Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 2 oktober 2010, 17:57   #501
LiberaalNL
Europees Commissaris

LiberaalNL's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Volgens mij verwart u regelmatig 'standaardtaal ' met 'noord-Nederlands'.
Is de 'van Dale' soms uw favoriete lectuur?
Nee, want onze standaardtaal is hetzelfde.
Ik volg het Russisch narratief.
LiberaalNL is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 oktober 2010, 18:01   #502
Steve_M
Perm. Vertegenwoordiger VN

Steve_M's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Uw antwoord zit weer vol boordevol vooroordelen. De Nederlanders hebben ook lange tijd 'kleinere' wagens gehad. En nu nog. Gekend is de opzienbare reclame waarmee Mercedes (die maar heel weinige wagens kon verkopen in Nederland) moest uitpakken indertijd met de slogan 'het m�*g van Calvijn' !!' om de verkoop wat op te krikken. Het mocht niet baten.En nu nog zijn de wagens in Nederland vaak kleiner dan bij ons. Maar, ik geef het toe, er is een tendens voor kleiner wagens in heel Europa nu, gezien de kosten. Edoch, in Nederland was dat altijd zo. De Opel Kadett, was lange tijd (ook de Daf) het pronkstuk van elke Nederlander.
Waar staan de vooroordelen? Ik vind dat voornamelijk irrelevant in deze discussie. Heb je trouwens cijfers over die kleine vs. grote auto's, anders ben je cafépraat aan het verkopen.

Citaat:
Ook de huizen zijn kleiner. De Nederlanders hebben ook geen goede keuken. Dat is gewoon de realiteit. Waarom probeert u daar zo omheen te fietsen.
Omdat dat eveneens irrelevant is (gesteld dat het waar zou zijn).

Citaat:
Vaak staan er Vlaams woorden in de van Dale. En moet ik onze noorderburen daar vaak op wijzen omdat ze dat betwisten. Maar even vaak, staan ze niet in de van Dale, of worden ze wat denigrerend omschreven als 'plaatselijk', of 'Belgisch', of ' Vlaams' enz. Ik hoop dat de van Dale daarmee stopt en de woorden zonder commentaar in zijn woordenboeken opneemt. En als wij hier 'droogkuis' zeggen, dan moeten de Nederlanders daar geen commentaar op hebben en ons proberen 'stomerij' op te leggen. Daarover gaat het.
'Gewestelijk' of 'Belgisch'. En dat zijn ze ook. In de inleiding leggen de auteurs uit waarop het onderscheid gebaseerd is. Dat jij dat 'denigrerend' vindt, ligt vooral aan jezelf.

Ik blijf me trouwens afvragen hoe vaak jij wel niet naar de droogkuis moet en hoe vaak je de weg wel niet moet vragen aan Nederlanders.

Laatst gewijzigd door Steve_M : 2 oktober 2010 om 18:02.
Steve_M is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 oktober 2010, 18:03   #503
LiberaalNL
Europees Commissaris

LiberaalNL's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door EddyBal Bekijk bericht
Ingaan op de essentie is niet jullie sterkste punt he. Enkelen heb ik de bedenking al zien maken, anderen blijven systematisch (niks te maken met onze medeforumer ) blind wegens niet WILLEN weten of begrijpen.

WAT kan er zijn TEGEN verrijking??
Ik zie er het nut niet van in de standaardtaal geforceerd aan te passen.
Ik volg het Russisch narratief.
LiberaalNL is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 oktober 2010, 18:07   #504
EddyBal

EddyBal's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door LiberaalNL Bekijk bericht
Ik zie er het nut niet van in de standaardtaal geforceerd aan te passen.
Nee, natuurlijk niet. Jij bent Nederlander.
Wanneer men in de loop der jaren vaststelt dat het samenwonen van volkeren alleen maar tot onenigheden en misbruiken leidt, territoriale grenzen niet meer geëerbiedigd worden, noch de grondwet die de samenwoners zou moeten binden, kan men beter scheiden vooraleer het tot bloedvergieten komt. Vlaanderen met zijn hoofdstad Brussel, neemt dus vanaf deze moment alle machten die een staat nodig heeft om zijn bestaan te verzekeren en trekt zijn grenzen waar deze laatst onderling zijn overeen gekomen.
EddyBal is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 oktober 2010, 18:17   #505
Cunning linguist
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Ingaan op de essentie is niet jullie sterkste punt he. Enkelen heb ik de bedenking al zien maken, anderen blijven systematisch (niks te maken met onze medeforumer ) blind wegens niet WILLEN weten of begrijpen.

