![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst | Markeer forums als gelezen |
Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#41 | |
Parlementslid
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#42 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ik wil overal in mijn hoofdstad in het Nederlands bediend worden, en als dat niet gaat, dan maar in het Engels, Duits, Spaans of West-Vlaams. Ze mogen zelf kiezen. Bekrompen ééntalige 'nombrilistes' krijgen van mij geen cent meer (en dat hou ik nu toch al een paar jaar vol).
"There's No Such Thing As Society!" ONLY I CAN HELP YOU! I AM your Protector and I WILL protect you. Whether you like it or not: I'M COMING TO PROTECT YOU! YOUR BODY, MY CHOICE, FOREVER! HANG MIKE PENCE!!! ![]() Laatst gewijzigd door djimi : 21 oktober 2010 om 02:45. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#43 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#44 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#45 | |
Parlementslid
|
![]() Citaat:
Nog een ander : 'Rethinking Belgium', een denktank van Vlaamse en Franstalige academici die onderzoek verricht naar de Belgische staatkundige problematiek, kiest resoluut voor het Engels als lingua franca. Hier haar uitleg: "Why in English? For three reasons. First, in this domain as in any other scientific domain, functioning in English makes it incomparably easier than functioning "ieder in zijn eigen taal/ chacun dans sa langue" to actively involve in our discussions a wide range of foreign colleagues (even those working in our own universities). Such involvement is invaluable to enrich both input and feedback. Secondly, the international community ever more massively present in Brussels because of the European institutions now functions mainly in English. A shrinking proportion is fluent in French. A negligible proportion is fluent in both Dutch and French. The future of Brussels and hence of Belgium is also their affair. It is in the general interest to make their participation realistic. Third and foremost, judging by the latest figures available (2005) about the proportion of the population that speaks the various languages "well" or "very well", French is the second language in Flanders and Dutch in Wallonia and Brussels for the people aged over 65. But for the younger generations, although competence in the second national language, so measured, has improved, it has been spectacularly overtaken by English in all three regions. Although each of these reasons, taken separately, might have been insufficient to justify our choice, their combination is decisive if the purpose is to think together for the 21st century, not the 20th or the 19th. We should probably not whine too much about this, as we are so lucky that the European and global lingua franca is the only language in the world (apart from "brusseleer"!) that can claim to be, linguistically speaking, a compromise between French and Dutch. But this does not make the learning of a common third language an adequate substitute for the learning of one's neighbour's language. How to successfully develop competence in Dutch and French despite competition with English is a subject well worth thinking about within the framework of the Re-Bel initiative." http://www.rethinkingbelgium.eu/rebel-initiative-faq De suggestie van historicus Bruno De Wever om in de toekomst het Engels als lingua franca te gebruiken tussen Frans en Nederlandstaligen zou dus wel eens een deel(tje) van de oplossing kunnen zijn. Laatst gewijzigd door Hendrik de Stoute : 21 oktober 2010 om 11:41. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#46 | |
Parlementslid
|
![]() Citaat:
Wellicht doordat meer mensen dat begrijpen en gebruiken. Een heleboel Afrikanen om te beginnen, maar natuurlijk ook Belgen, of Fransen bijvoorbeeld. Bovendien wordt het Frans internationaal al wat vaker als tweede taal aangeleerd dan de Vlaamse tussentaal. Ja, ons taaltje moet het onderspit delven voor nonkel Frans. Leef ermee en gebruik uw tijd niet voor klachtenbrieven naar IKEA, maar doe iets leuks met uw gezin.
Het vaderland van de wijze is de wereld. (Heliodorus) Laatst gewijzigd door Goldband : 23 oktober 2010 om 04:37. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#47 |
Minister-President
|
![]() Brussel verfranst??
Ik studeerde begin de jaren 60 in Brussel en toen al moest ik practisch overal erop aandringen om in het Nederlands te worden bediend. Soms liet ik zelfs de bedrijfsleider roepen om in mijn taal te worden geholpen!! Ik geloof niet dat er thans meer Frans wordt gebruikt, enkel en alleen dat er meer Vlamingen zijn die op hun strepen staan. Nog niet genoeg echter!! |
![]() |
![]() |
![]() |
#48 |
Parlementslid
|
![]() Van mijn taalklacht verstuurd via het klachtenformulier van IKEA geen enkel antwoord gekregen. IKEA blijft doofstom. Heb ook melding gemaakt via de website van consumentenorganisatie Test-Aankoop. Hun juridische dienst heeft met mij contact opgenomen en raadde mij aan om zeker klacht in te dienen via de 'Economische Dienst van de Federale Overheid' : http://statbel.fgov.be/nl/geschillen...enen/index.jsp
To be continued ... ---------- Joost Van de Casteele, auteur, woont in Brussel, op Brusselnieuws.be : Er wordt mij vaak cynisme en zwartgalligheid verweten, maar is het niet fantastisch dat wij dit blijven proberen? Dat we Brussel proberen vol te houden?” “Al heb ik ook weleens een dag dat ik in een winkel wil afdwingen dat ze Nederlands tegen mij spreken. We aanvaarden hier te veel shit die we in geen enkele andere stad zouden aanvaarden. Dat zoiets fundamenteels als onderwijs niet fatsoenlijk geregeld is, mogen we niet pikken. Geen wonder dat er al zoveel mensen zijn weggetrokken dat ik me sociaal geïsoleerd begin te voelen." ![]() Laatst gewijzigd door Hendrik de Stoute : 29 oktober 2010 om 14:06. |
![]() |
![]() |
![]() |
#49 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Gedeelde creativiteit is dubbel plezier.
