![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst | Markeer forums als gelezen |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#41 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#42 |
Burgemeester
|
![]() LUXEMBURG.
(Wallonië willen ze niet blijven, Vlaanderen en Nederland hebben ze niets mee, Duitsland is historisch emotioneel moeilijk). Bindmiddel: Taal (beiden zelfde dialect+ Hoogduits+Frans)
![]() |
#43 |
Minister
|
![]() Die kaart klopt niet he, Malmedy is Franstalig en behoort niet tot de Duitstalige Gemeenschap. Je zou dus Malmedy - na het einde van Belgie - ook bij Luxemburg moeten voegen, of je hebt geen corridor indien je de noordelijke Duitstalige gemeenten van de Oostkantons bij het G-H Luxemburg wilt voegen.
Atmosphere quote .... zichzelf en valt door de mand als dubbelaccount: Laatst gewijzigd door DebianFox : 8 januari 2008 om 17:21. |
![]() |
![]() |
![]() |
#44 | |
Burgemeester
|
![]() Citaat:
Maar juridisch voor elkaar krijgen dat de oostkantons werkelijk mogen aansluiten bij Luxemburg lijkt mij het moeilijkst. België/Wallonië zal ze niet zomaar laten gaan.
![]() |
![]() |
#45 | |
Minister
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#46 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
http://forum.politics.be/showthread.php?t=74957
![]() |
![]() |
#47 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Sippenaeken is weer grotendeels Nederlandstalig geworden.
![]() |
![]() |
#48 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
In Malmedy was in de Duitse tijd altijd een beweging om bij België aangehecht te worden. Ik ben bijgevolg niet overtuigd dat de Franstalige inwoners van deze gemeente nu plotseling niet meer voor Wallonië zouden kiezen. Ik zie geen tekenen dat de Duitstalige gemeenten in hun geheel bij het groothertogdom zouden willen aansluiten. In Eupen en omgeving is daar zeker geen begrip voor. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#49 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ik denk dat je ook rekening moet houden met de samenhorigheid die stilletjes gegroeid is tussen Eupen en Sankt-Vith. Net omdat de DG zo klein is, kan men het zich niet permiteren om onderling teveel te twisten. Ze zullen eerst samen een oplossing zien te vinden (samen naar Luxemburg? of samen naar Duitsland? etc...). En volgens mij zal Eupen wegens zijn gebrek aan een alternatief zijn taalgenoten uit Sankt-Vith volgen richting Luxemburg.
The right of a people under occupation to resist through all means, including armed struggle, is fundamental and inviolable, and we will not allow our rights to be liquidated under the slogan of "security" or "stability". Volksfront voor de Bevrijding van Palestina
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#50 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#51 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Betrouwbaar cijfermateriaal is daar (bij mijn weten) niet van. Dus ik moet mij baseren op gesprekken met mensen.
The right of a people under occupation to resist through all means, including armed struggle, is fundamental and inviolable, and we will not allow our rights to be liquidated under the slogan of "security" or "stability". Volksfront voor de Bevrijding van Palestina
|
![]() |
![]() |
![]() |
#52 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Eerlijk gezegd heb ik daar mijn twijfels over. Als het aan de Duitstaligen ligt, dan behoudt men het liefst België, maar dan een België met een dieper uitgewerkte regionalisering waarbij de Duitstaligen hun eigen gewest en gemeenschap kunnen combineren.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#53 |
Staatssecretaris
|
![]() Waarom niet? Organiseer - als het zover zou komen - daar een referendum en laat ze zelf beslissen.
Het is niet omdat leiders ooit in het verleden beslist hadden tot wel volk/ land een grondgebied ging toebehoren dat dergelijke fouten niet ongedaan kunnen maken. Ik spreek van fouten omdat die verdelingen allemaal Berlijnse muren op zich zijn: zonder rekening te houden met de plaatselijke bevolking zijn die grenzen bepaald. |
![]() |
![]() |
![]() |
#54 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Vandaag is België met zijn speciaal soort federalisme voor hen een goede garantie voor autonomie. Ze hebben voor een 70 �* 80.000 inwoners alle gemeenschapsbevoegdheden plus enkele geestbevoegdheden (gemeentebeleid). Geen enkele andere buurstaat geeft hen zo'n autonomie. Het zou voor hen natuurlijk wat meer mogen zijn: de resterende gewestbevoegdheden, gegarandeerde vertegenwoordiging in het federale parlement en een losweking uit de provincie Luik. Maar voor het merendeel van de Duitstaligen kan dat binnen het federale België gebeuren. Maar mijn punt ging over het post-Belgiëtijdperk. En dan ben ik ervan overtuigd dat de meeste mensen van kanton Sankt-Vith dan naar Luxemburg willen gaan.
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#55 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#56 |
Minister
|
![]() foutje
Laatst gewijzigd door santos : 9 januari 2008 om 16:15. |
![]() |
![]() |
![]() |
#57 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Om te bewijzen dat Malmder geen uitvindsel is: In oude Duitse oorkonden kunt u voor de gemeente de (Duitse) vormen Malmender, Malmeder of Malmeter terugvinden. "Malmeter Steg" is de naam van een oud bruggetje over de Ur (Our), een zijvliet van de Sauer (Sûre), tussen Bleialf en Malmeedie. De Duitse benaming Malmder, in de plaatselijke Duitse streektaal: "Malmender", zou gebruikelijk zijn onder de Duitstaligen van Malmeedie en zelfs die van Eupen. De benaming Malmder wordt ook vermeld als Duitse vertaling in het werk "Origines des noms des communes de Belgique" van meneer Carnoy De herkomst van de naam van de gemeente is onduidelijk maar er zijn verschillende mogelijkheden: Meneer Gaspar: Malum (slecht) + Mundarium (plaats waar men rooit) dus "slechte rooiing" Meneer De Seyn verwijst naar de oprichting van een Benedict-bedeslot door Remaclus, hoofd van het bedeslot te Solignac in Aquitanië, te Stablo (Stavelot) in het jaar 648 met de hulp van koning Sigebert III van Austrasië. Toen werd Malmder vermeld als Malmundarium. In deze naam ziet meneer De Seyn het Latijnse "a malo mundarum" ofte "plaats gezuiverd van het kwaad". Meneer Herbillon beweert dat de naam afkomstig is van het Latijnse "malum montarium" ofte "een slecht keteldal in de heuvels". Meneer Gysseling denkt aan de oude benaming Malmundra (nevenvorm:Malmandra), waarschijnlijk de plaatselijke naam van de afvloeing van de Warche: de Warchenne. Hij ziet het Gotische woord "Malma" (zand) in. Malmünd(e) zou wijzen naar "Malemund" dat lang de uitspraak was van Malmder. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#58 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
![]() Laatst gewijzigd door Essevee_VL : 9 januari 2008 om 17:53. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#59 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#60 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
![]() Kelmis (Meneer Van den Berghe is het nu Kelmis of Kalmis?) wordt soms ook bij de Platdietse gemeenten gerekent. |
|
![]() |
![]() |