![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst | Markeer forums als gelezen |
Verkiezingen 2007 Hier kunt u discussiëren over de uitslag, de coalitiebesprekingen en meer... |
|
Discussietools |
![]() |
#21 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
#22 | ||||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
![]() |
#23 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
#24 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Als vlamingen perse de onafhankelijkheid willen, dan zal dat zo zijn, maar een ding weet ik zeker: het zal zonder Brussel zijn, en waarschijnlijk ook zonder een deel van de Brusselse rand. Internationale verdragen zeggen dat minderheden het recht op onafhankelijkheid hebben, wel de franstaligen in Vlaanderen zijn een minderheid en zullen de onafhankelijkheid uitroepen in gebieden waar zij de meerderheid uitmaken. De Brusselse Vlamingen kunnen hetzelfde doen... natuurlijk zijn er weinig straten, laat staan gemeenten in Brussel waar de Vlaamstaligen de meerderheid uitmaken... en natuurlijk, nog meer slecht nieuws voor de Brusselse Vlamingen, eens Vlaanderen eenzijdig de onafhankelijkheid uitroepen zal het nieuwe België, zonder Vlaanderen, eentalig Frans worden.
Antwerpen wordt dan de nieuwe hoofdstad van Vlaanderen, en Vlaamse pendelaars naar Brussel verliezen massaal hun job en vervangen door franstaligen, ik zou zeggen: veel geluk ermee met uw navelstarend ministaatje! Eens zien hoe ver ze komen zonder Brussel! Brussel zit natuurlijk opgescheept met Henegouwen en zo, maar dat is dan maar zo, geen enkele franstalige Brusselaar denkt eraan Brussel bij Vlaanderen te voegen, ook onafhankelijk Brussel is voor bijna niemand een optie. Over het feit dat Vlaanderen beter bestuurd wordt dan Brussel heb ik ook mijn zwaarste twijfels: heb een paar jaar in Antwerpen gewoond! Vlaanderen vergelijkt zich graag met scandinaviË of Nederland, maar in de praktijk is daar bitter weinig van te merken, praktijken die aan het vermaledijde België toegeschreven worden overheersen ook op niveaus waar de Walen of franstaligen absoluut niet bij betrokken zijn. Ik kan nog altijd niet geloven dat bijna de helft van de Vlamingen onafhankelijkheid wil, want andere opiniepeilingen gaven heel andere uitslagen en opiniepeilingen zijn zowiezo waardeloos. Weinig Vlamingen die ik ken of spreek zijn voor onafhankelijkheid. Ik stel voor een referendum te houden over een stabiel federaal belgiË (zonder constant nieuwe bevoegdheidsoverdrachten!) of een onafhankelijk Vlaanderen. En als een meerderheid Vlamingen ervoor kiest bij België te blijven, moet het maar eens gedaan zijn met die discussie en moeten we ons eindelijk gaan focussen op echt belangrijke zaken! Laatst gewijzigd door tomm : 27 augustus 2007 om 01:29. |
![]() |
![]() |
#25 | |
|
![]() Citaat:
![]()
![]() |
#26 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Helemaal niet, het is geen dreigement, gewoon een logisch gevolg van mogelijke Vlaamse afscheiding. De liefde voor belgië bestaat bij veel Vlamingen, ondanks veel gestook in media en vooral politiek.
|
![]() |
![]() |
#27 | |
|
![]() Citaat:
![]()
![]() |
#28 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() Brussel en, hoogstwaarschijnlijk, de rand, verliest Vlaanderen zowiezo als het ervoor kiest zich af te scheiden van de rest van België. |
|
![]() |
![]() |
#29 | |
|
![]() Citaat:
Allemaal redelijk pervers eigenlijk. ![]()
![]() |
#30 |
Staatssecretaris
|
![]() Vanuit een buikgevoel een afscheiding ontketenen zonder even stil te staan bij de gevolgen. Dat is pas pervers.
|
![]() |
![]() |
#31 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Halle en Vilvoorde zullen nooit een franstalig meerderheid kennen, de verfransing is al grotendeels gestopt, het gaat hier over de onmiddellijke rand van Brussel(Rode, etc.), die eigenlijk in alles behalve naam een deel van Brussel is, en dat al sinds vele decennia.
