Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 1 juli 2007, 13:12   #21
Rene Artois
Minister

Rene Artois's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door dejohan Bekijk bericht
"Door de openbare ruimte te vullen met de volkstaal versturen wij een signaal naar de nieuwkomer dat zegt: wij hebben ons clubje taalkundig afgebakend, en zélfs als u volmaakt Nederlands leert, zult u er nog geen fluit van begrijpen. Golle Arabisch? Waaile Antwaarps! "

Volledige tekst:
http://www.knack.be/blog/blog.jsp?si...ie&rubriekID=0
Het komt dan ook weer van de huisidioot van knack. Waar blijft die man zulke onzin halen? Dat hij van Olen komt is nieuw. Verklaart veel.
Rene Artois is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 juli 2007, 13:16   #22
robert t
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door omaplop Bekijk bericht
Ik vind dat Knack daar wel een punt scoort. De verdwijning van het Nederlands en de komst van het dialect , vooral op TV, vind ik verontrustend.
Ik ben echt voorstander van het behoud van het dialect, maar in de omgangstaal tussen streekgenoten.

Die opmerking van dat dialect hoor ik ook van veel Walen, die moeite doen om Nederlands te spreken, maar in het dialect te woord worden gestaan en er dus geen iota van begrijpen.

Als alle fervente Vlamingen (zoals heel veel hier op het forum, waaronder ik mezelf ook reken) nu eens minstens de moeite deden om onbekenden in het ABN aan te spreken,dan zou dat zeker een bewijs zijn van hun fierheid over hun taal;

Nogmaals: ik ben wel voorstander van het behoud van de dialecten en vermits ik al zowat in alle Vlaamse provincies heb gewoond, begrijp ik ze allemaal.Alleen, dialect moet enkel onder streekgenoten gebruikt worden en zeker niet op TV.

Trouwens, meer en meer Vlamingen zijn zelfs het ABN niet meer machtig en je kan meestal bepalen van welke streek ze afkomstig zijn.
Volledig akkoord met je rake posting, toch één kleine opmerking. Ik gebruik steeds het ABN, ook tegen streekgenoten. Mijn kinderen zijn opgevoed in het ABN, alleen tegen oudere familieleden gebruik ik de streektaal. Het dialect-spreken is trouwens één van de redenen dat de franstaligen onze taal misprijzen. Ik kan ze geen volledig ongelijk geven.
robert t is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 juli 2007, 13:20   #23
Rene Artois
Minister

Rene Artois's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door robert t Bekijk bericht
Volledig akkoord met je rake posting, toch één kleine opmerking. Ik gebruik steeds het ABN, ook tegen streekgenoten. Mijn kinderen zijn opgevoed in het ABN, alleen tegen oudere familieleden gebruik ik de streektaal. Het dialect-spreken is trouwens één van de redenen dat de franstaligen onze taal misprijzen. Ik kan ze geen volledig ongelijk geven.
Als de franstaligen neerkijken op onze taal heeft dat niks met dialecten te maken want die bestaan in het frans evengoed. Zij beschouwen het frans gewoon superieur aan het nederlands omdat zij nog steeds in de mening verkeren dat het een wereldtaal is. Ze vergeten ook best niet dat de fransen de walen uitlachen om wat zij zien als een abusief gebruik van het frans.
Rene Artois is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 juli 2007, 13:29   #24
omaplop
Minister-President

omaplop's schermafbeelding

Standaard

Ik woon in Wallonië en weet dat er ook Waalse dialecten bestaan. Ik moet wel toegeven dat ik nog nooit in een Waals dialect werd aangesproken.

Intellectuele Walen zeggen ook dat Frans veel duidelijker is dan hun Frans en dat daarin ook meer woorden worden gebruikt die een specifiekere omschrijving geven. Een beetje zoals het Nederlands tov het Vlaams.

Dat de Walen en vooral de Fransen chauvinister zijn dan de Vlamingen is immers reeds lang gekend.

De Vlamingen zouden dat dringend moeten aanleren, misschien stonden we dan al veel verder.

Mijn kinderen werden ook in het ABN opgevoed wel een beetje uit noodzaak door de verschillende plaatsen waar we woonden en door het feit dat ik Westvlaamse ben en mijn man Antwerpenaar.

Ze begrijpen wel zo goed als alle Vlaamse dialecten.

