Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 31 december 2012, 00:02   #481
Garry
Secretaris-Generaal VN

Garry's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ViveLaBelgique Bekijk bericht
Het siert een republikein dat hij geen gelegenheid te na laat om onze Koning onbekwaam te verklaren.
Nee, hij verklaart zichzelf onbekwaam door zo iets voor te lezen.
Garry is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 december 2012, 00:14   #482
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris

Jacob Van Artevelde's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jacob Van Artevelde Bekijk bericht
Oei, nu kan ik effe niet meer volgen...
Eerst stelt ge dat de A/O/U-regel bepalend is voor de s of k-uitspraak zoals in circus.
Daarna stelt ge dat die regel het c of k-gebruik regelt.
Ik ben nog altijd niet mee....Wat van die twee is het nu ?
Jacob Van Artevelde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 december 2012, 00:17   #483
ViveLaBelgique
Secretaris-Generaal VN

ViveLaBelgique's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Wat een onzin! Er bestaat niet zoiets als de notie "respect" op spellingsgebied van de leentaal ten opzichte van de brontaal.

In de loop der tijden hebben alle talen wel eens wat woorden ontleend aan andere talen. Daarbij is het woord door de tijd vaak aangepast en vervormd. Woorden werden ingepast in de taaleigenheid. Denken we daarbij maar aan de vervoegingen. Ook ondergingen woorden allerlei veranderingen, naar uitspraak, maar ook naar spelling.

Waarom zou een taal ontleende woorden die volledig deel zijn gaan uitmaken van het taaleigen nog langer moeten schrijven volgens spellingsregels die de hare niet zijn? Om welke reden zouden we onze woorden nog steeds naar de regels van het Frans, Latijn of Grieks moeten schrijven? Is de spelling er dan als een soort museum, een soort etymologisch woordenboek? D�*t is dan juist de ontkenning van wat spelling is, nl. de neerslag van een gesproken vorm. Spelling hoort geen archeologie te zijn.

De Hongaren en de Finnen hebben dat heel goed begrepen. In de vorige eeuw heeft men de spelling volledig omgeploegd met als resultaat een bijzonder samenhangende, sterk fonologische spelling. Het voordeel is enorm (iets waarover ik als onderwijzer wel kan meespreken). In plaats van leerlingen op te zadelen met uren studeerwerk met welke vorm een woord moet worden geschreven (t/th, au/ou, ei/ij, c/k/ck, cc/cz, o/au/eau, enzovoort), kan dan tijd vrij gemaakt voor echte taalvorming: woordenschatuitbreiding, letterkunde, zinsbouw, tekstopbouw...).
Nederlands is inderdaad een moeilijke taal. Het staat je natuurlijk vrij om te pleiten voor een fonologische spelling, evenals het je vrij staat om te pleiten voor het algemeen gebruik van het Engels.

Stemtip federaal: PVDA. Stop genocide ! Stemtip Vlaams: PVDA. Stop genocide ! Stemtip Europa: PVDA. Stop genocide !
Ooit was Bart De Wever de dikke steur vol eitjes voor N-VA; nu is hij de vis die de vijver levenloos maakt.
ViveLaBelgique is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 december 2012, 00:19   #484
ViveLaBelgique
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik ben nog altijd niet mee....Wat van die twee is het nu ?
Beide regels gelden. De ene regel is voor de uitspraak, de andere voor de spelling.

Stemtip federaal: PVDA. Stop genocide ! Stemtip Vlaams: PVDA. Stop genocide ! Stemtip Europa: PVDA. Stop genocide !
Ooit was Bart De Wever de dikke steur vol eitjes voor N-VA; nu is hij de vis die de vijver levenloos maakt.
Oud 31 december 2012, 00:20   #485
ViveLaBelgique
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Garry Bekijk bericht
Nee, hij verklaart zichzelf onbekwaam door zo iets voor te lezen.
Dus ben jij geen republikein ?

Oud 31 december 2012, 00:24   #486
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Nederlands is inderdaad een moeilijke taal. Het staat je natuurlijk vrij om te pleiten voor een fonologische spelling, evenals het je vrij staat om te pleiten voor het algemeen gebruik van het Engels.
Of een taal moeilijk is of niet, hangt af van de beginsituatie van de leerling. Als een Chinees onze taal leert, wordt dat inderdaad een zware kluif. Voor een Duitsers is dat dan een heel andere zaak. Net als voor Noren.

