Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Immigratie en integratie
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Immigratie en integratie Het forum bij uitstek voor discussies over thema's zoals vreemdelingenbeleid, integratie versus assimilatie, (verplichte) inburgering,...

Antwoord

Discussietools
Oud 29 augustus 2007, 15:28   #21
sn00py
Banneling

Standaard

Mie van Hecke:
Citaat:
Zodat het imago van de islam als zou die godsdienst haaks staan op onze grondrechten, eindelijk de wereld kan worden uitgeholpen.
Hoe staat het met de gelijkwaardigheid van de vrouw? Van homo's? Of behoort dat niet tot onze grondrechten?

Vooral die "als zou" vind ik hilarisch, dat impliceert dat het niet zo is.

Laatst gewijzigd door sn00py : 29 augustus 2007 om 15:30.
sn00py is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 augustus 2007, 15:36   #22
metten
Parlementslid

metten's schermafbeelding

Standaard

Waarom kennen die kindertjes van de derde generatie de taal van hun geboortestreek niet? Bizar! Ik ken heel wat mensen die in Duitsland uit Belgische ouders geboren zijn, en die spreken van kindbeen af Duits zonder het op school geleerd te hebben, noch waren zij tweetalig opgevoed. Deze mensen gingen naar Belgische scholen in de BSD waar de lessen in het Nedelands of het Frans gegeven werden, naargelang de taalrol van hun ouders.
In de Belgische democratie vertegenwoordigt een parlementslid immers alles behalve zijn kiezers. Hij is volkomen een produkt van de partij en haar ingebouwde drukkingsgroepen. Guy Verhofstadt, 1ste Burgermanifest 1991.
metten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 augustus 2007, 15:41   #23
Nynorsk
Secretaris-Generaal VN

Nynorsk's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door sn00py Bekijk bericht
Mie van Hecke:Hoe staat het met de gelijkwaardigheid van de vrouw? Van homo's? Of behoort dat niet tot onze grondrechten?

Vooral die "als zou" vind ik hilarisch, dat impliceert dat het niet zo is.
Mieke Van Hecke en gelijkwaardigheid van homo's in één post
Oud 29 augustus 2007, 16:10   #24
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nynorsk Bekijk bericht
wie zegt dat? jij?
hoe enggeestig.
PARDON? ga nu niet vertellen dat je niet weet wat het programma van het Vlaams Belang inhoudt hé.

surf eens een beetje, je zal het wel vinden.

Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o
circe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 augustus 2007, 16:13   #25
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Neptunus Bekijk bericht
'Islamles moeten kunnen in het katholiek onderwijs'

In een interview met Knack pleit Mieke Van Hecke, hoofd van de katholieke onderwijskoepel, ervoor om de inhoud van islamlessen te toetsen aan 'de grondrechten van onze samenleving'. 'Islamles in katholieke scholen is mogelijk, mits een aantal voorwaarden', zegt Van Hecke.
Van Hecke vindt ook dat een aantal vakken in de lagere school eventueel moet kunnen worden gegeven in de moedertaal van allochtone leerlingen. 'Als dat de achterstand helpt weg te werken, waarom niet?'

Van Hecke benadrukt dat het om persoonlijke denksporen gaat, die nog niet op koepelniveau werden besproken. 'In een aantal katholieke scholen wordt al islamles gegeven', zegt ze. 'Het moet volgens mij mogelijk zijn, op een aantal voorwaarden. Er moet een belangrijke moslimpopulatie aanwezig zijn. De leerkracht die het vak geeft, moet loyaal zijn ten aanzien van de katholieke inspiratie van de school en moet zich ook engageren in de school. En ik zou ook willen dat er een marginale toetsing kan gebeuren over de inhoud van het vak. De erkende instanties bepalen volledig autonoom de inhoud van de levensbeschouwelijke vakken. Niemand heeft het recht om daar iets aan te veranderen.'

