Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 28 juni 2007, 20:51   #21
Brandaan
Minister

Brandaan's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Paracelsus Bekijk bericht
In communautaire discussies hoort men vaak het argument vallen, "welke Vlaming kijkt nu naar de RTBF" (en vice versa). Dit is inderdaad juist en sindsdien heb ik me dan ook voorgenomen er wat meer naar te kijken, speciaal dan naar de duidingsprogramma's.
Ook moeten we toegeven dat de kennis van de Franse taal in Vlaanderen serieus is afgenomen, zeker sinds de intrede van het internet en de Amerikaanse bedrijfscultuur heeft het Engels de plaats van tweede taal ingenomen.

Dit heeft m.i. ook gezorg voor een verdere vervreemding tussen Vlaming en Waal, dewelke automatisch leidt naar een verdere polarisering van beide bevolkingsgroepen.

Zou het voor het verdere behoud van België niet interessant zijn, de Vlaamse duidingsprogramma's als Ter Zake en Villa Politica ondertiteld uit te zenden op de RTBF, en Waalse programma's als Mise au Point op de Vlaamse televisie? Gezien duidingsprogramma's nog altijd hoge kijkcijfers halen, zouden deze in één blok kunnen uitgezonden worden. Ik ben er van overtuigd dat zo'n initiatief tot een beter begrip en een betere verstandhouding tussen beide gemeenschappen kan leiden.
Als uw doel het bij elkaar houden van België is, dan is dit een goed idee.
Oud 29 juni 2007, 06:13   #22
Paracelsus
Minister

Paracelsus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Brandaan Bekijk bericht
Ik ben vrij zeker dat zoiets een positief effect zou hebben op de verstandhouding tussen Vlamingen en Walen.

Ik vermoed wel dat zoiets eerst langs Geert Bourgeois moet passeren ? -)
Paracelsus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 juni 2007, 13:23   #23
luc broes
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
1)In communautaire discussies hoort men vaak het argument vallen, "welke Vlaming kijkt nu naar de RTBF" (en vice versa). Dit is inderdaad juist en sindsdien heb ik me dan ook voorgenomen er wat meer naar te kijken, speciaal dan naar de duidingsprogramma's.
Ook moeten we toegeven dat de kennis van de Franse taal in Vlaanderen serieus is afgenomen, zeker sinds de intrede van het internet en de Amerikaanse bedrijfscultuur heeft het Engels de plaats van tweede taal ingenomen.

Dit heeft m.i. ook gezorg voor een verdere vervreemding tussen Vlaming en Waal, dewelke automatisch leidt naar een verdere polarisering van beide bevolkingsgroepen.

2) Zou het voor het verdere behoud van België niet interessant zijn, de Vlaamse duidingsprogramma's als Ter Zake en Villa Politica ondertiteld uit te zenden op de RTBF, en Waalse programma's als Mise au Point op de Vlaamse televisie? Gezien duidingsprogramma's nog altijd hoge kijkcijfers halen, zouden deze in één blok kunnen uitgezonden worden. Ik ben er van overtuigd dat zo'n initiatief tot een beter begrip en een betere verstandhouding tussen beide gemeenschappen kan leiden.

Ik zie ook niet in waarom België hier niet in zou kunnen investeren, zeker heden ten dage met de opgang van digitale televisie, die de kosten van o.a. zendruimte gevoelig verlaagd. Onze buurlanden maken hier al gretig gebruik van. Ik denk maar aan de BBC die naast 4 staatszenders (BBC 1-4), 2 nieuwszenders (News 24 en BBC World) en één internationale zender (BBC Prime) zelfs een keukenthemazender, BBC Food, heeft! (We weten allemaal hoe erg het met de Britse keuken gesteld is )

3) Een dergelijk voorstel, gecombineerd met het van jongsaf aanleren van de taal van de andere taalgemeenschap in de lagere school in beide gewesten (en als het kan Duits in het middelbaar onderwijs) zou er toch moeten toe leiden het land terug wat hechter te maken, terwijl men toch verdere federalisering -welke in mijn optiek als (con)federalist in het belang van beide taalgemeenschappen is- kan doorvoeren.

Graag uw reactie.
1) Engels wordt meer en meer de internationale taal bij uitstek en wordt onontbeerlijk (studies, toerisme, handel enz). Frans verliest aan invloed.
De evolutie in Vlaanderen: meer Engels en minder Frans is dus volkomen normaal, positief en onvermijdelijk
Eigenaardig maar wel typisch dat je hier niet vermeldt dat Franstaligen doorgaans geen Nederlands kennen en dat Nl er ook geen opgelegde tweede taal is (Fr wèl in Vl). Als je echt bekommerd ben over de vervreemding en polarizatie dan zou je dat toch in allereerste plaats moeten vermelden.
2) Ik ben er helemaal niet van overtuigd dat de verstandhouding tussen Vl en Fr in belgië zal verbeteren als bv Vl vernemen wat op de Fr duidingsprogramma's over de Vl zoal verteld wordt. Mogelijk gaan we dan nog vlugger naar een splitsing.
3) Vlaanderen heeft van het beste onderwijs ter wereld, ook wat taalkennis betreft. Daar moet dus niet aan geraakt worden.
Het Fr onderwijs hinkt achterop, zeker ook in zake taalkennis. Daar moet dus iets gebeuren. Ze hebben de bevoegdheid om er iets aan te doen.
Ten slotte denk ik dat goed bestuur belangrijker is dan het land hechter te maken. De feiten tonen aan dat die twee niet goed samengaan

