Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 29 juli 2007, 06:50   #21
maddox
Secretaris-Generaal VN

maddox's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Isabella Bekijk bericht
Voor veel mensen zonder diploma is dit een van de weinige alternatieven.
Wiens schuld is dat gebrek aan diploma?

Citaat:
je kan nog aan de band (meestal ploegen en niet echt sociaal werk)
je kan in de verkoop (lange uren en weekendwerk, lager loon dan horeca)
je kan in de horeca (lange uren, veelal geen pauze en laag loon)
De recyclagesector is er ook nog.

Citaat:
Het is niet eerlijk om mensen die weinig andere keuze hebben van werk zo te behandelen.
Ik heb nog in een grote eetelegenheid gewerkt aan een grote meubelzaak, we waren er met twee om de gehele zaal te bedienen. We moesten er bedienen, eten maken, afwassen en afrekenen.
Wij hadden "Bla-Bla-Bla, insert verhaal" en die een kwartier moeten wachten op hun eten komen je uitkafferen.
En werkte zo vijf dagen per week, ik verdiende er op een maand gemiddeld 1020euro netto.

Ik vind zulke situaties zeker niet normaal
Ik heb ook zulke jobs gedaan. Maar ik bleef niet hangen bij een werkgever die me uitbuitte. Ik zocht, en vond ander werk ,waar de verloning eerlijk was.
En als simpel A3 mechaniekertje vind ik tegenwoordig HEEL gemakkelijk ander werk. Ik zit alleen goed op mijn huidige, frustrerende, saaie, maar lekker betaalde nachtjob.
Oud 29 juli 2007, 07:17   #22
Cynicus
Banneling

Cynicus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sundancer Bekijk bericht
't Is precies om die lonen laag te houden dat er zoveel vreemden mogen binnenkomen, die werken toch onder de prijs.
Inderdaad, de reden waarom de liberalen de grenzen wagenwijd willen opzetten voor vreemde arbeidskrachten, heeft alles te maken met het feit dat zij die vreemde arbeidskrachten zien als goedkope arbeidskrachten en als een mogelijkheid om de loonstijgingen in bepaalde sectoren zo laag mogelijk te houden.

Wat we nodig hebben, is een nationaalarbeidsmarkt waarbij de grenzen voor vreemde arbeidskrachten gesloten worden. Een nationaalarbeidsmarkt is op zich een serieuze correctie van de arbeidsmarkt. Het wordt dan ook tijd dat ook het vrije verkeer van personen binnen de Europese Unie aan banden wordt gelegd.

Laatst gewijzigd door Cynicus : 29 juli 2007 om 07:18.
Cynicus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 juli 2007, 07:30   #23
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht

De recyclagesector is er ook nog.

Ik heb ook zulke jobs gedaan. Maar ik bleef niet hangen bij een werkgever die me uitbuitte. Ik zocht, en vond ander werk ,waar de verloning eerlijk was.
En als simpel A3 mechaniekertje vind ik tegenwoordig HEEL gemakkelijk ander werk. Ik zit alleen goed op mijn huidige, frustrerende, saaie, maar lekker betaalde nachtjob.
De recyclagesector betaald ook niet altijd denderend hoor.
Die lonen zijn vergelijkbaar met de horeca.
Maar de onderafdeling er van, afvalverwerking betaald dan weer uitstekend. 14€ per uur om met de vuilkar te rijden en 13€ om de vuilzakken er in te gooien.

En laatste belde men van zo'n bedrijf nog of mijn dochter van 16 jaar niet als Jobstudent wilde komen. Dit enkel om in de schoolvakanties en op zaterdag mee de groencontainers te doen.
Want ze vinden geen mensen om achter de vuilkar te lopen.

Dus wie nu nog werkt tegen een loon van 1000€ per maand net, is lomp of lui.
Die van de Mac en Quick lomp.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 juli 2007, 07:34   #24
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Cynicus Bekijk bericht
Inderdaad, de reden waarom de liberalen de grenzen wagenwijd willen opzetten voor vreemde arbeidskrachten, heeft alles te maken met het feit dat zij die vreemde arbeidskrachten zien als goedkope arbeidskrachten en als een mogelijkheid om de loonstijgingen in bepaalde sectoren zo laag mogelijk te houden.

Wat we nodig hebben, is een nationaalarbeidsmarkt waarbij de grenzen voor vreemde arbeidskrachten gesloten worden. Een nationaalarbeidsmarkt is op zich een serieuze correctie van de arbeidsmarkt. Het wordt dan ook tijd dat ook het vrije verkeer van personen binnen de Europese Unie aan banden wordt gelegd.

