![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#461 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#462 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Ze kijken teveel naar Harry Potter en Lord of de Ring films en daarnaast hebben ze alle Calimero filmpjes in hun brein opgeslagen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#463 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
2. En toch zijn er Belgicisten die politiek en geschiedkundig onderlegd zijn. De enige verklaring die ik daarvoor heb is dat er vanuit een buikgevoel, zoals men supportert voor een voetbalclub, wordt hineingerationaliseerd.
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal. Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie! Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#464 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() Stemtip federaal: PVDA. Stop genocide ! Stemtip Vlaams: PVDA. Stop genocide ! Stemtip Europa: PVDA. Stop genocide ! Ooit was Bart De Wever de dikke steur vol eitjes voor N-VA; nu is hij de vis die de vijver levenloos maakt. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#465 |
Burger
|
![]() Een aantal van de Vlaams-nationalisten zal ongetwijfeld bang zijn (in ieder geval ik toch) van de zovele vlamingen die nog steeds voor partijen blijven stemmen die uiteindelijk alleen maar dienen om België en al zijn mankementen nog decennia-lang in stand te houden. Die vlamingen die blijven geloven dat de Waalse politici het goed met hen menen, zij zijn misschien geen Belgicisten in geloof, maar in daden. En zij bestaan echt en 'en masse'. Ik ben niet bang er bang van te zijn. Niet bang om toe te geven dat we ze nodig hebben om op een ernstige manier aan Vlaanderen door te kunnen werken.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#466 | |
Burger
|
![]() Citaat:
Ik schat nog 30 jaar (en veel langer zou me ook niet verwonderen). En dan hebben we het nog alleen maar over vrij ernstige autonomie. Tegen die tijd heeft Vlaanderen een hoop van zijn (ook sociaal-economische en met een vlaamse meerderheid verkozen) maatregelen niet kunnen omzetten, is Vlaanderen weer een hoop transfers armer en haten een hoop Vlamingen België nog wat meer. Is het u dat waard? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#467 |
Europees Commissaris
|
![]() Jan heeft U gisteren al twee namen genoemd en die diskussie hebt ge reeds met hem gevoerd.
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal. Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie! Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden. Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 30 december 2012 om 21:54. |
![]() |
![]() |
![]() |
#468 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Juist, maar hij leest ze wel zelf voor. Een echte bekwame Koning zou dit zelf onder ogen gebracht hebben van die Italiaanse Piero. Het feit dat dat kennelijk niet gebeurt is en dat hij als een echt kieke die tekst in zijn hoedanigheid heeft voorgedragen, spreekt voor zich dat deze mens onbekwaam is als staatshoofd.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#469 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal. Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie! Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden. Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 30 december 2012 om 22:59. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#470 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Waarom geloof jij dat Waalse politici het niet goed menen met de Vlamingen ?
![]() Stemtip federaal: PVDA. Stop genocide ! Stemtip Vlaams: PVDA. Stop genocide ! Stemtip Europa: PVDA. Stop genocide ! Ooit was Bart De Wever de dikke steur vol eitjes voor N-VA; nu is hij de vis die de vijver levenloos maakt. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#471 |
Europees Commissaris
|
![]() Ja, doet men dat? Dan in alle geval niet genoeg!
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal. Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie! Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden. |
![]() |
![]() |
![]() |
#472 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Door Latijnse woorden te germaniseren maak je ze niet Germaans. In tegendeel, je doet ze nog eens extra opvallen door opvallende spelling.
![]() |
![]() |
![]() |
#473 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Pfft. Natuurlijk zijn wij bang voor mensen die als enige doel hebben de Vlaming even arm te maken als de Waal door hem op te sluiten in een duizendjarige sovjetstaat België.
