Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Bekijk resultaten enquête: Twee staten oplossing: voor of tegen
2 staten 42 60,87%
1 staat, zoals het nu is 16 23,19%
Confederatie 11 15,94%
Aantal stemmers: 69. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 31 december 2011, 01:44   #481
suqar_7loe
Perm. Vertegenwoordiger VN

suqar_7loe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fonne Bekijk bericht
Eigenlijk zouden ze op elk loonbriefje moeten afdrukken hoeveel van de ingehouden belastingen en SZ-bijdragen dienen om Wallonië kunstmatig in leven te houden. Er zouden heel wat Belgisch-Nationalisten plots het probleem zien.
Nu meen ik verstaan te hebben dat er een periode is geweest dat Wallonië ons mooie Vlaanderen in leven moest houden. Waarom zouden we nu niet solidair zijn met hen?

Ik snap bepaalde relnichten tot op de dag van vandaag nog altijd niet. Is geld nu echt het enige waar wij achter aan hollen?
Oud 31 december 2011, 01:50   #482
Elio di Supo
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door suqar_7loe Bekijk bericht
Nu meen ik verstaan te hebben dat er een periode is geweest dat Wallonië ons mooie Vlaanderen in leven moest houden. Waarom zouden we nu niet solidair zijn met hen?
Dat is inmiddels ook achterhaald.

http://lvb.net/item/442
Elio di Supo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 december 2011, 01:50   #483
Dirk A
Minister

Dirk A's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Niet dat het belangrijk is, maar de geldstroom in de andere richting heeft nooit bestaan. We hebben zelfs nog maar sinds een 40tal jaren een grondwet die in het Nederlands is vertaald.

Citaat:
Ik snap bepaalde relnichten tot op de dag van vandaag nog altijd niet. Is geld nu echt het enige waar wij achter aan hollen?
Moest de geldstroom in de andere richting zijn (van Wallonië naar Vlaanderen), dan nog ben ik voorstander van bevoegdheden per gewest, omdat België niet aan politiek kan doen, zonder dat alles blokkeert. De beleidsnoden van elke regio, zijn te verschillend en de partijen zijn te versnipperd.
Joëlle Milquet, als ex Vice-Eerste Minister en Minister van Binnenlandse Zaken en Gelijke Kansen: "Il y a des droits à consolider dans les six communes (à facilités), au niveau judiciaire, électoral, il y a un concept de communauté métropolitaine qui peut s'avérer fondamental en terme de désenclavement de Bruxelles... " klik hier
Dirk A is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 december 2011, 02:49   #484
Dirk A
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door artisjok Bekijk bericht
Neen, want nu zijn er 3 vestigingen. Een hoofdzetel in Brussel en een afdeling in Vlaanderen en in Wallonië.

De vestiging in het gunstig klimaat zal open blijven, en de andere zullen sluiten.
De werknemers van de gesloten vestigingen mogen naar de andere kant van het land gaan werken.
Stel dat het confederale model wordt geïnstalleerd, en stel dat de geldtransfer gelijk blijft. Dan stopt het immobilisme in de regeringen en kan er op een normale manier geregeerd worden op regio niveau.
Van even groot belang is het kunnen uitvoeren van een politiek beleid, dat op maat gemaakt is voor de regio's. De regio Vlaanderen kan dan aan zijn pijnpunten werken: loonhandicap tov buurlanden, belastingsnormen, pensioenbeleid, ... Het resultaat is, dat een aantal parameters terug in het groen komen te staan.
Nu ik twijfel sterk, dat het onderhouden van de geldtransfer voor Wallonië gunstig is voor de bevolking van Wallonië. Er zal toch de nodige moed getoond moeten worden door Elio Di Rupo in de vorm van een echt activatiebeleid.
Feit is, dat er kan gewerkt worden aan de parameters die steeds meer in het rood komen. De laatste decennia is bewezen, dat dit met de huidige tradio partijen niet is gebeurd. Met andere woorden het behoud van 1 staat is gelijk aan de status quo van de PS en betekent enkel achteruitgang.
Dus om op de vraag te antwoorden over de 3 vestigingen, waarvan er in de regio Wallonië het risico is tot sluiten. Is dit niet het probleem dat Wallonië zelf heeft gecreëerd? Het is enkel Wallonië die dit zelf kan oplossen. Bijvoorbeeld door hun staatsapparaat te ontvetten. Het is toch intriest dat ondanks alle druk van het afgelopen jaar, er nog altijd geen responsabilisering is. Moeten we als Wallonië in een put springt, meespringen?
Frankrijk heeft een werkloosheidscijfer van 10%, Duitsland 7,2 % en Nederland 4,5 %. Vlaanderen heeft een werkloosheidscijfer van 6,3% en Wallonië 13,7%. Een daling van 3,7% voor Wallonië is 60000 werklozen die werk vinden in Vlaanderen. Dit lijkt me realistisch, gezien het feit dat Vlaanderen problemen heeft om zijn vacatures op te vullen. Dan hebben ze hetzelfde werkloosheidscijfer als Frankrijk. Het Europese gemiddelde ligt op 9,7 %. Ondertussen heeft Wallonië nog alle troeven: centrale ligging, minder regelneverij, genoeg ruimte, ...
Dus om nogmaals de vraag te antwoorden over de 3 vestigingen. Waarom zou er een regio die ingesloten is in de meest welvarende regio's van de wereld en geografisch het meest gunstig is gelegen van Europa, verarmen bij zelfstandigheid? De kans dat er een vestiging wordt gesloten is miniem en ligt volledig in handen van de politiek van Wallonië zelf.
Joëlle Milquet, als ex Vice-Eerste Minister en Minister van Binnenlandse Zaken en Gelijke Kansen: "Il y a des droits à consolider dans les six communes (à facilités), au niveau judiciaire, électoral, il y a un concept de communauté métropolitaine qui peut s'avérer fondamental en terme de désenclavement de Bruxelles... " klik hier