Laatst gewijzigd door omaplop : 1 juli 2007 om 13:31.
omaplop is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 juli 2007, 13:35   #25
100% VLAMING
Provinciaal Statenlid

Standaard

Ich zal er mè dialec ni loate te vuir in alle geval, léeve het plat Sintruins!
Oud 1 juli 2007, 13:36   #26
robert t
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rene Artois Bekijk bericht
Als de franstaligen neerkijken op onze taal heeft dat niks met dialecten te maken want die bestaan in het frans evengoed. Zij beschouwen het frans gewoon superieur aan het nederlands omdat zij nog steeds in de mening verkeren dat het een wereldtaal is. Ze vergeten ook best niet dat de fransen de walen uitlachen om wat zij zien als een abusief gebruik van het frans.
Het is nogal wiedes dat er franse dialecten bestaan. Ik heb mijn gans beroepsleven in Brussel gewerkt en ben dikwijls geconfronteerd geweest met Vlamingen die op het werk en erbuiten het meest schabouwelijke dialect hanteren. Van franstaligen heb ik dit nooit ondervonden. Natuurlijk hebben franstaligen een superioriteitsgevoel wat taal betreft t.o.v. de Vlamingen, ze denken dat ze een wereldtaal spreken, wat allang achterhaald is. Daarin heb je gelijk.
Oud 1 juli 2007, 13:48   #27
robert t
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door StevenNr1 Bekijk bericht
gewoon een idioot
Wat een goedkope opmerking. D.J. Eppink is een Nederlander die de Belgische politiek kent als geen ander. De columns die hij publiceert zijn van een buitengewoon gehalte, de meeste Vlaamse politieke commentatoren kunnen er een puntje aan zuigen.
Oud 1 juli 2007, 14:25   #28
Vlaams-nationalist
Staatssecretaris

Vlaams-nationalist's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Vlaams-nationalist
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Andy Bekijk bericht
bs. In het Antwerpse spreken die zgn allochtonen vlot Antwerps.
Absoluut niet! Ze braken een taaltje uit dat hier en daar een Antwerpse klank heeft, waar de sch-klank op zijn allochtoons wordt geproduceerd en waar om de 3 zinnen een Arabisch/Berbers/wat dan ook stopwoordje wordt ingeplant. Het ergste van al, onze Vlaamse/Antwerpse jeugd krijgt dit non-taaltje op school ingelepeld en begint ook zo te spreken.
Vlaams-nationalist is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 juli 2007, 02:26   #29
UFSIA
Parlementslid

UFSIA's schermafbeelding

Standaard

effe serieus, een taal is een levend iets, is het mogelijk dat de dialecten het zo goed doen omdat het zgn. ABN eigenlijk feitelijk een onnatuurlijke constructie is (beetje zoals esperanto) ?

mvg. Sint Ignacius
Wanneer je ziet dat in het land de armen worden onderdrukt en het recht en de rechtvaardigheid geschonden, wees dan niet verbaasd. Want een hoge ambtenaar wordt door een hogere beschermd, en zij beiden weer door ambtenaren die nog hoger zijn.
~ Boek Prediker, Hoofdstuk 5, vers 7
UFSIA is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 juli 2007, 07:33   #30
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Wat is dat nu weer voor zever: er werd altijd al in het dialect gezongen, toneel opgevoerd, poppenkast gespeeld.

En nu zou het ineens niet meer mogen omdat "allochtonen dan niet bij het clubje zouden behoren"?

Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o
circe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 juli 2007, 08:45   #31
Turkje
Eur. Commissievoorzitter

Turkje's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Die opmerking van dat dialect hoor ik ook van veel Walen, die moeite doen om Nederlands te spreken, maar in het dialect te woord worden gestaan en er dus geen iota van begrijpen.
Met alle respect, maar de Walen spreken zélf een dialect van het Frans uit de éventail-boekskes. En als ge al 'ns in de Elzas, Normandië, Bretagne of in de Hautes-Pyrenées op vakantie zijt geweest, dan weet ge dat ze daar ook niet de meest deftige variant van de taal van Molière spreken. Dus ni koeme zoage !
Oud 2 juli 2007, 08:48   #32
Turkje
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Mijn kinderen zijn opgevoed in het ABN,
In mijnen schooltijd werden zo'n kakkers (=dialectwoord voor bescheten bourgeois) vierkant uitgelachen

Citaat:
Het dialect-spreken is trouwens één van de redenen dat de franstaligen onze taal misprijzen. Ik kan ze geen volledig ongelijk geven.
Les excuses sont faites pour s' en servir.
Oud 2 juli 2007, 09:00   #33
delcom
Burgemeester

