Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 23 oktober 2009, 08:40   #41
Fakkel
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door giserke Bekijk bericht
Om uw DNA te laten registreren moet je wel een ferm kieken zijn.

Als je een verzekering of lening wil afsluiten: wacht effe meneer, we zullen eens kijken in de DNA databank om uw erfelijk risico te bepalen.

Bij sollicitatie: wacht effe, even in de databank kijken, oew uw cholesterol is wat aan de hoge kant, of een mogelijke erfelijke ziekte. Die gaan we niet pakken hoor.

En je moet wel echt naïef zijn te denken dat deze gegevens niet in commerciële handen kan vallen.
Zeer juist. Een paar corrupte ambtenaren volstaan. En niemand gaat ontkennen dat die bestaan ?
Fakkel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 oktober 2009, 08:47   #42
Fakkel
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Ja, goed gevonden zeg !!

Ik was al zoiets van plan, maar dan veel simpeler: ik wou jouw paspoort komen stelen en dat achterlaten bij het slachtoffer van mijn verkrachting ... maar jouw idee is veel snuggerder ....

We kunnen daar nog grappen mee uithalen: jij komt mijn dna pikken uit mijn badkuip, maar ik ben je voor, ik steek die vol met schaamhaar van mijn echtgenote ...

Domoor.
Het kan zelfs nog beter. Iemand die jou kent, en die een vrouw kent die jij ook kent, steelt jouw schaamhaar, en laat dat achter bij haar nadat hij ze verkracht en vermoord heeft...Een kwartier nadat jij bij die vrouw buitenstapte...Een goed idee voor een filmke sé Maar heel gemakkellijk uit te voeren...Schrikwekkend gevaarlijk zelfs. En zelfs als hij zich vergist van schaamhaar, en dat van je vrouw meepakt, dan gaan ze haar beschuldigen. de polies zal dan het volgende denken : schoofzak heeft een buitenechtelijk lief , hij is daar meegaan vrijen, zijn vrouw stond buiten te wachten tot hij weg ging, en is dan dat lief gaan vermoorden !!!
Fakkel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 oktober 2009, 09:04   #43
NOEKIE
Schepen

Standaard

Ik zou van alle criminelen (vooral de allochtonen die bevolken 85% van onze gevangenissen) een dna databank bijhouden. absolute voorstander.
NOEKIE is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 oktober 2009, 10:39   #44
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
Van dna sporen ken ik niet veel.
Maar was het niet in het grote proces tegen die kleurling in Amerika (Jordan of zo..sportheld..filmster) dat het nu eens net door zijn dna "verkeerdelijk" te behandelen dat het zodanig gecontanimeerd was dat het onbruikbaar was voor bewijsvoering?

Enfin in grote lijnen, ze gaan er zo slordig mee om en stellen het uiteindelijk als "ultiem" bewijslast voor en uiteindelijk zou het feitelijk zo een beetje op iedereen kunnen slaan.

Hij is er toch vrijuit mee gegaan, door een tegen expert in te zetten (en er een paar miljoen tegen te kunnen gooien)

Kweet niet, van de polygraaf beweren ze ook dat het onfeilbaar is.
In werkelijkheid schijnt het vooral erg manipuleerbaar en een zeer grote foutenmarge te hebben. Toch volgt het gerecht zulke praktijken blindelings.
DNA kan inderdaad gecontamineerd, zijn, of zodanig verouderd, of afgebroken dat het niet bruikbaar meer is, ook moet er genoeg zijn om een tegen expertise te kunnen doen.

Polygraaf kan je het zotje mee houden zoveel je wil, iemand die getrained is om te liegen, ga je er niet mee dedecteren, Polygraaf volgt je hardslag, bloeddruik, transpiratie etc... er zijn pilletje en middeltjes genoeg om hevig te gaan transpireren, hartkloppingen te krijgen, of u zo down te laten zijn dat ge nog met moeite iets kunt registeren... een goed getrained ondervrager met meel ervaring zal eerder doorhebben dat je zit te liegen dan zo een masjien.
Herr Flick is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 oktober 2009, 10:41   #45
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Fakkel Bekijk bericht
Het kan zelfs nog beter. Iemand die jou kent, en die een vrouw kent die jij ook kent, steelt jouw schaamhaar, en laat dat achter bij haar nadat hij ze verkracht en vermoord heeft...Een kwartier nadat jij bij die vrouw buitenstapte...Een goed idee voor een filmke sé Maar heel gemakkellijk uit te voeren...Schrikwekkend gevaarlijk zelfs. En zelfs als hij zich vergist van schaamhaar, en dat van je vrouw meepakt, dan gaan ze haar beschuldigen. de polies zal dan het volgende denken : schoofzak heeft een buitenechtelijk lief , hij is daar meegaan vrijen, zijn vrouw stond buiten te wachten tot hij weg ging, en is dan dat lief gaan vermoorden !!!
en als ze uw sperma in haar vinden, gaan ze zich niet afvragen hoe dat daar komt zeker, ...
Oud 23 oktober 2009, 10:46   #46
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Om uw DNA te laten registreren moet je wel een ferm kieken zijn.

