Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Buitenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies.

Antwoord

Discussietools
Oud 5 april 2004, 10:49   #41
Thor
Provinciaal Statenlid

Thor's schermafbeelding

Standaard

Moderne wapentechnologie laat toe om de "paaseitjes" uitermate juist te mikken.Kwestie van techniek dus.
Trouwens,de Koerden zullen er niet om rouwen.....
Oud 5 april 2004, 13:31   #42
JoeQpublic
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Thor
Citaat:
Na Falluja, nu Najaf,
De oplossing is simpel:
Vermits de overgrote meerderheid van de bevolking in Falluja de terroristen steunen,en dus een voorbeeldfunktie hebben,moet Falluja in één keer van de aarbol weggebombardeerd worden.
Dat zal meteen een duidelijk tegenvoorbeeld stellen.

Wedden dat het in Najaf plots een stuk rustiger zal worden?

En voor wie het nog niet wist:in een oorlog vallen doden.....daarom noemen we het oorlog!
niks persoonlijks Thor, maar da's zowat de grootste zever die ik de laatste week las.

Ten eerste houd je al geen rekening met de zwijgende meerderheid, maw de mensen in Falluja die geen lijken scheden. Deze groep is natuurlijk de enige hefboom voor effectieve lange termijn stabiliteit in de stad en bij uitbreiding het hele land.

Ten tweede zijn wederzijdse wreedheden (naast moreel verwerpelijk) contra-productief: een stad platgooien creëert alleen meer verzet, zij het dan in andere steden, of dankzij de media, nog meer vrijwilligers uit het buitenland die gaan sparen voor een one-way ticket naar Irak.

Ten vierde is het erg betwijfelbaar of een relatief spontane beweging überhaupt wel 'onthoofd' kan worden. Het Phoenix-programma in Vietnam was enkel effectief omdat de communisten in het Zuiden aan zo'n strikte hiërarchie vasthielden. Die ayatollah is een religieus leider, geen strateeg.
Zijn dood verhelpt het probleem niet, het maakt het eerder erger.

Ten derde:
er is geen enkele manier om dit te verantwoorden aan burgers/belastingbetalers/toekomstige recruten in een Westers land anno 2004. De greep op de media is te klein en het conflict te publiek om zelfs maar te denken aan dergelijke opties.

@Mustapha, jij voorspelde dit al ietsje eerder:
enig idee wat de relatie al Sistani vs al Sadr is? Ik meende dat al Sistani de hoogste in rang is, hoewel dat allemaal relatief is.

En hoe zit het met hun volgelingen? Is het zwart-wit of kan men beiden aanhangen?
Oud 5 april 2004, 16:06   #43
Darwin
Banneling

Darwin's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mustapha
Ik steun het verzet tegen de bezetters en collaborateurs.
En, elke dode bezetter doet me niks. Buiten de extreme vormen zoals een lijk lynchen.
Misschien komt hier ooit ook wel een dag dat de mensen de wapens opnemen tegen de moslimbezetters en hun collaborateurs.
Darwin is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 april 2004, 16:08   #44
Trajanus
Banneling

Trajanus's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Trajanus
Standaard

