Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Bekijk resultaten enquête: Wenst u censuurwetten (te behouden)
JA 48 17,84%
NEEN 221 82,16%
Aantal stemmers: 269. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 6 december 2004, 20:05   #381
lyot
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel
En dan nu graag een antwoord op de eerste vraag:

Hoe kan jij iets afkeuren dat je nog nooit las?
betekent het feit dat ik nooit een negationistisch boek las dat ik geen oordeel erover mag hebben, of dat ik niet weet waar het negationisme voor staat ? Zijn er naast boeken niet nog veel manieren waarop een mens zich kan informeren..

Maar kort en bondig : het negationisme is een leugen . Zo simpel is het . Je mag de verspreiding van leugens verdedigen als je wil, maar zéker indien het gebruik wordt binnen een haatdragend en discrminerend discours mag het voor mij, met plezier, buiten de wet gesteld worden
Oud 6 december 2004, 20:07   #382
lyot
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe
Mag ik dan van u vernemen in welke welbepaalde omstandigheden revisionsime voor politieke doeleinden wordt gebruikt en juist door wie?

Indien uw redenering klopt, moet u trouwens de bestaande wetgeving afkeuren (die revisionisme op zich afstraft). U is evenwel niet echt consequent, daar u stemde voor het behoud van de huidige wetten. Uw woorden spreken dus uw daden tegen.
eerst en vooral, de poll was niet goed opgesteld. Negationsime en revisionisme zijn niet van elkaar losgekoppeld, dus je kon niet apart kiezen.

uit welke hoek : bewegingen met neonazistische motieven , niet omdat ze het zelf niet geloven, maar enkel en alleen met het oog op zaaien van haat..
Oud 6 december 2004, 20:10   #383
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lyot
Tolerantie voor intolerantie..? Anciaux's antwoord was 'neen'.
Wat is dat voor onzin. Anciaux beoogde gewoon welbepaalde "historische werken" uit het rek te laten verwijderen. "Mein Kampf" van Hitler mocht volgens Anciaux niet meer aan de mensen worden aangeboden. Anciaux vergeet echter dat een bibliotheek de aanbieder moet zijn van informatie. Wie zelf wil nagaan wat Hitler geschreven heeft, moet daartoe echter de gelegenheid hebben. De bibliotheek is een informatieverstrekker, geen inquisitie-instelling die oordeelt welke meningen toegelaten moeten worden. Op die manier wordt de openbare bibliotheek veel minder openbaar, maar gaan we terug naar de vroegere privaat uitgebate bibliotheken die ook ideologisch gekleurd waren en juist op basis hiervan bepaalde boeken opnamen of juist uitsloten.

Moeten we trouwens alle boeken met ongewenste meningen uit de bibliotheek halen? Begin dan ook maar alvast die koran te verbannen. Of boeken van bepaalde filosofen...
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 december 2004, 20:11   #384
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
uit welke hoek : bewegingen met neonazistische motieven , niet omdat ze het zelf niet geloven, maar enkel en alleen met het oog op zaaien van haat..
Ik vroeg u CONCREET te antwoorden. U antwoordt echter zomaar iets, zonder grond, zonder concrete verwijzing. Nogmaals: ik denk dat u gewoon niet echt weet waarover u spreekt.
Oud 6 december 2004, 20:12   #385
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
betekent het feit dat ik nooit een negationistisch boek las dat ik geen oordeel erover mag hebben, of dat ik niet weet waar het negationisme voor staat ? Zijn er naast boeken niet nog veel manieren waarop een mens zich kan informeren..
Heeft u dan ooit een revisionistische webstek bezocht? Heeft u dan de moeite genomen om te lezen wat daar stond?

Indien het antwoord "neen" is, dan kunt u inderdaad geen oordeel erover vellen. Ik vel bijvoorbeeld geen oordeel over het boeddhisme omdat ik over die godsdienst nauwelijks iets weet. Ik vel geen oordeel over allerlei maantheorieën, omdat ik er niets van afweet en er nooit iets over gelezen heb.

Wie nooit iets van een revisionistisch geschiedvorser heeft gelezen, moet zich niet aanmatigen hierover te oordelen.
Oud 6 december 2004, 20:13   #386
Seba
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
neen..

negationisme wel..Omdat het een aanfluiting is van de waarheid (een leugen met andere woorden) en in mijn ogen slechts één doel dient, met name het verspeiden van haat. Zonder ze gelezen te hebben
wie bepaalt wat wel en wat niet "de waarheid" is? Als dat volgens jou een leugen is (volgens mij is het dat ook), dan moet het toch heel simpel zijn om dat te weerleggen op basis van de feiten. Waarom moeten we die mening, hoe belachelijk ook, dan wel verbieden? Omdat ze niet strookt met jouw notie van "de waarheid"?
Klein voorbeeldje: in de Middeleeuwen was er een zekere Copernicus die beweerde dat de aarde rond de zon draaide. Dat was toen niet "de waarheid" en bijgevolg werd hij omwille van zijn mening, die niet "de waarheid" was, terechtgesteld.
Wie bepaalt dus wat waarheid is en wat niet????
Diegenen die hier menen zichzelf het recht toe te eigenen voor anderen tebepalen wat wel en wat niet waar is zijn niet minder dan verstokte fascisten als je het mij vraagt....
als homofobie een misdaad wordt, dan leven we in een totalitaire staat

