarchandeerd (niet in het minst om het VB in Brussel tegen te werken) dat Karel De Gucht het Lombardakkoord 'perfide maar efficiënt' noemde.
Hoe heeft Vlaanderen gedokt? Er wordt toch vaak gezegd dat federale taalpariteit werd terugbetaald met minstens een Vlaamse schepen per Brusselse gemeente?
Oud 11 december 2006, 22:37   #39
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Tiens, en wat doet Milquet als ze over die fusie spreekt?
Nergens laat ze immers uitschijnen dat zij het akkoord vraagt van de Brusselse Vlamingen met haar ideetje.
Oud 11 december 2006, 22:39   #40
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ben je daar weer met datzelfde afgezaagde liedje? Niemand, maar dan ook niemand in Vlaanderen is zo onrealistisch te eisen dat Brussel volledig vervlaamst. Maingain is je held misschien niet, maar je bent wel nog steeds slaafs in de ban van zijn anti-Vlaamse bangmakerij.
Niemand? En het Vlaams Belang?
Antwoord

Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 10:59.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be