Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 2 oktober 2010, 18:59   #521
Hollander
Perm. Vertegenwoordiger VN

Hollander's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door EddyBal Bekijk bericht

Centrum van de boekdrukkunst, remember? Vele opdrachten van het buitenland... volg je nog, of is het te ingewikkeld?

Dat dit toen zo gedrukt werd, geeft in feite aan dat de term al in zwang was. Of is dat ook te ingewikkeld?
Je geeft dus eigenlijk gewoon toe dat het logischer is om de taal die jullie spreken Nederlands te noemen dan Vlaams?

bedankt, mede namens het centrum van de boekdrukkunst van de eeuw erna.
Hollander is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 oktober 2010, 19:02   #522
Hollander

Standaard

Citaat:

Centrum van de boekdrukkunst, remember? Vele opdrachten van het buitenland... volg je nog, of is het te ingewikkeld?

Dat dit toen zo gedrukt werd, geeft in feite aan dat de term al in zwang was. Of is dat ook te ingewikkeld?
zie:
Citaat:
In 1550 is het woord Nederlands al gemeengoed in het Zuiden, getuige daarvan het boekje van de Gentenaar Joas Lambrecht "Nederlandsche Spellijnghe"
bestond toen het Vlaamse Gewest al? België? oei, pijnlijk.

Laatst gewijzigd door Hollander : 2 oktober 2010 om 19:03.
Oud 2 oktober 2010, 19:07   #523
EddyBal

EddyBal's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hollander Bekijk bericht
Je geeft dus eigenlijk gewoon toe dat het logischer is om de taal die jullie spreken Nederlands te noemen dan Vlaams?

bedankt, mede namens het centrum van de boekdrukkunst van de eeuw erna.
Ik geef niks toe. Waar haal jij die conclusie? Ik zeg gewoon dat die term in zwang was, NIET dat die toepasbaar was op ons grondgebied.

Natuurlijk ZOU HET KUNNEN, maar met wat je aanhaalt staat dat lang niet vast.
Wanneer men in de loop der jaren vaststelt dat het samenwonen van volkeren alleen maar tot onenigheden en misbruiken leidt, territoriale grenzen niet meer geëerbiedigd worden, noch de grondwet die de samenwoners zou moeten binden, kan men beter scheiden vooraleer het tot bloedvergieten komt. Vlaanderen met zijn hoofdstad Brussel, neemt dus vanaf deze moment alle machten die een staat nodig heeft om zijn bestaan te verzekeren en trekt zijn grenzen waar deze laatst onderling zijn overeen gekomen.
EddyBal is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 oktober 2010, 19:11   #524
Hollander

Standaard

Citaat:
Ik geef niks toe. Waar haal jij die conclusie? Ik zeg gewoon dat die term in zwang was, NIET dat die toepasbaar was op ons grondgebied.

Natuurlijk ZOU HET KUNNEN, maar met wat je aanhaalt staat dat lang niet vast.
goed, je twijfelt al.

waar haal JIJ dat het NIET van toepassing zou zijn op jullie grondgebied.
Ik toonde alleen aan dat de term Nederlands al bestond en in jullie gebied gebruikt werd voordat jullie land/streek/territorium zn huidige naam had.

dus jij mag zeggen wat logischer is, dat jullie taal dus Vlaams is of dat het eigenlijk stiekum gewoon al honderden jaren Nederlands is.
Oud 2 oktober 2010, 19:15   #525
Scarabaeida
Europees Commissaris

Standaard

Trouwens, ooit werd de term 'Vlaams' ook als merknaam gebruikt, ook door Walen en Hollanders in de 15de en 16de eeuwen. 'Holland' als merknaam bestaat ook, maar dateert van Hollands glorietijd. Dat was voor de commercie naar het buitenland toe uiteraard.
Maar, Nederlands sloeg wel op het eigen land in Antwerpen toen, dat wel. Trouwens, moderne staten bestonden toen niet eens. Pas sinds 1830 begon Noord-Nederland het alleenrecht op de naam Nederland te krijgen.

