Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Bekijk resultaten enquête: Criminaliteit etnisch laten registreren
Goed voorstel 25 71,43%
Verwerpelijk! 10 28,57%
Aantal stemmers: 35. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 18 september 2008, 17:12   #41
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Fallen Angel Bekijk bericht
Zal alleen maar lijden tot meer stigmatisatie.

Het beste voorbeeld was het geval Joe Van Holsbeeck.

Iedereen, de media incluis, had het over Noord-Afrikanen terwijl het uiteindelijk om Polen bleek te gaan.

Met zulke statistieken gaat men dat fenomeen nog harder versterken.
Bijvoorbeeld bij moord: ah het zullen weer Russen of Albanezen zijn
bij diefstal: ah het zullen weer Turken zijn
bij inbraak: ah het zullen weer Roemenen zijn
bij fraude: ah het zullen weer Belgen zijn
etc
etc

Een verwerpelijk systeem dus.
vooral omdat Roma zigeuners noch door zichzelf noch door de Polen als Polen worden aanzien.....

Men had misschien ook gewoon kunnen zeggen dat het roma zigeuners waren, maar dat is dan vast weer te stigmatizerend misschien?

Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o
circe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 september 2008, 17:12   #42
Jazeker
Secretaris-Generaal VN

Jazeker's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Jazeker
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Texas Ranger Bekijk bericht
Het Nederlandse dagblad Het Parool (zie http://www.parool.nl/parool/nl/7/Mis...istreren.dhtml) brengt vandaag het nieuws dat een Nederlands minister voorstelt om alle criminaliteit in haar land etnisch te laten registeren: bij elke misdaad gaat men dan bijhouden van welke afkomst de dader is, op die manier kan men beter in kaart brengen welk volk welk soort misdaden pleegt en hoe vaak. Mee eens of niet? En waarom?
Meten is weten.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Flanelcondoom Bekijk bericht
*KNIP* Deze opmerking lijkt mij persoonlijk en onnodig grievend.
Nelle Pastorale Nelle Jazeker Nelle

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Duupje Bekijk bericht
Jep, heil Jazeker.
Jazeker is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 september 2008, 17:15   #43
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
In de 19de eeuw bestond er zoiets als Frenologie oftewel de studie van de vorm van de schedel. Men dacht toen dat men aan de hand van de vorm van de schedel persoonlijkheid en crimineel gedrag kon voorspellen. Deze praktijk is al lang uit criminologische kringen verbannen en wordt nu beschouwd als een pseudo wetenschap net zoals astrologie, kaartlezen, etc.
De Nazi's zijn de laatste geweest die delen van de Frenologie hebben gebruikt om Joden en andere 'ongewensten' te identificeren.

Hetgeen men nu wil gaan doen met het registreren van etnie valt ongeveer in dezelfde klasse als het opmeten van iemands schedel. Totaal irrelevant dus.
Ik vrees dat men door het poco taalgebruik zichzelf heeft vastgereden.

Als men met "etnie" bedoelt dat men de criminelen moet gaan onderverdelen per kleurschakering, dan vrees ik dat je gelijk hebt en dat men naar "frenologische" toestanden gaat.

Als men echter criminelen gaat noteren op basis van hun culturele afkomst, dan zou men best wel eens een patroon kunnen vinden en daaruit volgend bepaalde maatregelen kunnen treffen (wat men niet kan om de kleurschakeringen uit te schakelen natuurlijk).
Probleem is echter dat het zo politiek oncorrect staat om "cultuur" te gaan definieren, buiten dat het vooral voor ons achterlijke barbaren als verrijkend meot worden beschouwd.

Zoals Alice al ergens schreef: indien zou blijken dat in een bepaalde cultuur het huiselijk geweld buitensporig is, kan men gaan onderzoeken hoé dat komt (nu weten ze dat natuurlijk niet, vers 4.34 is nog niet tot in de wetstraat geraakt, maar kom). Men zou in ieder geval kunnen onderzoeken wat de oorzaak is van buitensporige criminaliteit bij bepaalde culturen.

En stel je voor dat er één bepaalde "cultuur" zou uitschieten? wat dan? hoe moeten ze ons dan nog gaan wijsmaken dat multicultuur toch zo'n gezellige vernieuwing is?

Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o

Laatst gewijzigd door circe : 18 september 2008 om 17:18.
Oud 18 september 2008, 17:22   #44
Hertog van Gelre
Perm. Vertegenwoordiger VN

Hertog van Gelre's schermafbeelding

Standaard

Nogmaals: We weten alles al. Die onderzoeken zijn al verricht. Er ZIJN groepen oververtegenwoordigd. Nu komt het er op aan de oorzaken aan te pakken maar dáárvoor moet je durf hebben. En weten waar je mee bezig bent.
Hertog van Gelre is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 september 2008, 17:25   #45
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hertog van Gelre Bekijk bericht
Nogmaals: We weten alles al. Die onderzoeken zijn al verricht. Er ZIJN groepen oververtegenwoordigd. Nu komt het er op aan de oorzaken aan te pakken maar dáárvoor moet je durf hebben. En weten waar je mee bezig bent.

Zolang men verplicht is om officieel het licht van de zon te ontkennen zullen er geen oplossingen gezocht worden.
Het BENOEMEN en openlijk registreren is gewoon een eerste stap om aan die omerta te ontkomen.

Oud 18 september 2008, 18:01   #46
Fallen Angel
Eur. Commissievoorzitter

Fallen Angel's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door circe Bekijk bericht
Ik vrees dat men door het poco taalgebruik zichzelf heeft vastgereden.

Als men met "etnie" bedoelt dat men de criminelen moet gaan onderverdelen per kleurschakering, dan vrees ik dat je gelijk hebt en dat men naar "frenologische" toestanden gaat.

Als men echter criminelen gaat noteren op basis van hun culturele afkomst, dan zou men best wel eens een patroon kunnen vinden en daaruit volgend bepaalde maatregelen kunnen treffen (wat men niet kan om de kleurschakeringen uit te schakelen natuurlijk).
Ik denk dat u eerder verward bent. Culturele afkomst is niet hetzelfde als etnische afkomst. Het gaat dus wel degelijk over het registreren van etnie, niet cultuur.

Van culturele afkomst ben ik seculier westers. Maar van etnie ben ik blank west europees. Er is dus duidelijk een verschil

Citaat:
Zoals Alice al ergens schreef: indien zou blijken dat in een bepaalde cultuur het huiselijk geweld buitensporig is, kan men gaan onderzoeken hoé dat komt (nu weten ze dat natuurlijk niet, vers 4.34 is nog niet tot in de wetstraat geraakt, maar kom). Men zou in ieder geval kunnen onderzoeken wat de oorzaak is van buitensporige criminaliteit bij bepaalde culturen.
Men zou dus kunnen gaan onderzoeken hoe het komt dat Belgen wereldkampioen zijn op het vlak van fraude. Zoals u ziet is dergelijk onderzoek redelijk nutteloos aangezien men op voorhand weet dat men hierop geen antwoord kan geven.
Maar ja de blokkertjes zullen waarschijnlijk wel willen dat het onderzoek toegespitst wordt op de 'anderen'.

Stalin: "The only real power comes out of a long rifle."
En hij verbood prompt alle particulier wapenbezit. Stalin was immers niet zo geïnteresseerd in democratie (waar het volk de macht bezit).

Laatst gewijzigd door Fallen Angel : 18 september 2008 om 18:10.
Fallen Angel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 september 2008, 18:09   #47
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik denk dat u eerder verward bent. Culturele afkomst is niet hetzelfde als etnische afkomst..
daarom dat ik zei dat ze zich in hun eigen poco spraakt verslikten. Moet ik er anders nog een tekeningetje bijmaken zodat je me beter begrijpt?

Citaat:
Van culturele afkomst ben ik seculier westers. Maar van etnie ben ik blank west europees. Er is dus duidelijk een verschil
flink! hoe slim.

Citaat:
Men zou dus kunnen gaan onderzoeken hoe het komt dat Belgen wereldkampioen zijn op het vlak van fraude. Zoals u ziet is dergelijk onderzoek redelijk nutteloos aangezien men op voorhand weet dat men hierop geen antwoord kan geven
inderdaad. daarom dat het nuttiger is om te registreren op basis van cultuur, maar vermits men de laatste decennia de multicultuur de hemel heeft ingeprezen en maar heeft blijven beweren dat alle culturen evenwaardig zijn, is het een beetje moeilijk om dit nu terug te nemen.
Vandaar de poco speak om te registreren op basis van etnie.