Laatst gewijzigd door Dirk A : 31 december 2011 om 02:52.
Oud 31 december 2011, 09:32   #485
artisjok
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eberhard Leclerc Bekijk bericht
Het leger wordt dan nog altijd geleid door de Koning.
Hij is opperbevelhebber van de strijdkrachten

Ook heeft een wet die goedgekeurd werd in het parlement, slechts kracht van wet na ondertekening door de regering, met name de koning en de ministers.

Er zijn een aantal goede redenen om niet te splitsen.
Dit vind ik geen reden, noch om te splitsen, noch om niet te splitsen.
Citaat:
Maar het feit dat het staatshoofd van ons land prominent lid is van een criminele familie, en het systeem van een monarchie per se, is een goede reden om er via een splitsing/hereniging van af te komen.

Ik zou overigens om dezelfde reden pas een voorstander zijn van hereniging met NL als de Oranjes buiten worden gegooid.
Ook voor een hereniging met een ander land, wens ik eerst de voordelen voor de werknemers kennen.
Ik wil zeker niet hun systeem van ziekteverzekering.
artisjok is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 december 2011, 09:36   #486
artisjok
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dirk A Bekijk bericht
Ik zie nochtans elke maand op mijn loonbrief een grrrrroot probleem dat bestaat.
En in het bedrijf waar ik werk is over 5 jaar terug meer dan 30% buitengezwierd en verhuisd naar Turkije, wegens te hoge lonen. In een internationaal bedrijf met vestigingen in de buurlanden, wordt het pijnlijk duidelijk, dat Vlaanderen veel te duur is qua arbeiderskosten. Deze loonkosten komen elk jaar op tafel. De buurlanden blijven hiervan gespaard. Maar een beleid dat bepaald wordt door Vlaanderen zal nooit kunnen.
Is er in Vlaanderen een eensgezindheid om de bruto loonkost te verlagen, en het gederfde geld te innen via BTW, miljonairstaks, invoerbelasting of is er nog een andere visie?
Oud 31 december 2011, 09:37   #487
artisjok
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Elio di Supo Bekijk bericht
Zelfde regeling als nu gebeurt met de grensarbeiders. Het bedrijf betaalt sociale lasten waar de zetel is gevestigd. Niets ingewikkeld aan.
Gelieve ook te lezen wat ik onderlijnde.
Oud 31 december 2011, 10:05   #488
Dirk A
Minister

Standaard

Citaat:
Is er in Vlaanderen een eensgezindheid om de bruto loonkost te verlagen, en het gederfde geld te innen via BTW, miljonairstaks, invoerbelasting of is er nog een andere visie?
Er is in Vlaanderen een meerderheid te vinden om de loonindex te hervormen.
Oud 31 december 2011, 11:13   #489
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

vlijmscherp's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Robinus V Bekijk bericht
En het belang van de medemensen uit Wallonië dan? Dat je voor Vlaamse autonomie bent, tot daar aan toe, maar liegen over uw principes vind ik er wat over.
ik ben er van overtuigd dat de huidige toestand van Wallonië mede is veroorzaakt door het immobilisme van het Belgisch systeem. Maak Wallonië onafhankelijk, zorg ervoor dat er nog een zekere vorm van solidariteit is, en je gaat binnen de kortste keren zien dat Wallonië op hetzelfde niveau van Vlaanderen geraakt.

Wallonië is een fantastische regio met veel mogelijkheden, een jonge bevolking, veel plaats, die nu gewoon geblokkeerd wordt door België en dat is spijtig.
Oud 31 december 2011, 11:16   #490
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

vlijmscherp's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

die periode is er idd geweest, spijtig genoeg zijn er toen geen transfers gekomen. meer zelf, de Vlamingen moest in erbarmelijke toestanden gaan werken in Wallonië om proberen te overleven. beetje vergelijkbaar met de immigranten van nu. Of zijn er nu ook transfers naar Turkije of Marokko mss?
Oud 31 december 2011, 11:41   #491
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp Bekijk bericht
die periode is er idd geweest, spijtig genoeg zijn er toen geen transfers gekomen. meer zelf, de Vlamingen moest in erbarmelijke toestanden gaan werken in Wallonië om proberen te overleven. beetje vergelijkbaar met de immigranten van nu. Of zijn er nu ook transfers naar Turkije of Marokko mss?
De omstandigheden waren er zo erbarmelijk dat een groot aantal van die arme stakkers zich in Wallonië zijn gaan vestigen.

