![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst | Markeer forums als gelezen |
Verkiezingen 2014 Alles over de regionale, federale en Europese verkiezingen van 2014 |
|
Discussietools |
![]() |
#461 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
In 2004 zei Leterme dat de transfers geen tien jaar meer konden blijven duren. Dat is tien jaar geleden en ze zijn nog gestegen. Dit terwijl Vlaanderen nochtans ook de broeksriem moet aanhalen. Ik ken best het verschil tussen Vlaams-en Belgisch-nationalisten, maar je vergeet een paar dingen. Er zijn geen Belgen maar wel Vlamingen en Walen. Het is geen toeval dat "men" daar NOOIT één volk van heeft kunnen maken, noch ooit van zal kunnen maken. En d�*t, Bad Atilla is NIET de schuld van de Vlamingen..... Zij zijn in alle geval niet op buitensporig gewelddadig wijze in opstand gekomen tegen hun schandelijke discriminatie door de twee afgelopen eeuwen heen. België is een staat die door Franstalig geweld is ontstaan. De grondwet werd door Fransen en Franstaligen geschreven, en het konindom werd welbewust door Franstaligen verfranst. De monarchie is altijd Franstalig geweest en ook dat is nooit veranderd. Het is bovendien nooit anders geweest dan dat de Belgisch-nationalisten de Franstalige kaart hebben getrokken. We weten allebei waarom. Dat heeft nu bijna twee eeuwen geduurd, maar het ziet er elke dag meer naar uit dat dit tijdperk zijn beste tijd heeft gehad. Leer er maar mee leven want ik geloof nooit dat het België dat jij en ik kenden nog een lang en gelukkig leven in zijn huidige vorm beschoren is. Of de N-VA opnieuw kan vermeden worden of niet maakt bitter weinig verschil. De dag dat onze kinderen aan den lijve ondervinden dat zij de prijs moeten betalen voor wat politici hebben gedaan waarvoor zij nooit hebben gestemd gaan de poppetjes hoe dan ook pas goed aan het dansen.
Het Oosten: De kiezer heeft niet altijd gelijk. De kiezer heeft alleen gelijk als hij stemt zoals Het Oosten het zou willen. Laatst gewijzigd door Knuppel : 17 maart 2014 om 19:10. |
|
![]() |
![]() |
#462 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
De waarheid kan hard aankomen.... Zonder geldinfuus is Wallonië reddeloos verloren.... |
|
![]() |
![]() |
#463 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
De eerste dagen hierna kunnen de "goede" delen overgemaakt worden aan Poverello. |
|
![]() |
![]() |
#464 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ik heb wel geschreven dat ik nooit geloof dat het België zoals wij het kennen nog een lang en gelukkig leven beschoren is. Welke vorm het na de verkiezingen zal worden weet ik niet. Ik weet zelfs niet of de verkiezingen meteen ook maar iets zullen veranderen. Het kan dooien. Maar het kan ook vriezen. Het is maar een paar jaar geleden dat het nog sneeuwde met Pasen. Waar ik ook zeker van ben is dat België grondig zal MOETEN veranderen wil het overleven. Ook als de N-VA uit �*lle regeringen kan geweerd worden.
![]() |
#465 | ||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Een Waal die X EURO per maand verdient, zal evenveel bijdragen tot de solidariteit dan een Vlaming die hetzelfde bedrag verdient. En een Vlaamse werkloze zal evenveel "krijgen" dan een Waalse werkloze. In een Vlaamse staat zou er zelfs geen sprake zijn van transferts omdat er dan meer dan waarschijnlijk weer gewoon op interpersoonlijk niveau zou gekeken worden. Iets wat ik ook doe, maar dan op Belgisch niveau. Waar ik het wel volledig mee eens ben, is dat de situatie in Wallonië al veel te lang erbarmelijk is. Of liever gezegd, Waals-Brabant, Namen en Luxemburg trekken hun plan, Luik komt er beetje bij beetje door, maar de slechte leerling van de klas is zeer duidelijk Henegouwen. Provincie waar de PS oppermachtig is op een paar plekken na, en waar de PS-staat ten volle functioneert. In die discussie zal je merken dat ik, als "Belgicist" even kritisch ben als Vlaams-nationalisten. Daarom ook dat een rechts socio-economische regering, zelfs met de NVA, mijn voorkeur draagt op een klassieke tripartite met de PS erbij. Citaat:
Daarom ook dat ik er absoluut geen enkel probleem mee heb om te zeggen dat iemand én Vlaming, én Belg kan zijn. Maar ik besef dat Vlaamse volksnationalisten zo niet redeneren en dat zij menen dat de twee identiteiten elkaar uitsluiten. Ik heb daar geen probleem mee, al denk ik daar helemaal anders over. En ja, ik besef ook wel dat sommige Belgicisten (zeker op dit forum) zichzelf als volksnationalist beschouwen. Dat is hun goed recht, maar ik geef u 100% gelijk, het Belgisch "volk", dat bestaat niet. Citaat:
Ons juridisch systeem, daarentegen, is wel héél Frans gericht, dat klopt volledig. Voor het overige, ik trek de Belgische kaart, niet de Franstalige kaart, al kan ik in bepaalde zaken uiteraard een standpunt innemen dat eerder "Franstalig" te noemen is, maar in andere zaken zal ik dan eerder een "Vlaams" standpunt innemen. Zo zie je maar... Citaat:
Wat wij wel niet weten, is welke veranderingen er zullen plaatsvinden, en hoe. Dat weten enkel Paco Rabbane, Madame Soleil en en paar forumleden. We shall see.
