Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Partijpolitiek en stromingen
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Partijpolitiek en stromingen In dit forum kun je discussiëren over (standpunten van) politieke partijen. en (standpunten van) politieke stromingen, al dan niet vertegenwoordigd door een (niet-partijpolitieke) organisatie.

Bekijk resultaten enquête: Mag het Vlaams Belang andere middelen gebruiken om het cordon te doorbreken ?
ja 16 38,10%
neen 26 61,90%
Aantal stemmers: 42. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 17 december 2006, 19:36   #21
Mitgard
Banneling

Mitgard's schermafbeelding

Standaard

niet eens alle VB-stemmers zijn voor een onafhankelijk vlaanderen.
Mitgard is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 december 2006, 19:38   #22
Zwartengeel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Net zoals lang niet alle SP.A-stemmers zich te goed voelen om te werken.
Zwartengeel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 december 2006, 19:40   #23
Mitgard
Banneling

Mitgard's schermafbeelding

Standaard

spa-stemmers voelen zich alvast niet te goed om na te denken.
Mitgard is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 december 2006, 19:43   #24
Zwartengeel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mitgard Bekijk bericht
spa-stemmers voelen zich alvast niet te goed om na te denken.
Gezien de uitspraken van sommigen hier op dit forum zouden ze daarin wel iets verder mogen in gaan.
Oud 17 december 2006, 19:43   #25
lombas
Secretaris-Generaal VN

lombas's schermafbeelding

Standaard

Ik keur elke vorm van geweld af - maar een paramilitaire staatsgreep zou ik, om het zo in de taal van bij ons te zeggen, grááf vinden.

Hihi .
Oud 17 december 2006, 19:43   #26
Bolter
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door robert t Bekijk bericht
Wat je zegt is correct, dialoog is het middel om tot een eerlijk vergelijk te komen. Maar franstalig België zal alleen het gesprek willen aangaan met Vlaanderen als er een sterk Vlaams front tegenover staat.
En dat is op het ogenblik onbestaande. CD&V is op Vlaams radicaal vlak onbetrouwbaar en de positie van N-VA is door het opblazen van de samenwerking met JMDD ook zeer verzwakt. Van de andere Vlaamse partijen nog maar gezwegen, niks van te verwachten. De situatie ziet er dus niet goed uit. We moeten dus de uitslag van de verkiezingen afwachten en dan zien welke positie de Vlaamse partijen zullen innemen. Indien Vlaanderen weer het kind van de rekening wordt, hetgeen ik verwacht, dan weet ik het ook niet meer. Liggen dan andere opties open? De meeste Vlamingen zien geweld gebruiken absoluut niet als een optie. Persoonlijk voel ik er ook niets voor. Diegene die de oplossing voor dit probleem kent, mag zijn vinger opsteken.
De oplossing ligt bij het VB...
Als deze op een zelfde democratische lijn staan met CD&V en NV-A krijgen we een ander verhaal..
Hun lat ligt gewoon te hoog en te extreem omdat ze weten dat ze op die manier verzekerd zijn van een aantal stemmen.
Ze moeten gewoon eens durven om ervoor te gaan om realistische standpunten in te nemen en daardoor de Vlaamse zaak echt iets bij te brengen...
Maar goed, met het huidige VB bestuur is dit waarschijnlijk een brug te ver...
Bolter is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 december 2006, 19:45   #27
Pluche
Staatssecretaris