Als je een verzekering of lening wil afsluiten: wacht effe meneer, we zullen eens kijken in de DNA databank om uw erfelijk risico te bepalen.

Bij sollicitatie: wacht effe, even in de databank kijken, oew uw cholesterol is wat aan de hoge kant, of een mogelijke erfelijke ziekte. Die gaan we niet pakken hoor.

En je moet wel echt naïef zijn te denken dat deze gegevens niet in commerciële handen kan vallen.
Er is zoiets als de wet op de privacy, als u merkt dat uw gegevens misbruikt worden, kan u daar altijd iets aan proberen te doen.
Oud 23 oktober 2009, 10:52   #47
Bovenbuur
Perm. Vertegenwoordiger VN

Bovenbuur's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Fakkel Bekijk bericht
Zeer juist. Een paar corrupte ambtenaren volstaan. En niemand gaat ontkennen dat die bestaan ?
Alleen deze gegevens kunnen dus niet in verkeerde handen vallen omdat deze gegevens niet worden uitgezocht of opgeslagen, zie mijn eerdere post.
Oud 23 oktober 2009, 13:17   #48
giserke
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Herr Flick Bekijk bericht
Er is zoiets als de wet op de privacy, als u merkt dat uw gegevens misbruikt worden, kan u daar altijd iets aan proberen te doen.
Je moet eerst weten dat ze misbruikt worden. Ik kan me inbeelden dat verzekeringsmaatschappijen en werkgevers die stiekem informatie hebben verkregen dit niet aan de grote klok zullen hangen.
giserke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 oktober 2009, 13:21   #49
giserke
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bovenbuur Bekijk bericht
Alleen deze gegevens kunnen dus niet in verkeerde handen vallen omdat deze gegevens niet worden uitgezocht of opgeslagen, zie mijn eerdere post.
Nu nog niet, maar als je sommige gekken bezig hoort in het parlement zal dit er wel van komen.

Gisteren werd trouwens aan artsen opgedragen om mensen die een vaccin tegen de Mexicaanse griep hebben gekregen, te registreren. met volgende aspecten komen er dus vodden van:
- Medisch geheim
- Mensen worden openbaar gebrandmerkt als risicogroep: en deze gegevens zijn consulteerbaar door arbeidsgeneesheren.

Laatst gewijzigd door giserke : 23 oktober 2009 om 13:22.
giserke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 oktober 2009, 13:29   #50
Bovenbuur

Standaard

Citaat:
Nu nog niet, maar als je sommige gekken bezig hoort in het parlement zal dit er wel van komen.
Maar dat is geen reden om tegen de huidige plannen voor DNA databanken te zijn. Als je tegen deze plannen bent moet je niet met argumenten met eventuele andere plannen aan komen. Ik ben ook tegen hoor, daar niet van, maar als dit soort valse ideeën worden verspreid geeft dat de politici alleen maar meer rede om te zeggen "zie je wel, het volk snapt niet waar het over gaat, ze weten gewoon niet wat goed voor ze is".
Oud 23 oktober 2009, 13:35   #51
Renesse
Minister-President

Renesse's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Maar punt van diskussie: zou het niet beter wettelijk geregeld zijn dat iedereen zijn dna profiel zou opgeslegen worden in een sentraal sisteem ?

Het mijne mogen ze hebben, want ik doe toch geen (grote) kriminele dinges.

Vanzelfsprekend zouden de profielen van alle immigranten ook in dat sisteem moeten zitten. (ik meen dat ze nu al vingerafdrukken afgenomen worden ...)

Of gaan we hier weer in 't lang en in 't breed moeten horen dat ze schrik hebben van big brother.
Persoonlijk ben ik nogal kwaad, niet op big brother, maar wel op criminal sister ... dus ik ben pro.

Je hebt hier het klassieke pad naar een dictatuur: men zadelt de samenleving op met een bedreiging die uitzonderlijke maatregelen vereist. Eenmaal de maatregelen bekrachtigt, worden ze vooral voor andere zaken gebruikt.