Nee, de grenzen zijn open om de loonnorm in de oude oostbloklanden omhoog te brengen, zodat de bedrijven van hieruit niet meer naar daar zouden verhuizen onder het mon van de loonlast.

Want wie wil er nu werken voor 500€ per maand zonder SZ, als je er 1500€ met SZ kan hebben en dan nog in een land waar je veel meer mogelijkheden hebt.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 juli 2007, 08:39   #25
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Ik moet erkennen en toegeven: dat is cinisch !!

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 juli 2007, 10:45   #26
Samsa
Gouverneur

Samsa's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

en het vrije verkeer van kapitaal? ik weet niet wat jouw standpunt is, maar is het niet getikt dat sommige mensen voor vrij verkeer van kapitaal zijn, maar tegen vrij verkeer van mensen?
"Kapitalisme is allerminst een onderdrukkingssysteem, maar veeleer een selectie van de waardevolsten, het bijeenbrengen van de besten en een sterk ontwikkeld gevoel voor individuele verantwoordelijkheid" - Het VBO had het niet beter kunnen zeggen, maar neen: het is Benito Mussolini
Samsa is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 juli 2007, 13:26   #27
Cynicus
Banneling

Cynicus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Samsa Bekijk bericht
en het vrije verkeer van kapitaal? ik weet niet wat jouw standpunt is, maar is het niet getikt dat sommige mensen voor vrij verkeer van kapitaal zijn, maar tegen vrij verkeer van mensen?
Los van het feit dat goedkope buitenlandse arbeidskrachten een neerwaartse druk kunnen hebben op de loon- en arbeidsvoorwaarden in bepaalde sectoren, zijn nóg méér mensen in een reeds vééééééééééél té overbevolkt gebied als Vlaanderen écht niet wenselijk, onder andere ook omwille van puur ecologische redenen. Vlaanderen is vol, en vol is vol. Op ecologisch vlak wordt het tijd dat Vlaanderen taboeloze rechtsnationaalecologische standpunten durft in te nemen.

Laatst gewijzigd door Cynicus : 29 juli 2007 om 13:32.
Cynicus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 juli 2007, 16:00   #28
Babeth
Gouverneur

Babeth's schermafbeelding

Standaard

Er zijn wel degelijk mensen die gewoon geen keuze hebben dan te werken voor een laag loon. Dat is jammer voor hen, maar je kunt wel degelijk "stemmen met je voeten" en het afbollen. Maar of je dan ander werk kunt vinden, als laaggeschoolde enzo ? Moeilijke beslissing...
Het aanbod bepaalt de prijs ? Als er mensen zijn die aan zo'n laag loon willen werken dan zal die firma ze vinden. Als ze het niet willen dan klaagt die firma dat de Vlaming te lui is om te werken en liever van den dop profiteert.
Oud 29 juli 2007, 16:02   #29
Savatage
Secretaris-Generaal VN

Savatage's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Babeth Bekijk bericht
Het aanbod bepaalt de prijs ? Als er mensen zijn die aan zo'n laag loon willen werken dan zal die firma ze vinden.
Exactly. Het is die mensen hun eigen keuze om te werken tegen een laag loon, dus wat mij betreft moet daar niet tegen opgetreden worden.

Laatst gewijzigd door Savatage : 29 juli 2007 om 16:02.
Savatage is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 juli 2007, 10:35   #30
Isabella
Burgemeester

Isabella's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Savatage Bekijk bericht
Er zijn wel degelijk meer alternatieven hoor.

Werk moet ook niet echt sociaal zijn, zolang het maar geld opbrengt. Ik heb trouwens pas nog 2 weken voor een vakantiejob aan een band gestaan en het was daar nog vrij sociaal al bij al

Een loon proberen af te dwingen waarbij je wordt vergoed naargelang je verkoopprestaties, en je hebt je eigen loon meer in handen.

Sorry, maar als jij ervoor kiest om drieënhalf uur onbetaald te werken dan wekt dat geen medelijden bij mij op enkel wat vraagtekens. Het is toch de basis in een arbeidsovereenkomst dat je vergoed wordt voor de uren die je effectief presteert ...
Voor sommige mensen is het sociale aspect binnen een job wel degelijk belangrijk. Er is een groot verschil tussen het enkele weken doen als vakantiejob, en het doen voor de rest van je leven

Als je dezer dagen een beter loon wil afdwingen gebeurt het volgende: je wordt aan de deur gezet en ze zoeken iemand anders die tegen 'hun' loon wil werken. In de betreffende zaak waar ik werkte staan nu mensen die 'moeten' werken van de rva of ze zijn hun uitkering kwijt, en sociaal zwakkeren die er niet tegen durven protesteren, en die al blij zijn dat ze iets hebben.

