Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Archief > Verkiezingen 2010 en regeringsvorming
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Verkiezingen 2010 en regeringsvorming Verkiezingen ... Hier horen de discussies thuis die te maken hebben met lijstvorming, standpunten, kandidaten, campagnes, resultaten van de verkiezingen 2010 en de regeringsvorming na deze verkiezingen.

Discussietools
Oud 2 augustus 2010, 14:02   #521
Robinus V
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door E. Gidius Bekijk bericht
Dat zou kunnen, maar dat hebben we al eens gehad en het functioneerde langs geen kanten meer. Daarom wil niemand het nog. Ander onderwerp.
Pas op met woorden als 'niemand'. Ik, en er zijn er zo nog, heb er mijn twijfels over dat Vlaanderen beter zou functioneren dan België. Niet dat ik een gebrek heb aan kennis van argumenten voor een splitsing van (zo goed als) alle bevoegdheden, maar ik zie mensen die voor zijn zodanig dikwijls door de mand vallen, er blijk van geven dat het om eigenbelang en niet om algemeen belang gaat, dat mijn vertrouwen in zo'n project alsmaar kleiner wordt.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fonne Bekijk bericht
Indien België een democratische rechtstaat zou zijn gaf ik je nog gelijk ook. Maar dan moeten er natuurlijk wel eerst verkiezingen komen volgens het principe één man, één stem, moeten alle grendels uit de grondwet, moet het hele land actief tweetalig worden, moet elke vorm van anti-Vlaams racisme actief opgespoord en streng bestraft worden, ...
Kom, je weet toch ook dat dat nooit zal gebeuren. België zal altijd een apartheidsregime blijven waar de voorrechten voor de Franstaligen elke vorm van democratische besluitvorming onmogelijk maken.
Helemaal mee eens dat het principe 'één man, één stem' toegepast moet worden. Dat is echter enkel mogelijk in een unitaire kieskring, waar N-VA en VB, partijen die op zouden komen voor de Vlaming, tegenstander van zijn. Ik ben alleszins voorstander van een unitaire kieskring. Bij de huidige meerdere kieskringen is een stem in bijvoorbeeld de kieskring Antwerpen zelfs niet even veel waard als een stem in bijvoorbeeld West-Vlaanderen.
Robinus V is offline  
Oud 2 augustus 2010, 14:04   #522
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

vlijmscherp's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Robinus V Bekijk bericht

Helemaal mee eens dat het principe 'één man, één stem' toegepast moet worden. Dat is echter enkel mogelijk in een unitaire kieskring, waar N-VA en VB, partijen die op zouden komen voor de Vlaming, tegenstander van zijn. Ik ben alleszins voorstander van een unitaire kieskring. Bij de huidige meerdere kieskringen is een stem in bijvoorbeeld de kieskring Antwerpen zelfs niet even veel waard als een stem in bijvoorbeeld West-Vlaanderen.
correctie, het zijn de Franstalige partijen die tegen de afschaffing van de bevoordelingsmechanismen voor Franstaligen zijn.
Oud 2 augustus 2010, 14:17   #523
Robinus V
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp Bekijk bericht
correctie, het zijn de Franstalige partijen die tegen de afschaffing van de bevoordelingsmechanismen voor Franstaligen zijn.
Jij negeert wat ik zei. Alles wat geen unitaire kieskring is, bevoordeelt de ene kieskring t.o.v. de andere en het zijn zeker niet enkel de Franstalige partijen die tegen een unitaire kieskring zijn.
Robinus V is offline  
Oud 2 augustus 2010, 15:06   #524
pajoske
Perm. Vertegenwoordiger VN

pajoske's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Pas op met woorden als 'niemand'. Ik, en er zijn er zo nog, heb er mijn twijfels over dat Vlaanderen beter zou functioneren dan België. Niet dat ik een gebrek heb aan kennis van argumenten voor een splitsing van (zo goed als) alle bevoegdheden, maar ik zie mensen die voor zijn zodanig dikwijls door de mand vallen, er blijk van geven dat het om eigenbelang en niet om algemeen belang gaat, dat mijn vertrouwen in zo'n project alsmaar kleiner wordt.
Idd
Ik heb hier enkel maanden geleden in een topic over architecten duidelijk aangetoond dat Vlaanderen op de gebieden waar het bevoegdheid gekregen heeft het niet beter doet dan België. In mijn ogen regelmatig slechter. Men heeft dat toen weggelachen. Ondertussen werden over een aantal van mijn punten door volksvertegenwoordigers vragen gesteld in het parlement.
pajoske is offline  
Oud 2 augustus 2010, 15:08   #525
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Xenophon's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pajoske Bekijk bericht
Idd
Ik heb hier enkel maanden geleden in een topic over architecten duidelijk aangetoond dat Vlaanderen op de gebieden waar het bevoegdheid gekregen heeft het niet beter doet dan België. In mijn ogen regelmatig slechter. Men heeft dat toen weggelachen. Ondertussen werden over een aantal van mijn punten door volksvertegenwoordigers vragen gesteld in het parlement.
Dat maakt allemaal niets uit.

