Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Immigratie en integratie
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Immigratie en integratie Het forum bij uitstek voor discussies over thema's zoals vreemdelingenbeleid, integratie versus assimilatie, (verplichte) inburgering,...

Antwoord

Discussietools
Oud 24 oktober 2009, 00:05   #41
filosoof
Banneling

filosoof's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mahalingam Bekijk bericht
Toen ik gister ochtend de straat uit liep en de hoek omsloeg, zag ik er heel veel. Ik heb ze maar niet geteld want ik heb de benen genomen.
De burka bende
Hoe geloofwaardig..
filosoof is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 oktober 2009, 00:09   #42
filosoof
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mahalingam Bekijk bericht
Oorspronkelijk geplaatst door filosoof

Het is heel verwarrend en natuurlijk geschiedenis vervalsend om de Sinterklaas te zien lopen met kennelijk vrolijke blije Zwarte Pieten.
Hoe anders was hun echte lot: slaaf zijn. Dus voortaan moet Sinterklaas rond gaan met onderdanige duidelijk slaafse Pieten die hij ter illustratie van de juiste verhoudingen afrost met zijn staf.

Er is al aksie geweest om de Zwarte Pieten te vervangen door multiculturele Pieten of door helemaal geen Pieten.
Zwarte Piet staat weer eens ter discussie

Meer over dit racistisch fenomeen en wat eraan te doen is Actie tegen racistisch fenomeen van Zwarte Piet :
Je kunt niet quoten of je knoeit er mee
De teksten die je mij toeschrijft zijn niet de mijne!

Laatst gewijzigd door filosoof : 24 oktober 2009 om 00:12.
Oud 24 oktober 2009, 00:32   #43
andev
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door filosoof Bekijk bericht
Meer dan hypocriet. Discriminerend.
En een namaak katholieke bisschop die op 6 december de scholen en straten afdweilt, (met een symbolische zwarte slaaf erbij!), d�*t moet kunnen, kerstalletjes overal ook, een ganse maand religieuze propaganda alom ook, maar meisjes met een hoofddoek? die zijn er teveel aan in ons "katholieke" streekje. (katholiek, maar bijna zonder katholieken!)

December, maand van de hypocrysie.
Je bent precies ook al een lid van die bende?
Die moeten hier in ONS land hun bek houden over hun godsdienststrapatsen ipv ervoor op straat te komen roepen als we niet zomaar al hun allah-regeltjes en andere rommel slikken! Dat is oa het verschil met de Joden: die doen hun ding zonder iemand te storen of lastig te vallen!
Maar wie "islam" zegt, heeft het over eisen, arrogantie en geweld!
Die bende was beter nooit tot hier geraakt! Niets dan last.
andev is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 oktober 2009, 01:02   #44
filosoof
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door andev Bekijk bericht
Die moeten hier in ONS land hun bek houden
over hun godsdienststrapatsen ipv ervoor op straat te komen roepen als we niet zomaar al hun allah-regeltjes en andere rommel slikken! Dat is oa het verschil met de Joden: die doen hun ding zonder iemand te storen of lastig te vallen!
Mijn land zo goed als het jouwe. Laat dat dus maar achterwege.

Laatst gewijzigd door filosoof : 24 oktober 2009 om 01:02.
Oud 24 oktober 2009, 01:24   #45
ministe van agitatie
Eur. Commissievoorzitter

ministe van agitatie's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oog Bekijk bericht
Ik zie dat de goede oude vooroordelen tegen de joden het nog steeds goed doen ...
Hebt u in mijn tekstje één vooroordeel gevonden? Met uitzondering van het bewust als vooroordeel vermelde
Citaat:
Joden staan natuurlijk al eeuwen bekend als sjacheraars en geldwolven.

ministe van agitatie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 oktober 2009, 06:27   #46
viaSanctus
Provinciaal Statenlid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oog Bekijk bericht
Ik zie dat de goede oude vooroordelen tegen de joden het nog steeds goed doen ...
Ik vond zijn tekst vrij correct en objectief.