Pluche's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Pluche
Standaard

Belgicisten houden ons steeds voor dat het gevaarlijk is te streven naar Vlaamse onafhankelijkheid, want... Vlaamse onafhankelijkheid zou leiden tot Joegoslavische toestanden, naar een burgeroorlog. Uiteraard is dit slechts een zoveelste leugen die als enige bedoeling heeft mensen bang te maken en de instandhouding van België te rechtvaardigen. Ziet u prins Filip al in zijn F16 komen aanvliegen om de Vlaamse onafhankelijkheid te verhinderen? Belachelijk gewoon! Het Vlaams Belang (alhoewel ik geen VB-er ben) meent dat in België twee volwassen volkeren wonen die rustig in onderhandelingen de voorwaarden van de boedelscheiding kunnen overeenkomen. De Tsjechen en de Slovaken deden het ons trouwens voor in 1993. Zelfs het grote Sovjetrijk viel trouwens uiteen zonder bloedvergieten.
Pluche is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 december 2006, 19:51   #28
Zwartengeel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pluche Bekijk bericht
Belgicisten houden ons steeds voor dat het gevaarlijk is te streven naar Vlaamse onafhankelijkheid, want... Vlaamse onafhankelijkheid zou leiden tot Joegoslavische toestanden, naar een burgeroorlog. Uiteraard is dit slechts een zoveelste leugen die als enige bedoeling heeft mensen bang te maken en de instandhouding van België te rechtvaardigen. Ziet u prins Filip al in zijn F16 komen aanvliegen om de Vlaamse onafhankelijkheid te verhinderen? Belachelijk gewoon! Het Vlaams Belang (alhoewel ik geen VB-er ben) meent dat in België twee volwassen volkeren wonen die rustig in onderhandelingen de voorwaarden van de boedelscheiding kunnen overeenkomen. De Tsjechen en de Slovaken deden het ons trouwens voor in 1993. Zelfs het grote Sovjetrijk viel trouwens uiteen zonder bloedvergieten.
Het verschil met Joegoslavië is dat de tegenstelling tussen Vlamingen en Walen in 176 jaar nooit uitgedraaid is op onderlinge haat. Zelfs de collaboratie gedurende de Tweede Wereldoorlog - laat ons wel wezen, één van de donkere bladzijden in haar bestaan - was eerder gericht tegen België dan tegen Wallonië. Gezien er hier dus geen enkele traditie bestaat om geweld te gebruiken, schat ik dit scenario dan ook niet hoog in. Een compleet verschil met Joegoslavië, waar de strijd zich wél tegen de buurvolkeren richtte en er bovendien in deze kwestie al voor het einde van het communisme een traditie bestond. Denk maar aan de Kroatische Ustachastaat van tijdens WO II en het leven van vele duizenden Serviërs die deze op haar geweten heeft.
Oud 17 december 2006, 19:52   #29
Ambiorix
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mitgard Bekijk bericht
niet eens alle VB-stemmers zijn voor een onafhankelijk vlaanderen.
het VB gaat dan ook niet de oorzaak zijn van de onafhankelijkheid. het is eerder een rem in de huidige situatie
Ambiorix is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 december 2006, 19:53   #30
Kay_
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door max4westland Bekijk bericht
In de topic over het schandaal in Wielsbeke heb ik voorgesteld om na de verkiezingen van 2009, indien dialoog met het regime dan nog altijd niet kan, om andere middelen aan te wenden om het schandalige cordon te doorbreken.

Want het Vlaams Belang kan zich toch niet blijvend laten doen. De laster een haatcampagne van het regime tegen de mandatarissen, de uitsluiting van Vlaams Belangers in het maatschappelijke en culturele leven, de pesterijen zelfs tegen de kinderen van mandatarissen. Ik vind dat dat niet langer meer kan. Als katholiek ben ik absoluut tegen geweld, laat dit duidelijk zijn. Maar ik vind dat we geweld als laatste optie helaas niet meer kunnen uitsluiten.

Indien we wachten tot 2012, dan vrees ik dat de partij veel zwakker zal staan gezien de demografische ontwikkelingen en het feit dat vele mensen de druk van het regime niet meer aankunnen om kandidaat te zijn voor het Vlaams Belang en dat ook vele kiezers niet meer zullen stemmen voor een partij die toch nooit aande macht zal komen. Daarom vind ik het belangrijk voor de kiezers van het Vlaams Belang dat onze partij zich engageert om desnoods via alle mogelijke middelen het programma probeert te realiseren.

Meedoen het met bestuur kan weldelgelijk gemakkelijk, maar dan moeten we net zoals de vrijheidspartij van Haider, een groot deel van ons goed nationalistisch programma overboort gooien en dat is voor mij en voor Vlaanderen onaanvaardbaar. Want dan is alle hoop verloren...