![]() |
#466 | ||||
Minister-President
|
![]() Citaat:
Het beste illustrerende bewijs is dat sociale bijdragen helemaal niet de uitgaven dekken, dat wordt gewoon uit het budget betaald. Een deficit zou niet mogelijk zijn bij "interpersoonlijke solidariteit". Citaat:
Citaat:
Dit is een kaartje van Le Soir van een tijd geleden. Kan jij daar oprecht naar kijken en dan nog durven beweren dat de gewesten er niets mee te maken hebben? Op de gewestgrenzen maakt de statistiek zonder fout een sprong van 5%-15%. ![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door Nyquist : 19 maart 2014 om 13:50. |
||||
![]() |
![]() |
#467 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Interpersoonlijke solidariteit is een technische term, en er zit een heel mechanisme achter plus enkele politieke keuzes. Hierover op een zwart/wit manier discussiëren lost weinig op. Net door de politieke polarisatie heeft men dit begrip beginnen verengen door enkel naar de regionale verschillen te kijken in de politieke verklaringen en ook in de pers. En dat terwijl de herverdelende functie nu net het sterkst is tussen zwak en sterk, rijk en armer, ziek en gezond, er belangrijke verschillen zijn tussen leeftijdsgroepen, opleidingsniveau's enz.
Het klopt natuurlijk wel dat er een netto overdracht is ten voordele van wallonië en bxl maar het puur met de bril van de centennationalist bekijken is veel te eng. Men moet de verschillende oorzaken beleidsmatig aanpakken. Niet het overkoepelende systeem. Als er voor bepaalde posten in de ziekteverzekering excessen zijn in een regio, moet je die aanpakken. En niet het kind met het badwater weg laten lopen. Idem in werkloosheidsvergoeding, waar wallonië (te laat) aan een inhaalbeweging is begonnen op vlak van een gespierder activeringsbeleid. Maar ze doen het nu wel. De ommekeer is er, al negeren vlaams nationalisten dat liever, gezien de schorsingen en andere sanctionerende maatregelen in wallonië al een hele tijd veel strikter zijn dan in vlaanderen. Op termijn zit vlaanderen met een veel intenser pensioenprobleem, de vergrijzing zal hier harder toeslagen dan over de taalgrens. Het is niet wit/zwart. Een heel interessant artikel van professor Decoster uit 2010 is nog altijd actueel genoeg om aan te zetten tot het overdenken van deze problematiek zonder in goedkoop en sloganeske politieke benaderingen te vervallen. http://www.demorgen.be/dm/nl/2461/Op...ere-niet.dhtml Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
#468 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Vlaamse gewest: 57,5% inwoners - 63,54% van het totale aantal uitkeringstrekkers die geen werk (moeten) zoeken. Waalse gewest: 32,2% inwoners - 29,95 % Brussels gewest: 10,3% inwoners - 6,51 %. bron = statistieken RVA.be Op dat punt zijn er dus omgekeerde transfers. Laatst gewijzigd door pajoske : 19 maart 2014 om 16:04. |
|
![]() |
![]() |
#469 |
Minister-President
|
![]() |
![]() |
![]() |
#470 | ||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Mijn visie daarop is eenvoudig: zo weinig mogelijk mensen moeten netto krijgen, waardoor de anderen zo weinig mogelijk netto moeten bijdragen. En om dat te bereiken zijn er tal van mogelijkheden, maar dat moet m.i. het basisgegeven zijn. Citaat:
Citaat:
Citaat:
![]() |
#471 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Mijn pragmatische voorkeur voor een confederalisme is vanwege de overtuiging dat dit niet gaat gebeuren. Het federale systeem heeft niet de lenigheid of de politieke wil om dit te doen, en het Waalse gewest heeft niet de middelen. De sociale zekerheid is insolvent, en enige inhaalbeweging van het Waalse gewest (quoi qu'il en soit) komt te laat en te traag. Al dit maakt er nog steeds geen "interpersoonlijke solidariteit" van. Enkel een uitkering zoals elke andere. Je kan een onderscheid maken tussen dergelijke federale uitkeringen en pakweg openbare werken, maar dat is niet relevant in deze discussie, en de term is dus misbruikt. |
|
![]() |
![]() |
#472 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Alleen is dat het probleem niet. Het probleem is dat Vlaanderen en Wallonië zowel andere noden als een fundamenteel andere politieke visie hebben. En dat de PS bepaalt wat er gebeurt, ten nadele van de Vlamingen. Een paar vers in het geheugen liggende voorbeeldjes: * de numerus clausus op doktersopleidingen die in Wallonië nooit is toegepast, en Milquet die het overschot aan huisartsen dan eens rap gaat realiseren. Op kosten van Vlaanderen natuurlijk. * de tijdsbeperking op het wachtgeld voor pas afgestudeerden: PS wil dat alweer afschaffen. Als tussenoplossing heeft men bedacht dat men alle Waalse jongeren verplicht een stage laat doen in een overheidsbedrijf of parastatale, waarna ze de volle pot uit de werkloosheid kunnen trekken. De Vlaamse jongere mag op zijn kin kloppen. Als je dat ziet kan je toch niet verwachten dat de Vlamingen veel afgedwongen solidariteit opbrengen voor hun Waalse evenknie?
