Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Bekijk resultaten enquête: Heeft u zwart geld?
Ja 5 25,00%
Ja, maar ik durf het niet zeggen 1 5,00%
Nee 14 70,00%
Aantal stemmers: 20. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 27 januari 2008, 01:00   #41
Nynorsk
Secretaris-Generaal VN

Nynorsk's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rudy Bekijk bericht
Voor zover ik mij nog goed herinner uit de lessen boekhouden is de klant mede verantwoordelijk indien geen BTW wordt betaald.
ik heb het over de werkelijkheid, niet over theoretische toestanden.
Oud 27 januari 2008, 05:54   #42
maddox
Secretaris-Generaal VN

maddox's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
Mensen die hun factuurke in 't zwart willen ontvangen doen dat in eerste instantie om 'kosten te besparen', niet 'uit principe', om geen BTW te moeten betalen.
Als een leverancier aan mij vraagt dat ik een factuur wil, is mijn antwoord steevast, ik heb liever niet dat de staat teveel weet. En ik kan die BTW toch niet recuppen.
Wat wel perfect werkt is de verbouwings/renovatie BTW. In veel "technische" aankopen kan ik 15% BTW in mijn zakken steken, doordat mijn woning ouder is dan 5 jaar.

Citaat:
Het gevolg is dat je ofwel in 't zwart moet werken en dus een straf riskeert of elders in de problemen komt (het aanvragen van een lening bijvoorbeeld - genoeg geld in kassa maar te weinig 'wit' om de gewenste lening aan te vragen)
Voor zulke zaken kun je natuurlijk naar je lokale vriendelijke bankdirecteur gaan.
Er zijn een paar 1000 trukken om zwart geld te witten, en een lening is de meest simpele manier.Ze kost dan ook wel wat, maar als je dan toch met te veel zwart geld zit.

Citaat:
Ik merk bij de zelfstandigen in mijn omgeving (bouwsector) héél wat frustratie over de klanten die per sé het gedoe in 't zwart willen krijgen. Net omdat je daar niets mee wint: de klanten zijn prijsbewust genoeg om niet teveel te betalen, maar ondertussen moet je wel nog je inkomen kunnen verantwoorden en moet je stock kloppen.
Een goeie aannemer heeft genoeg trukjes in de hand.
Een truk die ik al toegepast gezien heb.

Aangifte van werfdiefstal. Ook goed om de stock te laten kloppen, de verzekering op te lichten en zwart geld te witten. En een zwarte stock op te bouwen.
Vooral "diefstal" van bouwmetaal, zoals betonwapening, loodslabs, zinken en koperen dakgoten etc etc.
Maar ook electrische kabels en electrisch gereedschap zijn een lucratieve toepassing hierin.

Kortom Nynorsk, net zoals Boeren altijd klagen over het weer, klagen Aannemers en hun leveranciers over iets wat geen probleem is.
En tegenwoordig weten goeie aannemers niet meer waar kruipen qua hoeveelheid werk. Als een aannemer geen "zwart" werk meer wil aannemen, dan moet die dat zeker niet doen.

Maar een vraag van mij uit. Is die €5 die ik "verdiende" door iemands lekke band te vervangen langs de snelweg zwart geld? Moet ik dat aangeven als inkomen? Moet daar dan RSZ, enzoverder op betaald worden.

Laatst gewijzigd door maddox : 27 januari 2008 om 05:56.
maddox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 januari 2008, 11:40   #43
lantjes
Eur. Commissievoorzitter

lantjes's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nynorsk Bekijk bericht
Mensen die hun factuurke in 't zwart willen ontvangen doen dat in eerste instantie om 'kosten te besparen', niet 'uit principe', om geen BTW te moeten betalen. Je zou een kieken moeten zijn als je evenveel wil betalen voor iets in 't zwart te laten doen vergeleken met de 'witte' prijs.
En veel mensen vinden die 6% "korting" blijkbaar toch wel de moeite. Zeker als de kostprijs oploopt tot een paar duizend euro, wil men 'gerust' 6% minder betalen. Dat merkt men vooral aan het aantal klanten dat zich omdraait en wegloopt als je zegt dat je niets in 't zwart doet. Ze vinden toch een ander dat het wél in 't zwart doet, dus die klanten ben je kwijt.
Ik merk bij de zelfstandigen in mijn omgeving (bouwsector) héél wat frustratie over de klanten die per sé het gedoe in 't zwart willen krijgen. Net omdat je daar niets mee wint: de klanten zijn prijsbewust genoeg om niet teveel te betalen, maar ondertussen moet je wel nog je inkomen kunnen verantwoorden en moet je stock kloppen. Het gevolg is dat je ofwel in 't zwart moet werken en dus een straf riskeert of elders in de problemen komt (het aanvragen van een lening bijvoorbeeld - genoeg geld in kassa maar te weinig 'wit' om de gewenste lening aan te vragen), ofwel klanten en dus inkomsten verliest. Voor iemand die werk op overschot heeft is dat geen probleem, maar de rest heeft daar zeer veel last van.

Iemand die een nieuwe zaak opstart ervaart snel genoeg dat hij veel geluk nodig zal hebben wil hij zijn zaak levend zien blijven zonder zwart werk. En dat ligt zowel aan de klanten, als aan de concurrentie.

Als de klanten stoppen met illegale eisen stellen, zou het alvast een pak beter gaan.
Maar het omgekeerde kan je ook zonder zoeken vinden. Bij de werken die wij hebben laten uitvoeren waren er aannemers die er op stonden dat er wat in 't zwart werd uitgevoerd, die zijn niet moeten beginnen...ik had tot de laatste vijs en nagel op factuur. Voor kleine werkjes krijg je bijna niemand te pakken die het op factuur wil komen uitvoeren, zo zoekt een collega al maanden iemand om zijn dakgoot te herstellen....er zijn er zelfs die niet eens komen kijken als het op factuur moet....
Los daarvan, als je dan toch werken in 't zwart laat doen, moet je je zeker de vraag stellen hoe het met de garantie in zijn werk zal gaan. Probeer bij zwartwerk maar eens voor een rechtbank uw gelijk te halen.
Laat het dus duidelijk zijn dat ik zwartwerk zeker niet goedkeur, voor wat dat waard is, maar veel "werkjes" zouden waarschijnlijk gewoon niet worden gedaan als het volgens de regels moet omdat de kosten en lasten op arbeid dusdanig hoog liggen dat het niet meer haalbaar wordt.
lantjes is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 10:25.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be