Citaat:
En, elke dode bezetter doet me niks. Buiten de extreme vormen zoals een lijk lynchen.
Ik steun iedereen die tegen je smerige ondankbare gedachtengang is. Waarom koop je geen bommemgordel om jezelf ergens te gaan opblazen?
De oorlog in Irak gaat erover om de wereld te laten zien dat despoten en extremisten niet geduld meer worden. Irak is een waarschuwing aan het adres van Saoudi-Arabië die de wereldwijde terreur van Al-Queda sponsort. Als jij het toejuicht dat Westerse soldaten afgemaakt worden in Irak door een bende gehersenspoelde arme sukkelaars dan wil dat veel zeggen over je geestestoestand. Ofwel ben je zelf een extremist en potentiële hersenspoeler van domme massa's, ik ben niet zeker.
Je nick is 'mustapha', ik weet niet of jij een 'nieuwe belg' bent of niet maar je bent bezig met serieuze verdeeldheid te zaaien en je eigen bevolkingsgroep te stigmatiseren als zijnde mogelijke bommenleggers, of toch zeker mensen die er niet vies van zijn af en toe een blanke ongelovige hond te vermoorden... Dus wat zal het zijn voor je, mustapha?
Trajanus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 april 2004, 16:16   #45
Hanne
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Darwin
Citaat:
Misschien komt hier ooit ook wel een dag dat de mensen de wapens opnemen tegen de moslimbezetters en hun collaborateurs.
De Paarse regering is al begonnen met de deportatie van moslimillegalen. Remember de vluchten naar Albanië.
En zelfs collaborateur Bertje Schrei Anciaux liet er geen traan om
Hanne is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 april 2004, 16:17   #46
Darwin
Banneling

Darwin's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Trajanus
Citaat:
Ik steun iedereen die tegen je smerige ondankbare gedachtengang is. Waarom koop je geen bommemgordel om jezelf ergens te gaan opblazen?
De oorlog in Irak gaat erover om de wereld te laten zien dat despoten en extremisten niet geduld meer worden. Irak is een waarschuwing aan het adres van Saoudi-Arabië die de wereldwijde terreur van Al-Queda sponsort. Als jij het toejuicht dat Westerse soldaten afgemaakt worden in Irak door een bende gehersenspoelde arme sukkelaars dan wil dat veel zeggen over je geestestoestand. Ofwel ben je zelf een extremist en potentiële hersenspoeler van domme massa's, ik ben niet zeker.
Je nick is 'mustapha', ik weet niet of jij een 'nieuwe belg' bent of niet maar je bent bezig met serieuze verdeeldheid te zaaien en je eigen bevolkingsgroep te stigmatiseren als zijnde mogelijke bommenleggers, of toch zeker mensen die er niet vies van zijn af en toe een blanke ongelovige hond te vermoorden... Dus wat zal het zijn voor je, mustapha?
Volgens mij bestaat de groep moslims die bij ons huist voor minstens 10% uit mensen als Mustapha.
Darwin is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 april 2004, 16:26   #47
Mustapha
Gouverneur

Mustapha's schermafbeelding

Standaard

Geef ons uw analytische berekening die u heeft herleidt tot 10%

Vandaag weer heugelijk nieuws van Najaf city.
Amerikanen zijn moeten gaan lopen en hebben alles achter gelaten.
Zo begint het verzet een bredere kader te krijgen.

Bremer heeft het niet goed begrepen.
Muqtada Al Sadr's beweging vogelvrij verklaren. hahaha
Die mensen zitten hun eigen nu een kriek te lachen waarschijnlijk.

De enigste die vogelvrij het land is binnengekomen zijn de bezetters.
Mustapha is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 april 2004, 16:29   #48
Mustapha
Gouverneur

Mustapha's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Geef me uw adres en zal het kopen

Citaat:
De oorlog in Irak gaat erover om de wereld te laten zien dat despoten en extremisten niet geduld meer worden.
Zeg wat is het nu?
Ging de oorlog nu om de massavernietigingswapens?
Ging de oorlog nu tegen extremisten?
Wat is het nu?
Massavernietigingswapens zijn er niet en Saddam was de grootste anti-islamiet.

Citaat:
Irak is een waarschuwing aan het adres van Saoudi-Arabië die de wereldwijde terreur van Al-Queda sponsort.
SA is de grootste vriend van Amerika.

Citaat:
Als jij het toejuicht dat Westerse soldaten afgemaakt worden in Irak door een bende gehersenspoelde arme sukkelaars dan wil dat veel zeggen over je geestestoestand.
Zei de cyberpsycholoog

Citaat:
Ofwel ben je zelf een extremist en potentiële hersenspoeler van domme massa's, ik ben niet zeker.
Alé vooruit.

