![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst | Markeer forums als gelezen |
Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#5061 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Daarom dat er voldoende kernraketten zijn om de wereld 10 keer na elkander te vernietigen waarschijnlijk. Allemaal larie. Atoom geleerden zijn teveel bezig met hun zelfgenoegzaamheid om hun daden te verantwoorden aan plebs...en plebs dat zijn volgens die geleerden al de anderen. 't zijn mensen met een hoek af, verstandelijk maar met een hoek af.
![]() |
![]() |
#5062 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#5063 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#5064 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Dus volgens mij is er geld mee verdiend dankzij de politiek, en als het van die atoomgeleerden afgehangen, dan verdienden ze veel liever geld met kerncentrales maken... Ik denk dat de deal eerder zal geweest zijn, maak voor ons een bommetje, dan mag je eens prutsen aan een kerncentrale. Het is volgens mij historisch gezien ook in die volgorde dat die technologie ontwikkeld is ? Of ben ik de geschiedenis aan het verkrachten ? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5065 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#5066 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#5067 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
volgens mij viel de atoombom voor de eerste officiele reactor in 1951, en was de ontwikkeling van reactoren ervoor gewoon ene manier om plutionum te produceren... en kreeg vriendje van einstein geld vrij dankzij de oorlog... maar ja Mambo heft daar nu een groen superkritische visie over: verbeter eens die wiki, zodat we weten wat er moet staan ? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5068 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Nu is dat een zeer gerenommeerd man natuurlijk. Oelala. De atoombom is ontwikkeld om op Hitler zijn kop te gooien aanvankelijk, maar omdat hij al verslagen was hebben ze het dan later op Japan gesmeten. Ontwikkeld door voornamelijk Oppenheimer. Ergens rond 1939 in samenwerking met wat andere rakkers. Uranium en plutonium. In 1940 is plutonium ontdekt door Glenn Seaborg, Edwin McMillan, J. W. Kennedy en A. C. Wahl aan de Universiteit van Californië - Berkeley nadat zij uranium bombardeerden met deuterium in een cyclotron, maar deze ontdekking is geruime tijd geheim gebleven. Uranium kochten ze van de Belgen die het van de Congo haalden. In elk geval ze hadden het.
Misschien heb ik me wel vergist. Of niet ? Laatst gewijzigd door Mambo : 22 april 2011 om 22:11. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5069 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Het komt er hem op neer dat ze dat niet op eigen houtje deden en dat de politiek zomaar een bestelling deed bij een bedrijf.
Gans het proces is door politici in gang gestoken en door geleerden ontwikkeld.
![]() |
#5070 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Manhattanproject (operatie)
Uit Wikipedia, de vrije encyclopedie (Doorverwezen vanaf Manhattanproject (WO II)) Ga naar: navigatie, zoeken Einstein (links) en Oppenheimer (rechts). De atoombom Fat man. De atoombom Little boy. Het Manhattanproject was de naam van de zeer geheime operatie waarmee de Verenigde Staten tijdens de Tweede Wereldoorlog de atoombom ontwikkelden. Oorspronkelijk werd het Manhattanproject in Chicago uitgevoerd. Omdat er te veel uitlekte, werd het Manhattanproject vanaf 1943 uitgevoerd in Los Alamos (New Mexico). Hoewel het onderzoek en de productie van nucleair materiaal op meer dan dertig locaties plaatsvond, werd het Manhattanproject vooral uitgevoerd op drie geheime locaties: Hanford (Washington), Los Alamos (New Mexico) en Oak Ridge (Tennessee). De locatie in Hanford besloeg bijna 2600 vierkante kilometer, die in Oak Ridge 243 km2. Het bestaan van deze locaties was staatsgeheim tot na de Tweede Wereldoorlog. Op het hoogtepunt in 1945 werkten er 130.000 mensen aan het Manhattanproject, en de totale kosten bedroegen twee miljard dollar (in dollars van 1945 - anno 2000 zou dat ongeveer het tienvoudige zijn). Veel bekende wetenschappers, vooral natuurkundigen en wiskundigen, werkten mee in het team dat de bom ontwierp, zoals Enrico Fermi, Richard Feynman, Murray Gell-Mann, David Bohm, John von Neumann, Robert Oppenheimer (wetenschappelijk projectleider) en Edward Teller. Een indicatie van de hoeveelheid talent die voor dit project bijeen werd gebracht is het feit dat twintig van de medewerkers aan het project ooit - later of al eerder - een Nobelprijs