Wat dat laatste werk betreft, ik hield het er na een maand voor bekeken, na het bekijken van mijn loonstrook, ik ben ook geen naïeveling.
Ik wil er op wijzen dat zulke praktijken van onbetaalde overuren ook in de verkoop bijvoorbeeld schering en inslag zijn.
Ik hoeveel winkels wordt je maar betaald van negen tot zes, en niet voor het half uur dat je vroeger komt om de kassa's te tellen en de winkel te kuisen, het half uur dat je later blijft om de kassa's te tellen en retouren/kapstokken weg te werken is dan ook onbetaald. En dan mag je nog lachen dat het 'maar' twee keer een half uur is.

Er zijn veel jobs waar je onderbetaald wordt. Ik ging een tijdje als plaatsvervanger naar de ondernemingsraad. Ik kaartte het er aan, en het viel in dovemansoren.
Ik ging er ook mee naar de vakbond en als resultaat lag ik buiten.
Isabella is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 juli 2007, 10:44   #31
Isabella
Burgemeester

Isabella's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Exactly. Het is die mensen hun eigen keuze om te werken tegen een laag loon, dus wat mij betreft moet daar niet tegen opgetreden worden.
Ik blijf me er tegen verzetten.
Er zijn redenen genoeg waarom mensen laaggeschoold zijn.
Er zijn gezinnen die een studie hoger dan het middelbaar onderwijs niet kunnen betalen.
Er zijn gezinnen die hun kinderen op zestien van school halen om te werken en mee geld binnen te brengen.
Er zijn jongeren die om God weet welke reden niet meer thuis kunnen blijven en op straat belanden, die in een opvangcentrum terechtkomen, of van een ocmw van 600euro moeten leven tijdens hun studie, en die ervoor kiezen te stoppen met school en te gaan werken uit noodzaak.

Vroeger kon je nog kieskeurig zijn in het werk dat je wou doen.
Tegenwoordig niet meer, of je wordt gecontacteerd door de RVA die je sollicitaties eens grondig doorlichten, en als ze vinden dat je niet genoeg je best doet, of te kieskeurig bent verlies je je uitkering.
Je kan dan naar het ocmw trekken om er een uitkering op 'lening' aan te vragen, en die je nadien volledig moet terugbetalen.
Wat is je andere optie buiten dat laatste, snel een jobke zoeken dat toch al meer betaald dan die 600euro die je toch moet terugbetalen.
Maar als je een job moet aannemen van pakweg 1000euro heb je ook weer andere kosten bijvoorbeeld kinderopvang en eventueel verplaatsingskosten (als het te ver is voor met de fiets of te voet), maar goed je hebt dan tenminste een loon, vakantiegeld, en je hoeft nadien geen uitkering terug te betalen.

Weinig andere keuze is er niet voor deze mensen, ze kunnen het moeilijk afbollen op een slechtbetaalde job want dan komen ze in een nog slechtere situatie terecht. Het is zoals kiezen tussen het riool en een beerput.
Isabella is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 juli 2007, 11:19   #32
hurycane
Provinciaal Gedeputeerde

hurycane's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Niemand is verplicht om in de horeca tegen die lonen te gaan werken.
Niemand is verplicht om waar dan ook te gaan werken, of nee wacht... Is er niet zoiets als een activeringsbeleid dat men wil blijven aanwakkeren?
hurycane is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 juli 2007, 11:23   #33
hurycane
Provinciaal Gedeputeerde

Standaard

Citaat:
We zullen zien als je zelf begint te werken en rekeningen dient te betalen, ipv je vakantiejob die je nu twee weken hebt gedaan.
Oud 30 juli 2007, 11:24   #34
hurycane
Provinciaal Gedeputeerde

Standaard

Citaat:
Ja ik ben beniwud, wiens schild is dat eigenlijk ?