WAT kan er zijn TEGEN verrijking??
Waarom begin je niet met je Brabantse nep-Vlaams met echte Vlaamse en Limburgse woorden te verrijken?
Cunning linguist is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 oktober 2010, 18:18   #506
Scarabaeida
Europees Commissaris

Standaard

Toch zou het ook voor mij geforceerd zijn, en niet gerespecteerd noch nagevolgd bovendien. Volgens mij bedoelde LiberaalNL het ook vanuit Vlaams positie, waarin hij zichzelf hypothetisch inbeeldde.
Trouwens, de Nederlandse Taalunie welgenegen zijn is allesbehalve iets typisch Groot-Nederlands, me dunkt. Groot-Nederlanders zijn volgens mij een minderheid, maar mensen die voor een Nederlandse cultuurtaal zijn een meerderheid. Er zijn meer niet-Groot-Nederlanders in aantal die pro-Taalunie zijn, volgens mij, dan dat er zulke Groot-Nederlanders zijn (praktisch 100% van die groep).

Nu ben ik geen man die te veel hecht aan de macht van het getal, des te meer aan de inhoud, maar soms komt het hier over alsof de taal die we hier allen schrijven het monopolie van Groot-Nederlanders ware. Quod non, me dunkt!

Laatst gewijzigd door Scarabaeida : 2 oktober 2010 om 18:46.
Scarabaeida is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 oktober 2010, 18:25   #507
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Steve_M Bekijk bericht
Waar staan de vooroordelen? Ik vind dat voornamelijk irrelevant in deze discussie. Heb je trouwens cijfers over die kleine vs. grote auto's, anders ben je cafépraat aan het verkopen.

Omdat dat eveneens irrelevant is (gesteld dat het waar zou zijn).

'Gewestelijk' of 'Belgisch'. En dat zijn ze ook. In de inleiding leggen de auteurs uit waarop het onderscheid gebaseerd is. Dat jij dat 'denigrerend' vindt, ligt vooral aan jezelf.
Ik blijf me trouwens afvragen hoe vaak jij wel niet naar de droogkuis moet en hoe vaak je de weg wel niet moet vragen aan Nederlanders.
Kom nu, wat vertelt u toch allemaal.

In de uitgave van 1992 van de 'van Dale' (en dat is toch niet eens zo lang geleden, dacht ik zo), stond het woordje 'droogkuis' nog niet eens vermeld.

Laatst gewijzigd door system : 2 oktober 2010 om 18:26.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 oktober 2010, 18:28   #508
Steve_M

Standaard

Citaat:
Kom nu, wat vertelt u toch allemaal.

In de uitgave van 1992 van de 'van Dale' (en dat is toch niet eens zo lang geleden, dacht ik zo), stond het woordje 'droogkuis' nog niet eens vermeld.
In de uitgave van 1995 wel. Je punt?
Oud 2 oktober 2010, 18:39   #509
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Steve_M Bekijk bericht
In de uitgave van 1995 wel. Je punt?
Mijn punt is dat de Vlaamse dagdagelijkse termen alleszins tot het jaar 1992 flagrant werden miskend door van Dale. Een woordenboek dat dan moest doorgaan als hét verklarend woordenboek voor de ganse Nederlandse taal. Voor de noord-Nederlandse taal dan. En dat dus tot 1992 de Vlamingen gerold werden door de Nederlanders met of zonder de Taalunie. Dat is mijn punt. En dat u er donder op moogt zeggen dat er nog een hele resem Vlaamse woorden niet opgenomen zijn.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 oktober 2010, 18:42   #510
Hollander