Citaat:
Verkoop je uw glazen bol?
Mustapha is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 april 2004, 16:42   #49
illwill
Secretaris-Generaal VN

illwill's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Max
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door illwill

Ja en ik wil geen moslims op elke hoek van de straat, dit is geen rascisme maar verzet. Dikke onzin dat de irakezen geen democratie willen. Ze maken er momenteel toch maar graag gebruik van op allerlei vlakken. Mochten ze vroeger op straat komen van Saddam om te betogen? Nee, wat doen ze nu dagdagelijks? Omdat ze het eigenlijk niet willen zeker. Mogen ze gaan stemmen voor een eigen regering? Als ze dat niet willen moeten ze niet gaan zagen dat de VS er alles te zeggen gaat krijgen é, als ze toch geen stem willen hebben.
Ze kunnen nu voor alles en nog wat kiezen zelfs naar welke muziek ze willen luisteren. Willen ze dat niet? Och komaan e waarom doen ze het dan?
Pfft, zwak argument. Natuurlijk maken ze er gebruik van. Vaneigens. Het zijn extremisten , dat maakt ze nog niet per se dom. Ik spreek hier over iets ideologisch. Omdat in een moslimstaat, God het onvervangbaar staatshoofd is en dat is onverzoenbaar met democratie. Da's dictatuur, da's theocratie. Islam is een rechtstelsel , staatsmodel , bankmodel , enz.
Jullie verstaan het niet precies hé. Zolang er in die landen geen belangrijke liberale humanistische stroming komt die Islam kan verdrukken of matigen tot de privésfeer , kan democratie daar geen vat hebben.
Dat 'matigen' zou misschien lukken bij de Sunni's. Zeer onwaarschijnlijk , zeker niet het leven waard van Westerlingen. Maar die shiites, da's een ander paar mouwen.

Smijt in een land zoals Irak of Iran de sterke man (resp. Saddam , Sjah) en breng 'democratie' en je krijgt een ayatollah die sterk toezicht houdt op de democratie. Kijk maar de boycot in Iran van de theocraten tegen de democraten. Iran ,dat is het type democratie waar Irak naar toe gaat.
Euhm, hoe kun jij nu weten of democratie daar nooit zou werken? Tot nu toe hebben deze landen met hun godsdienst boven alles geleefd, met of zonder een persoon als Saddam...het feit is dat dit niet werkt! Ze hebben ruzie met iedereen bijna die grenst aan hun eigen land, de burgers zijn straatarm (de meesten) en elke dag gebeuren mensonwaardige dingen. Ze vluchten wanneer ze de kans krijgen, en jij gaat hier effe vertellen dat we dat allemaal maar zo moeten laten? Wees effe menselijk. De meeste mensen weten niet eens wat democratie is, ze kenne enkel hun godsdienst, natuurlijk dat ze geen verandering willen omdat de mensen die tegen democratie zijn omdat ze dan hun macht verliezen de democratie en westerse (menselijke) waarden negatief verkondigen.
Je maakt me niet wijs dat er 1 persoon op aarde die niet wil dat zijn stem telt.

Trouwens een land dat gebouwd is op een godsdienst boekje van enkel 100den jaren geleden is niet meer van deze tijd, en deze mensen moeten dan inderdaad maar een beetje gedwongen worden om de echte realiteit te zien ipv dat ze al geinterresseerd geraken met nucleaire of chemische wapens.
illwill is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 april 2004, 17:01   #50
Trajanus
Banneling

Trajanus's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Trajanus
Standaard

Citaat:
Citaat:
Geef me uw adres en zal het kopen

Citaat:
De oorlog in Irak gaat erover om de wereld te laten zien dat despoten en extremisten niet geduld meer worden.
Zeg wat is het nu?
Ging de oorlog nu om de massavernietigingswapens?
Ging de oorlog nu tegen extremisten?
Wat is het nu?
Massavernietigingswapens zijn er niet en Saddam was de grootste anti-islamiet.