Laatst gewijzigd door tomm : 27 augustus 2007 om 02:28. |
![]() |
![]() |
#32 |
Gouverneur
|
![]() |
![]() |
![]() |
#33 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() en waarom is dat??? welke internationale gemeenschap gaat dat goedkeuren? laat staan dat Vlaanderen dat goedkeurt uiteraard.
multiculturele samenleving: de vrijheid van elk individu om zijn cultuur te beleven binnen de grenzen van de wetten van het land. We moeten blijven hopen, blijven geloven in het goede in de mens. Anders lopen we ons vast in een cynisch, zelfdestructief wereldbeeld waar een wit-zwart denken regeert. |
![]() |
![]() |
#34 |
Europees Commissaris
|
![]() De nazi's wilden ook dat Sudetenland bij Duitsland kwam (veel Duitstaligen daar), en die hebben wel hun slag thuisgehaald in 1939. Misschien kunnen de franstaligen zich daar eens gaan inspireren.
|
![]() |
![]() |
#35 | |
Gouverneur
|
![]() Citaat:
De Franstalige partijen WILLEN evenwel NIET de eigen verantwoordelijkheid opnemen, en blijven liever voor alles onder de vleugels van Belgique (�* papa). De vraag die ik mij dan ook stel is: waarom? Is het omdat met het opnemen van verantwoordelijkheid ook de verplichting komt om - in principe - ook de gevolgen te dragen? Heeft men schrik van die gevolgen? Gelooft men met andere woorden niet in de eigen competenties? Vreest men dat men het financieel niet zal kunnen rooien? Kan dit dan eigenlijk niet worden beschouwd als een impliciete bevestiging dat, de verhalen ten spijt, er wel degelijk nog steeds belangrijke transfers zijn van noord naar zuid? Waarom stel ik mij vragen wanneer ik op Franstalige fora lees dat men een deel van het jeugdbeleid zou willen herfederaliseren, terwijl ik enkele maanden geleden mocht lezen dat de franse gemeenschap geen geld heeft om dit luik te bekostigen? Is de roep van franstalige partijen voor het behoud van België, het NON tegen elke mogelijke splitsing, niet louter en alleen ingegeven door het eigen profijt? Waarom wordt evenwel dit verwijt slechts gemaakt aan de Vlaamse partijen? Zijn Franstaligen betere 'Belgen' dan Vlamingen? Of is 'Belg' voor velen (?) niet verworden tot 'het dienen van Franstalige/Waalse' belangen? Moet derhalve het roepen naar het 'beschermen van België' niet al te vaak worden geïnterpreteerd als 'Waalse/Franstalige belangen eerst'? Wordt het geen tijd dat men aan de andere kant van de taalgrens (ook) eens de maskers van de hypocrisie aflegt? |
|
![]() |
![]() |
#36 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Referenda over onafhankelijkheid kunnen dus gerust om de paar jaar gehouden worden, zoals in Québec. |
|
![]() |
![]() |
#37 | |||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
|||
![]() |
![]() |
#38 | |
Gouverneur
|
![]() Citaat:
Verder is een belangrijk percentage (denk ik) van de Vlaamse pendelaars actief in de Vlaamse en federale administratie. Aangezien die bevoegdheden zouden worden overgeheveld, zou een groot deel terecht kunnen in Vlaamse administratie (het zou wel een impact hebben op de woningmarkt). Daarnaast zijn in Brussel grote dienstenkantoren gevestigd (ik denk aan revisorenkantoren en aanverwanten (big four), advocatenkantoren.. ). Bij een splitsing zou dit uiteraard betekenen dat ook hun activiteiten perfect kunnen worden gesplitst.. is het voor die kantoren relatief gezien 'een kleintje' om zich daar te vestigen waar dat in het belang is van zichzelf en hun medewerkers.. Bovendien wordt in die kantoren nu reeds in eerste instantie niet geselecteerd op basis van taalorigine, maar wel op basis van competenties... Waarom zouden die kantoren (ten andere bestaande uit vlamingen en franstaligen plots hun policy wijzigen en terugplooien op eentalig franstaligen?) |
|
![]() |
![]() |
#39 |
Gouverneur
|
![]() eigenlijk begrijp ik dergelijke enggeestigheid niet... het zijn blijkbaar niet de vlaamsgezinden die last hebben van een nationalistische navelstaarderij, maar wel een (pak) Franstaligen... de dreigementen als: we leveren geen water meer, jullie mogen niet meer komen werken in Brussel?
![]() Dit doet me overigens denken aan de beruchte RTBF reportage... voor Vlamingen de belachelijkheid zelve... Waarom zouden in hemelsnaam de spoorlijnen stoppen? Men gaat nu toch ook naar Frankrijk, Nederland, GB, etc.. ? Waarom zou men barricades gaan opwerpen, grootscheepse controles gaan houden? Dat doet men nu toch ook niet? Voor Franstaligen blijkbaar mogelijks bittere ernst? Herkent men hierin zichzelf? Wie zijn dan eigenlijk, als het erop aankomt, de 'die hard nationalisten'? |
![]() |
![]() |
#40 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Meer is er niet aan de hand. Zoals elke pedagoog je kan vertellen: rustig bij je standpunt blijven, duidelijk maken dat de grens de grens blijft en bij wangedrag privileges intrekken. Dat werkt altijd bij miskweekte kinders. Laatst gewijzigd door Kortaf : 27 augustus 2007 om 12:23. |
|
![]() |