Exclusief in Vlaanderen: Al wie da ni springt, al wie da ni springt is N-VA (Brünoke's kleuterbende) Exclusief in Brussel: Brussel kan wel een paar honderd miljoen Euro missen (Guy Vanhengel, PS (ex-Ø-VLD)) Exclusief in Wallonië: wij keurden de pestbelastingen goed want ze troffen toch vooral de Vlamingen (Didier Reynders, MR) |
|
![]() |
![]() |
#473 | ||
Minister-President
|
![]() Citaat:
Citaat:
Ik vraag mezelf dan af waarom je het niet op gewestelijk niveau zou willen bekijken, als je daarvan op de hoogte bent. Waarom maak je die keuze? Omdat de antwoorden u niet aanstaan? |
||
![]() |
![]() |
#474 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Er zijn m.i. maar twee mogelijkheden: ofwel zijn wij wel degelijk 'quand-même tous des Belges', en dan dient de santenkraam van 'alarmtoeters en -bellen, dubbele meerderheden, pariteiten, ...' ONMIDDELLIJK naar de prullenmand te worden gesleept, ofwel zijn 'wij' NIET 'quand-même tous des Belges', en dan heeft het behoud van de bestaande structuren van het Heilig Lalaland Der Vaad'ren niet de minste zin (tenzij het in stand houden van een onrechtvaardig 'systeem' van 'verworven rechten' en 'gevestigde belangen'). "You can't have your cake and eat it".
"There's No Such Thing As Society!" ONLY I CAN HELP YOU! I AM your Protector and I WILL protect you. Whether you like it or not: I'M COMING TO PROTECT YOU! YOUR BODY, MY CHOICE, FOREVER! HANG MIKE PENCE!!! ![]() |
|
![]() |
![]() |
#475 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |
#476 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Afin, bottom line: N-VA zit in het verdomhoekje.
|
![]() |
![]() |
#477 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Dat is nu eenmaal normaal in landen waar een partij meer dan 30% van de stemmen haalt, zeker?
#478 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Best mogelijk, maar dat verdomhoekje is blijkbaar niet het hoekje waar de klappen (zullen) blijven vallen
![]() Het is uiteraard niet uitgesloten dat u nog niets heeft vernomen i.v.m. de panique die de P$ in haar greep heeft. Over SP.a en Open VLD kunnen we het maar beter niet meer hebben: die liggen KO in de touwen.
"There's No Such Thing As Society!" ONLY I CAN HELP YOU! I AM your Protector and I WILL protect you. Whether you like it or not: I'M COMING TO PROTECT YOU! YOUR BODY, MY CHOICE, FOREVER! HANG MIKE PENCE!!! ![]() |
![]() |
![]() |
#479 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
Het verhaal zou verschillend zijn indien de sociale zekerheid per Gewest zou georganiseerd worden, en indien Vlaanderen, bij voorbeeld, een deel van haar geld aan Wallonië zou moeten geven. Binnen de sociale zekerheid is dit momenteel evenwel absoluut niet het geval, waardoor de discussie eigenlijk zonder voorwerp is. Sociale zekerheid en socio-economische situatie zijn aan elkaar gelinkt, maar blijven twee verschillende domeinen. Er bestaan trouwens een aantal domeinen binnen de sociale zekerheid waar de socio-economische situatie niet noodzakelijk aan gelinkt is. Maar misschien kijk jij naar het gewestelijk niveau omdat het antwoord u aanstaat?
Met democratie maak je van een paard, een Romeinse consul. Laatst gewijzigd door Bad Attila : 20 maart 2014 om 09:06. |
||
![]() |
![]() |
#480 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ik ben ook voorstander van een echte federale kieskring, bij voorbeeld. Dus voila.