![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst | Markeer forums als gelezen |
Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#41 | |
Staatssecretaris
|
![]() Citaat:
Het probleem in de wereld is nog steeds hetzelfde. rijken en machtige personen worden legaal rijker en kunnen legaal belastingen ontduiken. De gewone man die wat in het zwart wilt bijverdienen is de boeman. Als je de legale en illegale belastingsfraude van rijken, bedrijven enz. langs die van het zwart werk zou leggen dan zou je weten dat het zwartwerk over miljoenen euro's gaat maar dat het eerste over miljarden euro's gaat. laat de media zwartwerkers afschilderen als profiteurs, criminelen en de massa is afgeleid van de waarheid en dat is dat wie rijk is legaal rijker kan worden. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#42 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#43 | |
Provinciaal Statenlid
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#44 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Het spijt me erg dat u een deel van uw persoonlijke loon moet afstaan om mij in leven te houden. Moet ik u misschien nog bedanken ook?
![]() |
#45 |
Provinciaal Statenlid
|
![]() No offence he, ik ken uw situatie ni en eigenlijk interesseert da mij niet. De discussie ging er over wat het meest welvaart creëert: een zwartwerker of een werkloze. Dus laten we het daarover hebben zonder persoonlijk te worden.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#46 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Dus stel ik u deze vraag : wie creëert het meeste welvaart : iemand met een job die zwart werkt of een werkloze zoals ik met vrijwilligerswerk.
![]() |
![]() |
#47 | |
Staatssecretaris
|
![]() Citaat:
-een laaggeschoolde niet al te slim en vrij lui mens, hoogstwaarschijnlijk iemand die 5 keer per week in de frituur staat en die voor de rest van de dag voor de tv zit en sloeft van de zetel naar zijn bed. Natuurlijk is de waarheid heel anders. heel wat werklozen zijn verre van dom en doen misschien soms meer dan een werkende mens. en dan heb je ook nog de jongeren die af studeren met een goed diploma, deze jongeren willen natuurlijk niet voor een appel en een ei gaan werken aan de band of in de horeca. Dan kom ik bij een ander probleem. het minimum loon zit rond de 900 of 1000 euro voor een full time job. als je dan weet dat je bij een uitkering bijna hetzelfde krijgt dan weet je genoeg. Het probleem is dat werkgevers full time(maar ook andere) werknemers uitbuiten maar ook zij kunnen dikwijls niet anders omdat het bruto loon voor de werkgever enorm hoog is maar het nettoloon verre van. laat ons eerlijk zijn, onze brutolonen zijn gestegen de voorbije decennia maar onze nettolonen zijn nog steeds hetzelfde, ik verdien ongeveer nog altijd evenveel als mijn vader die bij de Ford heeft gewerkt in genk en nu al 15 jaar dood is. dit zegt genoeg vind ik over onze welvaart want leningen, energie, grond, voedingswaren enz zijn verdubbeld zoniet verdrievoudigd. De crisis veroorzaakt door banken heeft gevolg dat vooral productiewerknemers getroffen werden en dit had uiteraard ook gevolgen voor lage bedienden en zo meer. Het ironische is dat de overheden miljarden overhadden voor banken om zogezegd het systeem overeind te houden maar nu gene euro hebben om de gewone man te helpen en dit terwijl rijke bankdirecteuren zich weer rijkelijk belonen met bonussen en zo meer. Zijn er mensen verantwoordelijk gesteld voor de crisis? neen, de tol word zoals altijd weer betaald door de gewone man en wij maar denken dat de middeleeuwen en slavernij voorbij zijn maar eigenlijk zijn we gewoon blind gemaak door een beetje luxe en welvaart, vrede en stabiliteit. vergelijk het met een kikker koken, gooi de kikker in heet water en hij springt eruit, gooi hem in koud water en laat dit koken en hij zal dood gaan, hetzelfde bij de gewone man of zeg maar de massa van de samenleving, neem alles 1 keer af en er ontstaat revolutie, neem telkens maar kleine stukjes en we worden terug arm vooraleer we het beseffen |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#48 | |
Provinciaal Statenlid
|
![]() Citaat:
Maar das geen verschil in de hoeveelheid gecreëerde welvaart, das een verschil in de distributie van het inkomen. Een zwartwerker draagt niet bij aan de sociale zekerheid, noch is hij een ontvanger van sociale zekerheid. Je kan zeggen dat de zwartwerker een neutraal effect heeft op de inkomensdistributie. Als we dit vergelijken met een gewone werknemer, dan is er ook geen verschil in de totale welvaart gecreëerd, maar enkel een verschil in de inkomensdistributie. De gewone werknemer draagt bij aan de sociale zekerheid. Hij heeft een positief effect op de inkomensdistributie. Een werkloze vrijwilliger dan: produceert welvaart dus daar is geen verschil in. Maar hij ontvangt een uitkering van de sociale zekerheid. Hij is dus een last die moet gedragen worden door de sociale zekerheid. Hij heeft een negatief effect op de inkomesdistributie. Conclusie: Op zich is er geen verschil tussen welvaartscreatie van een werknemer, zwartwerker of werkloze vrijwilliger. Er is wel een verschil op de inkomensdistributie: een werknemer heeft een positief effect, een zwartwerker heeft geen effect en de werkloze vrijwilliger heeft een negatief effect. Natuurlijk is een werkloze die vrijwilligerswerk doet nog altijd beter dan een werkloze die niets doet. Het inkomensdistributie effect is gelijk, maar je kan wel duidelijk zeggen dat de werkloze die vrijwilligerswerk doet meer welvaart creëert dan de werkloze die niets doet. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#49 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
![]() De overheid heeft trouwens verschillende mogelijkheden om inkomsten te genereren, belasting op arbeid is daar slechts één van. Zwartwerk staat in relatie tot die belasting op arbeid en voor de rest hoeft men daar niet moralistisch over doen. |
|
![]() |
![]() |