In een Vlaamse staat is de Vlaming eigen baas.

In Belgie is hij knecht. Dat mag dan wel een rol zijn die u op het lijf geschreven is, maar niet voor mij.
Oud 2 augustus 2010, 15:11   #526
Vette Pois(s)on

Vette Pois(s)on's schermafbeelding

Standaard

De rotte visgeur hangt al veel te lang in la belgique.

Tijd voor een verse vangst (die dan ook op Vlaamse tafels komt te staan)
Oud 2 augustus 2010, 15:19   #527
solidarnosc
Secretaris-Generaal VN

solidarnosc's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vette Pois(s)on Bekijk bericht
De rotte visgeur hangt al veel te lang in la belgique.

Tijd voor een verse vangst (die dan ook op Vlaamse tafels komt te staan)
Visserij is een Vlaamse bevoegdheid. Als er een probleem is met de vis dan moet u dat op Peeters steken niet op Leterme.
solidarnosc is offline  
Oud 2 augustus 2010, 15:21   #528
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

vlijmscherp's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Idd
ok, de Vlaamse ministers en kabinetsmedewerkers en gewone ambtenaren trekken op niets, ze kunnen niets en ze doen alles fout, laten we daar efkes vanuit gaan, dat scheelt een hoop gezever.

maar tel daarbovenop nog eens de totale blokkering op federaal niveau door een verschil op zowel sociaal-economische situatie, demografie als publieke opinie, en de toekomst voor de gewone Vlaming ziet er niet goed uit hé?

aan dat eerste kunnen we niet zoveel doen, we zijn nu eenmaal zo, maar aan dat tweede kunnen we mss wel nog veel doen?
Oud 2 augustus 2010, 17:25   #529
Robinus V
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon Bekijk bericht
Dat maakt allemaal niets uit.

In Belgie is hij knecht. Dat mag dan wel een rol zijn die u op het lijf geschreven is, maar niet voor mij.
In België is de Vlaming knecht van België. In een Vlaamse staat is hij knecht van de Vlaamse staat. Als je geen knecht meer wilt zijn, dan zal je moeten ijveren voor een afschaffing van de staat en tegen de oprichting van een nieuwe staat.
Robinus V is offline  
Oud 2 augustus 2010, 17:43   #530
guido 007
Secretaris-Generaal VN

guido 007's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Jij negeert wat ik zei. Alles wat geen unitaire kieskring is, bevoordeelt de ene kieskring t.o.v. de andere en het zijn zeker niet enkel de Franstalige partijen die tegen een unitaire kieskring zijn.
Ik denk het wel
Oud 2 augustus 2010, 17:44   #531
guido 007
Secretaris-Generaal VN

guido 007's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door speurneus Bekijk bericht
Sinds wanneer is wat jou partijtje denkt of doet relevant?
Euh, euh, ik denk dat dat zeer relevant is.
Oud 2 augustus 2010, 18:38   #532
speurneus
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door guido 007 Bekijk bericht
Euh, euh, ik denk dat dat zeer relevant is.
Ik had het wel niet over de NVA hoor.
speurneus is offline  
Oud 2 augustus 2010, 20:08   #533
Robinus V
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door guido 007 Bekijk bericht
Ik denk het wel
Reyders is voor een federale kieskring.

VB, een Vlaamse partij, is ertegen.

N-VA wil meedoen met een federale kieskring in ruil voor meer regionale bevoegdheden. Een ruil vragen voor iets dat in Vlaanderen een minstens even grote aanhang heeft, vind ik enigszins vreemd, maar dat noemt men aan politiek doen.

Er zijn dus wel degelijk Franstaligen die voorstander zijn en Nederlandstaligen die tegenstander zijn.

Wel kan de vraag gesteld worden wie voorstander is van wat voor federale/unitaire kieskring en wie tegenstander is van welke federale/unitaire kieskring.
Robinus V is offline  
Oud 2 augustus 2010, 20:17   #534
camel
Partijlid

camel's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar camel
Standaard

Citaat:
Reyders is voor een federale kieskring.

VB, een Vlaamse partij, is ertegen.

N-VA wil meedoen met een federale kieskring in ruil voor meer regionale bevoegdheden. Een ruil vragen voor iets dat in Vlaanderen een minstens even grote aanhang heeft, vind ik enigszins vreemd, maar dat noemt men aan politiek doen.

Er zijn dus wel degelijk Franstaligen die voorstander zijn en Nederlandstaligen die tegenstander zijn.