Wat als een regering aan de macht komt die deze zaken misbruikt?

Gewone burgers hebben niets misdaan en dienen hun privacy niet op te geven. Criminelen wel en als hun DNA wordt opgenomen in een databank, heb je een uitgebreide mogelijkheid om misdaden op te lossen als er erfelijk materiaal kan teruggevonden worden.

1) vaak is de eerste misdaad zo knullig gedaan dat ze toch opgepakt worden en dan gaan ze de databank in.
2) the ususal suspects. Vaak zijn het toch dezelfden die opnieuw misdaden plegen, zoals ook uit uw verhaal bleek.
Oud 23 oktober 2009, 14:24   #52
Jazeker
Secretaris-Generaal VN

Jazeker's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Jazeker
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Fallen Angel Bekijk bericht
Een gestolen paspoort meld je aan de politie.

Ik zou graag het gezicht van de politieagent zien wanneer je de diefstal van schaamhaar of een condoom komt melden.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Flanelcondoom Bekijk bericht
*KNIP* Deze opmerking lijkt mij persoonlijk en onnodig grievend.
Nelle Pastorale Nelle Jazeker Nelle

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Duupje Bekijk bericht
Jep, heil Jazeker.
Jazeker is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 oktober 2009, 14:57   #53
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Je moet eerst weten dat ze misbruikt worden. Ik kan me inbeelden dat verzekeringsmaatschappijen en werkgevers die stiekem informatie hebben verkregen dit niet aan de grote klok zullen hangen.
Wel, als men u weigert, kan u vragen op welke basis, en wees gerust een of andere idioot zal zijn mond wel voorbijpraten, ... denk vooral niet dat je dat binnenskamers kan houden
Oud 23 oktober 2009, 15:00   #54
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Renesse Bekijk bericht
Je hebt hier het klassieke pad naar een dictatuur: men zadelt de samenleving op met een bedreiging die uitzonderlijke maatregelen vereist. Eenmaal de maatregelen bekrachtigt, worden ze vooral voor andere zaken gebruikt.

Wat als een regering aan de macht komt die deze zaken misbruikt?

Gewone burgers hebben niets misdaan en dienen hun privacy niet op te geven. Criminelen wel en als hun DNA wordt opgenomen in een databank, heb je een uitgebreide mogelijkheid om misdaden op te lossen als er erfelijk materiaal kan teruggevonden worden.

1) vaak is de eerste misdaad zo knullig gedaan dat ze toch opgepakt worden en dan gaan ze de databank in.
2) the ususal suspects. Vaak zijn het toch dezelfden die opnieuw misdaden plegen, zoals ook uit uw verhaal bleek.

Dat is inderdaad al een heel goede start, criminelen verplicht registreren.
Oud 23 oktober 2009, 17:17   #55
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Je hebt hier het klassieke pad naar een dictatuur: men zadelt de samenleving op met een bedreiging die uitzonderlijke maatregelen vereist.
...
Niemand zadelt de gemeenschap op met een bedreiging. Er zijn steeds moordernaars en ander tuig geweest, en vaak zijn die niet eer gekend wegens een misdrijf.

Overigens, voor degenen die schrik hebben dat dna "verkeerdelijk" in handen zou vallen van privé-maatschappijen als verzekeringen, werkgevers ...
hou toch even in het oog, dat je dna-profiel achterhaald kan worden van het glas of de tas waaraan je net gedronken hebt ....
Mocht het ooit komen dat men iets kommersieel nuttigs zou kunnen achterhalen uit je dna, dan ga je niet kunnen beletten dat men het achterhaalt. Je laat het echt overal na. Je strooit het uit als konfetti ....

Ik zie nog steeds geen nadelen dat in een databank van zustisie mijn dna-profiel beschikbaar zou zijn;
ik zie er wel een voordeel in: als dna opgenomen wordt op eenderwelke plaats waar ik nog niet geweest ben, van eenderwelk misdrijf, dan weten ze direkt dat ze mij mogen gerust laten.
Net hetzelfde als met mijn vingerafdrukken.