System had het wel eens over het gebruik van de term 'Belg' uit de Oostenrijkse tijd. Voor�*l vanuit Franstalige hoek dan. In 1790 werd in het Tractaat van tijdens de Brabantse Omwenteling alvast de term Nederlands gebruikt in het Nederlands en Belgiques (bijvoeglijk gebruikt) in het Frans.

Laatst gewijzigd door Scarabaeida : 2 oktober 2010 om 19:25.
Scarabaeida is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 oktober 2010, 19:20   #526
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Wellicht wil je zo vriendelijk zijn een lijstje miskende Leidse of Haagse of Amsterdamse, Hollandse of Gelderse of Groningse woorden op te noemen. Als je zo vurig een lans breekt voor het verrijken van de Standaardtaal, waarom dan alleen voor je bronsgroen eikenhouten dialectje?

je bent gewoon een vervelend lokaal ettertje aan het worden, met een schijnobjectiviteit waar alleen jij zelf nog in lijkt te geloven.

Denk je dat ik met de Van Dale in de hand hier in de stad moet gaan en verdedigen dat iedereen zo moet spreken? Eens zien hoe lang het duurt voordat ik in de gracht gepleurd word
t.
Uw antwoord pleit niet voor u. U zou beter op de bal spelen in plaat van op de man. Het toont aan wie u in feite bent, en niet wie u hoort te zijn.

En dus, waarom moet nu in van Dale 'doopsuiker' nu gespecifieerd worden met : (in Belg...) ?? Dat vraag ik me af.

Neen, 'doopsuiker' is hier een term die overal wordt gebruikt in Vlaanderen en is dus een volwaardig Nederlands woord. Punt uit. De Nederlanders moeten zich dat maar eigen maken indien zij een echt 'Algemeen Nederlands' willen.

Van Dale specifieert toch ook niet 'stomerij' met: (in Nederl...). Alhoewel hij dat dan wel zou moeten doen, want wij gebruiken het woord 'stomerij' praktisch nooit.

Laatst gewijzigd door system : 2 oktober 2010 om 19:27.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 oktober 2010, 19:30   #527
Steve_M

Steve_M's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Uw antwoord pleit niet voor u. U zou beter op de bal spelen in plaat van op de man. Het toont aan wie u in feite bent, en niet wie u hoort te zijn.

En dus, waarom moet nu in van Dale 'doopsuiker' nu gespecifieerd worden met : (in Belg...) ?? Dat vraag ik me af.

Neen, 'doopsuiker' is hier een term die overal wordt gebruikt in Vlaanderen en is dus een volwaardig Nederlands woord. Punt uit. De Nederlanders moeten zich dat maar eigen maken indien zij een echt 'Algemeen Nederlands' willen.

Van Dale specifieert toch ook niet 'stomerij' als (in Nederl...). Alhoewel hij dat dan wel zou moeten doen, want wij gebruiken het woord 'stomerij' praktisch nooit.
Wie zijn wij? Even snel gegoogled:

Stomerij (pagina's uit België): 6290 resultaten
Droogkuis (pagina's uit België) 14200 resultaten
Nieuwkuis (idem): 7990 resultaten

Stomerij is dus wel degelijk vrij wijdverspreid in Vlaanderen. Laat ons even de omgekeerde oefening doen:

Stomerij (pagina's uit Nederland): 134000 resultaten
Droogkuis (idem): 2110 resultaten
Nieuwkuis (idem): 976 resultaten
Steve_M is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 oktober 2010, 19:37   #528
Hollander

Standaard

Citaat:

Van Dale specifieert toch ook niet 'stomerij' met: (in Nederl...). Alhoewel hij dat dan wel zou moeten doen, want wij gebruiken het woord 'stomerij' praktisch nooit.
Ik heb geen idee wat doopsuiker is, maar jij weet vast ook niet wat glibber, lijer, darm, vlikobak, tellekes, gare, porum, klabak, teren of zwoog is.