Exclusief in Vlaanderen: Al wie da ni springt, al wie da ni springt is N-VA (Brünoke's kleuterbende) Exclusief in Brussel: Brussel kan wel een paar honderd miljoen Euro missen (Guy Vanhengel, PS (ex-Ø-VLD)) Exclusief in Wallonië: wij keurden de pestbelastingen goed want ze troffen toch vooral de Vlamingen (Didier Reynders, MR) |
![]() |
![]() |
![]() |
#474 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
![]() |
![]() |
![]() |
#475 | |||
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Eerst stelt ge dat de A/O/U-regel bepalend is voor de s of k-uitspraak zoals in circus. Daarna stelt ge dat die regel het c of k-gebruik regelt. Ge zult dat dus toch eens tegoei uit de doeken moeten doen, willen we dat begrijpen. Wie heeft hier trouwens reeds gehoord van het bestaan van die regel? Na wat googlen heb ik enkel teruggevonden dat die verband houdt met c/k-gebruik ...in het Engels ![]() Wat ik wel vond is dit: http://woordenlijst.org/leidraad/3/1/ en wat ik daaruit dan echter wél zeer goed begrijp is dat er een kluwen van uitzonderingen op uitzonderingen bestaat en dat men tenslotte het diktaat van de heren van de spellingscommissie moet van buiten leren wil men schrijven zoals deze willen. (locatie maar lokaal/ kritiek maar criticus. ![]() Een spelling die dan trouwens om de tien jaar nog eens wordt herzien... Of, men doet zoals ik….
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal. Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie! Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden. Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 31 december 2012 om 00:06. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#476 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#477 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
In de loop der tijden hebben alle talen wel eens wat woorden ontleend aan andere talen. Daarbij is het woord door de tijd vaak aangepast en vervormd. Woorden werden ingepast in de taaleigenheid. Denken we daarbij maar aan de vervoegingen. Ook ondergingen woorden allerlei veranderingen, naar uitspraak, maar ook naar spelling. Waarom zou een taal ontleende woorden die volledig deel zijn gaan uitmaken van het taaleigen nog langer moeten schrijven volgens spellingsregels die de hare niet zijn? Om welke reden zouden we onze woorden nog steeds naar de regels van het Frans, Latijn of Grieks moeten schrijven? Is de spelling er dan als een soort museum, een soort etymologisch woordenboek? D�*t is dan juist de ontkenning van wat spelling is, nl. de neerslag van een gesproken vorm. Spelling hoort geen archeologie te zijn. De Hongaren en de Finnen hebben dat heel goed begrepen. In de vorige eeuw heeft men de spelling volledig omgeploegd met als resultaat een bijzonder samenhangende, sterk fonologische spelling. Het voordeel is enorm (iets waarover ik als onderwijzer wel kan meespreken). In plaats van leerlingen op te zadelen met uren studeerwerk met welke vorm een woord moet worden geschreven (t/th, au/ou, ei/ij, c/k/ck, cc/cz, o/au/eau, enzovoort), kan dan tijd vrij gemaakt voor echte taalvorming: woordenschatuitbreiding, letterkunde, zinsbouw, tekstopbouw...). |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#478 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() In tegenstelling tot Nederland schrijft het paleis de teksten zelf. Van Boudewijn is geweten dat hij zijn toespraken zelf schreef. Van Albert weten we dat (nog) niet. De teksten worden in ieder geval "in het paleis" geschreven en worden daarna pas door de eerste minister nagekeken.
In Nederland en in het VK worden de troonredes (in België heeft men die uit schrik afgeschaft) door de regering geschreven. 'n Wereld van verschil! |
![]() |
![]() |
![]() |
#479 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Daarom dat voor een dubbele klinker 'k' wordt gebruikt in het Nederlands. Je link legt de regels goed uit. De meeste uitzondering betreffen trouwens woorden die het Latijn uit het Grieks heeft overgenomen.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#480 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
En daarnaast mag mijn spelling dan opvallend zijn, maar dat is uiteraard relatief. Als iedereen zou doen zoals ik, en zoals dat trouwens gebeurt in andere Germaanse talen (het Duits heeft haast geen c-woorden), én hadden de O zo hoooggeleerde heren der spelingscommissie 'de progressieve of toegelaten spelling' niet afgeschaft zou er niets meer opvallend zijn.... Waarom moet het Nederlands een opvallend buitenbeentje zijn in de Germaanse talen ? ( En o ja, nu zult ge verwijzen naar het Engels. Maar geen enkele andere Germaanse taal heeft zo een grote invloed van het Frans ondergaan dan het Engels, dat ik eigenlijk haast beschouw als een mengtaal. ) Maar goed en wel, stel toch gewoon dat de c-spelling veel Belgicistischer is dan de k-spelling.... ![]()
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal. Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie! Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden. Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 31 december 2012 om 00:02. |
|
![]() |
![]() |