Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 3 januari 2013, 22:02   #521
Vigilante VL
Banneling

Standaard

11.000 ondernemers die ermee kappen in 2012, ongeveer hetzelfde het jaar ervoor ... Een kleine 25.000 ondernem-ingen/ers dus.

En hoeveel zou hiervan "truc'entrekkerij" zijn? Nachtwinkels, restaurants, carroussellekes etc.?

Hoeveel gaan er over de kop en beginnen doodleuk opnieuw?

Heb er geen idee van, daarom vraag ik het.
Vigilante VL is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 januari 2013, 22:12   #522
Zucht
Secretaris-Generaal VN

Zucht's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack Bekijk bericht
Afhankelijk van de context durft Brussel wel eens van statuut te veranderen, ja...

Begin bijvoorbeeld over Vlaamse onafhankelijk en ineens is het terug een stad.

Raar hè?
Ssommige van de opmerkingen over Brussel in de context van een onafhankelijk Vlaanderen vind ik ook wel raar.
Maar hier gaat het over economie en werkloosheid en dan denk ik dat we binnen de context van het gewest spreken.
Dat percentage is echt wel schrijnend. Betere scholing, meertaligheid (iets anders dan 2-talig Berber/Argot) en een beetje dynamiek om buiten hun eigen "region" naar werk te zoeken zou waarschijnlijk een beduidend aantal percentagepunten kunnen doen dalen.
Oud 3 januari 2013, 22:39   #523
Another Jack
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fonne Bekijk bericht
Voor één keer ben ik met u eens.
Alleen zou het logischer zijn dat jij ons advies geeft, en niet omgekeerd.
Another Jack is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 januari 2013, 22:40   #524
Another Jack
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vigilante VL Bekijk bericht
11.000 ondernemers die ermee kappen in 2012, ongeveer hetzelfde het jaar ervoor ... Een kleine 25.000 ondernem-ingen/ers dus.

En hoeveel zou hiervan "truc'entrekkerij" zijn? Nachtwinkels, restaurants, carroussellekes etc.?

Waren er zoveel ondernemingen in Slavonië?
Another Jack is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 januari 2013, 00:08   #525
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vigilante VL Bekijk bericht

Geen idee, maar zo om de 1,22km is er wel een zaak weg ondertussen.
Wat er wel nog tussen zit? Ook geen idee. Maar heel veel kan het niet meer zijn.
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 januari 2013, 01:32   #526
tomm
Secretaris-Generaal VN

tomm's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
De combinatie van de hoge staatsschu!ld, de hoge externe schuld en de rente betekent natuurlijk wel dat de economie in België onder zware druk staat.
Japan heeft daar geen last van: de schuld is grotendeels intern, en de rentevoeten schommelen er al jaren lang rond de 0%. Van de landen die je opsomt zijn er maar twee die echt in de problemen zitten: België en Ierland.
België heeft dit jaar een negatieve groei, die van Ierland is nog altijd lichtjes positief.
België heeft een positieve groei, anders dan bvb. Nederland, die cijfers heb ik op deze draad al eens gepost. Wat betreft rentevoeten zou ik graag eens je bronnen zien.

Vandaag trouwens nog eens vergeleken met m'n Nederlandse collega's: ze hebben minder netto loon, geen maaltijdcheques, moeten elke maand minstens 125 euro aan "zorgverzekering" betalen, betalen meer voor kleinere appartementen, enzovoort, krijgen minder premies voor nachtwerk of overwerk, enzovoort. De Duitse collega's doen het nog slechter. Het lijkt mij dat Belgen niet echt reden hebben tot klagen. We hebben een vrij goede levensstandaard en toch zit iedereen te klagen. Ik vrees alleen dat die levensstandaard niet zal blijven duren, niet omdat er geen economische basis voor is (die is er wel, BelgiË doet het economisch beter dan de meeste buurlanden) maar omdat rechtse partijen de welvaartsstaat willen afbouwen.