Citaat:
Irak is een waarschuwing aan het adres van Saoudi-Arabië die de wereldwijde terreur van Al-Queda sponsort.
SA is de grootste vriend van Amerika.

Citaat:
Als jij het toejuicht dat Westerse soldaten afgemaakt worden in Irak door een bende gehersenspoelde arme sukkelaars dan wil dat veel zeggen over je geestestoestand.
Zei de cyberpsycholoog

Citaat:
Ofwel ben je zelf een extremist en potentiële hersenspoeler van domme massa's, ik ben niet zeker.
Alé vooruit.

Citaat:
Verkoop je uw glazen bol?
Hoe oud ben jij eigenlijk mustapha?

Je hebt dus werkelijk niks te zeggen, das wel duidelijk, behalve dan anti-Amerikaanse gevoelens te promoten. Een potentiële terrorist, dus, blijkens hij dom, naiëf en beïnvloedbaar is.
Trajanus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 april 2004, 17:03   #51
parcifal
Banneling

parcifal's schermafbeelding

Standaard

De vraag naar democratie moet vanuit het volk zelf komen, er moet
een maatschappelijk draagvlak voor zijn.

Ik zie niets van dien aard in Irak.

Je kunt proberen democratie van bovenaf op te leggen maar dat is
zoals een oase proberen te maken door water in het zand
te gieten.
Wat je dan krijgt is modder die langzaam opdroogt tot
je weer gewoon zand hebt.
parcifal is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 april 2004, 17:19   #52
Hanne
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door parcifal

Omdat je enkel kijkt naar de domme massa, de sukkels die zich laten opzwepen door religieuse fanatici.
Natuurlijk is er een maatschappelijk draagvlak voor democratie.

te gieten.

Je kan natuurlijk ook proberen om van bovenaf een islamitische republiek stijl Iran te installeren. Maar dat is het zelfde als een oase volgieten met beton.
Hanne is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 april 2004, 17:19   #53
Seba
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:

te gieten.
democratie vanuit het volk laten komen in een dictatuur �* la Saddam is louter utopisch vrees ik, contradictio in terminis...
als homofobie een misdaad wordt, dan leven we in een totalitaire staat
Seba is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 april 2004, 17:27   #54
maddox
Secretaris-Generaal VN

maddox's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Een volk heeft de leiders die het verdient. Saddam deed het zo slecht nog niet, wat niet luisterde ,stierf pijnlijk.

Nu blazen de militante groepjes daar de buitenlandse troepen op. Maar wat als ze hun zin krijgen en die buitenlands troepen het afbollen? Vietnam2?Of nog erger?In Vietnam hadden ze het voordeel dat de bevolking meer deed dan woestijnzandkorrels tellen.
Oud 5 april 2004, 17:28   #55
TomB
Perm. Vertegenwoordiger VN

TomB's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
De vraag naar democratie moet vanuit het volk zelf komen, er moet een maatschappelijk draagvlak voor zijn.

te gieten.
Je hebt 3 volkeren, laat ze het eens worden over een gebied en geef ze alledrie zelfbestuur.

Ik ben dat gezever beu, er is niemand die graag in een dictatuur leeft, iedereen heeft graag inspraak. Al is het maar de inspraak om te kunnen zeggen: Ja, ik luister graag naar onzen Ayatolah.
Oud 5 april 2004, 17:39   #56
parcifal
Banneling

parcifal's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TomB
Je hebt 3 volkeren, laat ze het eens worden over een gebied en geef ze alledrie zelfbestuur.
Hmm ja,
ja, dat is ongeveer zoals het gegaan is in Afganistan, meen ik.