Waarom zou ik pleiten voor "algemeen gebruik van het Engels"? Ik zie trouwens het verband niet met onze discussie over de spelling van het Nederlands. Alleen misschien toch wel: de spelliing van het Engels is dermate warrig dat het verschrikkelijk veel problemen veroorzaakt bij het onderwijs bij Engelstalige leerlingen. Laat staan bij leerlingen met een anderstalige achtergrond.

'n Fonologische spelling is bijzonder waardevol. Het laat toe de spellingstudie op een enorme wijze te verkorten. Bij de uitwisseling heb ik mij door een lieve onderwijzeres de Hongaarse spelling laten uitleggen. Na een uurtje was ik in staat een tekst uit een krant bijna foutloos te lezen. Toch een enorm voordeel, want als ik Hongaars zou willen leren, kan ik me aldus onmiddellijk storten op het aanleren van woordenschat, uitdrukkingen, zinsbouw, meervoudsvormen, werkwoordsvervoegingen, enzovoort.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 december 2012, 00:26   #487
ViveLaBelgique
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Wat is er "suggestief" aan?
De voorwaardelijke formulering van zogezegde referendum vragen.

Oud 31 december 2012, 00:27   #488
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Beide regels gelden. De ene regel is voor de uitspraak, de andere voor de spelling.
Ik vind die zogezegde regel alvast niet in de toelichting van Te Winkel-De Vries.
Oud 31 december 2012, 00:27   #489
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
De voorwaardelijke formulering van zogezegde referendum vragen.
Nogal wieddes, dat artikel gaat toch niet over de "definitieve vragen".
Oud 31 december 2012, 00:29   #490
ViveLaBelgique
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Of een taal moeilijk is of niet, hangt af van de beginsituatie van de leerling. Als een Chinees onze taal leert, wordt dat inderdaad een zware kluif. Voor een Duitsers is dat dan een heel andere zaak. Net als voor Noren.

Waarom zou ik pleiten voor "algemeen gebruik van het Engels"? Ik zie trouwens het verband niet met onze discussie over de spelling van het Nederlands. Alleen misschien toch wel: de spelliing van het Engels is dermate warrig dat het verschrikkelijk veel problemen veroorzaakt bij het onderwijs bij Engelstalige leerlingen. Laat staan bij leerlingen met een anderstalige achtergrond.

'n Fonologische spelling is bijzonder waardevol. Het laat toe de spellingstudie op een enorme wijze te verkorten. Bij de uitwisseling heb ik mij door een lieve onderwijzeres de Hongaarse spelling laten uitleggen. Na een uurtje was ik in staat een tekst uit een krant bijna foutloos te lezen. Toch een enorm voordeel, want als ik Hongaars zou willen leren, kan ik me aldus onmiddellijk storten op het aanleren van woordenschat, uitdrukkingen, zinsbouw, meervoudsvormen, werkwoordsvervoegingen, enzovoort.
Je mag natuurlijk ook pleiten voor een algemeen gebruik van het Hongaars ipv het Nederlands. Ik heb toch de indruk dat de spelling van het Engels in verhouding van het aantal lesuren dat er aan besteed is beter scoort dat de spelling van het Nederlands.

Oud 31 december 2012, 00:30   #491
ViveLaBelgique
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Nogal wieddes, dat artikel gaat toch niet over de "definitieve vragen".
qed. N-VA verwerpt het referendum dat EDR aanbracht.

Oud 31 december 2012, 00:32   #492
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Door Latijnse woorden te germaniseren maak je ze niet Germaans. In tegendeel, je doet ze nog eens extra opvallen door opvallende spelling.
Neen, dat is niet het geval. De motivering die Te Winkel-De Vries aangeven in hun toelichting tot de spelling, is juist om vreemde woorden in hun oorspronkelijke spelling te behouden om zo heel duidelijk het onderscheid aan te geven. De vreemde spelling zorgt voor een verschil. De achterliggende gedachte van beide heren was trouwens van puristische aard: juist door het vreemde karakter zou de taalgebruiker aangezet moeten worden voor een "inheems" Nederlands woord te kiezen of voldoende creatief te zijn er een uit te vinden.