Laatst gewijzigd door Seba : 6 december 2004 om 20:14.
Seba is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 december 2004, 20:15   #387
Truder
Minister-President

Truder's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Truder
Standaard

Citaat:
Tolerantie voor intolerantie..? Anciaux's antwoord was 'neen'. De drie andere voorbeelden die je opsomt kun je niet op dezelfde voet plaatsen, omdat het er niet om gaat intolerantie tegen te gaan, integendeel.
En natuurlijk is de vrije meningsuiting belangrijk. Maar het verbieden van systematische aanzetten tot haat & discriminatie leidt niet tot één groot eenheidsdenken. Het bakent alleen de grenzen af waarbinnen talloze meningen nog steeds ongestoord tegen elkaar op kunnen botsen.. Het sluit alleen die extreme meningen waarvan de kern eruit bestaat dat ze intolerant zijn voor alles behalve voor hun eigen waarheid. Die een werkelijk puur eenheidsdenken voor ogen staan, waarbij het individu als eerste sneuvelt...
=> Meningen die niet afwijken van het opgelegde. Binnen alle dictaturen is er plaats voor discussies zolang ze maar niet afwijken van het "opgelegde" denken. En wie gaat dus die grenzen afbakenen?
De grenzen zullen anders liggen naargelang de regering links of rechts getint is. Zou u het aanvaarden indien een rechtse regering uw denken en spreken zou beperken wegens te "extreem"?
Truder is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 december 2004, 20:16   #388
lyot
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Ik vroeg u CONCREET te antwoorden. U antwoordt echter zomaar iets, zonder grond, zonder concrete verwijzing. Nogmaals: ik denk dat u gewoon niet echt weet waarover u spreekt.
dat zou me meer dan vijf minuten kosten.. Mijn geheugen is helaas niet meer wat het geweest is.. Geef me een dag, voor vandaag zit het er niet meer in

En ja, ik heb al websites bezocht waar men gebruik maakt van revisionistische methodes om hun haatboodschappen te verkondingen . Zeg ik daarom dat ALLE revisionistische websites of alle revisionisten dergelijke tour opgaan ? Neen, integendeel. Ik heb ook vermeld dat revisionisme naar mijn mening op zich niet strafbaar hoeft te zijn
Oud 6 december 2004, 20:17   #389
lyot
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Truder
=> Meningen die niet afwijken van het opgelegde. Binnen alle dictaturen is er plaats voor discussies zolang ze maar niet afwijken van het "opgelegde" denken. En wie gaat dus die grenzen afbakenen?
De grenzen zullen anders liggen naargelang de regering links of rechts getint is. Zou u het aanvaarden indien een rechtse regering uw denken en spreken zou beperken wegens te "extreem"?
het spectrum van wat kan binnen een dictatuur is véél en véél beperkter dan hetgeen kan in een democratie waar de grens is bepaald op hatespeech en regelrechte discriminatie..
Oud 6 december 2004, 20:17   #390
Seba
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Truder
eens kijken wat Lyot hierop te zeggen heeft...
Oud 6 december 2004, 20:18   #391
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Seba
Klein voorbeeldje: in de Middeleeuwen was er een zekere Copernicus die beweerde dat de aarde rond de zon draaide. Dat was toen niet "de waarheid" en bijgevolg werd hij omwille van zijn mening, die niet "de waarheid" was, terechtgesteld.
Uw opmerkingen over heel deze zaak zijn wel terecht, maar alleen schopt u bij bovenstaande alinea er wel flink naast.

Copernicus leefde niet in de Middeleeuwen, maar tijdens de Renaissance.

Daarenboven werd Copernicus helemaal niet terechtgesteld. Copernicus werd zelfs nooit door de katholieke inquisitie vervolgd of ondervraagd.
Oud 6 december 2004, 20:19   #392
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Maar kort en bondig : het negationisme is een leugen . Zo simpel is het . Je mag de verspreiding van leugens verdedigen als je wil, maar zéker indien het gebruik wordt binnen een haatdragend en discrminerend discours mag het voor mij, met plezier, buiten de wet gesteld worden
Hoe kan iemand leugens verspreiden, of zelfs maar verdedigen, als hij niet eens kan en mag weten wat die leugens precies zijn? Als 'de waarheid' enkel geweten mag worden door degenen die HUN waarheid voorgoed bij wet hebben vastgelegd?
Dan maken de 'weters' ons toch niet alleen wijs wat zij zelf willen maar kunnen toch ook alleen zijzelf misbruik maken van datgene dat ons wordt ontzegd?
Oud 6 december 2004, 20:19   #393
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
En ja, ik heb al websites bezocht waar men gebruik maakt van revisionistische methodes om hun haatboodschappen te verkondingen . Zeg ik daarom dat ALLE revisionistische websites of alle revisionisten dergelijke tour opgaan ? Neen, integendeel. Ik heb ook vermeld dat revisionisme naar mijn mening op zich niet strafbaar hoeft te zijn
Nogmaals: graag concrete voorbeelden.
Oud 6 december 2004, 20:23   #394
Seba
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Uw opmerkingen over heel deze zaak zijn wel terecht, maar alleen schopt u bij bovenstaande alinea er wel flink naast.

