Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Buitenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies.

Bekijk resultaten enquête: Wie mag nog toetreden tot de EU?
Kroatië 23 65,71%
Macedonië 16 45,71%
Bosnië 15 42,86%
Servië 21 60,00%
Montenegro 19 54,29%
Kosovo (onafhankelijk in 2008?) 11 31,43%
Albanië 13 37,14%
Turkije 7 20,00%
Armenië 7 20,00%
Georgië 8 22,86%
Azerbeidzjan 5 14,29%
Kazachstan 5 14,29%
Rusland 9 25,71%
Oekraïne 13 37,14%
Moldavië 10 28,57%
Wit-Rusland 11 31,43%
Noorwegen 32 91,43%
Ijsland 26 74,29%
Zwitserland 29 82,86%
Andorra, San Marino, Monaco, Liechtenstein, Vaticaanstad, Faeröer en Groenland 25 71,43%
Meerdere antwoorden per stemmer mogelijk. Aantal stemmers: 35. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 12 januari 2008, 16:45   #41
I amsterdam
Minister-President

I amsterdam's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kallikles Bekijk bericht
Ik mis Marokko, Algerije, Tunesië, Libië, Egypte, Libanon, Syrië, ... Ik weiger dus te stemmen in deze peiling.
Deze landen hebben de Arabische Liga.

Een Atlantische unie lijkt me toch meer voor de hand liggen dan een Eurarabische unie of een Euraziatische Unie.

Laatst gewijzigd door I amsterdam : 12 januari 2008 om 16:45.
I amsterdam is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 januari 2008, 16:51   #42
Rogge
Parlementslid

Rogge's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door I amsterdam Bekijk bericht
Deze landen hebben de Arabische Liga.

Een Atlantische unie lijkt me toch meer voor de hand liggen dan een Eurarabische unie of een Euraziatische Unie.
hou het maar bij de Europese, tis zo al moeilijk genoeg.
Rogge is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 januari 2008, 19:43   #43
Burkide
Europees Commissaris

Burkide's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ovidius Bekijk bericht
Leuke gedachtesprong, ik zie er wel wat in, is Vlaanderen ook klein genoeg om niet toe te treden?
Los van de vraag of we wel bij de EU willen horen: 11 van de 27 EU-lidstaten hebben reeds minder inwoners dan Vlaanderen (als je daar Brussel bijtelt, maar zoveel verschil maakt dat miljoentje niet op m'n punt).
Het racisme van MR-FDF tegen de volkwijken en de "allochtonen" die er zich in bevinden is hetzelfde oude racisme van MR-FDF tegen de "sales flamands". Dàt is de sociologische realiteit in Brussel. Het wordt tijd dat we ons allemaal verenigen tegen deze onuitstaanbare, misprijzende bourgeoisie i.p.v. ons steeds opnieuw te laten verdelen.
Burkide is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 januari 2008, 19:46   #44
Burkide
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Die mini-staatjes zoals Andorra ,Varicaanstad enz kunnen niet bij de EU.
Ze voldoen niet aan de criteria van een staat.
Het zijn in feite gepriviligeerde privedomeinen.
Deze entiteiten (en dan heb ik het over de ministaatjes �* la San Marino, niet over de Faeroër) worden anders doorgaans als volwaardige staten beschouwd, al hebben ze - zeker in het geval van Monaco - een bizarre relatie met de "grote broer". Ze voldoen ook aan de basiscriteria van Montevideo: permanente bevolking, een territorium, een overheid en (al kan men daar in het geval van Monaco over discussiëren) de capaciteit om met andere staten relaties aan te knopen (lees: geen hogere soevereine staat).