Het zal vast niet in je heilige Vaddaluh staan, maar zo prate we hier.
En dat is onze gulle directe westerse taal. En die wordt zwaar miskent door jullie taalunie en jullie vaddaluh. Kortom, als je ECHT een standaardtaal wilt, zul je ook ruimte moeten maken voor onze eigenheid. Of is dat een brug tever?
Oud 2 oktober 2010, 19:37   #529
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Scarabaeida Bekijk bericht
Trouwens, ooit werd de term 'Vlaams' ook als merknaam gebruikt, ook door Walen en Hollanders in de 15de en 16de eeuwen. 'Holland' als merknaam bestaat ook, maar dateert van Hollands glorietijd. Dat was voor de commercie naar het buitenland toe uiteraard.
Maar, Nederlands sloeg wel op het eigen land in Antwerpen toen, dat wel. Trouwens, moderne staten bestonden toen niet eens. Pas sinds 1830 begon Noord-Nederland het alleenrecht op de naam Nederland te krijgen.

System had het wel eens over het gebruik van de term 'Belg' uit de Oostenrijkse tijd. Voor�*l vanuit Franstalige hoek dan. In 1790 werd in het Tractaat van tijdens de Brabantse Omwenteling alvast de term Nederlands gebruikt in het Nederlands en Belgiques (bijvoeglijk gebruikt) in het Frans.
Ja, maar ik heb toen ook aangetoond dat het woordje 'Belg' ook werd gebruikt in het Nederlands in die tijd. Natuurlijk, de ambtelijke geschriften van de machthebbers, van de Oostenrijkse elite, waren in het Frans.

Om u een kernmerkend voorbeeld te geven: ook de beroemde Ferraris-kaart, die uitgewerkt werd in de Oostenrijkse tijd, was in het Frans. Maar met de Oud-Vlaamse namen van de dorpen.

In 1777-1778 maakte Ferraris nog een reductie van zijn kabinetskaart in 25 kaartbladen, bestemd voor de verkoop. Deze uitgave staat bekend als de Carte Marchande. Zij werd opgevat als een vervolg op de kaart van Frankrijk, die ook de kaart van Cassini genoemd wordt, en heeft dezelfde schaal (1:86 400 of één lijn voor 100 vadem of voor 600 voet). De titel luidt: “Carte chorographique des Pays-Bas autrichiens, dédiée �* Leurs Majestés impériales et royales par le comte de Ferraris, Lieutenant-général de leurs armées”. De Carte Marchande werd gegraveerd te Mechelen onder leiding van de gebroeders Tardieu en later van L.A. Dupuis; zij kan tot vandaag nog gekocht worden via het Nationaal Geografisch Instituut.

Laatst gewijzigd door system : 2 oktober 2010 om 19:38.
Oud 2 oktober 2010, 19:42   #530
Scarabaeida
Europees Commissaris

Standaard

Voor de liefhebbers, de Ferraris-kaart is ook online te bewonderen.
http://belgica.kbr.be/nl/coll/cp/cpF...sCarte_nl.html

Veel straten die ik ken, bestonden toen al. De plaats waar mijn huis staat was nog een veld toen, maar de hoofdbaan is duidelijk aanwezig, evenals het beekje dat inmiddels is dichtgegooid en een straat geworden (mijn grootouders kenden het nog als een beekje).

Laatst gewijzigd door Scarabaeida : 2 oktober 2010 om 19:43.
Oud 2 oktober 2010, 19:43   #531
Hollander

Standaard

Citaat:
Ja, maar ik heb toen ook aangetoond dat het woordje 'Belg' ook werd gebruikt in het Nederlands in die tijd. Natuurlijk, de ambtelijke geschriften van de machthebbers, van de Oostenrijkse elite, waren in het Frans.

Om u een kernmerkend voorbeeld te geven: ook de beroemde Ferraris-kaart, die uitgewerkt werd in de Oostenrijkse tijd, was in het Frans. Maar met de Oud-Vlaamse namen van de dorpen.