Copernicus leefde niet in de Middeleeuwen, maar tijdens de Renaissance.

Daarenboven werd Copernicus helemaal niet terechtgesteld. Copernicus werd zelfs nooit door de katholieke inquisitie vervolgd of ondervraagd.
ik vreesde al zoiets
heb hem blijkbaar wat verward met Galileo mbt tot de inquisitie
Oud 6 december 2004, 20:24   #395
lyot
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
wie bepaalt wat wel en wat niet "de waarheid" is? Als dat volgens jou een leugen is (volgens mij is het dat ook), dan moet het toch heel simpel zijn om dat te weerleggen op basis van de feiten. Waarom moeten we die mening, hoe belachelijk ook, dan wel verbieden? Omdat ze niet strookt met jouw notie van "de waarheid"?
Ik heb geen of weinig ideeën over de waarheid, maar een leugen zoals het negationisme die enkel bedoeld kan zijn als instrument tot systematische haat en discriminatie mag voor mij van het 'speelveld' gebannen worden.

Citaat:
ik begrijp je punt, maar zie niet meteen het verband met systematisch aanzetten to haat. Dat is natuurlijk wel een voldoende voorwaarde. En ik heb er geen probleem mee om toe te geven dat dit een beetje een arbitraire en niet altijd even makkelijk vast te stellen grens is. Net omdat diegenen die in aanmerking komen om eronder vallen in een samenleving wel op hun tellen passen om niet te ver over de grens te lopen.

Citaat:
Wie bepaalt dus wat waarheid is en wat niet????
Diegenen die hier menen zichzelf het recht toe te eigenen voor anderen tebepalen wat wel en wat niet waar is zijn niet minder dan verstokte fascisten als je het mij vraagt....
het issue is niet zozeer de waarheid, wel het aanzetten tot haat en discriminatie.
Oud 6 december 2004, 20:25   #396
lyot
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
eens kijken wat Lyot hierop te zeggen heeft...
de grens ligt bij het aanzetten tot haat en discriminatie. Zowel voor links als voor rechts..

Ik denk niet dat ik, vanuit DAT standpunt bekeken, een groter probleem zou hebben met rechts dan met links.
Oud 6 december 2004, 20:26   #397
lyot
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Nogmaals: graag concrete voorbeelden.
denk je dat die dingen in mijn bookmarks zitten misschien ? Nogmaals, dat gaat tijd kosten
Oud 6 december 2004, 20:31   #398
lyot
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel
Hoe kan iemand leugens verspreiden, of zelfs maar verdedigen, als hij niet eens kan en mag weten wat die leugens precies zijn? Als 'de waarheid' enkel geweten mag worden door degenen die HUN waarheid voorgoed bij wet hebben vastgelegd?
Dan maken de 'weters' ons toch niet alleen wijs wat zij zelf willen maar kunnen toch ook alleen zijzelf misbruik maken van datgene dat ons wordt ontzegd?
knuppel,
ik ben niet voor een absoluut verbod op revisionisme , omdat er daar inderdaad géén waarheid bestaat. Maar negationsme is iets anders.

kan je voor 't overige je argumenten nog eens herphraseren, want ik vrees dat ik niet meer volledig mee ben
Oud 6 december 2004, 20:33   #399
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
denk je dat die dingen in mijn bookmarks zitten misschien ? Nogmaals, dat gaat tijd kosten
Ik denk dat u er nooit eentje gezien heeft en dat u nu stilletjes hoopt dat we over enkele dagen niet meer aan uw bewering zullen denken...
Oud 6 december 2004, 20:35   #400
Seba
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Ik heb geen of weinig ideeën over de waarheid, maar een leugen zoals het negationisme die enkel bedoeld kan zijn als instrument tot systematische haat en discriminatie mag voor mij van het 'speelveld' gebannen worden
wederom kan jij helemaal niet objectief zijn: volgens jouw mening is het immers zo dat negationisme ongetwijfeld de bedoeling heeft om systematische haat en discriminatie te zaaien, niemand kan dat echter met zekerheid stellen.
En zelfs dan nog, je negeert ook de onvermijdelijke selectiviteit en bijgevolg discriminatie: wat met de 9/11-slachtoffers? Waarom zou een hoax-aanhanger (en er zitten er hier alleen al heel wat) wél goede bedoelingen hebben, en een negationist mbt de Holocaust niet? Waar ligt de grens? Wie bepaalt die??

Laatst gewijzigd door Seba : 6 december 2004 om 20:36.
Antwoord

Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:25.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be