Of heb ik het mis? (Ik ken de conventie ook maar oppervlakkig.)
Het racisme van MR-FDF tegen de volkwijken en de "allochtonen" die er zich in bevinden is hetzelfde oude racisme van MR-FDF tegen de "sales flamands". Dàt is de sociologische realiteit in Brussel. Het wordt tijd dat we ons allemaal verenigen tegen deze onuitstaanbare, misprijzende bourgeoisie i.p.v. ons steeds opnieuw te laten verdelen.
Oud 12 januari 2008, 19:47   #45
Burkide
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door liberalist_NL Bekijk bericht
De natuur.
Zeg dat maar aan Cyprus
Oud 12 januari 2008, 21:41   #46
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN

liberalist_NL's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Burkide Bekijk bericht
Zeg dat maar aan Cyprus
Cyprus is Grieks en Griekenland is Europees.
liberalist_NL is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 januari 2008, 01:33   #47
Kallikles
Secretaris-Generaal VN

Kallikles's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
NO PASARAN!!!
Kallikles is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 januari 2008, 12:32   #48
Kallikles
Secretaris-Generaal VN

Kallikles's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Neen, Cyprus is onafhankelijk van Griekenland en ligt overduidelijk buiten Europa. Maar de (on)afhankelijkheid doet er niet toe. Delen van Zuid-Amerika, de Caraïben en de Pacific maken ook deel uit van de Europese Unie, hoewel ze geografisch ver buiten Europa liggen. Het geografisch criterium is dus demagogische onzin.
Kallikles is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 januari 2008, 14:42   #49
Burkide
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Om de redenering door te trekken: Québec is Frans en Frankrijk is Europees, dus Québec is Europees

Zolang de enosis niet voltrokken is (en het is waarschijnlijk dat dit niet zo meteen zal gebeuren), zie ik immers geen verschil tussen beide redeneringen.

Laatst gewijzigd door Burkide : 13 januari 2008 om 14:43.
Oud 13 januari 2008, 16:37   #50
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Om de redenering door te trekken: Québec is Frans en Frankrijk is Europees, dus Québec is Europees

Zolang de enosis niet voltrokken is (en het is waarschijnlijk dat dit niet zo meteen zal gebeuren), zie ik immers geen verschil tussen beide redeneringen.
Ik heb geen bezwaar tegen Québec bij de EU.
Oud 13 januari 2008, 16:43   #51
Burkide
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Ik heb geen bezwaar tegen Québec bij de EU.
Geen probleem (wel, eigenlijk wel, maar dat ligt meer in m'n eurokritische aard), maar je kunt je toch moeilijk beroepen op Québecs Europees zijn.

Laatst gewijzigd door Burkide : 13 januari 2008 om 16:43.
Oud 13 januari 2008, 16:46   #52
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Geen probleem (wel, eigenlijk wel, maar dat ligt meer in m'n eurokritische aard), maar je kunt je toch moeilijk beroepen op Québecs Europees zijn.
Zijn Fransen en Québecanen niet hetzelfde volk? (of misschien verwant zoals Vlamingen en Nederlanders dat zijn)
Oud 13 januari 2008, 16:50   #53
Burkide
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Zijn Fransen en Québecanen niet hetzelfde volk? (of misschien verwant zoals Vlamingen en Nederlanders dat zijn)
Als je over verwantschap begint te spreken, zit je weer in een vreemd straatje. Mij lijkt het redelijk om aan te nemen dat Grieken - omwille van hun ligging aan de Middellandse Zee, een vergelijkbaar klimaat, vele historische interacties - in hun dagelijkse leven meer verwant zijn met Turken dan met rendierhoedende Lappen in het noorden van Finland. Nochtans worden Grieken en Lappen in dezelfde container "Europese volkeren" geplaatst, louter op basis van geografische criteria (die dan nog niet consequent worden toegepast). Tamelijk arbitrair om een politiek project op zo'n criteria te baseren.

Trouwens, zijn Fransmannen dan ook niet Amerikaans?