Hollander's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Liever Brabants gekleurd, dan Hollands gekleurd.
oei oei oei......wat laat je je kennen.
Hollander is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 oktober 2010, 18:44   #511
EddyBal

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Cunning linguist Bekijk bericht
Waarom begin je niet met je Brabantse nep-Vlaams met echte Vlaamse en Limburgse woorden te verrijken?
Hoe meen jij te weten dat ik dat NIET doe? Net zoals we dat doen met anderstalige uitdrukkingen die we tussen ons taalgebruik smijten. Al is het soms maar beperkt tot een "scheisse", andere keren meer uitgebreid. Ik benut alle dagen minstens 4 talen wegens anderstalige contacten, en dan heb ik het over conversaties he. Soms spreek ik wel eens per ongeluk Spaans als het Engels moest zijn, maar dat is rap gecorrigeerd

Voor ander accent/dialect gebruik heb ik echter minder kansen wegens mijn meeste contacten met anderstaligen verlopen. Als alles in onze standaardtaal zou staan, was alles veel makkelijker.

Als je al eens een Vlaamse uitdrukking laat ontsnappen, en dan moet uitleggen dat het géén standaardtaal is, maar dat IEDEREEN hier het wel zo zegt... Het is voor vreemden als het leren van twee talen.
Wanneer men in de loop der jaren vaststelt dat het samenwonen van volkeren alleen maar tot onenigheden en misbruiken leidt, territoriale grenzen niet meer geëerbiedigd worden, noch de grondwet die de samenwoners zou moeten binden, kan men beter scheiden vooraleer het tot bloedvergieten komt. Vlaanderen met zijn hoofdstad Brussel, neemt dus vanaf deze moment alle machten die een staat nodig heeft om zijn bestaan te verzekeren en trekt zijn grenzen waar deze laatst onderling zijn overeen gekomen.
Oud 2 oktober 2010, 18:45   #512
Shadowke

Standaard

Citaat:
Hoe meen jij te weten dat ik dat NIET doe? Net zoals we dat doen met anderstalige uitdrukkingen die we tussen ons taalgebruik smijten. Al is het soms maar beperkt tot een "scheisse", andere keren meer uitgebreid. Ik benut alle dagen minstens 4 talen wegens anderstalige contacten, en dan heb ik het over conversaties he. Soms spreek ik wel eens per ongeluk Spaans als het Engels moest zijn, maar dat is rap gecorrigeerd

Voor ander accent/dialect gebruik heb ik echter minder kansen wegens mijn meeste contacten met anderstaligen verlopen. Als alles in onze standaardtaal zou staan, was alles veel makkelijker.

Als je al eens een Vlaamse uitdrukking laat ontsnappen, en dan moet uitleggen dat het géén standaardtaal is, maar dat IEDEREEN hier het wel zo zegt... Het is voor vreemden als het leren van twee talen.
neen dat zijn dialecten.
Shadowke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 oktober 2010, 18:47   #513
EddyBal

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hollander Bekijk bericht
oei oei oei......wat laat je je kennen.
Wat is er fout aan je mening en je gevoelens te kennen te geven???
Oud 2 oktober 2010, 18:51   #514
EddyBal

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Shadowke Bekijk bericht
neen dat zijn dialecten.
Ik zal maar doen alsof je je antwoord duidelijk hebt gemaakt. TAAL is wat door de mensen gebruikt wordt. Als je die NIET wil erkennen en ze graag onder de noemer "dialect" zet en als afgedaan beschouwd, dan kan je je Nederlandse taal vergeten. Het was ooit allemaal dialect, meestal noordnederlands.

Jij zal zeker God zien...
Oud 2 oktober 2010, 18:52   #515
Hollander

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Scarabaeida Bekijk bericht
Toch zou het ook voor mij geforceerd zijn, en niet gerespecteerd noch nagevolgd bovendien. Volgens mij bedoelde LiberaalNL het ook vanuit Vlaams positie, waarin hij zichzelf hypothetisch inbeeldde.
Trouwens, de Nederlandse Taalunie welgenegen zijn is allesbehalve iets typisch Groot-Nederlands, me dunkt. Groot-Nederlanders zijn volgens mij een minderheid, maar mensen die voor een Nederlandse cultuurtaal zijn een meerderheid. Er zijn meer niet-Groot-Nederlanders in aantal die pro-Taalunie zijn, volgens mij, dan dat er zulke Groot-Nederlanders zijn (praktisch 100% van die groep).