Laatst gewijzigd door tomm : 5 januari 2013 om 01:40.
tomm is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 januari 2013, 02:02   #527
annie smith
Vreemdeling

Standaard

Tomm, wat noemt u een welvaartstaat? Een land waar mensen die niet werken er dikwijls beter aan toe zijn dan mensen die elke dag zwoegen en uren onderweg zijn naar hun job?
Waar mensen levenslang kunnen gaan stempelen en dan een pensioen krijgen die bijna even groot is dan iemand die 40 jaar gewerkt heeft?
annie smith is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 januari 2013, 02:02   #528
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door tomm Bekijk bericht
België heeft een positieve groei, anders dan bvb. Nederland, die cijfers heb ik op deze draad al eens gepost. Wat betreft rentevoeten zou ik graag eens je bronnen zien.

Vandaag trouwens nog eens vergeleken met m'n Nederlandse collega's: ze hebben minder netto loon, geen maaltijdcheques, moeten elke maand minstens 125 euro aan "zorgverzekering" betalen, betalen meer voor kleinere appartementen, enzovoort, krijgen minder premies voor nachtwerk of overwerk, enzovoort. De Duitse collega's doen het nog slechter. Het lijkt mij dat Belgen niet echt reden hebben tot klagen. We hebben een vrij goede levensstandaard en toch zit iedereen te klagen. Ik vrees alleen dat die levensstandaard niet zal blijven duren, niet omdat er geen economische basis voor is (die is er wel, BelgiË doet het economisch beter dan de meeste buurlanden) maar omdat rechtse partijen de welvaartsstaat willen afbouwen.
En als je een paar km opschuift naar Frankrijk zal je het nog beter vinden.
Nog minder werken voor nog een hoger loon.

De fransen vinden dat niet slecht.
Ze gaan wel massaal failliet, dat wel.

Het vervelende aan gans die zaak is dat je concurenten hebt in het buitenland; smerige laaghartige concurenten die goedkoper zijn en het meestal nog beter doen ook. Dedju toch?
Oud 5 januari 2013, 10:03   #529
Descartes Jr
Banneling

Descartes Jr's schermafbeelding

Standaard

Descartes Jr is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 januari 2013, 13:28   #530
tomm
Secretaris-Generaal VN

tomm's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
En als je een paar km opschuift naar Frankrijk zal je het nog beter vinden.
Nog minder werken voor nog een hoger loon.

De fransen vinden dat niet slecht.
Ze gaan wel massaal failliet, dat wel.

Het vervelende aan gans die zaak is dat je concurenten hebt in het buitenland; smerige laaghartige concurenten die goedkoper zijn en het meestal nog beter doen ook. Dedju toch?
Landen met een meer liberale economie zoals GB of Nederland doen het slechter dan Frankrijk. Dus het is niet door ons sociaal model ten grabbel te gooien dat je daarom meer investeerders aantrekt.

Duitsland heeft aan loonmatiging gedaan, maar wat Duitsland voornamelijk heeft gedaan is z'n technologische ontwikkeling op peil gehouden met tal van overheidsinvesteringen, en ook serieuze investeringen in infrastructuur (bvb. het hogesnelheidsnet). Dat ontbreekt wat in België, en is VEEL belangrijker dan loonmatiging (loon stelt in onze contrijen amper een fractie voor van het totaalplaatje, industrieën die het van goedkope arbeid moeten hebben zijn al lang vertrokken naar lageloonlanden.) Na jaren gezever is die lange wapper er nu nog steeds niet, net zoals de Ijzeren Rijn en blijven de files rond Antwerpen. Dat zijn dingen die doorwegen in de keuze van investeerders.

Het grote drama van landen zoals Spanje, Griekenland en Italië is dat ze eigenlijk geen erg ontwikkelde hi tech industrie hebben, geen infrastructuur of markt vergelijkbaar met Noord-West Europa, EN ook geen lage lonen zoals bvb. Polen of Turkije.

Laatst gewijzigd door tomm : 5 januari 2013 om 13:30.
Oud 5 januari 2013, 13:33   #531
tomm
Secretaris-Generaal VN

tomm's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door annie smith Bekijk bericht
Tomm, wat noemt u een welvaartstaat? Een land waar mensen die niet werken er dikwijls beter aan toe zijn dan mensen die elke dag zwoegen en uren onderweg zijn naar hun job?
Waar mensen levenslang kunnen gaan stempelen en dan een pensioen krijgen die bijna even groot is dan iemand die 40 jaar gewerkt heeft?
Ik ken enkele mensen die niet werken, ze moeten het wekelijks gaan uitleggen in de VDAB en de uitkeringen zijn echt wel een stuk lager dan het minimumloon. Dat geldt waarschijnlijk niet voor de ouderen, maar er is (gelukkig) een beleid gekomen van activering van werklozen.