Laatst gewijzigd door Burkide : 13 januari 2008 om 16:58.
Oud 13 januari 2008, 16:57   #54
Gun
Perm. Vertegenwoordiger VN

Gun's schermafbeelding

Standaard

0
Oud 13 januari 2008, 16:59   #55
Rogge
Parlementslid

Rogge's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
in ex-kolonies is/was er meer vermenging van verschillende bevolkingsgroepen. Nederlanders en Vlamingen liggen dichter bijeen dan Fransen en Québecanen, of dan Engelsen en blanke Amerikanen (= ook veel Duitse, Franse, Nederlandse en Scandinavische oorsprong).
Rogge is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 januari 2008, 15:02   #56
Jozef Ostyn

Standaard

Een aantal van deze gevallen zijn voor mij vrij duidelijk en evident:

1. Kroatië is reeds kandidaat-lid en kan - wat mij betreft - op korte termijn lid worden (mits succesvol afsluiten van de onderhandelingen).

2. Noorwegen en Zwitserland kunnen wat mij betreft toetreden wanneer ze dit zelf wensen (en mits succesvol afronden onderhandelingen). Die landen kunnen gerust bij de EU aansluiting vinden.

3. Turkije, Armenië, Georgië, Azerbeijan en Kazachstan kunnen niet toetreden, want het gaat hier niet om Europese landen.

4. Rusland is veel te groot om tot de EU toe te treden. Dat land is teveel ook een Aziatisch land.

5. Vermits Rusland niet kan toetreden is volgens mij ook de toetreding van Oekraine en Wit-Rusland niet wenselijk.

6. Servië en Montenegro lijken mij op termijn valabele kandidaten voor toetreding. Misschien ergens tegen het einde van het volgende decennium.

7. Wat FYROM, Bosnië, Kosovo, Albanië en Modova betreft moet men eerst afwachten of en hoe de situatie zich daar stabiliseert. Het gaat hier niet echt om stabiele staten.

8. Ijsland is voor mij een echt twijfelgeval. Ik betwijfel trouwens sterk dat Ijsland ooit zou geïnteresseerd zijn.

9. De dwergstaatjes lijken mij geen valabele kandidaat-lidstaten. Wel misschien geassocieerde leden, maar zeker geen volwaardige lidstaten. Daarvoor zijn ze te klein.
Jozef Ostyn is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 januari 2008, 23:35   #57
Sjaax
Europees Commissaris

Sjaax's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jozef Ostyn Bekijk bericht
9. De dwergstaatjes lijken mij geen valabele kandidaat-lidstaten. Wel misschien geassocieerde leden, maar zeker geen volwaardige lidstaten. Daarvoor zijn ze te klein.
Het valt nogal buiten het kader van het onderwerp, maar ... wordt het niet eens tijd om die flauwekul van ministaatjes te beeindigen? Ze mogen kiezen in welk EU-land ze willen opgaan. Indien ze niet willen, worden alle economische banden met hen en de EU verbroken.

Laatst gewijzigd door Sjaax : 14 januari 2008 om 23:38.
Sjaax is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 januari 2008, 23:37   #58
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Dat is ook onzin. Waarom zou een staat, hoe klein ook, gechanteerd moeten worden in het opgaan in een andere staat?
Oud 14 januari 2008, 23:38   #59
Jozef Ostyn

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sjaax Bekijk bericht
Het valt nogal buiten het kader van het onderwerp, maar ... wordt het niet eens tijd om die flauwekul van ministaatjes te beeindigen. Ze mogen kiezen in welk EU-land ze willen opgaan. Indien ze niet willen, worden alle economische banden met hen en de EU verbroken.
Waarom? Laat die staatjes toch bestaan.
Oud 14 januari 2008, 23:39   #60
Jozef Ostyn

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kallikles Bekijk bericht
Neen, Cyprus is onafhankelijk van Griekenland en ligt overduidelijk buiten Europa. Maar de (on)afhankelijkheid doet er niet toe. Delen van Zuid-Amerika, de Caraïben en de Pacific maken ook deel uit van de Europese Unie, hoewel ze geografisch ver buiten Europa liggen. Het geografisch criterium is dus demagogische onzin.
Als het geografisch criterium onzin is, dan is de hele Europese Unie onzin.
Antwoord

Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:24.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be