Opvallen? Valt het van oorsprong Franse woord "kroket" heel erg op door die Nederlandse spelling? Ik denk het niet. Doet het woord "sigaar" vreemd aan, nu we de oorspronkelijke c hebben ingeruild voor een s?
Oud 31 december 2012, 00:33   #493
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
qed. N-VA verwerpt het referendum dat EDR aanbracht.
Dat blijkt nergens. Dat is slechts uw bewering.
Oud 31 december 2012, 00:35   #494
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Je mag natuurlijk ook pleiten voor een algemeen gebruik van het Hongaars ipv het Nederlands. Ik heb toch de indruk dat de spelling van het Engels in verhouding van het aantal lesuren dat er aan besteed is beter scoort dat de spelling van het Nederlands.
Kuch. U weet dus niets af van "The Spelling Society". Surf even en u zult verbaasd staan.

Uit de lijst conclusies haal ik dit:

Citaat:
16. This aspect of English spelling makes learning to read English far more difficult than other languages.

Voor het overige zie ik dat u geen ernstige discussie over dit onderwerp wil. Ik pleit immers voor een fonologische spelling van onze Nederlandse taal. Niet voor algemeen Engels of Hongaars.
Oud 31 december 2012, 00:37   #495
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris

Jacob Van Artevelde's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
...evenals het je vrij staat om te pleiten voor het algemeen gebruik van het Engels.
Is het daarvoor dat helden en martelaren gaande van Willem De Deken en Nikolaas Zannekin tot Herman Van Den Reeck en Pieter Corbeels al meer dan een half millenium sterven?

Mijn moeder was dus verkeerd?

Waarom moeten Nederlanders Engelsen worden?

Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 31 december 2012 om 00:43.
Jacob Van Artevelde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 december 2012, 00:39   #496
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Is het daa

Ik denk dat hij niet erg onderlegd is in de geschiedenis en theoretische achtergrond van onze Nederlandse spelling en het daarom een beetje in het belachelijke trekt.
Oud 31 december 2012, 00:41   #497
ViveLaBelgique
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Neen, het is juist dat halfslachtige, de inkonsekwente germanisatie die ze doet opvallen.

En daarnaast mag mijn spelling dan opvallend zijn, maar dat is uiteraard relatief.
Als iedereen zou doen zoals ik, en zoals dat trouwens gebeurt in andere Germaanse talen (het Duits heeft haast geen c-woorden), én hadden de O zo hoooggeleerde heren der spelingscommissie 'de progressieve of toegelaten spelling' niet afgeschaft zou er niets meer opvallend zijn....
Waarom moet het Nederlands een opvallend buitenbeentje zijn in de Germaanse talen ?

( En o ja, nu zult ge verwijzen naar het Engels. Maar geen enkele andere Germaanse taal heeft zo een grote invloed van het Frans ondergaan dan het Engels, dat ik eigenlijk haast beschouw als een mengtaal. )

Maar goed en wel, stel toch gewoon dat de c-spelling veel Belgicistischer is dan de k-spelling....
Het is zoals je stelt, je valt er mee op omdat het geen algemeen gebruik is.

Het Engels is bij mijn weten de eenvoudigste Germaanse taal.

Oud 31 december 2012, 00:42   #498
ViveLaBelgique
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Is het daarvoor dat helden en martelaren gaande van Willem De Deken en Nikolaas Zannekin tot Herman Van Den Reeck en Pieter Corbeels al meer dan een millenium sterven?

Zijn Indiërs Engelsen geworden ?

Oud 31 december 2012, 00:43   #499
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Het Engels is bij mijn weten de eenvoudigste Germaanse taal.
Dat is wel een heel grote misvatting. Het Engels is een taal die uitblinkt in een heel hoog idiomatisch gehalte, wat het gebruik vanaf een bepaald niveau sterk bemoeilijkt.

http://www.xamuel.com/10-reasons-why...hard-language/

En veel gemakkelijker Germaanse taal is bijvoorbeeld het Noors of het Afrikaans.
Oud 31 december 2012, 00:45   #500
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Het is zoals je stelt, je valt er mee op omdat het geen algemeen gebruik is.
Nu valt dat inderdaad op, daar de progressieve spelling een tijd geleden werd afgeschaft. Nu moet u wel weten dat zelfs De Standaard indertijd de progressieve spelling hanteerde en niet de conservatieve. Voor een kwaliteitskrant van weleer is dat toch wel tekenend.

Spelling is trouwens altijd gewenning. Ik vind het nog altijd vreemd "pannenkoek" te moeten schrijven. Op de schoolbanken leerde ik indertijd "pannekoek".
Antwoord

Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:48.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be