En je hebt er die in het zwart hun dop aanvallen, maar ook voor zulke zaken zijn de controles, en de straffen, een stuk sterker geworden.

Een welvaartstaat noem ik: een goed pensioen voor iedereen die een aantal jaren gewerkt heeft, (ook voor zelfstandigen, dat kan nu de staat een beter zicht begint te krijgen over hoezeel ze werkelijk verdienen dankzij de electronische kas), recht (en ook de plicht) op goedbetaalde arbeid voor iedereen, arbeid die voldoet aan alle wettelijke voorwaarden betreffende sociale zekerheid, veiligheid, regeling m b t overuren,ontslagregeling, etc. betaalbare zorgverzekering voor iedereen, betaalbare basis-zaken zoals onderwijs, kindercrèches, gezondheidszorg, openbaar vervoer, etc.

Wat in België tegenwoordig wel ontbreekt is betaalbare huisvesting. De overheid zou meer druk moeten uitoefenen op de markt om huizen aan betaalbare prijs aan te bieden. Desnoods zelf gaan bouwen, zoals in Nederland en Frankrijk.

Laatst gewijzigd door tomm : 5 januari 2013 om 13:39.
Oud 5 januari 2013, 13:51   #532
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik ken enkele mensen die niet werken, ze moeten het wekelijks gaan uitleggen in de VDAB en de uitkeringen zijn echt wel een stuk lager dan het minimumloon. Dat geldt waarschijnlijk niet voor de ouderen, maar er is (gelukkig) een beleid gekomen van activering van werklozen.

En je hebt er die in het zwart hun dop aanvallen, maar ook voor zulke zaken zijn de controles, en de straffen, een stuk sterker geworden.

Een welvaartstaat noem ik: een goed pensioen voor iedereen die een aantal jaren gewerkt heeft, (ook voor zelfstandigen, dat kan nu de staat een beter zicht begint te krijgen over hoezeel ze werkelijk verdienen dankzij de electronische kas), recht (en ook de plicht) op goedbetaalde arbeid voor iedereen, arbeid die voldoet aan alle wettelijke voorwaarden betreffende sociale zekerheid, veiligheid, regeling m b t overuren,ontslagregeling, etc. betaalbare zorgverzekering voor iedereen, betaalbare basis-zaken zoals onderwijs, kindercrèches, gezondheidszorg, openbaar vervoer, etc.

Wat in België tegenwoordig wel ontbreekt is betaalbare huisvesting. De overheid zou meer druk moeten uitoefenen op de markt om huizen aan betaalbare prijs aan te bieden. Desnoods zelf gaan bouwen, zoals in Nederland en Frankrijk.
Die huisvesting is inderdaad een drama aan het worden. Ik ben nu bezig aan het zoeken naar een deftig pand met wat berging en garage en zo....een drama is het. Peperduur en alles behalve in orde. Ouderwets tot en met, veel niet geisoleerd, overal veel werk aan, versleten tot op den draad en zo verder en verder en al die miserie mag je huren voor pakweg minstens 800€ of over de 1000€ per maand.

En je vind dus echt niks goedkoop meer. Maar echt niks meer.
Oud 5 januari 2013, 14:58   #533
Hollander
Perm. Vertegenwoordiger VN

Hollander's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Landen met een meer liberale economie zoals GB of Nederland doen het slechter dan Frankrijk.
huh?"??
Hollander is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 januari 2013, 16:42   #534
tomm
Secretaris-Generaal VN

tomm's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hollander Bekijk bericht
huh?"??
http://en.wikipedia.org/wiki/List_of...e_(latest_year)
Oud 5 januari 2013, 20:42   #535
fonne
Secretaris-Generaal VN

fonne's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Het cijfer voor 2012 is negatief voor België. En daar moet je dan de inflatie en de bevolkingsgroei van af trekken om tot de daling van het inkomen per hoofd van de bevolking te komen. De waarheid is dat we er allemaal wat armer bij geworden zijn. En in het geval van België moet het ergste nog komen, terwijl er in de buurlanden duidelijk tekenen zijn dat de structurele maatregelen vruchten beginnen af te werpen.
fonne is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 januari 2013, 20:55   #536
fonne
Secretaris-Generaal VN

fonne's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
België heeft een krimp in 2012.
Voor alle economische indicatoren is indexmundi een goede bron.