Grondrechten samenleving

'Toch zou ik willen dat de overheid de inhoud van die islamlessen kan toetsen aan de grondrechten van onze samenleving. Zodat het imago van de islam als zou die godsdienst haaks staan op onze grondrechten, eindelijk de wereld kan worden uitgeholpen. Ik weet niet of die spanning tussen islam en grondrechten bestaat, maar ik ga er vanuit dat het niet noodzakelijk zo hoeft te zijn.'

Creationisme

Op de vraag of dat betekent dat ook het aanleren van het creationisme in het kader van de islamles voor haar een probleem vormt, antwoordt ze: 'De vraag is of het creationisme haaks staat op de minimale maatschappelijke rechten en plichten die men moet aanvaarden om in deze maatschappij te kunnen functioneren. Ik denk van niet. Ik weet dat het héél moeilijk is. En misschien moet je daar ook afspraken over maken.'

'In de katholieke godsdienstlessen wordt het scheppingsverhaal ook onderwezen, maar zonder dat het darwinisme wordt afgewezen. Trouwens, kennis van de evolutietheorie zit in de eindtermen van een aantal vakken.'

DS 29/8
De wereld staat op zijn kop. Islamlessen in het katholiek onderwijs.
De katholieke zuil en zijn katholieke principes. Waar moeten we dat schrijven.

Afschaffen die zuilen.Het staatsgeld goed besteden.
Dus: eenheidsonderwijs met mogelijkheid tot godsdienstlessen naar keuze. Punt uit.

Laatst gewijzigd door system : 29 augustus 2007 om 16:15.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 augustus 2007, 16:17   #26
godisanidiot
Provinciaal Statenlid

Standaard

Zet de poorten maar open voor algehele idiotie.
WTF is dat de laatste tijd.
:: Religion is an insult to human dignity. With or without it you would have good people doing good things and evil people doing evil things. But for good people to do evil things, that takes religion. -- Steven Weinberg
:: Religion is mankind's "original sin" -- Christopher Hitchens
:: Religions are fossilized philosophies -- Simon Blackburn

Laatst gewijzigd door godisanidiot : 29 augustus 2007 om 16:21.
godisanidiot is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 augustus 2007, 16:18   #27
Nynorsk
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door circe Bekijk bericht
PARDON? ga nu niet vertellen dat je niet weet wat het programma van het Vlaams Belang inhoudt hé.

surf eens een beetje, je zal het wel vinden.
je concludeert dat het daarom racistisch is. en je voegt er iets aan toe van 'eigen schuld dikke bult'.
Ik snap dat niet helemaal, leg eens uit?
Oud 29 augustus 2007, 16:18   #28
Nynorsk
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Overigens werd het project waarvan ik sprak fel gecontesteerd door de lokale VB'ers. Onterecht, zo blijkt, want het marcheert goe.
Oud 29 augustus 2007, 16:21   #29
Kortaf
Europees Commissaris

Kortaf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Staatsgeld bestaat niet, alleen geld van de burgers.

Citaat:
Dus: eenheidsonderwijs met mogelijkheid tot godsdienstlessen naar keuze. Punt uit.
En wat nog? Een eenheidsvakbond, een eenheidscultuur, een eenheidsupermarkt, een eenheidscrêche,... allemaal dor de staat opgelegd?

De ouders moeten zelf kunnen beslissen welke scholen er opgericht worden en welke niet. Geef elke ouder een schoolcheque per kind, die hij aan de school van zijn keuze kan geven. Zo wordt de juiste verhouding tussen ouders en school ook hersteld.
Kortaf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 augustus 2007, 17:17   #30
Den Ardennees
Perm. Vertegenwoordiger VN

Den Ardennees's schermafbeelding

Standaard

Tijdens mijn middelbaar onderwijs hadden wij ook godsdienst, en daarin bekeken we eigenlijk zowat alle verschillende godsdiensten.

Nu begrijp ik echt niet waarom in het LAGER ONDERWIJS al de helft van de tijd aan één andere godsdienst dan het katholicisme moet besteed worden. Ik vind dat men begint te overdrijven aan de andere zijde.
-Ivan De Vadder: wij vinden alvast dat u één van die keien bent
Den Ardennees is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 augustus 2007, 17:42   #31
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kortaf Bekijk bericht
Staatsgeld bestaat niet, alleen geld van de burgers.

