Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 11 december 2006, 13:54   #521
lantjes
Eur. Commissievoorzitter

lantjes's schermafbeelding

Standaard

Een hypothetisch geval. Mijn zus wil priester worden maar mag van de kerk niet op basis van geslacht. Een zaak voor het CGKR? of een bewijs dat uw anti-racismewet eigenlijk een verkapte vorm van positieve discriminatie is?

Vrije meningsuiting is mij heilig al sta je op speakers corner de holocaust te ontkennen of om het even welke andere zever uit te kramen.
lantjes is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 december 2006, 13:55   #522
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Edina Bekijk bericht
Een duidelijker voorbeeld van racistische motieven om iemand werk te weigeren is er niet! En de manier waarop!!!
Er is helemaal niets racistisch aan de opmerking en het besluit van die werkgever. Een bedrijfsleider moet immers mensen hebben die een bepaald profiel hebben. Diezelfde persoon zal ook een zwaar getatoeëerde niet voor die baan aanvaarden.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 december 2006, 14:16   #523
Khonnor
Parlementsvoorzitter

Khonnor's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Er is helemaal niets racistisch aan de opmerking en het besluit van die werkgever. Een bedrijfsleider moet immers mensen hebben die een bepaald profiel hebben. Diezelfde persoon zal ook een zwaar getatoeëerde niet voor die baan aanvaarden.
ze willen het nog altijd niet snappen, he.... onze verzamelde voorstanders van het "ultra-liberalisme" als verkapte vorm van "wij willen ervoor uit kunnen komen dat we racist zijn"

iemand die zich vol tatoeert heeft hier zelf voor gekozen....

een allochtoon heeft er niet voor gekozen om een andere huidskleur, tongval, uiterlijk... te hebben

het gevolg is hetzelfde... m.n. een persoon wordt uitgesloten omwille van zijn/haar uiterlijk.... de reden van dat uiterlijk is echter volledig verschillend, snappie?

Geen appelen met citroenen vergelijken, he...

zo ken ik een voorval van een directeur van een niet nader genoemde duitse bank die ontslagen is nadat bleek dat hij een swastika op zijn borstkas en een duitse adelaar op zijn arm had laten tatoeeren

deze zaak was perfect verdedigbaar gezien het feit dat elke medewerker van deze bank zich moest gedragen volgens de ethische normen van het bedrijf
Oud 11 december 2006, 14:20   #524
Khonnor
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door alberto Bekijk bericht
Je mag iedereen weigeren voor een job of sollicitatie, ook vreemdelingen, je mag het alleen niet zeggen of opschrijven, of dat dit voorval een positief effect zal hebben op het aannemen van vreemdelingen betwijfel ik.
neen, wettelijk gezien mag dit niet...

het is enkel aan de gedupeerde om de discriminatie te bewijzen

dat is niet simpel in de meeste gevallen...

maar in dit voorbeeld is het "bewijs" toch wel heel flagrant
Oud 11 december 2006, 14:24   #525
Laya
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kay-gell Bekijk bericht
belachelijk! je mag niet zomaar mensen weigeren vanwege hun afkomst!
Als er in gestaan had dat hij geweigerd werd omdat hij lid was van het VB stonden de meeste hier nu wel van hun tak te maken.
Je moet als bedrijfsleider altijd je zaak vooropstellen, niet? Had die man iemand nodig gehad op kantoor had die hem mss wel aangenomen. Ik zou zelf ook geen allochtoon aannemen als vertegenwoordiger maar wel voor andere taken die niets te maken hebben met verkoop. Het is nu eenmaal zo dat vele potentiële klanten geen contract zouden teken bij een allochtone vertegenwoordiger, dat is toch gewoon realiteit? Het zat er dik in dat die man nooit aan zijn target zou geraakt zijn en ze hem uiteindelijk toch moesten laten gaan.
Laya is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 december 2006, 14:37   #526
Khonnor
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Laya Bekijk bericht
Je moet als bedrijfsleider altijd je zaak vooropstellen, niet? Had die man iemand nodig gehad op kantoor had die hem mss wel aangenomen. Ik zou zelf ook geen allochtoon aannemen als vertegenwoordiger maar wel voor andere taken die niets te maken hebben met verkoop. Het is nu eenmaal zo dat vele potentiële klanten geen contract zouden teken bij een allochtone vertegenwoordiger, dat is toch gewoon realiteit? Het zat er dik in dat die man nooit aan zijn target zou geraakt zijn en ze hem uiteindelijk toch moesten laten gaan.
neen dus...

