Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Archief > Partijdiscussies
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Partijdiscussies In dit forum kun je discussiëren over (standpunten van) politieke partijen. Plaats hier alles die specifiek te maken heeft met een bepaalde partij (of meerdere partijen).

Discussietools
Oud 1 mei 2004, 18:11   #41
Xanthippe
Schepen

Xanthippe's schermafbeelding

Standaard

Kan er mij trouwens iemand uitleggen waarom het zo belangrijk is of de uitspraak van Cassatie voor of na 13 juni komt?
Xanthippe is offline  
Oud 1 mei 2004, 18:28   #42
fernand
Europees Commissaris

fernand's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Xanthippe
Kan er mij trouwens iemand uitleggen waarom het zo belangrijk is of de uitspraak van Cassatie voor of na 13 juni komt?
Voor 13 juni, moet men niet meer de parlementaire onschendbaarheid opheffen, want ze zijn geen parlementairen meer. Ze zijn ontslagnemend, en genieten geen parlementaire onschendbaarheid, tot bij hun eedaflegging!
fernand is offline  
Oud 1 mei 2004, 18:33   #43
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De anarchistische bankier
Maar als u zich verder belachelijk wil maken, ga uw gang!

Bij mijn weten gaat het om aparte instellingen binnen de EU-structuur. Ik zie niet in wat er nu zo belachelijk is aan het wijzen op die onderscheidenheid. De Conventie is ook niet hetzelfde als het EU-Parlement. En de Commissie is ook weer verschillend.
Jan van den Berghe is offline  
Oud 1 mei 2004, 18:36   #44
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Maar een (politieke) procedure voor de Raad van Europa is iets heel anders dan een (juridische) procedure voor het Europees Hof voor de Rechten van de Mens, en ik denk dat het dat is wat Jan ook bedoelt.
Vandaar dat hij ook terecht stelt dat de lobbyisten bij de Raad van Europa, geen invloed hebben bij het Europees Hof van de Rechten van de Mens, of dat althans niet zouden mogen hebben.
Inderdaad, dat was het punt van mijn betoog. Het hoeft nog niet zo te zijn dat een groep in één bepaalde instelling naar diens hand weet te zetten, dat dit ook ergens anders lukt. Het Hof is een strikt juridische instelling, terwijl de Raad van Europa dat niet is. Het Hof is immers geen zetel van politici, maar wel van rechters.
Oud 1 mei 2004, 19:30   #45
athena
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe
Citaat:

Bij mijn weten gaat het om aparte instellingen binnen de EU-structuur. Ik zie niet in wat er nu zo belachelijk is aan het wijzen op die onderscheidenheid. De Conventie is ook niet hetzelfde als het EU-Parlement. En de Commissie is ook weer verschillend.
EU-structuur? U bent wel bezig over de raad van Europa an het Hof van Straatsburg dat moet waken over de toepassing van het EVRM. De Raad van Europa werd eind jaren 40 opgericht en telt nu iets meer dan 40 leden, waaronder bv. ook Turkije, de Raad van Europa en het Hof voor de rechten van de mens hebben niets en dan ook niets te maken met de Europese Unie.
athena is offline  
Oud 1 mei 2004, 20:34   #46
athena
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fernand
Citaat:
Voor 13 juni, moet men niet meer de parlementaire onschendbaarheid opheffen, want ze zijn geen parlementairen meer. Ze zijn ontslagnemend, en genieten geen parlementaire onschendbaarheid, tot bij hun eedaflegging!
De parlementairen genieten van parlementaire onschendbaarheid en onverantwoordelijkheid gedurende de zitting, de gewone zitting neemt haar aanvang de 2e dinsdag van oktober en de facto loopt de zitting het hele jaar door. De koning sluit de zitting de dag voor de volgende zitting begint. De huidige zitting loopt dus nog steeds door tot oktober en alle MP zijn dus nog steeds beschermd.
athena is offline  
Oud 1 mei 2004, 21:17   #47
Xanthippe
Schepen

Xanthippe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door athena
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fernand
De parlementairen genieten van parlementaire onschendbaarheid en onverantwoordelijkheid gedurende de zitting, de gewone zitting neemt haar aanvang de 2e dinsdag van oktober en de facto loopt de zitting het hele jaar door. De koning sluit de zitting de dag voor de volgende zitting begint. De huidige zitting loopt dus nog steeds door tot oktober en alle MP zijn dus nog steeds beschermd.
waarom maakt het dan zoveel uit of de uitspraak van cassatie voor of na 13 juni komt?
volgens mij zou het VB er electoraal een gigantisch voordeel bij hebben als cassatie op enkele dagen van de verkiezingen de uitspraak van het Hof van Beroep in Gent zou bevestigen.
Maar welke gevolgen zou dit juridisch hebben?
Xanthippe is offline  
Oud 2 mei 2004, 02:02   #48
Hendrik GORIS
Burger

Hendrik GORIS's schermafbeelding

Standaard

Naar mijn bescheiden mening is er toch een ogenblik tussen het oude en het nieuwe bij een verkiezing, waarbij alle volksvertegenwoordigers NIET beschermd zijn en zelfs voor de rechtbank kunnen gedaagd worden voor een onbetaalde parkeerboete.