En wat nog? Een eenheidsvakbond, een eenheidscultuur, een eenheidsupermarkt, een eenheidscrêche,... allemaal dor de staat opgelegd?

De ouders moeten zelf kunnen beslissen welke scholen er opgericht worden en welke niet. Geef elke ouder een schoolcheque per kind, die hij aan de school van zijn keuze kan geven. Zo wordt de juiste verhouding tussen ouders en school ook hersteld.
Burgergeld = overheidsgeld = staatsgeld.

Een deel van mijn belastingen wordt gebruikt om katholieke scholen te onderhouden.

De overheid organiseert het onderwijs, niet de katholieken. Zo hoort het ook in een lekenstaat. Waarom moeten de katholieken nu een eigen school hebben. Wat voor 'katholiek' is er nog aan een katholieke school? En nu gaan ze nog islam onderwijzen. Als de katholieken eigen scholen willen hebben, dat ze die maar zelf betalen.

En dan mogen ze scholen oprichten zoveel als ze maar willen. Maar niets onderwijzen natuurlijk dat tegen ons democratisch bestel gericht is. Dat spreekt vanzelf.

Laatst gewijzigd door system : 29 augustus 2007 om 17:48.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 augustus 2007, 17:54   #32
lombas
Secretaris-Generaal VN

lombas's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Burgergeld = overheidsgeld = staatsgeld.

Een deel van mijn belastingen wordt gebruikt om katholieke scholen te onderhouden.

De overheid organiseert het onderwijs, niet de katholieken. Zo hoort het ook in een lekenstaat. Waarom moeten de katholieken nu een eigen school hebben. Wat voor 'katholiek' is er nog aan een katholieke school? En nu gaan ze nog islam onderwijzen. Als de katholieken eigen scholen willen hebben, dat ze die maar zelf betalen.

En dan mogen ze scholen oprichten zoveel als ze maar willen. Maar niets onderwijzen natuurlijk dat tegen ons democratisch bestel gericht is. Dat spreekt vanzelf.
Toevallig is dat katholiek onderwijs dat aan jouw centen vreet ook het beste onderwijs. Misschien moeten we het overheidsnet wel afschaffen.

Laatst gewijzigd door lombas : 29 augustus 2007 om 17:55.
lombas is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 augustus 2007, 18:05   #33
oz457
Lokaal Raadslid

oz457's schermafbeelding

Standaard

En waar zit kardinaal daneels? De hoge pieten van de kerk?

Soit, nog eens 100.000 stemmen meer voor het VB...
oz457 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 augustus 2007, 18:13   #34
stropkeuh
Parlementslid

stropkeuh's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door oz457 Bekijk bericht
En waar zit kardinaal daneels? De hoge pieten van de kerk?

Soit, nog eens 100.000 stemmen meer voor het VB...
Ja idd, die hoor ik niet.
En mogen we ook bijbelles geven op een Islam school??
Ge zou ons nogal zien vliegen, peisk
stropkeuh is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 augustus 2007, 18:29   #35
lomeanor
Eur. Commissievoorzitter

lomeanor's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
De wereld staat op zijn kop. Islamlessen in het katholiek onderwijs.
De katholieke zuil en zijn katholieke principes. Waar moeten we dat schrijven.

U bent dus voor afschaffing van de grondwettelijke vrijheid van onderwijs?

Ik denk niet dat je daar gemakkelijk een 2/3 meerderheid voor zal vinden.
lomeanor is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 augustus 2007, 18:31   #36
lomeanor
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kortaf Bekijk bericht
Geef elke ouder een schoolcheque per kind, die hij aan de school van zijn keuze kan geven. Zo wordt de juiste verhouding tussen ouders en school ook hersteld.
Ik zie daar het nut niet van in. Dat is immers ongeveer wat er nu gebeurt.

