Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Immigratie en integratie
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Immigratie en integratie Het forum bij uitstek voor discussies over thema's zoals vreemdelingenbeleid, integratie versus assimilatie, (verplichte) inburgering,...

Antwoord

Discussietools
Oud 9 augustus 2010, 06:15   #541
Alboreto
Perm. Vertegenwoordiger VN

Alboreto's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door liberalist_NL Bekijk bericht
Zolang de overheid geen geld geïnd heeft, is het niet eigenaar van die ontvreemde gelden; daarbuiten heeft de overheid helemaal het morele recht niet om mensen van hun geld te ontdoen.
Hier volg ik u, dat is waar.

Het probleem ligt hem in het feit dat het uw morele plicht is belastingen te betalen.
Indien ge verzaakt aan die plicht, dan heeft de gemeenschap het recht u daarvoor een boete te geven en die te innen.

Dus samen gevat: De overheid mag het geld inderdaad niet afnemen, maar gij zijt verplicht het te geven.

Doet ge dat niet dan zijt ge een ordinaire dief en verwacht dan ook als dusdanig behandeld te worden.

Laatst gewijzigd door Alboreto : 9 augustus 2010 om 06:16.
Alboreto is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 augustus 2010, 12:43   #542
rikbe
Europees Commissaris

rikbe's schermafbeelding

Stuur een bericht via Skype™ naar rikbe
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Alboreto Bekijk bericht

Het probleem ligt hem in het feit dat het uw morele plicht is belastingen te betalen.
Indien ge verzaakt aan die plicht, dan heeft de gemeenschap het recht u daarvoor een boete te geven en die te innen.

Dus samen gevat: De overheid mag het geld inderdaad niet afnemen, maar gij zijt verplicht het te geven.

Doet ge dat niet dan zijt ge een ordinaire dief en verwacht dan ook als dusdanig behandeld te worden.
Morele plicht??? Op grond van welke moraal?
Oud 9 augustus 2010, 16:15   #543
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN

liberalist_NL's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Het is mijn morele plicht om te betalen voor de diensten die de overheid mij biedt, dat klopt. Maar ik laat mij geen rekeningen sturen voor zaken die ik niet wil of niet gebruik. En wat de solidariteit betreft geloof ik dat ik zelf veel beter kan bepalen hoe solidariteit mijns inziens bewerkstelligd kan worden.
liberalist_NL is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 augustus 2010, 16:17   #544
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Als ge niet goed weet wat een stropop is, dit was er een.
Oh, nee, wacht dat is gewoon een leugen.
En u doet het weer. Volgens mij bent u gewoon een stropop.
Oud 9 augustus 2010, 16:19   #545
artisjok
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door rikbe Bekijk bericht
Morele plicht??? Op grond van welke moraal?
Het eigen morele kompas.

http://forum.politics.be/showthread....07#post4913607
artisjok is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 augustus 2010, 16:21   #546
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door artisjok Bekijk bericht
Uw en Alboreto's morele kompassen wijzen naar het stelen voor een hoger doel. Een kompas dat aanduidt dat het doel de middelen heiligt. Economische extremisten, fascisten.
Oud 9 augustus 2010, 16:27   #547
artisjok
Banneling

Standaard

Citaat:
Uw en Alboreto's morele kompassen wijzen naar het stelen voor een hoger doel. Een kompas dat aanduidt dat het doel de middelen heiligt. Economische extremisten, fascisten.
Ach, wanneer mijn moreel kompas niet overeenkomt met het jouwe; is het plots niet meer goed.
Oud 9 augustus 2010, 16:29   #548
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ach, wanneer mijn moreel kompas niet overeenkomt met het jouwe; is het plots niet meer goed.
Dat is de reden dat we van mening verschillen. U vindt kwaad doen voor het ''goede'' geoorloofd - het zou zelfs verplicht moeten zijn - en ik vind dit geenszins.
Oud 9 augustus 2010, 16:31   #549
artisjok
Banneling

Standaard

Citaat:
Dat is de reden dat we van mening verschillen. U vindt kwaad doen voor het ''goede'' geoorloofd - het zou zelfs verplicht moeten zijn - en ik vind dit geenszins.
Neen, ik vind kwaad doen voor het goede niet goed.