Citaat:
Die moeten hier in ONS land hun bek houden over hun godsdienststrapatsen ipv ervoor op straat te komen roepen als we niet zomaar al hun allah-regeltjes en andere rommel slikken! Dat is oa het verschil met de Joden: die doen hun ding zonder iemand te storen of lastig te vallen!
Tja en wat moeten de vele Vlamingen die jouw regeltjes niet willen lezen doen? Je blijft ze toch ook maar verkondigen...
viaSanctus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 oktober 2009, 07:46   #47
artisjok
Banneling

Standaard

Citaat:
Die moeten hier in ONS land hun bek houden over hun godsdienststrapatsen ipv .....
Andev; geraak jij nog altijd niet verder in je "argumentatie".
Wie heb je nu al allemaal aanzien als "lid van de bende"?
Iedereen die er een andere mening op na houdt; en dan volgens jou moet zwijgen.

Laatst gewijzigd door artisjok : 24 oktober 2009 om 07:46.
artisjok is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 oktober 2009, 11:46   #48
Mahalingam
Minister

Mahalingam's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Je kunt niet quoten of je knoeit er mee
De teksten die je mij toeschrijft zijn niet de mijne!
Mea Culpa, Mea Culpa, filosoof.
Ik heb verkeerd <control> . A, C, V e.d. zitten doen. Mijn excuses voor de foute toedeling van het citaat.
Mahalingam is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 oktober 2009, 11:48   #49
filosoof
Banneling

Standaard

Ok
Oud 24 oktober 2009, 11:55   #50
filosoof
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door viaSanctus Bekijk bericht

Tja en wat moeten de vele Vlamingen die jouw regeltjes niet willen lezen doen? Je blijft ze toch ook maar verkondigen...
andev... en hij bijt wild om zich heen...ziet "die bende" overal...

Laatst gewijzigd door filosoof : 24 oktober 2009 om 11:56.
Oud 24 oktober 2009, 12:20   #51
viaSanctus
Provinciaal Statenlid

Standaard

Citaat:
andev... en hij bijt wild om zich heen...ziet "die bende" overal...
prachtig liedje
viaSanctus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 oktober 2009, 13:35   #52
brother paul
Secretaris-Generaal VN

brother paul's schermafbeelding

Standaard

Nu om te antwoorden op die lange tekst:

mijn stelling is dus dat joden perfect goed uitleggen waar de moslims hier verkeerd gaan in hun debat. De fout van dingen te eisen van de maatschappij als gest versus gastheer, en de fout van de symboliek van een onderdrukte vrouw ook maatschappelijk aanvaard te willen maken..

Ik heb hier dus nog geneen gelezen die het standpunt weerlegt, tenzij met ze verwijt van hypocrisie, zwartwerk etc
brother paul is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 oktober 2009, 14:04   #53
alice
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ministe van agitatie Bekijk bericht
Veel vragen ineens. En al die vragen vragen bovendien om veralgemening. Erop antwoorden is dus in algemene termen onmogelijk.

Sommige joden werken hier niet. Ze rentenieren. Anderen zijn werkloos, schoolgaande of huisvrouw. Die werken allemaal niet.
Anderen werken wel. Als arbeider, bediende of zelfstandige. Sommigen hebben een bedrijf, zijn ondernemer.

In algemene zin kan je zeggen dat de werkloosheid lager ligt dan bij mensen van Arabische afkomst. De scholingsgraad ligt doorgaans iets hoger. Dat is geen geheim: mensen van Arabische afkomst zijn er in ons land bijna het slechtst aan toe (met uitzondering van Roma en mensen zonder papieren). Dat blijkt zowel op gebied van onderwijs als werkgelegenheid.
Als je de recente OESO- en PISA-rapporten naleest, merk je dat mensen van Arabische afkomst er in België ook slechter aan toe zijn dan elders in Europa. Qua onderwijs loopt het bij hen hier vaker mis dan in Frankrijk, Nederland of Duitsland. Het ligt dus niet zozeer aan de mensen van Arabische afkomst (want die zijn in de omringende landen dezelfde) maar aan ons onderwijssysteem en meer nog aan de geplogenheden, gewoontes en attitudes in het onderwijs. Daarvoor bestaat een naam: structureel racisme.
De OESO-rapporten wijzen op hetzelfde probleem met betrekking tot werkgelegenheid. Nergens - met uitzondering van het notoire Polen - is de werkloosheidsgraad zo hoog als hier. Je kan dat wijten aan de luiheid van mensen van Arabische afkomst, maar dan is het toch hoogst bevreemdend dat diezelfde mensen van Arabische afkomst in Nederland, Duitsland en Frankrijk een pak minder lui blijken te zijn dan hier. Sommigen wijzen naar ons systeem van werkloosheid en de zgn. loonval. Maar er zijn nogal wat aanwijzingen die aantonen dat ook racisme en discriminatie bij werkgevers een belangrijk rol speelt.
Joden hebben daar doorgaans minder last van. Enerzijds omdat een zeer groot deel van de joden die hier wonen compleet onherkenbaar zijn aangezien ze noch qua kledij, noch qua huidskleur noch qua taal, cultuur of religie opvallen. Zij hebben geen uiterlijke kenmerken waarop ze beoordeeld kunnen worden. Derhalve lijden ze niet onder discriminatie of racisme. Een ander deel van de joodse gemeenschap heeft een semi-gesloten economisch systeem waarbij ze louter met andere joden handelen, werken of tewerkgesteld worden. Bovendien zijn er nogal wat arme joden ook - toch in Antwerpen - maar zoals dat gaat met armoede: die is niet zichtbaar.