Door de vrijheid van onderwijs hebben de ouders de keuze naar welke school ze hun kind sturen. De scholen krijgen werkingssubsidies per aantal leerlingen.

Dus als je als ouder je kind naar een school stuurt, krijgt die school subsidies voor je kind.

Ik snap niet waarom een soort schoolcheque dan nodig zou zijn.
Oud 29 augustus 2007, 18:36   #37
Zwartengeel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Van Hecke vindt ook dat een aantal vakken in de lagere school eventueel moet kunnen worden gegeven in de moedertaal van allochtone leerlingen.
Helemaal niet mee eens. Nederlands dient de enige onderwijstaal te zijn in het lager onderwijs.
Zwartengeel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 augustus 2007, 18:37   #38
lomeanor
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Dat is zo omdat een groot deel van de bevolking wenst katholieke scholen te behouden. De burger beslist wat er met het gemeenschappelijk geld gebeurt.
Citaat:
De overheid organiseert het onderwijs, niet de katholieken.
FOUT. Het katholiek onderwijs wordt georganiseerd door het VSKO (Vlaams Sekretariaat voor het Katholiek Onderwijs). De staat organiseert niet, ze subsidieert alleen maar.
Citaat:
Zo hoort het ook in een lekenstaat.
In deze rechststaat is er vrijheid van onderwijs. Organisaties zijn dus vrij om onderwijs in te richten, ook de katholieken. U bent blijkbaar tegen vrijheid en voor onderdrukkign door de staat?
Citaat:
Waarom moeten de katholieken nu een eigen school hebben.
Vrijheid van onderwijs.
Citaat:
Als de katholieken eigen scholen willen hebben, dat ze die maar zelf betalen.
De overheid is sinds het schoolpact van 1958 verplicht de vrijheid van onderwijs te waarborgen: daarom is het haar plicht om het katholiek onderwijs (en ook andere onderwijsvormen zoals bv de Steinerscholen) van subsidies te voorzien.
Citaat:
Het is hun grondwettelijk recht scholen op te richten met staatssubsidies. Dat is zo democratisch beslist.
En sinds wanneer onderwijzen de katholieke scholen dingen die tegen ons democratisch bestel gericht zijn?
Oud 29 augustus 2007, 18:43   #39
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN

AdrianHealey's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lomeanor Bekijk bericht
Ik zie daar het nut niet van in. Dat is immers ongeveer wat er nu gebeurt.

Door de vrijheid van onderwijs hebben de ouders de keuze naar welke school ze hun kind sturen. De scholen krijgen werkingssubsidies per aantal leerlingen.

Dus als je als ouder je kind naar een school stuurt, krijgt die school subsidies voor je kind.

Ik snap niet waarom een soort schoolcheque dan nodig zou zijn.
Met dat kleine detail dat sommige scholen niét gesubsidieerd worden en dat thuisonderwijs van hetzelfde is.
"Anyone who denies the law of non-contradiction should be beaten and burned until he admits that to be beaten is not the same as not to be beaten, and to be burned is not the same as not to be burned."
AdrianHealey is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 augustus 2007, 18:47   #40
lomeanor
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door AdrianHealey Bekijk bericht
Met dat kleine detail dat sommige scholen niét gesubsidieerd worden en dat thuisonderwijs van hetzelfde is.
Alle scholen kunnen een aanvraag indienen tot subsidies. Er zijn natuurlijk wel enkele voorwaarden waaraan ze moeten voldoen.

Bijvoorbeeld:
-Gediplomeerde leerkachten
-Respecteren van de wettelijke eindtermen (minimum programma, minder dan het leerplan dat door de uitvoerende macht wordt opgesteld)
-Minimum aantal leerlingen (deze rationalisatie is nodig omdat anders het onderwijs onbetaalbaar zou zijn)

Ik weet niet of deze lijst exhaustief is, maar als aan deze voorwaarden (en mss nog wat dat ik vergeten ben) voldaan is, hebben scholen recht op subsidies.
Antwoord

Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 00:46.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be