Ik denk dat we een verschillende mening hebben (althans deels) over wat goed en kwaad is.
Oud 9 augustus 2010, 16:36   #550
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Neen, ik vind kwaad doen voor het goede niet goed.

Ik denk dat we een verschillende mening hebben (althans deels) over wat goed en kwaad is.
U vindt stelen voor een hoger doel niet kwaad, dat klopt. U vindt dat in dat geval het doel de middelen heiligt.
Oud 9 augustus 2010, 16:43   #551
artisjok
Banneling

Standaard

Citaat:
U vindt stelen voor een hoger doel niet kwaad, dat klopt. U vindt dat in dat geval het doel de middelen heiligt.
Ik vind dat stelen wel kwaad doen is.
Ik denk dat we een andere mening hebben over wat wiens eigendom is; en dus ook over wie steelt.
Oud 9 augustus 2010, 17:19   #552
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik vind dat stelen wel kwaad doen is.
Ik denk dat we een andere mening hebben over wat wiens eigendom is; en dus ook over wie steelt.
Als u van iemand een beloning krijgt (in dat geval uw werkgever) voor uw inspanningen, is dat bedoeld voor u. Het is uw bezit. De overheid zegt: Wij nemen een deel van die beloning af (lees = stelen), om er goede dingen mee te doen. Dat laatste is overigens ook erg twijfelachtig.
Oud 9 augustus 2010, 17:58   #553
artisjok
Banneling

Standaard

Citaat:
Als u van iemand een beloning krijgt (in dat geval uw werkgever) voor uw inspanningen, is dat bedoeld voor u. Het is uw bezit. De overheid zegt: Wij nemen een deel van die beloning af (lees = stelen), om er goede dingen mee te doen. Dat laatste is overigens ook erg twijfelachtig.
De overheid zegt; voor een aantal voorzieningen legen we samen een deel van die beloning uit om die voorzieningen samen te bekostigen.

De wijze waarop dit berekend wordt is divers. Voor een deel betaalt iedereen; voor een ander deel volgens gebruik en/of bezit.
Je kan nu betwijfelen of de berekeningswijze rechtvaardig is.
Je kan nu betwijfelen of sommige zaken nuttig zijn; of ze goed zijn; of je ze wel wil; of je ze gebruikt, of ze wel door de overheid moeten georganiseerd worden; het principe blijft onveranderd.
Oud 9 augustus 2010, 18:14   #554
Sus Iratus
Banneling

Standaard

De overheid is er om het volk te dienen (en niet andersom). In ruil daarvoor heeft de overheid van het volk bepaalde mandaten gekregen.
De overheid dient dus de belangen van het volk te behartigen, en niet de eigen belangen, of die van andere volkeren.

Zo heeft de overheid niet geld van u te innen teneinde dat om één of andere reden in het buitenland over de balk te smijten (EU-bijdragen, ontwikkelingshulp etc). Net zomin dat de overheid het recht zou hebben geld van u te innen om dat te gebruiken om zichzelf in stand te houden of om zichzelf meer macht te doen krijgen.

Belastinggeld dat door het volk moet worden opgehoest, dient dan ook ten bate van datzelfde volk besteed te worden.

PS: 'de overheid' is niet gelijk aan 'de staat'.
Sus Iratus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 augustus 2010, 18:19   #555
artisjok
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sus Iratus Bekijk bericht
De overheid is er om het volk te dienen (en niet andersom). In ruil daarvoor heeft de overheid van het volk bepaalde mandaten gekregen.
De overheid dient dus de belangen van het volk te behartigen, en niet de eigen belangen, of die van andere volkeren.