ik zie geen enkele reden om in die job geen allochtoon aan te nemen

ik haat dergelijke excuses... want uiteindelijk projecteer je enkel je eigen vooroordelen op je ganse klantenbestand

plus, met dergelijke instelling versterk je enkel de spiraal van groeiend racisme en oprukkende xenofobie in de maatschappij ipv ze te doorbreken

ik zie maw geen enkele reden om een allochtoon voor deze job te weigeren indien ie ervoor in aanmerking komt
Oud 11 december 2006, 14:43   #527
Raf
Secretaris-Generaal VN

Raf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Er is helemaal niets racistisch aan de opmerking en het besluit van die werkgever. Een bedrijfsleider moet immers mensen hebben die een bepaald profiel hebben.
Er is geen enkele reden om aan te nemen dat een vreemdeling niet in dat profiel zou passen. Die zaakvoerder baseerde zich dus op een vooroordeel om tot zijn besluit te komen en iemand op die basis werk weigeren is puur en onversneden racisme.
Stuyckisme 1: "Positieve discriminatie is immers ook racisme"
Stuyckisme 2: "Iemand op mijn werk probeerde me wijs te maken dat onze prins in Wallonië altijd al als prince Philippe door het leven ging."

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door duveltje382 Bekijk bericht
Als daar ne knappe gast zit mss,lieft met een strak kontje ......
De langverwachte outing van duveltje382
Raf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 december 2006, 14:44   #528
Raf
Secretaris-Generaal VN

Raf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dat is misschien jouw realiteit, maar zeer zeker niet de mijne.
Stuyckisme 1: "Positieve discriminatie is immers ook racisme"
Stuyckisme 2: "Iemand op mijn werk probeerde me wijs te maken dat onze prins in Wallonië altijd al als prince Philippe door het leven ging."

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door duveltje382 Bekijk bericht
Als daar ne knappe gast zit mss,lieft met een strak kontje ......
De langverwachte outing van duveltje382
Raf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 december 2006, 14:53   #529
Laya
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Raf Bekijk bericht
Het spijt me je wakker te moeten schudden, het is de realiteit. Mss gaan jij en ik ons niet laten beïnvloeden door huidskleur, religie of afkomst, velen wel.
Ik ga je een voorbeeld geven, deze ochtend gingen mijn verloofde en ik een datum gaan vastleggen voor ons huwelijk op het gemeentehuis, we vroegen naar de verantwoordelijke voor ons dossier en die werd via telefoon gecontacteerd door de bediende aan de balie... wat zei de vriendelijke dame waar wij bijstonden: 'Ze hebben je hier nodig, ik denk voor een huwelijk met 'ne vremden'
Ik stond aan de grond genageld en kon niets zeggen, mijn verloofde zijn gezicht sprak boekdelen, hij waserg gekwetst maar de arme schat wist ook niet direct hoe te reageren. Die moesten ze op staande voet ontslaan!
Oud 11 december 2006, 14:55   #530
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
chapeau voor zoveel realiteitszin ... je komt ze hier maar zelden tegen ... een genuanceerde mening
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 december 2006, 14:57   #531
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
Het spijt me je wakker te moeten schudden, het is de realiteit. Mss gaan jij en ik ons niet laten beïnvloeden door huidskleur, religie of afkomst, velen wel.
Ik ga je een voorbeeld geven, deze ochtend gingen mijn verloofde en ik een datum gaan vastleggen voor ons huwelijk op het gemeentehuis, we vroegen naar de verantwoordelijke voor ons dossier en die werd via telefoon gecontacteerd door de bediende aan de balie... wat zei de vriendelijke dame waar wij bijstonden: 'Ze hebben je hier nodig, ik denk voor een huwelijk met 'ne vremden'
Ik stond aan de grond genageld en kon niets zeggen, mijn verloofde zijn gezicht sprak boekdelen, hij waserg gekwetst maar de arme schat wist ook niet direct hoe te reageren. Die moesten ze op staande voet ontslaan!
ik hoop dat je ze meteen verteld hebt hoe grof zoiets overkomt ... en mocht je op het eerste moment te verbauwereerd geweest zijn om te reageren, twijfel er dan niet aan om alsnog het betrokken diensthoofd te contacteren en op de hoogte te brengen ! ... zoiets is compleet ongepast in gelijk welk gemeentehuis in Vlaanderen !
Oud 11 december 2006, 14:59   #532
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Er is geen enkele reden om aan te nemen dat een vreemdeling niet in dat profiel zou passen. Die zaakvoerder baseerde zich dus op een vooroordeel om tot zijn besluit te komen en iemand op die basis werk weigeren is puur en onversneden racisme.
Blijkbaar is er weldegelijk een reden, daar die bedrijfsleider zijn klanten kent en die blijkbaar niet al te veel vertrouwen schenken aan mensen met een dergelijk profiel. Bijgevolg anticipeert de bedrijfsleider. Hij handelt dan niet uit een of ander vooroordeel (dat blijkt zeker niet uit die mail), maar wel uit zorg voor zijn bedrijf.