Sommigen spreken Nederlands. lang niet allemaal. Er zijn er nogal wat die Russisch spreken. Zeker in de buurt van het Centraal Station. Er zijn er natuurlijk heel veel die Jiddisch spreken, een klein deel spreekt Hebreeuws. Althans vloeiend. En nogal wat joden spreken hoofdzakelijk Frans en veeleer slecht Nederlands.

Onderwijs is verplicht. Dat geldt voor joden zowel als voor mensen van Arabische oorsprong en voor Belgen. Maar er is geen schoolplicht en er is de vrijheid van schoolkeuze. Daarom zie je dat er joodse scholen bestaan waarvan sommigen een bijzonder strikt religieus leerplan volgen dat vaak veel weg heeft van indoctrinatie. In die scholen zitten jongens en meisjes nooit samen maar apart. Ze doen ook geen activiteiten samen.
Voor meisjes hebben die scholen overigens geen belang: hun functie in het leven ligt al vast: ze zullen trouwen, hun man terwille zijn, kinderen baren en daarvoor zorgen. That's about it.
Veel andere joden zijn niet religieus en wensen hun kinderen dus naar Vlaamse scholen te sturen waar ze het gewone leerplan volgen en op geen enkele manier (tenzij vaak door discipline en intelligentie) opvallen.

Hiermee raakt u een zeer teer punt aan. Joden staan natuurlijk al eeuwen bekend als sjacheraars en geldwolven. Ik vermoed dat joden die hun belasting niet betalen daarvoor door de fiscus op de vingers zullen worden getikt. Net als jij en ik. Zoals bekend gaat er in België nogal wat zwart geld rond en is een niet onbelangrijk deel van onze economie niet fraudebestendig. Joden vormen daarop natuurlijk ook geen uitzondering. Een eenvoudige googlesearch naar de combinatie 'diamant fraude antwerpen' levert 15.400 hits op. Die zullen niet allemaal terecht zijn, maar wie het Antwerps economisch leven wat volgt, valt niet achterover als het parket weer eens binnenvalt bij een diamantair. Let wel: niet alle diamantairs zijn joden. Er zijn nogal wat Indiërs bij ook.

Ik weet niet of u Jiddisch verstaat en vaak in Antwerpen komt. Dat is weliswaar niet op televisie maar het geeft een interessant beeld van hoe - sommige - joden over gojim denken. Dat is niet altijd even verheven, mag u weten. Overigens zie ikzelf ook niet zoveel 'imamachtigen' op televisie Belgen voor racist uitschelden. Maar ik kijk dan ook zo weinig mogelijk televisie. Dat is namelijk zeer slecht voor de mentale gezondheid.

Joden zijn doorgaans bijzonder gevoelig voor racisme, antisemitisme en haatzaaiërij. Ik zou dat geen zenuwtrekje noemen. Ik kan die gevoeligheid namelijk bijzonder goed begijpen. Zo gaat dat als je je hele familie verliest aan zwartzakken.