Ik zie wel grote voordelen dat dna van iemand die net een eerste zwaar misdrijf in zijn leven gepleegd heeft, ook beschikbaar is in die databank.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 oktober 2009, 17:40   #56
Bovenbuur

Standaard

Maar als ze een misdaad onderzoeken op een plaats waar jij wel bent geweest ben je de sjaak. Want als jouw DNA op bijvoorbeeld de kleren van het slachtoffer word gevonden, dan zal jij het wel gedaan hebben, niet dan?
Oud 23 oktober 2009, 17:51   #57
Renesse
Minister-President

Renesse's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Niemand zadelt de gemeenschap op met een bedreiging. Er zijn steeds moordernaars en ander tuig geweest, en vaak zijn die niet eer gekend wegens een misdrijf.
Passionele moorden zijn meestal no-brainers. Vaak komt er dan nog een kogel in de eigen kop ook, dat lost zichzelf op. Seriemoordenaars zijn nog zeldzamer. Maatschappelijk gezien zijn die geen bedreiging. In totaal zijn er minder dan 1000 moorden per jaar in België (dat wil zeggen: moord en doodslag samen). Op ongeveer een miljoen misdrijven per jaar is dat verwaarloosbaar.

meer dan 40%, vaak zelfs 50%, van de misdaden zijn er van het type diefstal en afpersing. Hierbij gaat het vaak om dezelfde daders die in het verleden al gepakt zijn voor knullige kruimeldiefstallen.

Ook in de rubriek verkrachtingen heb je vaak recidive, ook al komen die ook weinig voor (0,25% van alle misdrijven).

Die cijfers rechtvaardigen hoegenaamd niet dat men een databank aanlegt met AL het DNA materiaal van de hele bevolking. Men neemt toch ook niet de vingerafdrukken van iedereen?

Citaat:
hou toch even in het oog, dat je dna-profiel achterhaald kan worden van het glas of de tas waaraan je net gedronken hebt ....
En wat doet dat ter zake? Stel dat ik zin heb om elk weekend op Rosse Zita te kruipen, wil ik niet dat Rosse Zita met mijn geanalyseerd materiaal mijn identiteit te weten kan komen omdat Rosse Zita haar man toevallig flik is met een slecht gevoel voor deontologie.

Citaat:
Mocht het ooit komen dat men iets kommersieel nuttigs zou kunnen achterhalen uit je dna, dan ga je niet kunnen beletten dat men het achterhaalt. Je laat het echt overal na. Je strooit het uit als konfetti ....
En dan?

Citaat:
Ik zie nog steeds geen nadelen dat in een databank van zustisie mijn dna-profiel beschikbaar zou zijn;
Men zou het nog voor andere zaken kunnen gebruiken dan zustisie...

Citaat:
ik zie er wel een voordeel in: als dna opgenomen wordt op eenderwelke plaats waar ik nog niet geweest ben, van eenderwelk misdrijf, dan weten ze direkt dat ze mij mogen gerust laten.
Bij Stacy en Nathalie werd geen bruikbaar DNA gevonden. Uw DNA profiel van Abdullake zou dus geen zin hebben gehad, maar een Vlaams Belang regime zou wel de handel en wandel van deze man in kaart kunnen brengen met dat DNA profiel.

Citaat:
Ik zie wel grote voordelen dat dna van iemand die net een eerste zwaar misdrijf in zijn leven gepleegd heeft, ook beschikbaar is in die databank.
Ik heb er echt niets op tegen dat men een databank aanlegt met profielen van misdadigers, maar van gewone mensen vind ik dat erg... akelig. Dat getuigt van een erg negatief mensbeeld.
Oud 23 oktober 2009, 18:13   #58
Jazeker
Secretaris-Generaal VN

Jazeker's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Jazeker
Standaard

Citaat:
maar een Vlaams Belang regime zou wel de handel en wandel van deze man in kaart kunnen brengen met dat DNA profiel.
Vanaf pagina 3 pas. Ik ben ontgoocheld.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Flanelcondoom Bekijk bericht
*KNIP* Deze opmerking lijkt mij persoonlijk en onnodig grievend.
Nelle Pastorale Nelle Jazeker Nelle

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Duupje Bekijk bericht
Jep, heil Jazeker.
Jazeker is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 oktober 2009, 18:26   #59
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jazeker Bekijk bericht
Vanaf pagina 3 pas. Ik ben ontgoocheld.
Inderdaad. Maar hij verekskuzeert zich al: hij bedoelde: ekstreem linkse regimes, die in het verleden al meer en beter uitblonken in zo'n praktijken ...

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 oktober 2009, 19:20   #60
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Xenophon's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door NOEKIE Bekijk bericht
Ik zou van alle criminelen (vooral de allochtonen die bevolken 85% van onze gevangenissen) een dna databank bijhouden. absolute voorstander.
Ze kunnen de criminelen nog niet eens opsluiten.

Xenophon is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:12.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be