Mijn vraag is dan ook aan de andere Vlaams Belangers. Wat vinden jullie van mijn voorstel ?
Wacht nog altijd om te weten over welke middelen je het dan hebt.
Kay_ is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 december 2006, 20:00   #31
Max van Dietschland

Max van Dietschland's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kay-gell Bekijk bericht
Wacht nog altijd om te weten over welke middelen je het dan hebt.
Bijvoorbeeld door blokkades, het land lamleggen. Helaas wordt dan de economie zwaar getroffen, maar dan is dat zo.

Betogingen, een mars op Brussel is ook een alternatief.

Naar de wapens grijpen is echt de allerlaatste optie, maar zoals ik reeds in de topic over Wielsbeke heb gezegd hoop ik dat het nooit zover moet komen.

In feite hoeft het allemaal zo ver niet te komen, mits wat gezond verstand bij het Vlaams Belang en het Vlaams Kartel.

Het zijn Filip Dewinter en Yves Leterme die de sleutel tot oplossing in handen hebben. Helaas was 2004 een gemiste kans, toen hadden de anti-Vlaamse en extreem progressieve VLD en SPA een grote verkiezingsnederlaag geleden. Dan was het eigenlijk tijd geweest voor een conservatieve en nationalistische coalitie tussen CD&V-NVA en Vlaams Belang.

https://x.com/dietschland

Laatst gewijzigd door Max van Dietschland : 17 december 2006 om 20:02.
Max van Dietschland is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 december 2006, 20:00   #32
1handclapping
Europees Commissaris

1handclapping's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lomeanor Bekijk bericht
Ook ik keur alle geweld af.

We komen er langzaamaan democratisch. En we zullen er komen!
Heel de wereld tegen ons opzetten door het gebruik van geweld zou de Vlaamse onafhankelijkheid enkel vertragen.
Ik betwijfel dat : apartheid erd langzaam maar zeker afgebouwd, niet opgebouwd. De europese eenheid komt er langzaam maar zeker, niet een terugkeer naar Volks-egoisme en oorlogen. Diegenen die liberalisme en volksnationalisme hand in hand zien als een systeem waarbij het mogelijk wordt dat de ene mens de andere op een permanente en veilige manier kan blijven uitbuiten en zich dan achter "veilige grenzen" na zijn rooftochtjes kan gan verschansen ivergist zich in de richting van de geschiedenis : een adel achter sterke burchtmuren is niet van deze tijd en
geen valabele toekomstvisie.
Oud 17 december 2006, 20:05   #33
Kay_
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Bijvoorbeeld door blokkades, het land lamleggen. Helaas wordt dan de economie zwaar getroffen, maar dan is dat zo.

Betogingen, een mars op Brussel is ook een alternatief.

Naar de wapens grijpen is echt de allerlaatste optie, maar zoals ik reeds in de topic over Wielsbeke heb gezegd hoop ik dat het nooit zover moet komen.

In feite hoeft het allemaal zo ver niet te komen, mits wat gezond verstand bij het Vlaams Belang en het Vlaams Kartel.

Het zijn Filip Dewinter en Yves Leterme die de sleutel tot oplossing in handen hebben. Helaas was 2004 een gemiste kans, toen hadden de anti-Vlaamse en extreem progressieve VLD en SPA een grote verkiezingsnederlaag geleden. Dan was het eigenlijk tijd geweest voor een conservatieve en nationalistische coalitie tussen CD&V-NVA en Vlaams Belang.
Blokkades zullen niets uithalen, die blokkades worden zo uiteengehaald.
Betogen al even min, een betoging vereist volk, véél volk en ik denk niet dat er zoveel mensen mee begaan zijn. Noch zie ik niet in dat een betoging ooit iets zal teweegbrengen bestuursgewijs. En ik denk dat u zelf daar ook realistisch genoeg in bent omdat in te zien...
Oud 17 december 2006, 20:17   #34
Max van Dietschland

Standaard Over haatcampagne tegen het Vlaams Belang wordt angstvallig gezwegen.

