![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst | Markeer forums als gelezen |
Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#41 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Nogmaals. Daar gaat het niet om. Dus niet om situaties waar noodzaak dwingt. Wel om gelijke rechten binnen een context zonder misdrijven. Waar haalt een stiefouder het recht vandaan zich uiteindelijk te gaan beroepen op een wettelijke voorziening ? Moet een stiefouder uiteindelijk wettelijk beloond worden voor zijn of haar inzet, hoe groot de inspanning ook, zelfs zonder moreel gezag tegenover stiefkinderen, zelfs al aanvaarden de kinderen het moreel gezag niet ? Denk je moreel gezag te kunnen afdwingen via een wet ? Laatst gewijzigd door Rudy : 11 augustus 2009 om 08:25. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#42 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Wordt het moreel gezag van biologische ouders afgedwongen door een wet, ondanks de wettelijke bescherming ? Mijn inziens gaat het meer over evidentie, verantwoordelijkheid en wettelijke verplichtigen in de eerste plaats, bij wie beslist tot het verwekken van nakomelingen.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#43 |
Gouverneur
|
![]() Ik zie niet goed in wat zo een wet zou kunnen bijdragen. Over welke "rechten" gaat het trouwens? In de meeste gevallen zullen de stiefouders wel geconsulteerd worden over schoolkeuzes en dergelijke. De ouder zal wel overleggen met zijn nieuwe partner, ik kan mij niet voorstellen dat daar niet over zou worden gepraat.
Welke rechten kunnen zo onontbeerlijk zijn voor de stiefouder dat ze wettelijk beschermd moeten worden? |
![]() |
![]() |
![]() |
#44 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Kinderen erf je niet. En moreel gezag kan niet met een wet worden afgedwongen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#45 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ik zie het verschil niet, Rudy... alleen... Citaat:
Sterker nog misschien is er inderdaad at ene puntje verschil .. 't is zelfs een wettelijke verplichting |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#46 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
Nu heb je enkel de gratie van de ouder waar je mee leeft wiens kinderen het zijn. De situatie zoals ze NU is, is te vergelijken met de situatie van het vroegere automatisch uitgesproken hoederrecht voor één ouder. Geen probleem als zou het dan gaan over twee ouders waarvan de ene het hoederrecht als je overeenkomt maar wel als absolute stok achter de deur te gebruiken moest er niet over gepraat kunnen worden. Ik ben van mening dat het wel een pluspunt (even dat eerder opgemerkte onevenwicht inzake recht tov plicht buiten beschouwing latende ) kan zijn. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#47 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#48 | |
Gouverneur
|
![]() Citaat:
Bovendien erven stiefkinderen niet automatisch van hun stiefouders en hebben zij ten aanzien van hen geen resrvataire rechten, dus alles wat van hun biologische ouder vererft wordt aan de stiefouder zou wel eens definitief verloren kunnen zijn voor hen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#49 | |
Gouverneur
|
![]() Citaat:
Het hoederecht werd overigens vroeger nooit bij een ouder gelegd. Het verblijf doorgaans hoofdzakelijk wel (met omgangsregeling) maar het ouderlijk gezag (vroeger ouderlijke macht) werd doorgaans steeds bij de twee ouders gelegd zodat zij beide in onderling overleg beslissingen konden nemen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#50 | |
Vreemdeling
|
![]() Citaat:
Het is niet omdat je toevallig hebt gezorgd dat een gezin uit elkaar is waardoor je stiefkinderen hebt, dat je over deze kinderen beslissingsrecht mag hebben. Ze zouden deze mensen moeten straffen, in plaats van meer rechten geven. Deze mensen zijn criminelen, want bij elke scheiding zijn enkel de kinderen de echte slachtoffers. Mijn ouders zijn gescheiden doordat mijn moeder liever met een of andere pipo ging samenleven, mijn vader heeft hier geen schuld in. Hij kon de scheiding niet vermijden. Mijn moeder woont bij die pipo, en die idioot zou nu ook nog baas mogen spelen over mij? Zot zeker? Die vent kan er eens van dromen dat ik naar hem ga luisteren, ik luister niet eens naar mijn moeder door haar gedrag, laat staan naar die crimineel. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#51 | |||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Maar dat 'eigendomsrecht' _als ik het zo even mag noemen_ louter verworven door biologische verwantschap vind ik persoonlijk een bullshit-argument ... daar zij ( verondersteld ) net zo goed als ouder fungeren. Sterker nog, die biologische verwantschap impliceert inderdaad de evidentie van ouderschap maar daarom nooit te garantie erop ... je kan immers dat ouderlijk recht ook verliezen ps. Nog geen paar posts geleden werd er hier net op gewezen dat we niet met de wet moeten schermen of bepaalde rechten moeten gaan toekennen als het gaat over opvoeding en ouderlijk gezag afdwingen... en nu doe je dat zelf ergens van zodra je spreekt over wiens kinderen het zijn. Citaat:
Als de stiefouder open en bloot zijn mede-zeggingsschap kan uiten dan kan net tot een andere kijk op de zaak leiden. Je zou ook minder zever hebben in den trend dat de andere ouder bv gaat denken dat de stiefouder manipuleert of dinges probeert gedaan te krijgen door op de ex in te spelen Citaat:
volgens mij werd dat wel degelijk voor 1995 uitgesproken : door de rechter aan één van de twee ouders ( meestal de vrouw ) toegekent en aan de andere ouder ( meestal de man dan ) in regel enkel bezoekrecht. Het is pas na 1995 dat de term co-ouderschap z'n intrede deed en dat kenmerkt net dat de opvoeding/verantwoordelijkheid in beide kampen lag. Dat alles totaal onafhankelijk van de verblijfsregeling. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#52 | |||||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
ook slachtoffer ? Citaat:
Citaat:
![]() zeg, waarom stel je niet hetzelfde voor je moeder of was zij niet zo 'schuldig' ? Citaat:
Citaat:
Citaat:
vertel me nu eens riddervanbelgie, volledig naast jouw persoonlijke ervaring, of het ook kan dat zo'n stiefouder en/of zelfs je moeder totaal geen schuld zou treffen moest die geschiedenis wat anders gelopen zijn ? |
|||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#53 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
En stiefkinderen erven niets van hun stiefouders en als deze zelf ook kinderen heeft dan kan dit zelfs nog niet eens met een testament terug geschonken worden. Daarnaast heeft een stiefouder ook nog vaak het vruchtgebruik van eigendommen en zijn de kinderen enkel naakte eigenaar tot het overlijden van de stiefouder. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#54 | ||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Zelfs verwaarlozing ontneemt je enkel het opvoedingsrecht maar niet je ouderschap met de daaraan verboden rechten en plichten. Citaat:
Citaat:
Ik ben zelf steeds van oordeel geweest dat kinderen mede inspraak hebben over hun opleiding, het zijn immers zij die het werk de rest van hun leven moeten doen. Er was echter 1 uitzondering, geen zuivere kunstopleiding als hoofdrichting, daar ze die op een gelijkwaardig peil in naschoolse opleidingen kunnen volgen en dit een moordende richting is en in de toekomst van het kind de geluksfactor te groot is. Mijn oudste dochter woonde bij mij, maar ging bij haar moeder wonen omdat ze daar van haar moeders nieuwe vriend wel een toneelopleiding als hoofdrichting mocht volgen. Na 4 maanden stond ze gebroken terug aan mijn deur en was ze totaal schoolmoe en leermoe daar de zware concurrentie tussen de leerlingen binnen die opleiding. Mijn jongste dochter moest op haar 12de latijn gaan volgen van moeders vriendje, want het stond niet tegenover zijn vrienden dat zij een technische richting volgde. Dit terwijl zij zelf architect wil worden en dus een totaal andere basis nodig heeft dan latijn. Mijn jongste zoon weigert zelfs de omgang met zijn moeders vriendje, want deze geeft zich in zijn woonplaats te vaak uit als zijnde zijn vader, maar maakt NOOIT tijd om ook maar één activiteit van de kinderen die daar verblijven te volgen. Citaat:
Dit is altijd wettelijk geregeld geweest en heeft inderdaad niets te maken met de verblijfsregeling. En de andere ouder krijgt NOOIT bezoekrecht, maar omgangsrecht wat heel vaak door de opvoedende ouder word geschonden en waar de rechtbanken totaal niet tegen doen. Het is de term bi-locatie die zijn intreden deed in 1995 in de rechtbanken. En dit heeft dus alles te maken met de verblijfsplaats van de kinderen. Laatst gewijzigd door Jantje : 13 augustus 2009 om 05:48. |