Zo heeft de overheid niet geld van u te innen teneinde dat om één of andere reden in het buitenland over de balk te smijten (EU-bijdragen, ontwikkelingshulp etc). Net zomin dat de overheid het recht zou hebben geld van u te innen om dat te gebruiken om zichzelf in stand te houden of om zichzelf meer macht te doen krijgen.

Belastinggeld dat door het volk moet worden opgehoest, dient dan ook ten bate van datzelfde volk besteed te worden.

PS: 'de overheid' is niet gelijk aan 'de staat'.
Belastingsgeld dat ik opgehoest heb; mag dat ook alleen ten bate van mijzelf besteed worden?

P.S. Je eerste alinea in beschouwing genomen; is de overheid niet bedoeld om de staat te vertegenwoordigen?
Oud 9 augustus 2010, 18:26   #556
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
De overheid zegt; voor een aantal voorzieningen legen we samen een deel van die beloning uit om die voorzieningen samen te bekostigen.

De wijze waarop dit berekend wordt is divers. Voor een deel betaalt iedereen; voor een ander deel volgens gebruik en/of bezit.
Je kan nu betwijfelen of de berekeningswijze rechtvaardig is.
Je kan nu betwijfelen of sommige zaken nuttig zijn; of ze goed zijn; of je ze wel wil; of je ze gebruikt, of ze wel door de overheid moeten georganiseerd worden; het principe blijft onveranderd.
Hier loopt het principe spaak. Ik ben bereid te betalen voor de voorzieningen die ik gebruik, maar niet voor voorzieningen die ik niet gebruik, of die domweg niet nodig zijn (zoals subsidies voor theaterkaartjes of buurtbarbecues).
Oud 9 augustus 2010, 18:41   #557
artisjok
Banneling

Standaard

Citaat:
Hier loopt het principe spaak. Ik ben bereid te betalen voor de voorzieningen die ik gebruik, maar niet voor voorzieningen die ik niet gebruik, of die domweg niet nodig zijn (zoals subsidies voor theaterkaartjes of buurtbarbecues).
Daar heb je; net als alle anderen; niet te kiezen.
Ik wens ook niet te betalen voor autosnelwegen en een leger; ik gebruik dit niet en heb dit niet nodig.

Het is immers de parlementaire meerderheid die dit beslist.

Reken jij netjes uit hoeveel belastingen je precies zou moeten betalen volgens je eigen morele kompas?, of huldig jij eerder het principe van de maximalisatie van de ontduiking?

Iemand die op een achterbakse manier een maximum aan belastingen ontduikt en fraudeert; die de anderen laat opdraaien voor die belastingen; is een dief en crimineel.
Oud 9 augustus 2010, 18:50   #558
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Daar heb je; net als alle anderen; niet te kiezen.
Ik wens ook niet te betalen voor autosnelwegen en een leger; ik gebruik dit niet en heb dit niet nodig.
U zou daarvoor in dat geval niet moeten betalen.
Citaat:
Het is immers de parlementaire meerderheid die dit beslist.
Dat is geen argument. Het is niet omdat de meerderheid van het land mijn bezit wil afnemen, dat het daardoor minder crimineel is om te doen. Een religie wordt ook niet meer 'waar', omdat het aantal leden stijgt.
Citaat:
Reken jij netjes uit hoeveel belastingen je precies zou moeten betalen volgens je eigen morele kompas?, of huldig jij eerder het principe van de maximalisatie van de ontduiking?
Voor wegenbelasting, milieubehoud, het leger, en de politie ben ik bereid te betalen. Ik ben zelfs bereid om een deel van mijn loon af te staan voor de hulp aan chronisch zieken en ouderen. Maar niet aan publieke omroepen, een vastgetimmerd onderwijssysteem (waar ik zelf niet eens gebruik van heb gemaakt, trouwens), een gezondheidszorg die subsidies van de overheid direct in de eigen zak steekt, of allerlei leuke projectjes voor immigranten of kunstenaars.
Citaat:
Iemand die op een achterbakse manier een maximum aan belastingen ontduikt en fraudeert; die de anderen laat opdraaien voor die belastingen; is een dief en crimineel.
Ik heb het niet over een maximum.
Oud 9 augustus 2010, 19:02   #559
artisjok
Banneling