Ik vind dat een zeer gewaagde uitspraak. Als het gaat om sjachochentrek, ja dan zeker. Ook bij auto-inbraken, winkeldiefstallen, enz zullen wellicht minder joden betrokken zijn dan mensen van Arabische afkomst. Maar u beperkt zich wel tot de kleine criminaliteit. Als we het over witteboordcriminaliteit hebben, ben ik helemaal niet zo zeker dat uw stelling correct is. En zoals we weten: daarbij gaat het niet om 125 € die uit de sjacoche van Mevr. De Bruyn werd gestolen. Ter illustratie:

of een heel andere zaak:

U ziet dat de bedragen van een andere grote orde zijn dan de diefstal van een autoradio, twee gsm's en een portefeuille. In het geval van de diamantfraude loopt de samenleving bijzonder veel schade op. Dat voelen we in onze inkomsten en dus de uitgaven van de overheid. Bovendien komen dergelijke rechtszaken vaak op de lange baan, worden er batterijen advocaten opgezet en zoals we weten verjaren fraudezaken with a little help from their friends in dit land nog wel eens. Doorgaans wordt er ook redelijk discreet mee omgesprongen omdat het toch steeds gaat over bijzonder achtbare leden van de samenleving.
In het andere geval lezen we elke dag in HLN en op politics.be hoe gruwelijk Mohamed B. wel tekeer is gegaan bij diefstal van 54,5€ en kan het klootjesvolk daar hun frustratie en woede in de kolommen uiten zodat op het einde van het verhaal iedereen met een tevreden gevoel in slaap kan vallen. Met uitzondering van Mohamed B. en Mevr. De Bruyn wellicht.

Om maar te zeggen: ik ben er helemaal niet zeker of de door u vermelde joden qua criminaliteit de maatschappij minder schade berokkenen dan de mensen van Arabische afkomst.
En ik ben er noch minder van overtuigd dat de algemeenheden die u hier als algemene waarheden verkoopt, correct zijn.
Sorry maar ik ben het grondig met u oneens en vind het zelfs beledigend dat u stelt dat de gelopenheden binnen ons onderwijs structureel racistisch zou zijn.
Er kunnen ook totaal andere verklaringen zijn, zo spreken Algerijnen en veel Marokkanen goed Frans, wat hen uiteraard in Frankrijk minder achterstand geeft dan hier. Ook is het Nederlandse beleid strenger wat inburgering en taal betreft, en wordt op scholen minder prestaties verwacht van leerlingen dan in Vlaanderen,de kwaliteit van onderwijs is hier dan ook een pak hoger.

De werkloosheidsgraad ligt hier inderdaad hoger, maar nergens is die uitkering dan ook niet beperkt in tijd,in Nederland is dit vaak maar een jaar, dus wie niet aan het werk gaat krijgt geen werkloosheidsuitkering meer en telt dus niet langer in de statestieken!

U zegt de Antwerpse Joodse gemeenschap wat te kennen...vreemd dat u zegt dat velen geen zouden Nederlands spreken, dat doen ze namelijk wel en ook in hun winkels helpen ze je in het Nederlands verder, dat vooral Oost Europese Joden herkendaar zijn aan hun kleding klopt...

Ik twijfel er niet aan de juistheid wat uw redenering over witte boordcriminaliteit betreft,hier zullen Joodse burgers hoger scoren dan hun Marokkaanse broeders.
Maar een bejaarde wiens handtas gepikt wordt heeft daar echt geen boodschap aan en toevallig is dat nooit een Joodse jongen, helaas vaak wel een Marokkaanse broeder! Het crimineel gedrag van de ene groep heeft dus veel meer invloed op samenleven en leefbaarheid dan het gedrag van de andere groep, u lijkt dit wat te willen minimaliseren, daar helpt u niemand mee en al zeker geen Marokkaanse jongeren in criminaliteit.

Bovendien zegt u niets over gebrekkige arbeidsattitude, het niet afmaken van de school waardoor je met te weinig startkapitaal de arbeidsmarkt op moet, lage sociale vaardigheden, vijandig of onaangepast gedrag, niet of te laat komen, dat werkt ook in de hand dat sommige groepen niet overtuigen als werknemers. Werkgevers weer te kijk zetten als racisten( er zullen er zeker bestaan maar meestal is dit niet de reden om bepaalde groepen minder kansen te geven!) helpt echt niet om mensen meer kansen te geven, objectief kijken naar wat mis gaat wel, hopelijk kunt ook u daar ooit een begin mee maken, in het belang van doelgroepen zelf.
alice is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 oktober 2009, 14:52   #54
F.Lurk
Gouverneur