Die paar blanke surinamers gaan het echter niet uitmaken, vermits de surinamers vertegenwoordigd worden door - meestal - zwarte personen, kan men dus op etnie sorteren, terwijl men in feite stilletje op "surinaamse cultuur" sorteert.

capito?

Oud 18 september 2008, 18:14   #48
Fallen Angel
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
daarom dat ik zei dat ze zich in hun eigen poco spraakt verslikten. Moet ik er anders nog een tekeningetje bijmaken zodat je me beter begrijpt?

flink! hoe slim.

inderdaad. daarom dat het nuttiger is om te registreren op basis van cultuur, maar vermits men de laatste decennia de multicultuur de hemel heeft ingeprezen en maar heeft blijven beweren dat alle culturen evenwaardig zijn, is het een beetje moeilijk om dit nu terug te nemen.
Vandaar de poco speak om te registreren op basis van etnie.

Die paar blanke surinamers gaan het echter niet uitmaken, vermits de surinamers vertegenwoordigd worden door - meestal - zwarte personen, kan men dus op etnie sorteren, terwijl men in feite stilletje op "surinaamse cultuur" sorteert.

capito?
Aha maar u tracht de discussie te verleggen van registratie van etnie naar registratie van cultuur.

Ik heb het constant over etnie.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Etniciteit
Etnie is groter dan cultuur en omvat ook de morfologische kenmerken van een bevolkingsgroep.

PS: je mag er gerust een tekeningetje bij maken hoor Het gaat het feit dat u mijn woorden verdraaid niet maskeren.

En hij verbood prompt alle particulier wapenbezit. Stalin was immers niet zo geïnteresseerd in democratie (waar het volk de macht bezit).

Laatst gewijzigd door Fallen Angel : 18 september 2008 om 18:23.
Oud 18 september 2008, 18:22   #49
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Aha maar u tracht de discussie te verleggen van registratie van etnie naar registratie van cultuur.

Ik heb het constant over etnie.

PS: je mag er gerust een tekeningetje bij maken hoor Het gaat het feit dat u mijn woorden verdraaid niet maskeren.
uw woorden interesseren me niet zodanig.

Ik heb het over het taalgebruik van die Nederlandse minister die registratie op basis van "etnie" zégt en registratie op basis van "cultuur" BEDOELT.

Oud 18 september 2008, 18:24   #50
Fallen Angel
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
uw woorden interesseren me niet zodanig.

Ik heb het over het taalgebruik van die Nederlandse minister die registratie op basis van "etnie" zégt en registratie op basis van "cultuur" BEDOELT.
Maar dat is uw interpretatie van zijn woorden. Dat is iets totaal anders.
Nu begint u ook al andermans woorden te interpreteren en te verdraaien.
U zie daarnet iets over verslikken dacht ik.

Ps: U mag gerust een topic starten over 'culturele' registratie hoor. Kan ik mij daar op toespitsen.

Laatst gewijzigd door Fallen Angel : 18 september 2008 om 18:30.
Oud 18 september 2008, 18:37   #51
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Maar dat is uw interpretatie van zijn woorden. Dat is iets totaal anders.
Nu begint u ook al andermans woorden te interpreteren en te verdraaien.
U zie daarnet iets over verslikken dacht ik.

Ps: U mag gerust een topic starten over 'culturele' registratie hoor. Kan ik mij daar op toespitsen.
misschien kan je de minister een handje gaan toesteken en even wat vakjes invullen:

tot welke "etnie" behoren Marokkanen? Tunesiers? Algerijnen?
Hoe denk je dat ze die gaan registreren?

tot welke "etnie" behoren Indonesiers, Indiers, Pakistani?

Denk je nu echt dat ze het kleurtje gaan registreren?

Oud 18 september 2008, 18:42   #52
Fallen Angel
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
misschien kan je de minister een handje gaan toesteken en even wat vakjes invullen:

tot welke "etnie" behoren Marokkanen? Tunesiers? Algerijnen?
Hoe denk je dat ze die gaan registreren?

tot welke "etnie" behoren Indonesiers, Indiers, Pakistani?

Denk je nu echt dat ze het kleurtje gaan registreren?
U kent echt het verschil niet tussen cultuur en etnie
Zoek het eens op zou ik zeggen.
Dan kunnen we verder praten.

Ps: etnie heeft, in tegenstelling tot wat veel xenofoben denken, niet alleen met 'kleurtjes' te maken.

