![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Minister
|
![]() In communautaire discussies hoort men vaak het argument vallen, "welke Vlaming kijkt nu naar de RTBF" (en vice versa). Dit is inderdaad juist en sindsdien heb ik me dan ook voorgenomen er wat meer naar te kijken, speciaal dan naar de duidingsprogramma's.
Ook moeten we toegeven dat de kennis van de Franse taal in Vlaanderen serieus is afgenomen, zeker sinds de intrede van het internet en de Amerikaanse bedrijfscultuur heeft het Engels de plaats van tweede taal ingenomen. Dit heeft m.i. ook gezorg voor een verdere vervreemding tussen Vlaming en Waal, dewelke automatisch leidt naar een verdere polarisering van beide bevolkingsgroepen. Zou het voor het verdere behoud van België niet interessant zijn, de Vlaamse duidingsprogramma's als Ter Zake en Villa Politica ondertiteld uit te zenden op de RTBF, en Waalse programma's als Mise au Point op de Vlaamse televisie? Gezien duidingsprogramma's nog altijd hoge kijkcijfers halen, zouden deze in één blok kunnen uitgezonden worden. Ik ben er van overtuigd dat zo'n initiatief tot een beter begrip en een betere verstandhouding tussen beide gemeenschappen kan leiden. Ik zie ook niet in waarom België hier niet in zou kunnen investeren, zeker heden ten dage met de opgang van digitale televisie, die de kosten van o.a. zendruimte gevoelig verlaagd. Onze buurlanden maken hier al gretig gebruik van. Ik denk maar aan de BBC die naast 4 staatszenders (BBC 1-4), 2 nieuwszenders (News 24 en BBC World) en één internationale zender (BBC Prime) zelfs een keukenthemazender, BBC Food, heeft! (We weten allemaal hoe erg het met de Britse keuken gesteld is ![]() Een dergelijk voorstel, gecombineerd met het van jongsaf aanleren van de taal van de andere taalgemeenschap in de lagere school in beide gewesten (en als het kan Duits in het middelbaar onderwijs) zou er toch moeten toe leiden het land terug wat hechter te maken, terwijl men toch verdere federalisering -welke in mijn optiek als (con)federalist in het belang van beide taalgemeenschappen is- kan doorvoeren. Graag uw reactie. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Kijk ik heb me sinds gisteren ook voorgenomen om meer naar de buitenlandse tv te kijken, maar met een klein beetje andere redenen dan jij!
![]() ![]()
POLITICS.BE 2:http://www.politiek.messageboard.be Het volk dient de stem van de partijen te zijn, en de partijen niet de stem van het volk! De nieuwe Vlaamse Partij! Vrij Vlaanderen of neem eens een kijkje op ons geüpdate forum:Forum Vrij Vlaanderen |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
P.S. : Vermijd de Vlaamse Kust deze zomer, je zal er heel veel (volgens mij nooit genoeg) Walen zien. Laatst gewijzigd door Everytime : 28 juni 2007 om 19:39. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |
|
![]() Citaat:
POLITICS.BE 2:http://www.politiek.messageboard.be Het volk dient de stem van de partijen te zijn, en de partijen niet de stem van het volk! De nieuwe Vlaamse Partij! Vrij Vlaanderen of neem eens een kijkje op ons geüpdate forum:Forum Vrij Vlaanderen |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |
|
![]() Citaat:
Love yourself. You have to love yourself. If we don't love ourselves, how can we love others? And when we know what we are, then we can find the truth about others, see what they are, the truth about them. And you know what the truth is, the truth about them, about you, about me. Do you? The truth is we are all perfect. Just as we are. It’s the one place on earth that Heaven has kissed with melody, mirth and meadow and mist. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Het is dezelfde taal met enkele nuances verschillen, meer niets.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Overgens wordt vooral Canvas erg goed bekeken in Nederland. En Baantjes op Eén wordt helaas volkomen zinloos ondertiteld.
![]() |
![]() |
#8 | |
Minister
|
![]() Citaat:
Ik heb satteliet-tv met motor, geen kabel. Ik kijk naar RTBF SAT. Ik zie niet in wat er zo slecht is aan de Waalse TV? Nu... graag uw inhoudelijke reacties aub. ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |
|
![]() Citaat:
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
|
![]() Kijk jongen, ik stel voor om allemaal van jongs af aan naar amerikaanse programma's te kijken en van in de kleuterschool alle jongeren Amerikaans laten leren, zo kunnen we snel een gelijkwaardige staat van de USA worden.
![]() |
![]() |
![]() |
#11 | |
Minister
|
![]() Citaat:
Ik was onder de indruk dat ondertiteling juist gewenst is bij de meerderheid die de taal niet machtig is. Dat doen ze toch nog op de RTBF? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ga eens naar Koksijde, St Idesbald bijvoorbeeld. De modale Waal laat zich niet beïnvloeden door de aanwezige Vlaams-Nationalisme in Vlaanderen en gaat nog steeds naar Vlaanderen, dat het de Vlamingen bevalt of niet.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | |
Minister
|
![]() Citaat:
Dat doen we jammer genoeg al, daarom ook dat m.i. het culturele niveau bij de nieuwe generaties zo angstwekkend daalt. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | |
|
![]() Citaat:
![]()
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
Minister-President
|
![]() Jaja, U hebt gelijk dat rijke Walen ook aan de kust komen wonen. Maar ze moeten wel eerst goed Nederlands leren en pas later op de VTM of de VRT willen komen.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
|
![]() Wij verstaan toch ook Nederlanders maar spreken een andere soort nederlands... Het gaat niet over begrijpen maar over juist aanleren!
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#19 | |
|
![]() Citaat:
![]() Man, dat toont weer eens hoe geïndoctrineerd u wel niet bent door dat fascistenpartijtje van u. Walen zijn hier welkom, maar als ze hier komen wonen verwachten we dat ze Nederlands leren. Maar ja, dat gelooft u natuurlijk niet, want zoiets is uit den boze voor Maingain.
Love yourself. You have to love yourself. If we don't love ourselves, how can we love others? And when we know what we are, then we can find the truth about others, see what they are, the truth about them. And you know what the truth is, the truth about them, about you, about me. Do you? The truth is we are all perfect. Just as we are. It’s the one place on earth that Heaven has kissed with melody, mirth and meadow and mist. Laatst gewijzigd door van Maerlant : 28 juni 2007 om 20:11. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
Minister-President
|
![]() In nieuwsuitzendingen ziet U heel soms van die rijke Walen of verfranste Vlamingen die aan de kust wonen op VTM of VRT.
|
![]() |
![]() |