![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst | Markeer forums als gelezen |
Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies. |
Bekijk resultaten enquête: Heeft de Wereldbank nog reden van bestaan? | |||
Ja, zondermeer, want ik ben een neoliberaal en kapitalist |
![]() ![]() ![]() |
4 | 17,39% |
Ja, maar ze moet "hervormd" worden, whatever that means |
![]() ![]() ![]() |
1 | 4,35% |
Ja, maar ze moet hervormd en haar effectiviteit veel sterker gecontroleerd worden |
![]() ![]() ![]() |
4 | 17,39% |
Nee, ik ben tegen kolonialisme, neoliberalisme en kapitalisme |
![]() ![]() ![]() |
6 | 26,09% |
Nee, en ze moet mijn geld teruggeven |
![]() ![]() ![]() |
1 | 4,35% |
Nee, en ze moet niet alleen mijn geld, maar dat van iedereen teruggeven |
![]() ![]() ![]() |
2 | 8,70% |
Nee, en ze moet al het geld teruggeven dat ze ooit via dictators in Zwitserse banken heeft gestoken |
![]() ![]() ![]() |
5 | 21,74% |
Aantal stemmers: 23. Je mag niet stemmen in deze enquête |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#21 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#22 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
jij draait de zaken om. een g-i-g-a-n-t-i-s-c-h-e meerwaarde mijn beste. btw: geef jij je eigen geld altijd blind uit en ga je daarna vervolgens kijken wat overbodig is? of is dat enkel met andermans' geld? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#23 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Wat is nu het probleem? Punt is wel dat projecten met overheidssteun beter worden opgevolgd dan vroeger. Er moet rapporten worden afgeleverd over bereikte objectieven. Niet-rendabele projecten worden stopgezet. Er worden audits uitgevoerd. De tijd dat de overheid nog enkel gebruikt wordt als melkkoe is voorbij. Goed bestuur noemen ze dat. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#24 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#25 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Er zijn zelfs studies van economen als Joseph Stiglitz, toch geen kleintje als Nobelprijswinnaar economie, die aantonen dat het beleid van de Bank in Afrika tot grotere armoede heeft geleid, en dat het tijdige verzet van Afrikaanse overheden tegen de voortzetting van Bank-programmas de ramp nog enigszins heeft kunnen temperen. Als u toch zo overtuigd ben van de effectiviteit van de Bank mag u gerust eens een project aantonen dat tot een duidelijke daling van de armoede heeft geleid. Dat zou een unicum zijn, want economen vinden zo geen voorbeelden. Het probleem met de Bank is dat ze top-down en technocratisch werkt volgens simplistische neoliberale modellen. Haar zwetsmanagers en zwetseconomen hebben een uitermate beperkt wereldbeeld en kunnen zich bijvoorbeeld niet indenken dat aan de economie exogene factoren (conflict, milieu, imperialisme) veel belangrijker zijn dan louter economische factoren, waartoe zij zich beperken. Ontwikkelingseconomen, antropologen, sociologen en Nobeleconomen hebben wel die brede visie en pleiten al veel langer voor een veel sterkere contextualisering van het begrip "ontwikkeling". Maar de autisten van de Bank weigeren te luisteren. De laatste jaren zijn ze een beetje bijgedraaid en beginnen ze plots door te drammen over "good governance" (da's de nieuwe fetisj - die mensen hebben zo hun dada's, maar nooit een overzicht). Da's maar één van de vele factoren die aangepakt moeten worden en waar slimme mensen al veel langer voor pleiten (zie de vele waarschuwingen gegeven in de jaren '80 en '90 dat de privatisering van de Staat rampzalige gevolgen zou hebben, en dat het beter ware geweest een corrupte staat te helpen, dan ze af te schaffen). Enfin, het punt is: de Bank heeft 50 jaar tijd gehad om haar nut te bewijzen. Alle serieuze studies wijzen erop dat ze niet effectief is, en zelfs een negatieve invloed uitoefent. De vraag is dan: moet zo'n schadelijk instrument blijven bestaan? Zelfs als de eisen voor meer transparantie, voor democratische besluitvorming en voor het monitoren van de effectiviteit van haar programmas, worden ingewilligd. Niets laat vermoeden dat de Bank na 50 jaar non-sense, plots zin zou krijgen. (En dit is allemaal nog heel braaf gesteld, vanuit neoliberaal perspectief. Velen zijn er natuurlijk van overtuigd dat de Bank eenvoudigweg het glijmiddel van een barbaarse vorm van kapitalisme blijft die nefast is voor de miljarden machtelozen op deze planeet. Maar dat perspectief zullen we hier voorlopig achterwege laten.) Laatst gewijzigd door C2C : 19 mei 2007 om 22:07. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#26 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Hear, hear!
![]() |
![]() |
#27 |
Minister
|
![]() Hoe ironisch dat een 'liberaal' dat als iets onwenselijks en ondenkbaars beschouwt.
![]() |
![]() |
#28 |
Banneling
|
![]() De derde wereldoorlog tegen de planeet is al bezig en we doen nog voort met de vervuilende instellingen van na de tweede...
|
![]() |
![]() |
![]() |
#29 |
|
![]() ik ben hier al opgehouden met lezen
|
![]() |
![]() |
![]() |
#30 |
|
![]() Ik mis de optie "Ze moet afgeschaft worden en ik ben een kapitalistische neoliberaal."
![]() |
![]() |
#31 |
|
![]() En Zimbabwe moet 'n goudstandaard invoeren en full reserve banking en hun president verbannen, zo simpel zit dat.
![]() |
![]() |
#32 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Just a little regime change... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#33 |
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#34 |
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#35 |
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#36 |
Banneling
|
![]() Het water-naar -zee-dragen aan grote hoevelheden subsidies aan de rijken is ook geen meerwaarde maar een perversie.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#37 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Die wel enorme subsidies nodig hebben om krachtige neo-kapitalistische grootmachten on het zadel te houden, om niet te zeggen Imperia, via enorme bewapeningsuitgaven? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#38 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#39 |