Het Vlaams Belang zou misschien zijn toon wat moeten milderen, zeker tegenover CD&V-NVA, zonder daarom zijn programma te gaan veranderen uiteraard. Dus geen gescheld meer maar wel een echt volksnationalistisch programma behouden. De andere partijen moeten eens leren de ideologische eigenheid van een andere partij te respecteren, dus zich niet moeien wat een andere partij al dan niet in zijn programma mag zetten.

Trouwens je mag toch niet ontkennen dat de hetse, de echte haatcampagne tegen het Vlaams Belang, tegen de mandatarissen van het Vlaams Belang dit jaar toch wel zeer ernstige proporties heeft aangenomen. Op maatschappelijk en cultureel vlak is er zelfs een soort apartheidsregime ontstaan aan weerszijden van het cordon. Denk dan maar aan de ziekenfondsen, de vakbonden maar ook binnen de showbizz en de culturele wereld. De haatconcerten van een extreem progressief tuig als Tom Barman waren daar het exponent van. Ik moet wel zeggen dat vooral verderfelijk paars dit steunde. Maar CD&V-NVA heeft zich toch ook nooit gedistancieerd van heel dat verhaal.

Respect moet dus van beide kanten komen en ook respect voor de ideologische eigenheid van partijen en personen. Ik heb respect voor iemand anders zijn overtuiging, dus verwacht ik respect terug voor mijn nationaal solidaritisch gedachtengoed, zonder hier echter mee akkoord te zijn. Voor mij mogen communisten, liberalen, neo nazis, christen democraten hun belangen verdedigen. Ik heb daar niets op tegen.

Laat het vetgedrukte dan ook een positieve boodschap zijn in deze kersttijd !

Laatst gewijzigd door Max van Dietschland : 17 december 2006 om 20:18.
Oud 17 december 2006, 20:21   #35
1handclapping
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Betogen al even min, een betoging vereist volk, véél volk en ik denk niet dat er zoveel mensen mee begaan zijn. Noch zie ik niet in dat een betoging ooit iets zal teweegbrengen bestuursgewijs. En ik denk dat u zelf daar ook realistisch genoeg in bent omdat in te zien...
Met B.U.B wordt (terecht) gelachen... maar hoeveel mensen gaan er nu weer naar de Ijzerwake ? Dat is zgn. een manifestatie van zij die er werkelijk veel voor over hebben om Vlaanderen onafhankelijk te maken.
Of doe inderdaad eens eens zwart/gele mars op Brussel/Bruxelles/Brüssel
of in Halle/Vilvoorde "Walen Buiten" gaan roepen.. Er zijn die mensen die benauwd schijnen te zijn over de "grote Vlaamse meerderheid voor Onafhankelijkheid". Ik heb daar totaal geen last van : indien het NVA als een zelfstandige partij opkomt en het aan de Vlaamse kiezers duidelijk kan maken dat zij en zij alleen voor een duidelijke Vlaamse Onafhankelijkheid kan zorgen komt die onafhnakelijkheid er inderdaad onmiddelijk, helemaal volgens de "volkswil". Alleen : het Nv-A weet donders goed dat ze nog geen 5 % van de Vlamingen tot zulke stem kan verleiden...

Ik zou dolgraag eens één programmapunt vernemen waar men Vlaanderen
op een radikaal verschillende manier dan België zou besturen .. dat het onafhankelijk zou zijn en een republiek zegt niets.. Maar dat men de Post radikaal zou privatizeren, de sociale zekerheid deels privatizeren, de werkloosheid in de tijd zou beperken e.d. zou alles zeggen.. eerlijk klare wijn schenken zou ik zo zeggen....

Laatst gewijzigd door 1handclapping : 17 december 2006 om 20:22.
1handclapping is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 december 2006, 20:21   #36
Max van Dietschland

Standaard

Citaat:
Een paramilitaire staatsgreep misschien wel, als de hetse tegen het Vlaams Belang zo blijft voortduren. Want wat er dit jaar gebeurt is kan zo niet langer verder. Het cordon dreigt een echte breuk te veroorzaken binnen Vlaanderen, wat eigenlijk een zeer slechte zaak is voor onze Vlaamse volksgemeenschap, aan weerzijden van het cordon.