Laatst gewijzigd door Fallen Angel : 18 september 2008 om 18:46.
Oud 18 september 2008, 18:46   #53
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Laat maar jongen, je komt er nog wel achter.

Oud 18 september 2008, 18:47   #54
Fallen Angel
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Laat maar jongen, je komt er nog wel achter.
Mooi ontwijkend antwoord.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Etniciteit
http://nl.wikipedia.org/wiki/Cultuur
http://nl.wikipedia.org/wiki/Nationaliteit
http://nl.wikipedia.org/wiki/Menselijk_ras (indien u in 'kleurtjes' denkt)

Laatst gewijzigd door Fallen Angel : 18 september 2008 om 18:48.
Oud 18 september 2008, 18:48   #55
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Mooi ontwijkend antwoord.
antwoordt dan toch op mijn vragen:

welke ETNIE heeft een Marokkaan volgens U?

dat moet je nu toch wel gemakkelijk kunnen beantwoorden toch? en dan de rest van mijn voorbeelden even invullen als het kan.
want JIJ weet toch wat ze met etnie bedoelen hé? Leg het me dan eens netjes uit middels voorbeeldjes.

Oud 18 september 2008, 18:52   #56
Fallen Angel
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
antwoordt dan toch op mijn vragen:

welke ETNIE heeft een Marokkaan volgens U?

dat moet je nu toch wel gemakkelijk kunnen beantwoorden toch? en dan de rest van mijn voorbeelden even invullen als het kan.
want JIJ weet toch wat ze met etnie bedoelen hé? Leg het me dan eens netjes uit middels voorbeeldjes.
Etnie van een Marokkaan is: Noord Afrikaan
Subgroepen van Noord Afrikaans volgens nationaliteit zijn:
Marokkaans
Algerijns
Egyptisch
Lybisch
Tunesisch

Laatst gewijzigd door Fallen Angel : 18 september 2008 om 18:56.
Oud 18 september 2008, 18:59   #57
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

allez, hij heeft het begrepen.

En wat hebben Noord-afrikanen met elkaar gemeen bezijden het kleurtje denk je?

en dan nu hetzelfde oefeningetje voor turken, indonesiers, surinamers en chinezen!

Laatst gewijzigd door circe : 18 september 2008 om 19:01.
Oud 18 september 2008, 19:04   #58
Fallen Angel
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
allez, hij heeft het begrepen.

Ik wist het.
Dank u voor dit antwoord.
Noord-Afrikanen hebben GEEN allesomvattende gemeenschappelijke cultuur.
Alleen al in Marokko zijn er op zich al twee verschillende culturen namelijk:
Arabisch en Berbers.

Laatst gewijzigd door Fallen Angel : 18 september 2008 om 19:05.
Oud 18 september 2008, 19:09   #59
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik wist het.
Dank u voor dit antwoord.
Noord-Afrikanen hebben GEEN allesomvattende gemeenschappelijke cultuur.
Alleen al in Marokko zijn er op zich al twee verschillende culturen namelijk:
Arabisch en Berbers.

juist, natuurlijk.
en er zijn ook koptische christenen in Egypte.

we hebben het begrepen hoor!

dus ze zullen worden genoteerd via de kleurschakering. klaar jongen, doe zo voort.

zou een lichtbruine pakistaan nu in hetzelfde vakje komen te staan als een lichtbruine egyptenaar? wat denk je?

Laatst gewijzigd door circe : 18 september 2008 om 19:10.
Oud 18 september 2008, 19:15   #60
Fallen Angel
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
juist, natuurlijk.
en er zijn ook koptische christenen in Egypte.

we hebben het begrepen hoor!

dus ze zullen worden genoteerd via de kleurschakering. klaar jongen, doe zo voort.

zou een lichtbruine pakistaan nu in hetzelfde vakje komen te staan als een lichtbruine egyptenaar? wat denk je?

U hebt het echt niet begrepen denk ik. Ik heb het woord 'kleur' geen enkele keer gebruikt in mijn betoog.
We hebben het over etnie.

U probeert me weer woorden in de mond te leggen.

Tssssk tsssssk, niet mooi hé

Trouwens waar doelde u op met dit zinnetje:
Citaat:
Wilt u weer overgaan op het 'culturele' argument?

Laatst gewijzigd door Fallen Angel : 18 september 2008 om 19:27.
Antwoord

Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 08:42.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be