Laatst gewijzigd door luc broes : 29 juni 2007 om 13:24.
luc broes is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 juni 2007, 13:28   #24
luc broes

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Brandaan Bekijk bericht
En waarom dan wel?
Als in een groot bedrijf verschillende takken niet compatibel zijn, dan wordt dat bedrijf gesplitst. Dan is bij elkaar houden een slecht idée
Oud 29 juni 2007, 13:38   #25
Brandaan
Minister

Brandaan's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door luc broes Bekijk bericht
En waarom dan wel?
Omdat het ervoor kan zorgen dat men elkaar weer kent, nu hebben de meeste Belgen geen idee wat er aan de andere kant van de taalgrens gebeurd en de media kan dit gebrek aan kennis oplossen. Als men weer regelmatig met elkaar in contact komt (ookal is het slechts via de media) dan kan men weer naar elkaar toe groeien.

Citaat:
Als in een groot bedrijf verschillende takken niet compatibel zijn, dan wordt dat bedrijf gesplitst. Dan is bij elkaar houden een slecht idée
Ik zei dan ook: "Als het doel het bij elkaar houden van België is." Als da niet het doel is, dan is het inderdaad geen nuttige maatregel.
Oud 29 juni 2007, 14:05   #26
luc broes

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Everytime Bekijk bericht
Allez, nog een blinde haat tegenover de Walen. Luc Broes op dit forum is ook Vlaams-Nationalist maar hij beschouwt de Walen tenminste als mensen.......

P.S. : Vermijd de Vlaamse Kust deze zomer, je zal er heel veel (volgens mij nooit genoeg) Walen zien.
'blinde haat' is wel een beetje overdreven hé!
Mij dochter woont al jaren in Frankrijk, en het Fr aldaar is wel verschillend van het Belgisch Fr!
Oud 29 juni 2007, 14:15   #27
I amsterdam
Minister-President

I amsterdam's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Mij dochter woont al jaren in Frankrijk, en het Fr aldaar is wel verschillend van het Belgisch Fr!
Geen enkele taal wordt overal hetzelfde gesproken.
Dus niks nieuws onder de zon.
I amsterdam is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 juni 2007, 15:04   #28
Luc Bekaert
Gouverneur

Luc Bekaert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door van Maerlant Bekijk bericht
#care?
Man, dat toont weer eens hoe geïndoctrineerd u wel niet bent door dat fascistenpartijtje van u. Walen zijn hier welkom, maar als ze hier komen wonen verwachten we dat ze Nederlands leren.
.
Mag ik u erop wijzen dat everytime volledig aan uw voorwaarde beantwoordt ...hij is dus van harte welkom in Vlaanderen ...

Laatst gewijzigd door Luc Bekaert : 29 juni 2007 om 15:08.
Luc Bekaert is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 juni 2007, 15:13   #29
luc broes

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door I amsterdam Bekijk bericht
Geen enkele taal wordt overal hetzelfde gesproken.
Dus niks nieuws onder de zon.
Dat is juist, maar men mag wel het Frans uit Frankrijk verkiezen boven het Belgisch Frans zonder daarom beschuldigd te worden van 'blinde haat'.
En daarover ging het.
Oud 29 juni 2007, 15:15   #30
van Maerlant

van Maerlant's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Luc Bekaert Bekijk bericht
Mag ik u erop wijzen dat everytime volledig aan uw voorwaarde beantwoordt ...hij is dus van harte welkom in Vlaanderen ...
I perceive no point
Love yourself. You have to love yourself. If we don't love ourselves, how can we love others? And when we know what we are, then we can find the truth about others, see what they are, the truth about them. And you know what the truth is, the truth about them, about you, about me. Do you? The truth is we are all perfect. Just as we are.

It’s the one place on earth that Heaven has kissed with melody, mirth and meadow and mist.
van Maerlant is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 juni 2007, 15:16   #31
I amsterdam
Minister-President

I amsterdam's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dat is juist, maar men mag wel het Frans uit Frankrijk verkiezen boven het Belgisch Frans zonder daarom beschuldigd te worden van 'blinde haat'.
En daarover ging het.
Je hebt helemaal gelijk
I amsterdam is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 juni 2007, 15:23   #32
baseballpolitieker

baseballpolitieker's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar baseballpolitieker
Standaard

Citaat:
Bedankt!