Helemaal waar uw stelling dus.
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 december 2011, 12:10   #492
speurneus
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ernst Niessen Bekijk bericht
Ik ben voor een oplossing van Nederland en Vlaanderen in één staat. Daarmee zijn alle problemen opgelost.
Belgie en nederland hebben een totaal verschillend SZ stelsel.
Hoe ga je dit unifieren?
speurneus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 december 2011, 12:15   #493
artisjok
Banneling

Standaard

Citaat:
Citaat:
Dat is toch iets anders.
Ik weet wel dat er graag aan onze koopkracht zou geraakt worden.
Oud 31 december 2011, 12:16   #494
speurneus
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp Bekijk bericht
Met Waals meestal privé geld zijn er in Vlaanderen heel wat bedrijven gekomen die werk verschaften aan de mensen van de streek.
Ik denk nu aan de Limburgse steenkoolmijnen, Vielle Montagne, Stella Artois,.....
Oud 31 december 2011, 12:20   #495
speurneus
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Maar niet om hem af te schaffen. En dat is nog een wereld van verschil met ietwat prutsen in de marge.
Oud 31 december 2011, 12:36   #496
speurneus
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
En in het bedrijf waar ik werk is over 5 jaar terug meer dan 30% buitengezwierd en verhuisd naar Turkije, wegens te hoge lonen. In een internationaal bedrijf met vestigingen in de buurlanden, wordt het pijnlijk duidelijk, dat Vlaanderen veel te duur is qua arbeiderskosten. Deze loonkosten komen elk jaar op tafel. De buurlanden blijven hiervan gespaard. Maar een beleid dat bepaald wordt door Vlaanderen zal nooit kunnen.
Jij geloofd toch niet dat er een politieke wil is in Vlaanderen om de loonkosten op het niveau van Turkije of de voormalige Oostbloklanden terug te schroeven?
Moesten ze dit in hun hoofd halen zouden tienduizenden KMO' op de fles gaan.
Dacht jij misschien dat bedrijven in onze buurlanden geen productieeenheden hebben in de lage loon landen?
Waar het schoentje wringt is dat de loonkosten in vgl met onze buurlanden te hoog is. En dit los je niet op door wat aan de index te morrelen. Dit vraagt de afschaffing van het systeem en de bevriezing van de lonen over zeker 5 jaar.
De loonkost bij Accelor Mital in Gent is de hoogste van gans de groep.
Als de loonkost in Gent op 100 zit, dan is dit in Duitsland en Frankrijk 80, Italië 60 en Polen 25.
Toch is de productieprijs in Gentse fabriek bij de laagste van de groep.
Om deze loonhandicap te neutraliseren beschikt Gent over de meest productieve machines en is de automatisatie erg ver doorgedreven.
Het nadeel hiervan is dat deze aanpak ten koste is gegaan van heel wat banen.
Conclusie: De hoge loonkost in Vlaanderen zorgt voor minder banen en dus minder staatsinkomsten. Tevens kan de overheid niet financieel profiteren van de verhoogde productie bij Accelor Gent gezien de groep hier door de notionele belastingaftrek geen belastingen betaald.
Oud 31 december 2011, 12:44   #497
speurneus
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fonne Bekijk bericht
Eigenlijk zouden ze op elk loonbriefje moeten afdrukken hoeveel van de ingehouden belastingen en SZ-bijdragen dienen om Wallonië kunstmatig in leven te houden. Er zouden heel wat Belgisch-Nationalisten plots het probleem zien.
Volgens de laatste berekeningen KBC bedraagt de transfert SZ een kleine 5 miljard per jaar.
Het leeuwenaandeel van de SZ wordt echter door de bedrijven betaald Werknemers betalen immers maar 17%.
Dus zal het transfert bedrag op je loonbriefje erg pover zijn.
Oud 31 december 2011, 12:47   #498
Dirk A
Minister

Standaard

Citaat:
Dat is toch iets anders.
Ik weet wel dat er graag aan onze koopkracht zou geraakt worden.
Bron?
Oud 31 december 2011, 12:47   #499
speurneus
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Ik zou pleiten voor een Vlaamse delegatie, vermits Wallonië in het buitenland een veel slechtere naam heeft.
Graag een linkje naar de studie die dat aantoont.
Oud 31 december 2011, 12:52   #500
speurneus
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bokkenreyder Bekijk bericht
Nee, maar ze mogen van jou als aanhangsel van Vlaanderen deze laatste regio wel kapotmaken???
Antwoord

Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:53.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be