||||
![]() |
![]() |
![]() |
#55 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Dus iemand die het slachtoffer van een echtscheiding is en er dan ook totaal anders tegen aankijkt dan ouders of niet betrokken personen. Je hebt het dus nu tegen iemand die één van zijn ouders is verloren en daar waarschijnlijk de oorzaak van kent en begrijpt. Iemand die dan nog eens van dicht bij heeft meegemaakt hoe de echtscheiding er is gekomen en de reden heeft achterhaalt. En een dergelijk kind zou zijn toekomst in handen van een persoon die hij tot diep in zijn hart haat en verafschuwd moeten zien en daar respect voor moeten hebben en moeten naar luisteren. Kom aan zeg. Word eens wakker en zie de realiteit eindelijk eens onder ogen. In vele gevallen is de stiefvader een vader die zelf zijn kinderen is verloren tijdens de echtscheiding en die wil dan zijn stiefkinderen gebruiken om zijn ex te bewijzen dat zij het slechter doet dan hij. In andere gevallen is het vaak een jonge vrouw die zelf nog geen kinderen heeft en vaak meer de leeftijd van een zuster dan van een moeder heeft tegenover de stiefkinderen, of is het een vrouw die door omstandigheden zelf geen kinderen heeft en dus totaal geen moederinstinct en daardoor kinderen dan ook niet kan aanvoelen. Er zijn zelfs mensen die hun ouderschap totaal hebben verloren, maar die wel stiefkinderen opvoeden. Dergelijke mensen geeft je geen beslissingsrechten over kinderen, maar moet je juist zo ver mogelijk van dat recht weg houden, want zij betekenen een gevaar voor de toekomst van kinderen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#56 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Als grootnonkel krijg ik zelfs inspraak van mijn nichtjes en neefjes en ex-schoonzuster en ex-schoonbroer in de keuze van opleiding voor hun kinderen. Dit niet omdat ik daar rechten op heb, want die rechten bestaan niet, maar omdat ik hun respect en eerbied heb en dit elke dag opnieuw. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#57 | |
Vreemdeling
|
![]() Citaat:
Trouwens, als je in het belang van het kind denkt, dan laat je een kind zelf beslissen welke studies hij/zij doet, welke hobby's hij/zij doet, met wie hij/zij optrekt. Daar heeft niemand anders zich over uit te spreken. Net zoals de keuze van de woonst. Ik heb zelf de keuze gehad om bij mijn moeder of vader te gaan wonen, maar hoeveel kinderen worden er wel niet gedwongen om bij hun moeder of vader te gaan wonen, terwijl zij dit niet willen om bepaalde redenen.Wordt er dan nooit eens rekening gehouden met de kinderen? In plaats van allemaal te zagen over waarom een stiefouder wel of geen inspraak mag krijgen ten opzichte van de ex-partner, zou je beter eens kijken vanuit het standpunt van het kind. Wil het kind wel dat de stiefouder iets over hem/haar te zeggen heeft, wil het kind zelfs wel bij de partner met een nieuwe moeder/vader wonen? Of is het kind gedwongen om daar te leven? Denk daar maar eens over na. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#58 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Krijg het maar voor: stiefouder worden van een tiener en enkele weken nadien juridisch in gebreke worden gesteld wegens slechte manier van opvoeden als je stiefspruit iets heeft mispeuterd. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#59 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
In veel gevallen zorgt de stiefouder dan ook als een stiefouder uit een sprookje voor zijn/haar stiefkind eens er eigen kinderen in het spel komen. Vaak worden de kleine stiefkinderen dan ook nog eens tegen de biologische/wettelijke ouder opgezet, omdat deze de ware toedracht van de echtscheiding niet kent. Daarnaast zijn tieners bij een nieuwe relatie vaker niet gewenst door de stiefouder, dan wel, gewoon omdat deze een blok aan het been zijn. De stiefouder wil immers een nieuw leven met zijn/haar nieuwe vlam kunnen opbouwen en niet herinnerd worden aan het verleden van die nieuwe vlam. Bij kleine kinderen wil men de biologische ouder kunnen uitschakelen om zo dat verleden te kunnen uitwissen en deze tonen dat hij/zij alles is verloren aan de nieuwe partner van zijn/haar huwelijkspartner. De meeste van deze nieuwe relaties lopen na een tijd ook op de klippen, juist omdat men geen respect meer kent voor het gezinsleven. |
|
![]() |
![]() |