Nu ben ik geen man die te veel hecht aan de macht van het getal, des te meer aan de inhoud, maar soms komt het hier over alsof de taal die we hier allen schrijven het monopolie van Groot-Nederlanders ware. Quod non, me dunkt!
Daar komt trouwens bij dat het nogal ironisch te noemen is dat de term 'Nederlands' een Zuid-Nederlandse uitvinding is. Echter, omdat jullie in de loop van de tijd jullie land anders zijn gaan noemen, namelijk 'België' zou de taal die jullie daar spreken ineens geen 'Nederlands' meer zijn, want dat doet teveel denken aan die boozen duyvel uyt het noorden.
Wat een krom denken.

zie:
Citaat:
Een eerste maal dat het Nederfrankisch als Nederlands benoemd werd, deed zich voor in Antwerpen, met name in een in 1514 gedrukte "Pronosticatie van den jare 1514 uten overlantschen ghetrocken in den nederlantschen"
Oud 2 oktober 2010, 18:52   #516
Scarabaeida
Europees Commissaris

Standaard

Wat bent u zo oppermachtig, Eddy. Sinds wanneer bent u de dictator van Vlaanderen?
Scarabaeida is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 oktober 2010, 18:52   #517
Hollander

Standaard

Citaat:
Wat is er fout aan je mening en je gevoelens te kennen te geven???
op dat soort gedachten staat in sommige landen terecht een straf.
Oud 2 oktober 2010, 18:53   #518
Steve_M

Standaard

Citaat:
Mijn punt is dat de Vlaamse dagdagelijkse termen alleszins tot het jaar 1992 flagrant werden miskend door van Dale. Een woordenboek dat dan moest doorgaan als hét verklarend woordenboek voor de ganse Nederlandse taal. Voor de noord-Nederlandse taal dan. En dat dus tot 1992 de Vlamingen gerold werden door de Nederlanders met of zonder de Taalunie. Dat is mijn punt. En dat u er donder op moogt zeggen dat er nog een hele resem Vlaamse woorden niet opgenomen zijn.
Oh, je bedoelt dus dat er de laatste 20 jaar een duidelijke positieve evolutie aan de gang is. Zeg dat dan gewoon.
Oud 2 oktober 2010, 18:57   #519
EddyBal

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hollander Bekijk bericht
Daar komt trouwens bij dat het nogal ironisch te noemen is dat de term 'Nederlands' een Zuid-Nederlandse uitvinding is. Echter, omdat jullie in de loop van de tijd jullie land anders zijn gaan noemen, namelijk 'België' zou de taal die jullie daar spreken ineens geen 'Nederlands' meer zijn, want dat doet teveel denken aan die boozen duyvel uyt het noorden.
Wat een krom denken.

zie:

Centrum van de boekdrukkunst, remember? Vele opdrachten van het buitenland... volg je nog, of is het te ingewikkeld?

Dat dit toen zo gedrukt werd, geeft in feite aan dat de term al in zwang was. Of is dat ook te ingewikkeld?
Oud 2 oktober 2010, 18:58   #520
Hollander

Standaard

Citaat:
Wellicht wil je zo vriendelijk zijn een lijstje miskende Leidse of Haagse of Amsterdamse, Hollandse of Gelderse of Groningse woorden op te noemen. Als je zo vurig een lans breekt voor het verrijken van de Standaardtaal, waarom dan alleen voor je bronsgroen eikenhouten dialectje?

je bent gewoon een vervelend lokaal ettertje aan het worden, met een schijnobjectiviteit waar alleen jij zelf nog in lijkt te geloven.

Denk je dat ik met de Van Dale in de hand hier in de stad moet gaan en verdedigen dat iedereen zo moet spreken? Eens zien hoe lang het duurt voordat ik in de gracht gepleurd wordt.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 06:55.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be