Het volk dient de stem van de partijen te zijn, en de partijen niet de stem van het volk!
De nieuwe Vlaamse Partij! Vrij Vlaanderen
of neem eens een kijkje op ons geüpdate forum:Forum Vrij Vlaanderen
baseballpolitieker is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 juni 2007, 15:49   #33
Hans1
Banneling

Hans1's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door van Maerlant Bekijk bericht
Dat zijn Fransen, schat. De modale Waal kan zich geen appartementje aan de kust permitteren.
Dat zijn zeer dikwijls Franstalige Belgen. Je weet er weer eens niets van.
Hans1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 juni 2007, 15:50   #34
Hans1
Banneling

Hans1's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door baseballpolitieker Bekijk bericht
Bedankt!
Het Nederlands van België is ook niet dat van Nederland, hè.

Daarom is het niet beter of slechter. In België leer je best Belgisch Frans, ook al zijn de verschillen met Frans Frans miniem.
Hans1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 juni 2007, 15:52   #35
van Maerlant

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hans1 Bekijk bericht
Uhu, u zal het wel weten. Vertel me eens, hans: wat is de gemiddelde prijs van een appartement in Knokke?
Love yourself. You have to love yourself. If we don't love ourselves, how can we love others? And when we know what we are, then we can find the truth about others, see what they are, the truth about them. And you know what the truth is, the truth about them, about you, about me. Do you? The truth is we are all perfect. Just as we are.

It’s the one place on earth that Heaven has kissed with melody, mirth and meadow and mist.
Oud 29 juni 2007, 15:53   #36
Essevee_VL
Minister-President

Essevee_VL's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Het Nederlands van België is ook niet dat van Nederland, hè.

Daarom is het niet beter of slechter. In België leer je best Belgisch Frans, ook al zijn de verschillen met Frans Frans miniem.
Bourgmestre
Essevee_VL is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 juni 2007, 15:55   #37
Essevee_VL
Minister-President

Essevee_VL's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Verfranste Vlamingen dus
Essevee_VL is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 juni 2007, 17:05   #38
van Maerlant

Standaard

Citaat:
In België leer je best Belgisch Frans, ook al zijn de verschillen met Frans Frans miniem.
Is dat de reden waarom men in Frankrijk lacht met het 'frans' van de Walen?

Oud 29 juni 2007, 17:36   #39
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
In communautaire discussies hoort men vaak het argument vallen, "welke Vlaming kijkt nu naar de RTBF" (en vice versa). Dit is inderdaad juist en sindsdien heb ik me dan ook voorgenomen er wat meer naar te kijken, speciaal dan naar de duidingsprogramma's.

Zou het voor het verdere behoud van België niet interessant zijn, de Vlaamse duidingsprogramma's als Ter Zake en Villa Politica ondertiteld uit te zenden op de RTBF, en Waalse programma's als Mise au Point op de Vlaamse televisie? Gezien duidingsprogramma's nog altijd hoge kijkcijfers halen, zouden deze in één blok kunnen uitgezonden worden. Ik ben er van overtuigd dat zo'n initiatief tot een beter begrip en een betere verstandhouding tussen beide gemeenschappen kan leiden.

Ik zie ook niet in waarom België hier niet in zou kunnen investeren, zeker heden ten dage met de opgang van digitale televisie, die de kosten van o.a. zendruimte gevoelig verlaagd. Onze buurlanden maken hier al gretig gebruik van. Ik denk maar aan de BBC die naast 4 staatszenders (BBC 1-4), 2 nieuwszenders (News 24 en BBC World) en één internationale zender (BBC Prime) zelfs een keukenthemazender, BBC Food, heeft! (We weten allemaal hoe erg het met de Britse keuken gesteld is )

Een dergelijk voorstel, gecombineerd met het van jongsaf aanleren van de taal van de andere taalgemeenschap in de lagere school in beide gewesten (en als het kan Duits in het middelbaar onderwijs) zou er toch moeten toe leiden het land terug wat hechter te maken, terwijl men toch verdere federalisering -welke in mijn optiek als (con)federalist in het belang van beide taalgemeenschappen is- kan doorvoeren.

Graag uw reactie.
Ik vind het even belangrijk om een goed "kultureel kontakt" te hebben met de Nederlanders, de Duitsers, de Luxemburgers, de Walen, de Fransen, de Spanjaarden, de Engelsen ... enfin, gans de EU, Turkije inbegrepen.
Ik zie niet in waarom de Walen daarbij moeten bevoordeeld worden op de andere onmiddellijke buren, alleen maar omdat in 1830 een toevallige beslissing genomen is.

Op de een of andere duistere manier heb jij schrik van een andere organisatie van jouw overheid.
Wel, je hebt schrik om niets.
Je hoeft zo weinig te vrezen van een staatshervorming als van de fusie van de gemeenten destijds, of van de instelling van distrikten in de stad Aantwaarpen. (tussen die distrikten is vb. nog geen oorlog uitgebroken; evenmin zal er een oorlog uitbreken tussen zelfstandig Wallonië en zelfstandig Vlaanderen; we zullen beide nog de € gebruiken als munt, en we zullen intensief handel drijven waaruit we beide winst en voordeel zullen puren)

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 juni 2007, 17:38   #40
Zwartengeel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Luc Bekaert Bekijk bericht
Hij voelt zich hier zodanig thuis dat hij loopt te klagen dat hij aan de kust onvoldoende Franstalige TV-zenders kan ontvangen...
Zwartengeel is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:51.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be