Standaard

Citaat:
U zou daarvoor in dat geval niet moeten betalen.
Neen, maar voor andere zaken dan weer meer. Bijvoorbeeld voor die zaken waarvoor jij niet wil betalen.

Citaat:
Dat is geen argument. Het is niet omdat de meerderheid van het land mijn bezit wil afnemen, dat het daardoor minder crimineel is om te doen.
Welk bezit willen ze je afnemen? Je grond? Grond is bij uitstek een gemeenschapsgoed. Met welk recht heb jij je eigen grond? Is er ergens een meerderheid die beslist heeft om dit van de gemeenschap te stelen?
Citaat:
Een religie wordt ook niet meer 'waar', omdat het aantal leden stijgt.
Neen, natuurlijk niet. Wat heeft dit te maken met een parlementaire meerderheid?
Citaat:
Voor wegenbelasting, milieubehoud, het leger, en de politie ben ik bereid te betalen. Ik ben zelfs bereid om een deel van mijn loon af te staan voor de hulp aan chronisch zieken en ouderen. Maar niet aan publieke omroepen, een vastgetimmerd onderwijssysteem (waar ik zelf niet eens gebruik van heb gemaakt, trouwens), een gezondheidszorg die subsidies van de overheid direct in de eigen zak steekt, of allerlei leuke projectjes voor immigranten of kunstenaars.

Ik heb het niet over een maximum.
Dan ben jij een unicum onder de belastingontduikers.
Je rekent het dus netjes uit? Over welk bedrag spreek je concreet? Hou je rekening met de zaken waarvoor jij meer moet betalen; omdat de anderen daarvoor niet willen betalen?

Ik wil bijvoorbeeld ook niet betalen voor riolering. Ik vind dit niet nuttig. Ik zal mijn afvalwater wel lozen op straat.

Laatst gewijzigd door artisjok : 9 augustus 2010 om 19:03.
Oud 9 augustus 2010, 19:11   #560
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Neen, maar voor andere zaken dan weer meer. Bijvoorbeeld voor die zaken waarvoor jij niet wil betalen.
Perfect toch?
Citaat:
Welk bezit willen ze je afnemen? Je grond? Grond is bij uitstek een gemeenschapsgoed. Met welk recht heb jij je eigen grond? Is er ergens een meerderheid die beslist heeft om dit van de gemeenschap te stelen?
Gewoon, je vermogen. Inderdaad je grond, maar ook je monetaire middelen, je spullen worden hier althans belast. Ik heb het recht van mijn eigen grond, omdat daar een tegenprestatie in de vorm van werk tegenover stond (geld dus).
Citaat:
Neen, natuurlijk niet. Wat heeft dit te maken met een parlementaire meerderheid?
Een meerderheid conditie, niet een rechtvaardiging. Democratie en rechtvaardigheid zijn dan ook niet hetzelfde. Ik ben overigens niet tegen democratie, maar vind dat de overheid de meeste bevoegdheden moet opgeven.
Citaat:
Dan ben jij een unicum onder de belastingontduikers.
Je rekent het dus netjes uit? Over welk bedrag spreek je concreet? Hou je rekening met de zaken waarvoor jij meer moet betalen; omdat de anderen daarvoor niet willen betalen?
Ik laat mijn vermogen niet belasten. God bless Belgium. Ik betaal overigens ook geen pensioenpremie; kwestie van gewoon het incasso blokkeren en de stumperds hebben niets door. Voor de rest betaal ik netjes mijn loonbelasting en BTW.
Antwoord

Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:26.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be