![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Banneling
|
![]() Fastfoodketens weigeren waardig loon voor werknemers.
De meesten verdienen amper 1OOOE netto maandloon. En dat in een sector waar de flexibiliteit maximaal is. De meeste werkgevers gingen al in op het voorstel van de vakbonden, met uitzondering van BEMORA, om de lonen substantieel op te trekken. Bemora, dat is Mac Donalds, Quick, Pizza HUT, Lunch Garden, Colmar en Le Pain Quotidien. Drie procent van de sector gijzelt de rest. Komt er geen verder overleg meer, dan volgt in september de totale blokkering van de hele sector van 12O.OOO werknemers. Met dank aan de vakbonden. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |
Provinciaal Gedeputeerde
|
![]() Citaat:
Wim Verrecyken, Roeland Raes, Luc Vermeulen, Xavier Buisseret, Frieda Van Temsche, Francis Van den Eynde, Johan Vanslambrouck, Roeland van Walleghem, Johan Demol, Karel Dillen,... -------------------------------------------------- Een hoopje om als Vlaming echt trots op te zijn... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Leve de horecaffers! En hun acties voor waardig loon. Heb je wel eens meer moeilijkheden met het decisieve betekenis-ondertoontje van (mijn ) postings? Laatst gewijzigd door eno2 : 27 juli 2007 om 09:30. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Ja, werknemers uit die sectoren zijn nu wat het arbeidersproletariaat was in de 19de eeuw. Zeer hard werken, en voor een laag loontje.
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Banneling
|
![]() Ik sta niet niet gauw aan de kant van de vakbonden, maar hierin moet ik ze toch steunen.
Wat in die sector gebeurd is niet correct. Personeel laten verderwerken tijdens pauzes, zonder ze daar voor te betalen enz. Idd 1000€ is schandalig weinig voor wat ze moeten doen. Dit kan niet. Laatst gewijzigd door giserke : 27 juli 2007 om 10:39. |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ja, als ge dat vergelijkt met een vw-vorst-premie, dat is nogal weinig. Ik ga soms de zondag eens goedkoop eten in een lunch-garden. Als die mensen die mij daar vriendelijk bedienen, slechts een kleine 1000 € per maand binnenrijven, dan vind ik dat wel weinig. Afgezien daarvan weet ik weinig van de laagste lonen in Vlaanderen. Van horen zeggen, vermoed ik dat kassiersters in warenhuizen ook nogal karig bedeeld worden. Wie kent hier de lonen van een beginneling in een "zwak betalende sektor" van een net afgestudeerde met een diploma van respektievelijk lager middelbaar (hoger niet afgemaakt), een hoger middelbaar, een A2 , een A1 (of heet dat nu batsjeler) of een licenciaat (master)? Enfin, het is aan de vakbonden om de druk op de ketel te houden in zo'n gerechtvaardigde gevallen.
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren. De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd. Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA) |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Lokaal Raadslid
|
![]() 't Is precies om die lonen laag te houden dat er zoveel vreemden mogen binnenkomen, die werken toch onder de prijs.
![]() |
#8 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Bovendien zie ik weinig negers of Polen in de luchgarden. Idem vermoed ik voor de junkfoed-ketens (ik ben maar één keer van mijn leven in een soort van makdonalds geweest, een hele nacht maagpijn tot gevolg, bedankt for ever ...) .
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren. De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd. Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA) |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door giserke : 27 juli 2007 om 15:56. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Kijk, mocht dat hier niet zo'n ernstig item zijn in deze draad (mensen die hard moeten werken voor amper ietske meer van 1000 €), dan zou ik nog antwoorden dat ik me erg gelukkig prijs dat mijn darmen nog werken als die van een adolessent.
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
Provinciaal Gedeputeerde
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
|
![]() 1000 euro netto voor zo'n job...
Wat moeten ze dan doen, die gasten betalen als masters in iets? Misschien toch maar eens investeringen in die hamburger-flip machine. Misschien smaakt dat horeca-personeel de werkloosheidsuitkering liever
![]() |
#13 | |
|
![]() Citaat:
Er zijn genoeg gaten in ons systeem daarvoor. Via Nederlandse interim-kantoors kan je een Pool uw cola's laten brengen naar iets meer dan Poolse verloningen. Er zijn genoeg Poolse vrijwilligers trouwens die zelfs een eerste dag gratis komen werken. Hier is trouwens geen uitbuiting hoor, die gasten doen dat met plezier. Het loon dat ze krijgen is peanuts voor onze maatnormen, maar voor hun normen is dat bijzonder veel, en ze kunnen haast werken van thuis uit. (ik doe dat ook hoor, voor een maand naar het buitenland werken, en krijg daar ook leuke vergoedingen voor). Een pizza-hut zou bijna volledig op zulke werkkrachten kunnen draaien. Vlaamse pizza-dragers zijn al duur. En nu gaan ze nog eens meer eisen ook. Ik vermoed dat er veel op straat gaan vliegen als reactie
![]() |
![]() |
#14 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Niemand is verplicht om in de horeca tegen die lonen te gaan werken.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | |
Burger
|
![]() Citaat:
Btw, ga jij aan 1000 euro per maand de stront van iemand anders opkuisen? Want dat is hetgeen waar we over spreken... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | |
Burgemeester
|
![]() Citaat:
je kan nog aan de band (meestal ploegen en niet echt sociaal werk) je kan in de verkoop (lange uren en weekendwerk, lager loon dan horeca) je kan in de horeca (lange uren, veelal geen pauze en laag loon) Het is niet eerlijk om mensen die weinig andere keuze hebben van werk zo te behandelen. Ik heb nog in een grote eetelegenheid gewerkt aan een grote meubelzaak, we waren er met twee om de gehele zaal te bedienen. We moesten er bedienen, eten maken, afwassen en afrekenen. Wij hadden wettelijk gezien twintig minuten pauze op de middag, practisch gezien hadden we geen pauze. Je kan niet op je gemak gaan eten als de hele zaal vol zit en er aan de kassa een rij staat tot aan de buitendeur. Ik was er van tien tot zeven, en werd betaald van half twaalf tot vijf (wanneer de eetgelegenheid open was). De drieënhalf uur dat ik per dag onbetaald werkte werd aangewend om het eten klaar te zetten, de zaal op orde te doen en dergelijke 's middags, en 's avonds om de keuken te kuisen en de afwas weg te werken. Tussendoor stond het zweet ons in onze schoenen in die hitte van de keuken, en nog meer zweet kregen we van het harde werk, en de tijdsdruk, want mensen die een kwartier moeten wachten op hun eten komen je uitkafferen. En werkte zo vijf dagen per week, ik verdiende er op een maand gemiddeld 1020euro netto. Ik vind zulke situaties zeker niet normaal ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
Burger
|
![]() voor alle duidelijkheid, iemand gelijk raven weet het al zeker niet: deze discussie in de sector gaat over het schoonmaakpersoneel van deze zaken. Niet over het personeel wat in de keuken staat, opdient,...
@Isabelle: je bent goed gek als je elke dag drie uur gratis wou werken. De zon gaat zelfs niet gratis op... |
![]() |
![]() |
![]() |
#18 | ||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
![]() Citaat:
Citaat:
Laatst gewijzigd door Savatage : 28 juli 2007 om 13:45. |
||||
![]() |
![]() |
![]() |
#19 | |
Provinciaal Gedeputeerde
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#20 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
(is dat ongeveer wat je verwachte mr. cliché?)
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Laatst gewijzigd door Jazeker : 29 juli 2007 om 01:57. |
||
![]() |
![]() |