Standaard

Citaat:
Ik vind dat Knack daar wel een punt scoort. De verdwijning van het Nederlands en de komst van het dialect , vooral op TV, vind ik verontrustend.
Ik ben echt voorstander van het behoud van het dialect, maar in de omgangstaal tussen streekgenoten.

komst van het dialect ?? dialecten zijn er altijd geweest, ze zijn trouwens veel ouder dan het nederlands, komt nog eens bij dat de nederlandse taal jaarlijks veranderd en het dialect niet. waar heeft men dan de grootste problemen mee, als men dit jaar nederlands aanleert is de kans groot dat volgend jaar een aantal uitspraken veranderen door de wijzigingen van het nederlands, dat is dan wel zo gemakkelijk ?

ben je al regelmatig in wallonië geweest, eender in welke streek je komt, ook daar zullen ze met hun dialect praten, als je dan de franse taal deftig onder de knie hebt zal je ook problemen hebben om te begrijpen en u te laten begrijpen. by the way, ik schrik ervan dat walen de moeite doen om het nederlands te spreken, heb ik nog nooit meegemaakt, overal waar ik ze tegen kom kennen ze enkel de franse taal.

Als alle fervente Vlamingen (zoals heel veel hier op het forum, waaronder ik mezelf ook reken) nu eens minstens de moeite deden om onbekenden in het ABN aan te spreken,dan zou dat zeker een bewijs zijn van hun fierheid over hun taal;

ben ik volledig mee eens, als je een onbekend iemand aanspreekt is het uit beleefdheid alleen al beter dat je het AN gebruikt, er worden ook veel misverstanden gemeden op die manier.

Nogmaals: ik ben wel voorstander van het behoud van de dialecten en vermits ik al zowat in alle Vlaamse provincies heb gewoond, begrijp ik ze allemaal.Alleen, dialect moet enkel onder streekgenoten gebruikt worden en zeker niet op TV.

het dialect moet uiteraard blijven bestaan en dan vooral onder streekgenoten maar ook in de media misstaat dit niet, zij het dan wel als het dialect iets kan bijdragen aan de intensie van het programma

Trouwens, meer en meer Vlamingen zijn zelfs het ABN niet meer machtig en je kan meestal bepalen van welke streek ze afkomstig zijn.
om het AN machtig te blijven zou je bijna jaarlijks moeten bijscholen, niet veel die hierin zouden geïnterreseert zijn me dunkt. dat je aan de mensen hun uitspraak hun streek van afkomst kan afleiden is op heden een feit (daarom niet slecht) maar zou dat dan niet eerder aan ons onderwijs liggen, ten slot van rekening, wie leert ons de juiste taal ?? van onze ouders kunnen we dat niet verwachten aangezien het ABN in hun leertijd enorme verschillen toont ten opzichte van het AN van heden.
delcom is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 juli 2007, 09:51   #34
HAMC
Perm. Vertegenwoordiger VN

HAMC's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Turkje Bekijk bericht
In mijnen schooltijd werden zo'n kakkers (=dialectwoord voor bescheten bourgeois) vierkant uitgelachen
Dat is nog altijd het geval, en de goedbedoelende ouders? Die weten zoals gewoonlijk helemaal van niets.

Verschaeve
HAMC is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 juli 2007, 09:54   #35
robert t
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Turkje Bekijk bericht
Het zijn wel je zaken niet, maar ik wil toch één en ander verduidelijken. Mijn vrouw is afkomstig uit een andere regio, zodiende werd er bij ons thuis geen dialect gesproken. En ik weet niet naar welke boerenschool jij geweest bent, mijn kinderen zijn zeker geen "bescheten bourgeois" (om in jouw fijnzinnig taalgebruik te blijven) en werden zeker niet uitgelachen omdat ze behoorlijk spraken.
Oud 2 juli 2007, 09:56   #36
HAMC
Perm. Vertegenwoordiger VN

HAMC's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
mijn kinderen zijn zeker geen "bescheten bourgeois" (om in jouw fijnzinnig taalgebruik te blijven) en werden zeker niet uitgelachen omdat ze behoorlijk spraken.
En hoe zou u dat weten?