Citaat:
Ollanders kunnen precies nog harder zagen dan Belgen

Real adjusted gross disposable income of households per capita
  • Norway 26351
  • Germany 24698
  • Austria 23806
  • France 23232
  • Belgium 22291
  • Sweden 21911
  • United Kingdom 21669
  • Finland 21586
  • Euro area (17 countries) 21524
  • Netherlands 21264
  • Denmark 20453
  • Italy 20140

België is op die lijst aan het wegzakken. Net zoals Nederland, dat het helemaal niet goed doet de laatste jaren, maar al wel de nodige structurele maatregelen heeft genomen.

Laatst gewijzigd door fonne : 5 januari 2013 om 20:55.
Oud 6 januari 2013, 19:18   #537
fonne
Secretaris-Generaal VN

fonne's schermafbeelding

Standaard België: overheid slechtste betaler van Europa na PIGS landen.

L’État belge, 5e plus mauvais payeur d’Europe

Je rekeningen niet betalen is een goede truuk om de begroting op het spoor te houden. Dirk van Mechelen (Ø-VLD) wist het al in 2008.
Oud 6 januari 2013, 19:33   #538
demonen
Banneling

Standaard

Citaat:
L’État belge, 5e plus mauvais payeur d’Europe

Je rekeningen niet betalen is een goede truuk om de begroting op het spoor te houden. Dirk van Mechelen (Ø-VLD) wist het al in 2008.
Ik heb op do 13/12/2012 mijn doktersbriefke persoonlijk afgegeven op de ziekekas en ik heb op vr 4/01/2013 mijn geld gestort gekregen.
Ik weet niet of dit iets te maken heeft met het vooruitschuiven van schulden om de begrotingsdoelstellingen te halen maar ik vind het toch vreemd!
demonen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 januari 2013, 22:53   #539
fonne
Secretaris-Generaal VN

fonne's schermafbeelding

Standaard

Fitch dreigt ermee de rating van België te verlagen als er niet dringend maatregelen worden genomen om de vergrijzing op te vangen.

Fitch waarschuwt voor vergrijzing in rijke landen

Blijkbaar wordt de goed-nieuws show van de federale regering meer en meer doorprikt. Alle cosmetica ten spijt is er nog geen enkele structurele maatregel genomen om de toekomst van onze pensioenen veilig te stellen.

Ondertussen blijft de rente op 10-jaar OLOs maar stijgen: bijna een halve percent extra op drie weken tijd. Het wantrouwen in de kredietwaardigheid van België groeit.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door hln
Als ons land geen maatregelen neemt om de factuur van de vergrijzing te verlichten, zet ratingbureau Fitch ons op de strafbank. Dat zegt het gerennomeerde agentschap in een rapport. Vatten we de koe niet bij de horens, dan zal onze staatsschuld tegen 2050 exploderen met bijna 1.000 miljard Euro -- of 247% van ons bruto binnenlands product. Daarmee zijn we de slechtste leerling van de klas. Zo zijn we hard op weg het Griekenland van de vergrijzing te worden.

Laatst gewijzigd door fonne : 22 januari 2013 om 23:00.
Oud 23 januari 2013, 19:02   #540
ViveLaBelgique
Secretaris-Generaal VN

ViveLaBelgique's schermafbeelding

Standaard

http://www.tijd.be/nieuws/politiek_e...94135-3136.art

De 'outlook' of 'vooruitzichten' worden voor België verhoogd van negatief naar stabiel. De Fitch rating zelf blijft ongewijzigd.

Stemtip federaal: Partij Blanco. Minder parlementszetels !
Stemtip Vlaams: BBB. Boerburgerbelangen; respect voor Boer en Burger; uitlevering De Mier aan Erdogan.
Stemtip Europa: Vlaams Belang. Liever had ik op Viktor Orban kunnen stemmen.

Ooit was Bart De Wever de dikke steur die vol eitjes zat voor de N-VA; maar nu is hij verworden tot de vis de vijver levenloos maakt.

Laatst gewijzigd door ViveLaBelgique : 23 januari 2013 om 19:02.
ViveLaBelgique is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 09:58.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be