Belangrijker, kan er iemand eens een betrouwbare bron aanhalen? Anders vrees ik dat het een loos gerucht zou zijn of stemmingmakerij. Bewijs dus dat ik fout zit, aub.

Mvg,
h

Willem De Zwijger.
Hendrik GORIS is offline  
Oud 2 mei 2004, 04:07   #49
Herman Desmedt ©HD
Minister-President

Herman Desmedt ©HD's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door athena
waarom maakt het dan zoveel uit of de uitspraak van cassatie voor of na 13 juni komt?
volgens mij zou het VB er electoraal een gigantisch voordeel bij hebben als cassatie op enkele dagen van de verkiezingen de uitspraak van het Hof van Beroep in Gent zou bevestigen.
Maar welke gevolgen zou dit juridisch hebben?
Gevolg is dat het VB (bij bevestiging door cassatie) niet onder de naam "Vlaams Blok" en niet met de huidige kopstukken naar de verkiezing zou kunnen.
Oud 2 mei 2004, 09:27   #50
athena
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hendrik GORIS
Naar mijn bescheiden mening is er toch een ogenblik tussen het oude en het nieuwe bij een verkiezing, waarbij alle volksvertegenwoordigers NIET beschermd zijn en zelfs voor de rechtbank kunnen gedaagd worden voor een onbetaalde parkeerboete.

Belangrijker, kan er iemand eens een betrouwbare bron aanhalen? Anders vrees ik dat het een loos gerucht zou zijn of stemmingmakerij. Bewijs dus dat ik fout zit, aub.

Mvg,
h
bron: professor Vande Lanotte, overzicht van het publiekrecht, Die Keure, 2000.
athena is offline  
Oud 2 mei 2004, 10:09   #51
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Mocht dat niet het geval zijn, dan was de verkiezingstijd een ideale tijd om allerlei afrekeningen uit te voeren en processen aan te spannen. Daarom genieten parlementariërs ook in verkiezingstijd van hun onschendbaarheid.
Oud 2 mei 2004, 10:17   #52
Stratcat
Eur. Commissievoorzitter

Stratcat's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Citaat:

Ik zie dat u mijn aanmoediging ter harte heeft genomen.
Oud 2 mei 2004, 10:26   #53
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Met plezier zelfs
Oud 2 mei 2004, 10:34   #54
Stratcat
Eur. Commissievoorzitter

Stratcat's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Citaat:
Met plezier zelfs
Ik ben blij dat u om zichzelf kunt lachen.
Met een zelfs, zeer on-Van-den-Berghes

That's the spirit!
Oud 2 mei 2004, 14:51   #55
Maxime_Penen
Burger

Maxime_Penen's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kotsmos
Er is geen enkele reden om aan te nemen waarom het migrantenstemrecht en het Blok-arrest de SP.A minder zouden schaden dan de VLD.
Ben ik ni mee akkoord... Van de SP.a kan je op voorhand al aannemen dat ze voor het migrantenstemrecht zullen stemmen. Zelfs als een deel van de SP.a-stemmers tegen is weet je nog dat de partij zelf voor zal zijn.

Bij de VLD ligt dit lichtelijk anders. De VLD omvat zo'n breed spectrum van kiezers, van centrumlinkse lichtblauwe kiezers die voor zijn tot donkerblauwe centrumrechtse kiezers die radicaal tegen zijn. De VLD zal veel harder geraakt worden door z'n ambigue houding in de kwestie rond het migrantenstemrecht. Reken daar nog de machtsspelletjes en ruzietjes aan de top mee... Ik vrees voor een blauwe achteruitgang zonder weerga.
Maxime_Penen is offline  
Oud 2 mei 2004, 15:28   #56
Extinct
Partijlid

Extinct's schermafbeelding

Standaard

Hoeveel tijd heeft het VB eigenlijk om naar cassatie te gaan. Ik had iets gehoord van 1 maand. Klopt dit?
Extinct is offline  
Oud 2 mei 2004, 16:16   #57
athena
Parlementslid

Standaard

15 dagen, de termijn verstrijkt op 6 mei.
athena is offline  
Oud 2 mei 2004, 16:20   #58
Hendrik GORIS
Burger

Standaard

Citaat:
Citaat:
Mocht dat niet het geval zijn, dan was de verkiezingstijd een ideale tijd om allerlei afrekeningen uit te voeren en processen aan te spannen. Daarom genieten parlementariërs ook in verkiezingstijd van hun onschendbaarheid.
helemaal niet van overtuigd, er is een verschil tussen een gewoonte en een wettelijke toestand...

mvg,
h

Willem De Zwijger.
Hendrik GORIS is offline  
Oud 2 mei 2004, 16:21   #59
Hendrik GORIS
Burger

Standaard

Citaat:

Mvg,
h
waar blijft die betrouwbare bron of zitten we hier maar een beetje te leuteren?

mvg,
h

Willem De Zwijger.
Hendrik GORIS is offline  
Oud 2 mei 2004, 16:28   #60
athena
Parlementslid

Standaard

Ik heb mijn bron al aangehaald namelijk: "Overzicht van het publiekrecht" door Johan Vande Lanotte, Die Keure, 2000.
athena is offline  

Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 02:37.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be