Verschaeve
HAMC is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 juli 2007, 09:58   #37
predator
Parlementslid

predator's schermafbeelding

Standaard

de Johan stelde :

Citaat:
"zal je er nog geen fluit van begrijpen. Golle Arabisch? Waaile Antwaarps! "
Amaai, Johan. Wat een kamelen dat je schrijft ...

Je weet toch evengoed als ik dat de marokkanen géén arabisch praten; zélfs moeite hebben om het te begrijpen. Ten andere, wanneer, uit Casablanca marokkaanse geestelijken naar deze streken vertrekken om de Jihad, pardon, de Islam te "preken", dan moeten ze eerst nog arabisch leren die predikers. Dat leren gebeurt op kosten van ... de Belgische Staat ... Gelukkig is die nu rijk daar ze de helft van 144.000 kan binnenrijven - gesnopen ?

Dus onze Redouaaaaans spreken géén arabisch maar een raar marokkaans dialect : "Marokkaans �* la Jules de Geyterstraat" - zoals jij het wel weet is dat een straat niet ver van het Beerschotstadium en de Witte Sociale Woningen op 't Kiel.

Wanneer die marokkanen nu op vakantie gaan naar hun "thuisland", dan bemerken ze onmiddellijk twee zaken :

1. Hun dialect wordt door de autochtone bevolking aldaar NIET of nauwelijks begrepen;
2. Ze worden niet méér, met open armen ontvangen, door de autochtone marokkanen, zélfs niet door hun eigen familie (!) én waarom ?
a. andere gewoonten;
b. verschil in financiële toestand.

Eigenlijk, zijn die marokkanen blij dat ze ... zo snel mogelijk opnieuw naar het beloofde land ... Antwaaaarpen, pardon Belgiê, kunnen terugkeren om er Antwaaarps te tetteren of hun eigen dialect, als ze gaan "redouanen"; ik wil hier uiteraard niet zeggen "stelen", want dat doen ze bijna niet; dat is een Poolse Bezigheid.

Voor onze Turken : idem. In Izmir, Turkije, zouden onze Beringse Turken te horen krijgen : "Duitse(n) Turk".

Bronnen.

1. Vooral : mijn allochtone oud-studenten; gebuisden en enkele niet-gebuisden.
2. Een artikel in een Knack van zowat een jaar geleden.
3. Voor de Turken ook de Nederlandse TV.

Beste Groeten !
Oud 2 juli 2007, 10:08   #38
Turkje
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Het zijn wel je zaken niet, maar ik wil toch één en ander verduidelijken. Mijn vrouw is afkomstig uit een andere regio, zodiende werd er bij ons thuis geen dialect gesproken.
Idem hier, maar dat betekent nog niet dat wij "bekakt Nederlands" praten thuis: ik houd het liever op "schoon Vlaams"

Citaat:
En ik weet niet naar welke boerenschool jij geweest bent,
Een Antwerpse topschool
Waar zoals in elke school in Vlaanderen (bij mijn weten toch) 99.9% van de jongeren geen "bekakt Nederlands" praten.

Citaat:
mijn kinderen zijn zeker geen "bescheten bourgeois" (om in jouw fijnzinnig taalgebruik te blijven)
Dat hoeven ze ook niet te zijn om alsdusdanig te worden beschouwd.
Oud 2 juli 2007, 10:16   #39
robert t
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door HAMC Bekijk bericht
En hoe zou u dat weten?
Sommige ouders zijn beter geïnformeerd dan je vermoedt. Als er problemen met het taalgebruik zouden geweest zijn zouden onze kinderen ons daar zeker over verteld hebben. Trouwens, ik weet niet of je zelf schoolgaande kinderen hebt, als je ze opvoedt in het dialect is dit jouw zaak. Ik verkies een behoorlijke taal, wat niet wil zeggen dat het een soort bekakt Nederlands is, maar toch verstaanbaar voor iedereen. En dat is mijn zaak.
Oud 2 juli 2007, 10:24   #40
Libro
Secretaris-Generaal VN

Libro's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door dejohan Bekijk bericht
"Door de openbare ruimte te vullen met de volkstaal versturen wij een signaal naar de nieuwkomer dat zegt: wij hebben ons clubje taalkundig afgebakend, en zélfs als u volmaakt Nederlands leert, zult u er nog geen fluit van begrijpen. Golle Arabisch? Waaile Antwaarps! "

Volledige tekst:
http://www.knack.be/blog/blog.jsp?si...ie&rubriekID=0
Te gek voor woorden
Support the country you live in or live in the country you support.
Libro is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 04:48.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be