F.Lurk's schermafbeelding

Standaard

De joden zijn de eersten om zichzelf af te schermen zowel etnisch cultureel als religieus, maar vragen wel aan de anderen het oecumenische, het pluralisme, het "zich aanpassen",...... Ik heb hier al de verwijzing geplaatst naar de joodse oproep om enkel met elkaar, onder joden te huwen en te leven.
F.Lurk is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 oktober 2009, 15:04   #55
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Xenophon's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door F.Lurk Bekijk bericht
De joden zijn de eersten om zichzelf af te schermen zowel etnisch cultureel als religieus, maar vragen wel aan de anderen het oecumenische, het pluralisme, het "zich aanpassen",...... Ik heb hier al de verwijzing geplaatst naar de joodse oproep om enkel met elkaar, onder joden te huwen en te leven.
Tja, als God dat nu zo wil, wie ben ik dan om dat af te strijden?
Xenophon is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 oktober 2009, 15:08   #56
ministe van agitatie
Eur. Commissievoorzitter

ministe van agitatie's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door alice Bekijk bericht

objectief kijken naar wat mis gaat wel, hopelijk kunt ook u daar ooit een begin mee maken, in het belang van doelgroepen zelf.
Ik denk dat mijn tekst behoorlijk objectief en evenwichtig is. Hij gaat weliswaar niet in op alle problemen waarmee mensen van Arabische origine te kampen hebben en waarmee een samenleving te kampen heeft als er sprake is van van georganiseerde, collectieve migratie. Dat was ook niet het onder werp van de tekst.

Citaat:
Sorry maar ik ben het grondig met u oneens en vind het zelfs beledigend dat u stelt dat de gelopenheden binnen ons onderwijs structureel racistisch zou zijn.
Er kunnen ook totaal andere verklaringen zijn, zo spreken Algerijnen en veel Marokkanen goed Frans, wat hen uiteraard in Frankrijk minder achterstand geeft dan hier. Ook is het Nederlandse beleid strenger wat inburgering en taal betreft, en wordt op scholen minder prestaties verwacht van leerlingen dan in Vlaanderen,de kwaliteit van onderwijs is hier dan ook een pak hoger.
Het is zeker waar dat het niveau van het onderwijs in Vlaanderen bijzonder hoog is. Dat blijkt ook uit het PISA-rapport. We scoren bijzonder hoog. Au fond blijkt dat niet alleen uit de resultaten die de scholieren en studenten voorleggen maar ook uit de tevredenheid van zowel leerlingen als ouders en onderwijzend personeel. Daaruit blijkt een zeer hoge mate van engagement, wederzijds vertrouwen en tevredenheid. Daaraan wil ik zeker geen afbreuk doen. Ik heb zelf twee schoolgaande kinderen en kan me in alle lof naar het onderwijs toe zeker vinden.
Maar wat ook opvalt in het PISA-rapport is de discrepantie tussen de best scorende leerlingen en zij die de standaard niet halen. Die kloof is nergens groter dan in Vlaanderen. Het betekent dus dat er zeer veel goed scoren maar dat zij die het gemiddelde niet halen daar ineens ook veel onder zitten. Geen beetje. Dat zie je nergens in de ons omringende landen. Daar is het niveauverschil veel kleiner. En het doet vermoeden dat er iets anders aan de hand is, met name het feit dat zij die niet goed scoren sneller gedumpd en aan hun lot overgelaten worden en erger nog systematisch bij het klein gevaarlijk afval gezet worden. De oorzaak daarvan ligt in het bestaan en het succes van de katholieke scholen. Dat heb je namelijk in geen enkel van de ons omringende landen, althans niet in die grootteorde en met die impact.
Ik heb daarvan zelf veel illustraties gezien: een meisje van Arabische origine uit een Franstalig-Arabisch gezin dat in het Nederlandstalig lager onderwijs goed scoort, zich wil inschrijven in een katholieke, nederlandstalige middelbare school in Brussel, richting ASO maar het 'advies' krijgt eerst 'een jaartje' extra te volgen 'om haar Nederlands op te krikken' en wordt doorgestuurd naar een gemeentelijke BSO-school. Het verschill tussen beiden niet kennend volgt ze het 'advies' op en als ze zich een jaar later opnieuw in de katholieke ASO-school wil inschrijven, blijkt dat natuurlijk onmogelijk. Ik heb zelf verschillende van dat soort incidenten meegemaakt, genoeg om te weten dat het over een structuur gaat en niet over incidenten.
De nuances die u aanbrengt ivm Frankrijk en de afwezigheid van taalachterstand, zou kunnen opgaan voor Frankrijk en Vlaanderen maar mijn ervaring gaat over Brussel waar het dus eveneens over Franstaligen gaat: in Brussel speelt het probleem ook, terwijl het daar ook om Franstaligen gaat.

