![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst | Markeer forums als gelezen |
Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#21 | |
Minister
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#22 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#23 | |
Minister
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#24 |
Minister-President
|
![]() Ik woon in Wallonië en weet dat er ook Waalse dialecten bestaan. Ik moet wel toegeven dat ik nog nooit in een Waals dialect werd aangesproken.
Intellectuele Walen zeggen ook dat Frans veel duidelijker is dan hun Frans en dat daarin ook meer woorden worden gebruikt die een specifiekere omschrijving geven. Een beetje zoals het Nederlands tov het Vlaams. Dat de Walen en vooral de Fransen chauvinister zijn dan de Vlamingen is immers reeds lang gekend. De Vlamingen zouden dat dringend moeten aanleren, misschien stonden we dan al veel verder. Mijn kinderen werden ook in het ABN opgevoed wel een beetje uit noodzaak door de verschillende plaatsen waar we woonden en door het feit dat ik Westvlaamse ben en mijn man Antwerpenaar. Ze begrijpen wel zo goed als alle Vlaamse dialecten. Laatst gewijzigd door omaplop : 1 juli 2007 om 13:31. |
![]() |
![]() |
![]() |
#25 |
Provinciaal Statenlid
|
![]() Ich zal er mè dialec ni loate te vuir in alle geval, léeve het plat Sintruins!
![]()
![]() |
#26 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#27 |
Europees Commissaris
|
![]() Wat een goedkope opmerking. D.J. Eppink is een Nederlander die de Belgische politiek kent als geen ander. De columns die hij publiceert zijn van een buitengewoon gehalte, de meeste Vlaamse politieke commentatoren kunnen er een puntje aan zuigen.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#28 | |
Staatssecretaris
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#29 |
Parlementslid
|
![]() effe serieus, een taal is een levend iets, is het mogelijk dat de dialecten het zo goed doen omdat het zgn. ABN eigenlijk feitelijk een onnatuurlijke constructie is (beetje zoals esperanto) ?
mvg. Sint Ignacius
Wanneer je ziet dat in het land de armen worden onderdrukt en het recht en de rechtvaardigheid geschonden, wees dan niet verbaasd. Want een hoge ambtenaar wordt door een hogere beschermd, en zij beiden weer door ambtenaren die nog hoger zijn. ~ Boek Prediker, Hoofdstuk 5, vers 7
|
![]() |
![]() |
![]() |
#30 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Wat is dat nu weer voor zever: er werd altijd al in het dialect gezongen, toneel opgevoerd, poppenkast gespeeld.
En nu zou het ineens niet meer mogen omdat "allochtonen dan niet bij het clubje zouden behoren"?
Waarom islam"fobie"? Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o |
![]() |
![]() |
![]() |
#31 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Met alle respect, maar de Walen spreken zélf een dialect van het Frans uit de éventail-boekskes. En als ge al 'ns in de Elzas, Normandië, Bretagne of in de Hautes-Pyrenées op vakantie zijt geweest, dan weet ge dat ze daar ook niet de meest deftige variant van de taal van Molière spreken. Dus ni koeme zoage !
![]() |
#32 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() In mijnen schooltijd werden zo'n kakkers (=dialectwoord voor bescheten bourgeois) vierkant uitgelachen
![]() ![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#33 | |
Burgemeester
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#34 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Dat is nog altijd het geval, en de goedbedoelende ouders? Die weten zoals gewoonlijk helemaal van niets.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#35 |
Europees Commissaris
|
![]() Het zijn wel je zaken niet, maar ik wil toch één en ander verduidelijken. Mijn vrouw is afkomstig uit een andere regio, zodiende werd er bij ons thuis geen dialect gesproken. En ik weet niet naar welke boerenschool jij geweest bent, mijn kinderen zijn zeker geen "bescheten bourgeois" (om in jouw fijnzinnig taalgebruik te blijven) en werden zeker niet uitgelachen omdat ze behoorlijk spraken.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#36 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() En hoe zou u dat weten?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#37 | |
Parlementslid
|
![]() de Johan stelde :
Citaat:
Je weet toch evengoed als ik dat de marokkanen géén arabisch praten; zélfs moeite hebben om het te begrijpen. Ten andere, wanneer, uit Casablanca marokkaanse geestelijken naar deze streken vertrekken om de Jihad, pardon, de Islam te "preken", dan moeten ze eerst nog arabisch leren die predikers. Dat leren gebeurt op kosten van ... de Belgische Staat ... Gelukkig is die nu rijk daar ze de helft van 144.000 kan binnenrijven - gesnopen ? Dus onze Redouaaaaans spreken géén arabisch maar een raar marokkaans dialect : "Marokkaans �* la Jules de Geyterstraat" - zoals jij het wel weet is dat een straat niet ver van het Beerschotstadium en de Witte Sociale Woningen op 't Kiel. Wanneer die marokkanen nu op vakantie gaan naar hun "thuisland", dan bemerken ze onmiddellijk twee zaken : 1. Hun dialect wordt door de autochtone bevolking aldaar NIET of nauwelijks begrepen; 2. Ze worden niet méér, met open armen ontvangen, door de autochtone marokkanen, zélfs niet door hun eigen familie (!) én waarom ? a. andere gewoonten; b. verschil in financiële toestand. Eigenlijk, zijn die marokkanen blij dat ze ... zo snel mogelijk opnieuw naar het beloofde land ... Antwaaaarpen, pardon Belgiê, kunnen terugkeren om er Antwaaarps te tetteren of hun eigen dialect, als ze gaan "redouanen"; ik wil hier uiteraard niet zeggen "stelen", want dat doen ze bijna niet; dat is een Poolse Bezigheid. Voor onze Turken : idem. In Izmir, Turkije, zouden onze Beringse Turken te horen krijgen : "Duitse(n) Turk". Bronnen. 1. Vooral : mijn allochtone oud-studenten; gebuisden en enkele niet-gebuisden. 2. Een artikel in een Knack van zowat een jaar geleden. 3. Voor de Turken ook de Nederlandse TV. Beste Groeten !
![]() |
![]() |
#38 | |||
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
![]() Citaat:
![]() Waar zoals in elke school in Vlaanderen (bij mijn weten toch) 99.9% van de jongeren geen "bekakt Nederlands" praten. Citaat:
![]() |
![]() |
#39 |
Europees Commissaris
|
![]() Sommige ouders zijn beter geïnformeerd dan je vermoedt. Als er problemen met het taalgebruik zouden geweest zijn zouden onze kinderen ons daar zeker over verteld hebben. Trouwens, ik weet niet of je zelf schoolgaande kinderen hebt, als je ze opvoedt in het dialect is dit jouw zaak. Ik verkies een behoorlijke taal, wat niet wil zeggen dat het een soort bekakt Nederlands is, maar toch verstaanbaar voor iedereen. En dat is mijn zaak.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#40 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]()
Het volk begrijpen plaveit de weg naar leiderschap begrijpen (oude stelregel van het geslacht Atreides) Disce Quasi Semper Victurus, Vive Quasi Cras Moriturus I saw that I could put an end to your outrages by pronouncing a single word in my mind. I pronounced it. The word was ‘No.’ Support the country you live in or live in the country you support. |
|
![]() |
![]() |