Dat is geen racisme, maar goed managementinzicht.
Oud 11 december 2006, 15:01   #533
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dat kan misschien uw "realiteit" (lees: uw opvattingen) zijn, maar dat vindt geen weerklank in de echte werkelijkheid. Doordat de allochtonen vaak gelinkt worden aan criminaliteit (wat niet uit de lucht is gegrepen), is het moeilijk dergelijke mensen op juist die plaats in te schakelen.
Oud 11 december 2006, 15:02   #534
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Uw aanstaande is volgens uw eigen zeggen "een vreemdeling", geen "belg".
Huwelijken tussen belgen en vreemdelingen zijn onderhevig aan aparte wetgeving.
In het dialect is "een vreemdeling", "ne vremde".

Wat is uw probleem?

Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o
circe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 december 2006, 15:02   #535
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
ik hoop dat je ze meteen verteld hebt hoe grof zoiets overkomt ... en mocht je op het eerste moment te verbauwereerd geweest zijn om te reageren, twijfel er dan niet aan om alsnog het betrokken diensthoofd te contacteren en op de hoogte te brengen ! ... zoiets is compleet ongepast in gelijk welk gemeentehuis in Vlaanderen !
Wat is er nu problematisch aan het woord "vreemdeling"? Menslief, binnenkort worden bepaalde woorden omwille van de politiek correctheid ook al uitgebannen... Blijkbaar mag men de werkelijkheid niet meer verwoorden.
Oud 11 december 2006, 15:03   #536
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door circe Bekijk bericht

Wat is uw probleem?
Dat vraag ik me ook af...
Oud 11 december 2006, 15:06   #537
alberto
Minister-President

alberto's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Khonnor Bekijk bericht
neen, wettelijk gezien mag dit niet...

het is enkel aan de gedupeerde om de discriminatie te bewijzen

dat is niet simpel in de meeste gevallen...

maar in dit voorbeeld is het "bewijs" toch wel heel flagrant
Volgens jou zou dus iedereen die soliciteert een uitnodiging voor een gesprek moet moeten krijgen, dat is volgens mij voor werkgevers ondoenbaar en tijdverspilling en daarom selecteerd men op zicht van de solicitatiebrief.
In dit voorbeeld zegt de werkgever enkel dat hij nog nooit een vreemdeling heeft gezien die beveiligingen verkoopt, dat kan toch, meer zegt hij niet, daar is volgens mij niets verkeerd aan.

Laatst gewijzigd door alberto : 11 december 2006 om 15:07.
alberto is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 december 2006, 15:08   #538
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:

Wat is uw probleem?
1 dat loketbediende zich van een dialect bedient
2 dat en dat weet jij de lokketbediende hier zich ongemanierd getoond heeft ... een vraag 'heeft u beiden de Belgische nationaliteit?' had hier volstaan. ... en veel beleefder geweest, belangrijk in zo'n publieke representatieve functie

je moet niet echt conservatief zijn om aan beleefdheid en manieren te houden hoor, maar het helpt wel.

houzee !
Anna
Oud 11 december 2006, 15:08   #539
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

@ layla:

het zijn mijn zaken wel niet, maar voor iemand die een paar maanden geleden verklaarde dat ze helemaal niet meer wou huwen, maar enkel een "islamitisch" huwelijk wou aangaan omdat haar partner anders gewetensbezwaren had ivm sex, vind ik toch dat je snel van gedacht bent veranderd.

Zeker dat er enkel "morele bezwaren ivm sex" waren en geen leuk meegenomen boterbriefje?

Je kan natuurlijk ook altijd zelf de nationaliteit van je toekomstige man aannemen. Raar dat deze piste nooit aan de orde lijkt te zijn.

vooraleer de huwelijkse stap te zetten, zou ik die optie: "lieve schat, ik houd zoveel van je dat ik in feite liever jouw nationaliteit krijg, ipv jij de mijne" even te berde brengen. Sommige reacties zouden dan wel eens boekdelen kunnen spreken.

Zeker als de nieuwsoortige belg daarmee kans mist om de rest van zijn familie aan gezinshereniging te laten doen.

Laatst gewijzigd door circe : 11 december 2006 om 15:14.
circe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 december 2006, 15:10   #540
Laya
Minister

Standaard

Citaat:

Wat is uw probleem?
Circe, hallo?? Nog niet wakker? Mijn aanstaande is een Syriër en zeg nu niet dat je dat niet weet he. Dat er een aparte wetgeving is weten we zelf wel, hebben trouwens alle stadia met glans doorstaan met behulp van de verantwoordelijke voor zo'n dossiers, waarvoor onze dank.
De uitspraak van die loketbediende was ronduit vernederend, je kan moeilijk beweren dat 'ne vremde' een beleeftijdsvorm is of voor jou mss wel?
Antwoord

Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:37.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be