Citaat:
Ik ben dat gezever beu, er is niemand die graag in een dictatuur leeft, iedereen heeft graag inspraak. Al is het maar de inspraak om te kunnen zeggen: Ja, ik luister graag naar onzen Ayatolah.
Tuurlijk heeft iedereen graag inspraak, dat is elementair.
De vraag is, of de soenieten zullen kunnen leven met de
inspraak van de shiiten, koerden en omgekeerd.
Irak is een wespennest (quagmire zeggen ze op engelstalige fora, vandaar mijn metafoor van hierboven )
Stabiliteit kan je imo enkel krijgen door een nieuwe versie
van saddam te installeren (of een religieuze variant ervan).
parcifal is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 april 2004, 17:56   #57
lyot
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox
Een volk heeft de leiders die het verdient. Saddam deed het zo slecht nog niet, wat niet luisterde ,stierf pijnlijk.

Nu blazen de militante groepjes daar de buitenlandse troepen op. Maar wat als ze hun zin krijgen en die buitenlands troepen het afbollen? Vietnam2?Of nog erger?In Vietnam hadden ze het voordeel dat de bevolking meer deed dan woestijnzandkorrels tellen.
dit is geen verdediging van Saddam, maar als je 't bekijkt denk ik dat de VS stilaan moeten gaan oppassen dat ze niet hetzelfde beleid zullen moeten gaan voeren (lees : regelrechte onderdrukking) om het land in het spoor te krijgen..
Oud 5 april 2004, 18:07   #58
Max
Gouverneur

Max's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TomB
Citaat:
De vraag naar democratie moet vanuit het volk zelf komen, er moet een maatschappelijk draagvlak voor zijn.

te gieten.

Vraag dat maar eens aan een Duitser in Duitsland '38 , of aan een Rus in '20 of aan een Iraniër tijdens de Islamitische Revolutie.

Mensen willen een sterke man in slechte tijden. Als het hier in Europa of in de VS ooit serieus scheef gaat, dan kan zoiets ook gebeuren.

Democratie heeft een draagvlak nodig , daar heb ik persoonlijk geen twijfels over.

@parcifal : mooie analogie
Max is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 april 2004, 18:21   #59
illwill
Secretaris-Generaal VN

illwill's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Vandaag weer heugelijk nieuws van Najaf city.
Amerikanen zijn moeten gaan lopen en hebben alles achter gelaten.
Zo begint het verzet een bredere kader te krijgen
Dit is nu net de reden waarom er velen vinden dat mensen zoals jij niet thuishoren in ons land. Jij voelt je ook gediscrimineerd zeker?
illwill is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 april 2004, 14:02   #60
Thor
Provinciaal Statenlid

Thor's schermafbeelding

Standaard

Ik neem het niet persoonlijk op,maar ga eens na wat er de laatste 25 jaar al gebeurd is:
Iedere keer dat moslim fundamentalisten geweld hebben gebruikt,was er ergens een Westerling die kwam zegeen van"jamaar,wij moeten hogere normen hanteren,denk eens aan de eventuele onschuldigen,we gaan er martelaren van maken,etc etc etc...",en iedere keer hebben de fundamentalisten hun zin gekregen.
De laatste keer nog in Spanje toe de nieuwe regering besloot de troepen terug te trekken na een bomaanslag.
Die gasten verstaan maar één ding:MACHT
Brutale,nietsontziende toepassing van militair geweld!

Ze hebben de kans gekregen om deel te nemen aan een nieuw bewind in Irak,ze hebben de kans gekregen om invloed uit te oefenen in dialoog.Ze hebben gekozen voor geweld.
Wat mij betreft is de beslissing door hen genomen:geen dialoog,geen samenwerking op basis van wederzijds respekt maar geweld.
Jammer.Maar vooral jammer voor hen.Want ze hebben niet het monopolie op geweld.Welintegendeel.
En het is de hoogste tijd dat dit eenvoudige feit eens duidelijk gemaakt wordt:als Bremer onderhandeld,dan is het omdat hij dat verkiest.Niet omdat hij moet.....

En als de moslims zo stom zijn om toch liever te vechten:jammer;maar de beste mannier om een conflikt te beëindigen,dat is het te winnen.Ook als er wat zijdelingse schade te betreuren valt.
't zal de wil van allah zijn peins ik dan zo......
Antwoord

Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:48.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be