Citaat:
Denk dat je aardig zou verschieten hoe moeilijk het wel eens zou kunnen zijn. Zeker om terug een lekker betalde nachtjob te vinden.
Oud 30 juli 2007, 11:35   #35
Bierke
Minister-President

Bierke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Goed maar dan moeten ze ook niet komen klagen dat deze personen een ta laag inkomen hebben, alhoewel ik ervan overtuigd ben dat de laagste lonen omhoog mogen en het stempelgeld omlaag om de barriere naar het stempelen hoger te maken.
Zelfs deze ochtend weer een schrijnend voorbeeld gehoord van hoe een persoon erin slagt amper anderhalve week per jaar te werken, dan ziek te worden en een gans jaar stempelgeld te trekken ... we spreken hier niet over oudere werknemers maar mensen die net een paar jaar van school zijn, en gewoon hun toekomst zien als .. slapen tot 2 drie uur s'middags en dan feesten tot s'ochtends. Maar ja de naiëve Vlaming zal wel kunnen blijven werken tot z'n 70 zeker ?
Oud 30 juli 2007, 11:40   #36
jukke
Burger

Standaard

Citaat:
In mijn geval is het mijn eigen fout. Ik had compleet geen goesting meer in school en heb na mijn eerste jaar hogeschool mijn studies afgebroken.
Maar dit is bijlange niet het geval voor iedereen die na zijn/haar ASO opleiding geen hoger onderwijs doet. De privé situatie kan ook een rol spelen.
Nu ja, voor mij staat het vast dat ik in september mij inschrijf voor een cursus gelijk het vrije universiteitsprogramma. Na 8 jaar in een fabriek gestaan te hebben ben ik tot inzicht gekomen dat ik dit niet de rest van mijn leven wil doen. Ook al ben ik nu ploegbaas en werken anderen voor mij...
jukke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 juli 2007, 12:05   #37
Savatage
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door hurycane Bekijk bericht
Niemand is verplicht om waar dan ook te gaan werken, of nee wacht... Is er niet zoiets als een activeringsbeleid dat men wil blijven aanwakkeren?
De dop afschaffen of drastisch verlagen zou een beter effect hebben als men een activeringsbeleid wil doorvoeren.
Oud 30 juli 2007, 12:10   #38
Savatage
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Isabella Bekijk bericht
Ik kaartte het er aan, en het viel in dovemansoren.
Ik ging er ook mee naar de vakbond en als resultaat lag ik buiten.
Wat kaartte je aan? Dat je loon te laag was of dat je uren moest presteren die niet betaald werden? Ik ken niet zoveel af van vakbonden of de manier waarop ze werken, maar als je hiermee naar de sociale arbeidsinspectie stapt dan ben ik vrij zeker dat ze je verder kunnen helpen en er tegen kunnen optreden.
Oud 30 juli 2007, 12:11   #39
Savatage
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door jukke Bekijk bericht
Nu ja, voor mij staat het vast dat ik in september mij inschrijf voor een cursus gelijk het vrije universiteitsprogramma. Na 8 jaar in een fabriek gestaan te hebben ben ik tot inzicht gekomen dat ik dit niet de rest van mijn leven wil doen. Ook al ben ik nu ploegbaas en werken anderen voor mij...
Ik heb de indruk dat meer en meer schoolverlaters tot die conclusie komen. Bij mij op het werk waren ook de meesten van plan om te stoppen met hun huidige werk en opnieuw te beginnen met iets anders.
Oud 30 juli 2007, 12:13   #40
Savatage
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bierke Bekijk bericht
Goed maar dan moeten ze ook niet komen klagen dat deze personen een ta laag inkomen hebben, alhoewel ik ervan overtuigd ben dat de laagste lonen omhoog mogen en het stempelgeld omlaag om de barriere naar het stempelen hoger te maken.
Zelfs deze ochtend weer een schrijnend voorbeeld gehoord van hoe een persoon erin slagt amper anderhalve week per jaar te werken, dan ziek te worden en een gans jaar stempelgeld te trekken ... we spreken hier niet over oudere werknemers maar mensen die net een paar jaar van school zijn, en gewoon hun toekomst zien als .. slapen tot 2 drie uur s'middags en dan feesten tot s'ochtends. Maar ja de naiëve Vlaming zal wel kunnen blijven werken tot z'n 70 zeker ?
Daar zit de overheid idd in de fout, omdat de ziekte-uitkeringen en de dop gewoonweg te hoog liggen. Maar ik vind niet dat de horeca daarvoor moet opdraaien en hun bezoldigingen moeten verhogen. Laat de overheid gewoon de dop en ziekte-uitkeringen e.d. verlagen.
Antwoord

Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 00:06.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be