Citaat:
De werkloosheidsgraad ligt hier inderdaad hoger, maar nergens is die uitkering dan ook niet beperkt in tijd,in Nederland is dit vaak maar een jaar, dus wie niet aan het werk gaat krijgt geen werkloosheidsuitkering meer en telt dus niet langer in de statestieken!
Wie geen werk heeft zit wel degelijk in de statistieken, ook in Nederland. Niet als 'uitkeringsgerechtigd' maar dat is het punt niet, het blijven werklozen. Daarvan zijn er in Nederland verhoudingsgewijs minder, uitkeringsgerechtigd of niet. Bovendien kampen de meeste West-Europese landen met ongeveer dezelfde werkloosheidscijfers, of die uitkering nu in de tijd beperkt is of niet. De lengte van de uitkering heeft daarop duidelijk geen invloed. Desondanks tellen we in ons land verhoudingsgewijs meer mensen van Arabische origine in de werkloosheid. Indien het louter over de lengte van de uitkering zou gaan, hadden we verhoudingsgewijs veel meer werklozen, quod non.

Citaat:
U zegt de Antwerpse Joodse gemeenschap wat te kennen...vreemd dat u zegt dat velen geen zouden Nederlands spreken, dat doen ze namelijk wel en ook in hun winkels helpen ze je in het Nederlands verder, dat vooral Oost Europese Joden herkendaar zijn aan hun kleding klopt...
Ik schrijf nergens 'velen' maar bewust 'sommigen'. De meeste joden spreken gewoon Nederlands zoals u en ik. Het gros onder hen is niet religieus en al zeker niet orthodox, die merken we dus niet eens of nauwelijks op. Zeker niet door een taalverschil.

Citaat:
Maar een bejaarde wiens handtas gepikt wordt heeft daar echt geen boodschap aan en toevallig is dat nooit een Joodse jongen, helaas vaak wel een Marokkaanse broeder! Het crimineel gedrag van de ene groep heeft dus veel meer invloed op samenleven en leefbaarheid dan het gedrag van de andere groep, u lijkt dit wat te willen minimaliseren, daar helpt u niemand mee en al zeker geen Marokkaanse jongeren in criminaliteit.
Ik minimaliseer niet. Ik erken de problemen. Ik sta er beroepshalve met beide voeten middenin. Ik betwist alleen de stelling dat maatschappelijk gezien de kleine criminaliteit belangrijker is dan de witteboordcriminaliteit en de stelling als zouden joden in het algemeen de samenleving veel minder schade berokkenen dan mensen van Arabische oorsprong.

Uw stelling dat de kleine criminaliteit - die eigenlijk onterecht 'klein' wordt genoemd omdat de impact ervan op de slachtoffers veeleer groot is - een grotere invloed op het samenleven en de leefbaarheid zou hebben als de witteboordcriminaliteit, klopt maar ten dele. En ze klopt in die mate dat vele media - vooral de populaire - grotesk veel aandacht besteden aan die kleine incidenten, ze dagelijks prominent publiceren, de slachtoffers aan het woord laten en de meest pijnlijke details op tafel gooien. Het is logisch dat de modale burger zich gemakkelijk identificeert met een slachtoffer dat op straat wordt lastig gevallen of beroofd en zich weinig kan voorstellen - laat staan identificeren - met een miljardenfraude. De nadelen die hij van die miljardenfraude ondervindt, spelen zich af op zeer lange termijn en druppelsgewijs in vele facetten van zijn leven. De staatsschuld is bijvoorbeeld dermate abstract aangezien ze gespreid wordt over vele generaties dat het verband tussen een besparing in het openbaar vervoer of het aantal ambtenaren en een miljardenfraude niet lineair en daardoor niet helder is. Maar dat verband is er wel degelijk. In die zin snijdt fraude op een veel langere termijn veel dieper in ons vel dan een mes op de keel. Maar het koude metaal van dat mes op de keel herinneren we ons veel beter en daar kunnen we ons concreter veel meer bij voorstellen dan bij de miljardenfraude en het complexe systeem waarbij we allemaal voor die fraude opdraaien.
Mij bedroeft het dat zovele kranten het beste van hun middelen en mensen gebruiken om de diverse incidenten en faits divers op hun voorpagina's te pleuren terwijl we uit die faits divers niets kunnen leren. Maar het verkoopt kranten en zoals ik eerder schreef, het klootjesvolk kan zich in de slachtoffers erkennen en zich kwaad maken om een banaliteit terwijl de structurele problemen, de echte processen die onze samenleving uithollen en de solidariteit systematisch op de helling zetten nauwelijks aan bod komen, al zeker niet in de vorm van verhelderende analyses.