Wel kan de vraag gesteld worden wie voorstander is van wat voor federale/unitaire kieskring en wie tegenstander is van welke federale/unitaire kieskring.

De franstaligen zijn voor een federale kieskring maar met behoud van alermbellen, pariteiten enz... dan kan je toch niet spreken over een federale kieskring?
camel is offline  
Oud 2 augustus 2010, 20:22   #535
pajoske

pajoske's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dat is het em juist. In een Vlaamse staat wordt de Vlaming knecht van de overheid en ambtenarij. Nog nooit gehoord van de kommaneukersmentaliteit en regleneverij in Vlaanderen? Dan ben je echt wel niet meer bij hoor. Of wel kom je zelden tussen de mensen.
Zonet nog gehoord van iemand die verplicht werd de oude doornhaag rond zijn woning te behouden. Behoud van het erfgoed of zo iest was de reden.
Vlaming eigen baas? Zonder Walen gaat de verknechting van het volk terug richting vorige eeuw.
Maar ik ken dat: als ze u met processen om de oren slaan wegens snelheidsovertreding is dat natuurlijk de schuld van de Walen en niet van de Vlaamse overheid die kwistig met snelheidsbeperkingen rondstrooien die niks met verkeersveiligheid te maken hebben.
pajoske is offline  
Oud 2 augustus 2010, 20:55   #536
Robinus V
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door camel Bekijk bericht
De franstaligen zijn voor een federale kieskring maar met behoud van alermbellen, pariteiten enz... dan kan je toch niet spreken over een federale kieskring?
Toch wel. Hoewel die mechanismen niet goed te keuren zijn, is zo'n federale kieskring een stap in de goede richting als we het vergelijken met de huidige situatie.

Nu hebben we die mechanismen ook en hebben we daarbovenop ook nog eens een ongelijke inspraak van Vlaamse provincies onderling. Ten slotte is BHV met een federale/unitaire kieskring ook opgelost, als we die kieskring toepassen voor alle zetels, zoals ik voorstel, dan toch.

Het is dan ook het beste om zo'n kieskring hoe dan ook goed te keuren, ook als je de Franstaligen niet overtuigd krijgt om alarmbellen, pariteiten, ... te laten vallen.

Laatst gewijzigd door Robinus V : 2 augustus 2010 om 20:59.
Robinus V is offline  
Oud 2 augustus 2010, 21:15   #537
camel
Partijlid

camel's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar camel
Standaard

Citaat:
Toch wel. Hoewel die mechanismen niet goed te keuren zijn, is zo'n federale kieskring een stap in de goede richting als we het vergelijken met de huidige situatie.

Nu hebben we die mechanismen ook en hebben we daarbovenop ook nog eens een ongelijke inspraak van Vlaamse provincies onderling. Ten slotte is BHV met een federale/unitaire kieskring ook opgelost, als we die kieskring toepassen voor alle zetels, zoals ik voorstel, dan toch.

Het is dan ook het beste om zo'n kieskring hoe dan ook goed te keuren, ook als je de Franstaligen niet overtuigd krijgt om alarmbellen, pariteiten, ... te laten vallen.
grapjas
camel is offline  
Oud 2 augustus 2010, 22:25   #538
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dat is het em juist. In een Vlaamse staat wordt de Vlaming knecht van de overheid en ambtenarij. Nog nooit gehoord van de kommaneukersmentaliteit en regleneverij in Vlaanderen? Dan ben je echt wel niet meer bij hoor. Of wel kom je zelden tussen de mensen.
Zonet nog gehoord van iemand die verplicht werd de oude doornhaag rond zijn woning te behouden. Behoud van het erfgoed of zo iest was de reden.
Vlaming eigen baas? Zonder Walen gaat de verknechting van het volk terug richting vorige eeuw.
Maar ik ken dat: als ze u met processen om de oren slaan wegens snelheidsovertreding is dat natuurlijk de schuld van de Walen en niet van de Vlaamse overheid die kwistig met snelheidsbeperkingen rondstrooien die niks met verkeersveiligheid te maken hebben.
Vlaamse overheid?

Alles wat belangrijk is is in handen van Belgie en de Belgen.
Oud 2 augustus 2010, 22:26   #539
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Slaaf blijven uit overtuiging bedoel je?

Laat maar.

Waarlijk, er staat geen grens op de slavenmentaliteit.

Laatst gewijzigd door Xenophon : 2 augustus 2010 om 22:27.
Xenophon is offline  
Oud 2 augustus 2010, 23:47   #540
Robinus V
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Slaaf blijven uit overtuiging bedoel je?

Laat maar.

Waarlijk, er staat geen grens op de slavenmentaliteit.
Nee, niet vanuit een slavenmentaliteit, maar wel vanuit de redenering dat een federale kieskring gunstig is voor zowel Vlamingen als andere Belgen.
Robinus V is offline  

Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 06:01.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be