Laatst gewijzigd door Max van Dietschland : 17 december 2006 om 20:22.
Oud 17 december 2006, 20:24   #37
Kay_
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Een paramilitaire staatsgreep misschien wel, als de hetse tegen het Vlaams Belang zo blijft voortduren. Want wat er dit jaar gebeurt is kan zo niet langer verder. Het cordon dreigt een echte breuk te veroorzaken binnen Vlaanderen, wat eigenlijk een zeer slechte zaak is voor onze Vlaamse volksgemeenschap, aan weerzijden van het cordon.
Maar een militaire staatsgreep voor het VB zal dan weer een reactie van de rest van de bevolking teweegbrengen, die nog altijd een meerderheid vormt. En dan kom je in een straatje zonder eind

Laatst gewijzigd door Kay_ : 17 december 2006 om 20:27.
Oud 17 december 2006, 20:30   #38
1handclapping
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Het vlaams Belang kan morgen het CS doorbreken door zich als een normale democratische partij op te stellen, zo eenvoudig is dat..
& Inderdaad het VB kan eveneens door een onbloedige staatsgreep aan de macht komen. Ik twijfel er geen seconde aan dat zulke plannen inderdaad in de schuif liggen bij wijze van spreken. Een dergelijke actie is echter fictief en wel om de heel eenvoudige reden : nl. zonder instemming van de toenmalige grootmachten zou er nooit een Belgische onafhankelijkheid gekomen zijn, wie gelooft er nu echt dat er zonder de instemming van de huyidige grote machten er een "Vlaamse onafhankelijkheid" via een staatsgre^p zou kunnen komen ?

Zo lang VB een anti-democratische partij is handhaaft ze zelf een CS
& bovendien heeft ze geen enkel vooruitzicht om op een democratische wijze aan een meerderheid te komen - er is geen ander alternatief dan je doelen in een democratisch bestel op democratische wijze te realizeren.
FPÖ, Lega Nord en diverse andere politieke formaties zijn daartoe in staat gebleken (ten minste met hun ideeën te experimenteren door machtsdeelname, maar in de praktijk werkten die oplossingen niet).
VB is zelfs niet in staat via een normaal democratisch politiek gedrag aan de macht deel te nemen : dat wijst minder op de onwil van de anderen dan op het onvermogen van zichzelf.. het huidige triumviraat kan wellicht ophoepelen en andere meer bekwame figuren een kans geven ?
Oud 17 december 2006, 20:50   #39
Chilles
Partijlid

Chilles's schermafbeelding

Standaard

Ja, laten we het aanpakken zoals in Parijs. Ik ga alvast lucifers zoeken om die bus bejaarden van hierover in brand te steken. :S

Democratisch raken we er ook wel. Gewoon vertrouwen hebben.
Chilles is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 december 2006, 21:22   #40
Boadicea

Boadicea's schermafbeelding

Standaard

Persoonlijk heb ik mijn twijfels bij het VB. Het zijn brullende leeuwen, maar ze durven niet te bijten. Eigenlijk drummen ze zichzelf in de hoek.
Ik heb altijd achter deze partij gestaan, maar de manier waarop ze knievallen hebben gedaan na de schietpartij in Antwerpen. (affiches veranderen, de nieuwe wapenwet mee goedkeuren zonder boe of bah) Het heeft me doen inzien dat deze partij geen ruggengraat heeft.
Van mij mogen ze gerust verder doen, maar ik geloof niet dat ze veel teweeg zullen brengen, ook zonder het CZ. De andere partijen zijn gewoon gek om niet in te zien dat ze enkel een bende slapjanussen sterker doen uitkomen dan ze werkelijk zijn.
Nee, het VB is geen Vlaamse Leeuw, maar een leeuw zonder tanden. Hij is compleet onschuldig en kan niet eens bijten. Toch hebben de paarse bluffers en Co er schrik van. Hoe onnozel.
Daarnaast deel ik veel religieuze, ideologische standpunten van het VB niet.

Laatst gewijzigd door Boadicea : 17 december 2006 om 21:22.
Boadicea is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:11.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be