Maar ten gronde wil ik niet ingaan op de vraag of de mensen van Arabische oorsprong dan wel joden onze samenleving het meest schade berokkenen. Dat is namelijk de strategie van Michaël Freilich - die blijkbaar door Brother Paul wordt onderschreven - maar niet de mijne. Er is geen vergelijking mogelijk omdat joden doorgaans geen migranten zijn maar Belgen. Vaak al generaties lang. Dat een deel onder hen religieus is en de symbolen die bij die religie horen willen kunnen manifesteren in het openbaar leven, lijkt me logisch en verdedigbaar. Ik ben voor actief pluralisme niet voor laicité. Maar dan moet hetzelfde gelden voor andere gelovigen: sikhs en moslims bijvoorbeeld. Het onderscheid dat Freilich daar maakt is niet alleen fout, het is schandelijk.

De problemen die de samenleving ervaart met mensen van Arabische origine hebben ook weinig tot niets met hun godsdienst te maken. Daar hebben we namelijk concreet gesproken geen enkele last van. Die godsdienstkwestie is hier - net als in Palestina, Irak of Afghanistan - een bliksemafleider om de mensen te ontmenselijken.
De kern van het probleem is er één van georganiseerde, collectieve migratie om economische redenen. Dat soort migratie zorgt altijd en overal voor een ontwrichting van een samenleving. Ook hier vandaag. Die migratie is er niet gekomen vanuit het individuele idee van een Berber uit het Rif-gebergte die op een dag zei: "ik ga mezelf een beter leven organiseren in Deurne-Zuid' maar ze is het resultaat van een weloverwogen politiek, ingegeven door economische belangen die noch de mijne noch die van de man uit het Rif-gebergte zijn. In dat verhaal zijn zowel hij als ik pionnen, onwetend van de échte belangen die erin meespelen. Het gaat om bilaterale akkoorden, afgesloten tussen het Koninkrijk Marokko en het Koninkrijk België met vaak zelfs een prominente rol voor de koningen in de onderhandelingen en modaliteiten. Dat soort migratie is eigenlijk een vorm van social-engineering die onvermijdelijk tot problemen en botsingen moet leiden, hoe welwillend die Berber en de Belg ook zijn. Zeker als het belang erachter geen enkele rekening houdt met de economische integratie van de Berber, zijn kinderen en kleinkinderen. Want dat is de kern van de zaak: die jongeren van Arabische afkomst zijn cultureel juist wél bijna volledige geïntegreerd maar economisch helemaal niet. Dat zorgt voor spanningen, lagere scholingsgraad, hogere werkloosheid en dus de daaraan gerelateerde criminaliteit. Niet hun godsdienst of hun cultuur maar hun armoede. Laat ons daar dus maar een prioriteit van maken: onderwijs, opleiding en werkgelegenheid. Al de rest is naast de kwestie.

