![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst | Markeer forums als gelezen |
Suggesties & Mededelingen In dit forum kan iedere forumgebruiker terecht met voorstellen ter verbetering (van de sfeer) van dit forum. Je vindt er ook de officiële mededelingen terug van Politics.be. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#41 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ik huiger, Jij huigert, Wij hebben gehuigert? ![]()
Stuyckisme 1: "Positieve discriminatie is immers ook racisme" ![]() Stuyckisme 2: "Iemand op mijn werk probeerde me wijs te maken dat onze prins in Wallonië altijd al als prince Philippe door het leven ging." ![]() De langverwachte outing van duveltje382 Laatst gewijzigd door Raf : 28 juni 2010 om 16:28. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#42 |
Banneling
|
![]() IDus ik huiger is spelen met een huig?
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#43 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ik mag van mijnheer dockteur zelfs van anders schrijven als alle letters er maar staan. Veel erger is dat er een hoop mensen zijn die niet begrijpend kunnen lezen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#44 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Dt-fouten zijn een belediging voor de Nederlandse taal. Punt.
![]() |
#45 |
Europees Commissaris
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#46 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#47 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ik ben nog opgevoed met de "gij" vorm. "Gij drinkt altijd thee" en ik heb heel lang dt fouten gemaakt tegen de "jij" vorm waar de regel een beetje anders is. (vindt gij vs. vind jij ) 't is niet altijd gemakkelijk om regels die er van kleinsaf ingeramd zijn weer te vergeten. De dt regel is trouwens lang niet zo gemakkelijk. Bijv. "meld u opnieuw aan" of "meldt u opnieuw aan". Daar twijfel ik steeds weer. De regel zou ik terug moeten opzoeken, maar ik meen me te herinneren dat hij helemaal niet zo eenvoudig is. Dit gezegd zijnde , er zitten toch heel wat aberraties in onze spelling. Een straffe kerel die dit allemaal kan onthouden... en zelfs al zou hij het kunnen onthouden, allemaal nog eens correct toepassen op de koop toe. Laatst gewijzigd door Zucht : 28 juni 2010 om 17:47. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#48 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
'Smurf u' 'Smurft u zich' 'gij smurft' 'jij smurft' 'smurft gij?' 'smurf jij?' Niet mijn verdienste, geleerd op school |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#49 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
#50 |
Europees Commissaris
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#51 |
Banneling
|
![]() Ik haat smurfen
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#52 |
Europees Commissaris
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#53 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Maar eigenlijk is dat hulpmiddel nog erger dan een ezelsbruggetje als "gij drinkt altijd thee". Dat laatste is nog een afspiegeling van de regels. Het voorbeeldzinnetje is totaal ontkoppeld van de onderliggende regel. Als die ooit verandert zul je gewoon blijven doorsmurfen op de jou gekende manier en continu en consistent fouten maken, zoals ik indertijd met de "jij" vorm. Alleen wie constant met taal , spelling en grammatica bezig is heeft een kans om foutloos te schrijven. Een foutje is m.i. dus niet zo erg. Er zijn natuurlijk kemels die niet goed te praten zijn. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#54 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Ze mogen best verdwijnen van me, zolang de gesproken taal het Nederlands blijft.
Vermijd woordenwisselingen met kletskousen: elk kreeg een tong, maar weinigen verstand. Disticha Catonis Laatst gewijzigd door Scarabaeida : 28 juni 2010 om 18:59. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#55 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Wat is de logica achter het feit dat de ene lokale taal (bv Oilstersj) verdwijnen, en een andere lokale taal (Nederlands) niet?
![]() |
![]() |
#56 | |
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#57 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Het Nederlands uiteindelijk geen vreemde taal voor geen enkele van ons (een engdenkende provinciaal daar niet bij gelaten). Op de keper genomen zijn het Frans en het Engels wel naburige culturen, maar niet onze cultuur.
Vermijd woordenwisselingen met kletskousen: elk kreeg een tong, maar weinigen verstand. Disticha Catonis Laatst gewijzigd door Scarabaeida : 28 juni 2010 om 19:53. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#58 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Aan de ene kant verdwijnen er, aan de andere kant ontstaan er fascinerende "slangs" die alleen voor een ingewijde te begrijpen valt |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#59 |
Europees Commissaris
|
![]() Een dialectische zegswijze is aanvaardbaar als neologisme, zéker indien er geen equivalent in de standaardtaal bestaat. Dat spreekt voor zich. Trouwens, zelfs indien alle dialecten uitgeroeid zouden worden, dan ontstaan er in de loop van de tijd nieuwe. Dialecten komen en gaan.
Vermijd woordenwisselingen met kletskousen: elk kreeg een tong, maar weinigen verstand. Disticha Catonis Laatst gewijzigd door Scarabaeida : 28 juni 2010 om 19:45. |
![]() |
![]() |
![]() |
#60 |
|
![]() |
![]() |
![]() |