kregen. Het ging er vooral om voldoende splijtbaar materiaal van voldoende zuiverheid te verkrijgen. Omdat uit de mijnen van het Belgische Union Minière (nu Umicore) in Congo veel uranium kwam waar men geen raad mee wist kochten de Amerikanen dit op en namen ze een optie op de rest van het uranium dat nog uit deze mijnen zou komen. Verder werd de productie van twee stoffen ter hand genomen: uranium-235 en plutonium-239, de isotopen die in de eerste twee bommen op Hiroshima en Nagasaki werden gebruikt. Het Engelstalige Wikipedia-artikel geeft een zeer uitvoerige bespreking van het verloop en de details van het project. Personen die een belangrijke rol hebben gespeeld bij de totstandkoming of de uitvoering van het Manhattanproject waren onder meer: * Niels Bohr * Albert Einstein (nam zelf niet deel aan het Manhattanproject) * Enrico Fermi * Richard Feynman * Samuel Goudsmit * Leslie Groves * Robert Oppenheimer * Leo Szilard
![]() |
#5071 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
En met radioactiviteit kan je halvegare geleerden beter niet laten spelen, al dan niet in opdracht van het leger, of kapitalistische geldwolven... Want met rijkdom en economische groei zijn we niet veel, als we allemaal zwaar ziek, of dood zijn. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5072 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
het ging mij ook over het principe, wie er nu gezorgd heeft dat atoomenergie zo gereputeerd is voor zijn 'bom-effect' de politiek of de wetenschappers betaald door de politiek ? het ging mij ook over het principe, is het nu een privébedrijf die dit uitgevonden heeft omdat ze daar iets van nut in zagen, of is die uitvinding door de 'politiek besteld'... alé uw bejubelde politiek, en uw bejubelde overheid;.. ik zeg u dat een bedrijf zo'n dingen nooit zou uitvinden. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5073 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#5074 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Windenergie zit in de lift ! Die Westvlamingen, de gebroeders Desender, hebben met hun Electrawinds op het juiste paard gewed. Hun "zusterbedrijf" Groenkracht geeft via Triodosbank 6 % intrest ! Welke Dikke Dexia-bloedzuiger geeft dat ? Hij steekt zelf een stuk v.d. winst in z'n zakken. ![]() ![]() ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5075 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5076 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ik vraag nie liever, eerlijk gezegd. Ik denk dat het niet gaat lukken. Er is maar 1 ding waar ik niet wil van horen, en dat is "inbinden" en minder verbruiken. In tegendeel. Ik wil zoveel kunnen verbruiken als ik wil (weliswaar "nuttig": als ik zuiniger apparaten kan gebruiken, wil ik dat doen, om MEER apparaten kunnen te gebruiken ; als ik spaarlampen gebruik, is dat om meer computers kunnen te gebruiken en zo he). Als men mij dus een realistisch plan kan voorleggen waar nog "veel ruimte voor groei" in zit, en dat draait allemaal op wind, zon en water, en er worden zo goed als geen kolen en gas meer gebruikt, dan ben ik de gelukkigste mens van de wereld, en dan moeten ze van mij ook die kerncentrales sluiten. Om de dosis "realisme" te testen, wil ik dus eerst zien dat men het gros van alle kolen en gas vervangt. Anders geloof ik het niet. Als dat gebeurd is, dan ben ik ook voor het uitfaseren van kernenergie. Als er nog genoeg groeimogelijkheden overblijven nadien, om meer kunnen te gebruiken.
![]() |
![]() |
#5077 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
![]() Zeg, trek een kabel vanuit Noorwegen naar Zeebrugge en verdeel van af daar. (Noorwegen heeft geen kernenergie.) Plaats maar windmolens langs het Albertkanaal of de Zuidwillemsvaart. Daar is plaats zat en ze storen niemand. Weet je wat het feitelijke probleem is? Bij Suez zijn er topmannen als Albert Frère of Etienne Davignon. Dit duo is stinkend rijk, maar blijft verder wegen zoeken om rijker te worden en meer gemeenschapsmiddelen door te sluizen naar hun collega’s grote aandeelhouders. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5078 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
#5079 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
![]() Je kon energie terug nationaliseren.... en vaste prijzen invoeren. Liberalisering en vrije markt werkt toch niet dus? Laatst gewijzigd door Tejokus : 23 april 2011 om 13:35. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5080 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Hopelijk gaan ze zich niet bemoeien met windmolens en zonnepanelen ! |
|
![]() |
![]() |