In 1777-1778 maakte Ferraris nog een reductie van zijn kabinetskaart in 25 kaartbladen, bestemd voor de verkoop. Deze uitgave staat bekend als de Carte Marchande. Zij werd opgevat als een vervolg op de kaart van Frankrijk, die ook de kaart van Cassini genoemd wordt, en heeft dezelfde schaal (1:86 400 of één lijn voor 100 vadem of voor 600 voet). De titel luidt: “Carte chorographique des Pays-Bas autrichiens, dédiée �* Leurs Majestés impériales et royales par le comte de Ferraris, Lieutenant-général de leurs armées”. De Carte Marchande werd gegraveerd te Mechelen onder leiding van de gebroeders Tardieu en later van L.A. Dupuis; zij kan tot vandaag nog gekocht worden via het Nationaal Geografisch Instituut.
nu zit je te bewijzen wat je al tijden probeert te ontkennen. foutje bedankt.
Oud 2 oktober 2010, 19:44   #532
Hollander

Standaard

Citaat:

Veel straten die ik ken, bestonden toen al. De plaats waar mijn huis staat was nog een veld toen, maar de hoofdbaan is duidelijk aanwezig, evenals het beekje dat inmiddels is dichtgegooid en een straat geworden (mijn grootouders kenden het nog als een beekje).
waw, een fraai stukje kaartenmaken.
Oud 2 oktober 2010, 19:47   #533
Shadowke

Standaard

mijn straat staat er ook op
Shadowke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 oktober 2010, 19:49   #534
Hollander

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Shadowke Bekijk bericht
mijn straat staat er ook op
de mijne niet, stelletje separatisten.
Oud 2 oktober 2010, 19:49   #535
system
Banneling

Standaard

Citaat:
nu zit je te bewijzen wat je al tijden probeert te ontkennen. foutje bedankt.
En wat zou dat dan wel mogen wezen.
Oud 2 oktober 2010, 19:51   #536
system
Banneling

Standaard

Citaat:

De Ferrariskaart werd onlangs uitgegeven in een dik groot boek. Te koop bij De Standaardboekhandel. Maar viel me wel wat tegen.

Laatst gewijzigd door system : 2 oktober 2010 om 19:52.
Oud 2 oktober 2010, 19:52   #537
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Gij had er dan ook niks mee te maken.
Oud 2 oktober 2010, 19:57   #538
Shadowke

Standaard

Citaat:
hehe
Shadowke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 oktober 2010, 19:59   #539
Scarabaeida
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Op de bovenste kaart staat er 'Frontière d'Hollande'.
Oud 2 oktober 2010, 20:10   #540
Spinoza
Minister-President

Spinoza's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Mijn punt is dat de Vlaamse dagdagelijkse termen alleszins tot het jaar 1992 flagrant werden miskend door van Dale. Een woordenboek dat dan moest doorgaan als hét verklarend woordenboek voor de ganse Nederlandse taal. Voor de noord-Nederlandse taal dan. En dat dus tot 1992 de Vlamingen gerold werden door de Nederlanders met of zonder de Taalunie. Dat is mijn punt. En dat u er donder op moogt zeggen dat er nog een hele resem Vlaamse woorden niet opgenomen zijn.
Af en toe word ik echt kotsmisselijk van jouw gemekker. De Van Dale is een woordenboek dat gemaakt is door en voor Nederlanders. Jullie hebben in Vlaanderen op eigen houtje besloten om dat woordenboek ook te gebruiken. Niemand heeft jullie daartoe gedwongen. Het is echt belachelijk dat men in Vlaanderen een Nederlands woordenboek tot standaard verheft, en dan vervolgens gaat klagen dat dat woordenboek niet Vlaams genoeg is. Dan maken jullie Vlamingen toch lekker zelf een woordenboek als de Van Dale niet naar jullie zin is. Jij brengt het altijd alsof Nederlanders hun taal willen opdringen aan de Vlamingen. Maar niets is minder waar. Jullie taalgebruik kan ons werkelijk niets schelen.
Spinoza is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:03.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be