Laatst gewijzigd door ministe van agitatie : 24 oktober 2009 om 15:14.
ministe van agitatie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 oktober 2009, 16:02   #57
brother paul
Secretaris-Generaal VN

brother paul's schermafbeelding

Standaard

minister van agitatie:

ik onderschrijf de stelling dat het hoofddoek als symbool van de onderdrukking van de vrouw (de vrouw die dus de helft waard is dan de man) en zoals je beschrijft dat de joodse vrouw er alleen maar is om kindjes te baren... die stelling past niet in onze westerse maatschappij met haar 'gelijkheidsbegindsel'

Nu bioloigscj is een man niet gelijk aan een vrouw, maar het gaat hier over gelijke kansen in onderwijs, opleiding, arbeidsmarkt, carriere, loon etc. Als die discriminatie eringelepeld wordt met de godsdienst dan kan dat niet. Het strookt niet met onze maatschappij. Dus dit debat is wel op zijn plaats

Dus of ze nu hypocriet zijn, zwartwerkers, economisch geintegreerd zijn, verandert toch niets aan de stelling en de kracht ervan.
brother paul is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 oktober 2009, 16:31   #58
Basy Lys
Minister

Basy Lys's schermafbeelding

Standaard

Aan de wet op het verbod van opvallende religieuze kentekens die door het Franse parlement gestemd werd in 2004 ging een breed en intens publiek debat vooraf, dat in alle geledingen van de bevolking gevoerd werd, van de bistro tot in het parlement.

De Franse president stelde een officiële commissie aan, voorgezeten door de heer Bernard Stasi, die het probleem onderzocht. De commissie-Stasi hoorde honderden betrokkenen en publiceerde na afloop een uitgebreid rapport, (Commission de Réflexion sur l'Application du Principe de Laïcité, Rapport au Président de la République, Remis le 11 décembre 2003) dat gemeenzaam het “Rapport-Stasi” wordt genoemd.

Ook al wensen alle fundi's en politiek-correcten het onderwerp te beperken tot het "doekje", het gaat om meer dan dat, zoals blijkt uit het Rapport-Stasi.

Men stelt in Frankrijk vast dat het dragen van het doekje:
- een politiek symbool is
- bedoeld is als provocatie
- verplicht wordt door de ouders, broers, de omgeving
- dient als vernedering of verdrukking van de vrouw

Verder is gebleken dat het doekje slechts een zeer zichtbaar teken is van een houding die zich verder uit in andere feiten, zoals het weigeren van
- een EHBO-cursus te volgen
- mensen in nood bij te staan
- de autoriteit van een vrouwelijke schooldirecteur te aanvaarden
- ondervraagd te worden door een mannelijke leraar
- zwemles te volgen
- biologieles te volgen
- turnles te volgen
- bepaalde lessen geschiedenis te volgen zonder deze te verstoren
- op vrijdag naar school te gaan
- zich te onderwerpen aan geneeskundig onderzoek

Het Rapport-Stasi geeft verder nog voorbeelden in de wereld van de gezondheidszorg en op de werkplek.

Het gaat dus om een veruiterlijking van een ideologisch gedachtegoed dat haaks staat op de verworvenheden van onze seculiere maatschappij.

Een niet onbelangrijke conclusie is nog: Want wij moeten ons niets wijsmaken: ja, extremistische groepen zijn aan het werk in ons land om de weerstand van onze Republiek te testen en bepaalde jongeren ertoe te brengen Frankrijk en haar waarden te verwerpen.
Oud 24 oktober 2009, 16:36   #59
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Xenophon's schermafbeelding

Standaard

Dat zou hier niet mogen, zo'n commissie.

Hier zou die conclusie luiden, de moslims hebben met ons het beste voor.

Laatst gewijzigd door Xenophon : 24 oktober 2009 om 16:37.
Xenophon is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 oktober 2009, 20:51   #60
ICE-MAN
Parlementslid

ICE-MAN's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon Bekijk bericht
Dat zou hier niet mogen, zo'n commissie.

Hier zou die conclusie luiden, de moslims hebben met ons het beste voor.
voordat ze deel mogen uitmaken van zo'n commissie zouden de zogezegde experten die hun oordeel gaan vellen over hoe de moslims het met "ons" voor hebben beter eerst eens het verhaal van Zana Muhsen lezen, t'is een klein boekje, t'is écht voorgevallen en dus géén fictie en is zélfs in het nederlands verkrijgbaar in de meeste openbare bib's... kwestie van een klein beetje tijd op te offeren om te weten te komen hoe de moslims het met hun "eigen" volk voorhebben en dan kunnen ze achteraf hun conclusies trekken over de rest.... over wat ze met "ons" voorhebben !

http://www.bruna.nl/boeken/nog-eenma...-9789041760838

Laatst gewijzigd door ICE-MAN : 24 oktober 2009 om 20:58.
ICE-MAN is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:36.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be