"There's No Such Thing As Society!" ONLY I CAN HELP YOU! I AM your Protector and I WILL protect you. Whether you like it or not: I'M COMING TO PROTECT YOU! YOUR BODY, MY CHOICE, FOREVER! HANG MIKE PENCE!!! ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#50 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
We gaan die Vlaamse tussentaal eens introduceren in New York. We emigreren massaal naar New York, vertikken het om Engels te leren, et voil�* New York is nederlandstalig. zo moet je dat toch doen volgens U? Afrikanen die geen Nederlands leren moeten dan maar gaan werken in Wallonie als ze in Brussel met hun Frans geen werk vinden. Enige moeite om Nederlands te leren in een Vlaams gebied blijkt toch geen enkel voordeel te leveren. Misschien kunnen ze dan ook ineens uitwijken naar Frankrijk, ze kunnen dan alvast de landstaal nietwaar?
Waarom islam"fobie"? Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#51 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#52 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() De Delhaize in Ukkel is zelfs volledig Franstalig.
![]() |
![]() |
#53 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Verstaan ze misschien niet? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#54 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Dit vraagt om harde actie!
Maak bv nepstikkers en plak die zeer voorzichtig (denk om de camera's) onder één van hun kutbouwpakketten waar altijd schroefjes ontbreken. Bv de tekst: Spreek Nederlands lul ! En in het klein in het Frans. Parle Neerlandais Lullo (sorry, maar ik ben de Franse taal niet machtig) Laatst gewijzigd door Derk de Tweede : 31 oktober 2010 om 22:12. |
![]() |
![]() |
![]() |
#55 | |
Partijlid
|
![]() Citaat:
Je kan een klacht schrijven naar de personeelsdienst maar .... juist... die zijn ook perfect ééntalig Frans |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#56 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Laat staan dat ze ethisch werken. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#57 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#58 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Laat me nog wat wachten op een erfenis of financiële meevaller en ik koop me een huis waarin ik meubels zet zonder als dat getoernarvies.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#59 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Onderaannemers gebruiken die WEL het regenwoud decimeren en de lokale bevolking uitzuigen voor veel handwerk.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#60 |
Parlementslid
|
![]() Update Onderwerp Taalproblemen bij IKEA Anderlecht
Van de 3 bij de start van deze draad gemelde taalproblemen bij IKEA Anderlecht blijkt de eerste ondertussen niet juist of werd ondertussen door IKEA bijgestuurd, de tweede is nog eens bevestigd en de derde is nog altijd actueel. Het eerste gemelde probleem kwam niet van mij maar werd gemeld door jvn1k. Dat ging over hangborden en signalisatie in IKEA Anderlecht die stelselmatig het Frans groter afficheerde dan het Nederlands. Dat blijkt na verificatie ter plaatse niet te kloppen of IKEA heeft het ondertussen opgelost. In alle geval hingen er gisteren borden afwisselend met het Nederlands of Frans groter. Niet alleen borden met het Frans groter dus. ![]() foto : geen taalproblemen (meer) met de signalisatie van IKEA Anderlecht De 2 andere taalproblemen zijn echter bevestigd of nog altijd actueel (een deel van het restaurantpersoneel kan of wil geen Nederlands spreken + catalogus wordt alleen in het Frans verspreid in de Brusselse brievenbussen). Er zijn ondertussen ook andere taalklachten gesignaleerd door andere mensen: isaiah** maandag 18 oktober 2010 @ 17:30 CET*-*#100317*** Gisteren in Ikea Zaventem moeten vaststellen dat daar in Smäland alleen kinderfilms in de Franse taal werden gespeeld (althans tussen 3 en 4 in de namiddag). Paul maandag 18 oktober 2010 @ 17:58 CET*-*#100321*** Onlangs in Ikea Zaventem geweest. De informatieverantwoordelijke in het magazijn bleek geen nederlands te (willen) spreken. Het is bij Ikea ooit anders geweest. ew Statesman maandag 18 oktober 2010 @ 18:13 CET*-*#100322*** Ik heb er ooit een kleerkast besteld inclusief montage. We spreken over de IKEA vestiging in Zaventem en levering in Leuven. Resultaat: ze stuurden twee Nederlandsonkundige allochtonen. Wel moeilijk als je een modulaire kast van 5 meter breed koopt en moet uitleggen wat en hoe er juist gemonteerd dient te worden. Direct naar de klantendienst gebeld en maatregelen geeist. Ze hebben dan met die gasten gebeld maar die wisten uiteraard niet meer wat doen. Heb ze dan maar verzocht verder te doen, waren op zich wel vriendelijke jongens. Ik heb daarna officieel klacht neergelegd en iemand van de klantendienst heeft me achteraf teruggebeld. Ik vroeg die man of ze het ook aandurven eentalige Nederlandstaligen naar hun klanten in Luik of Namen te sturen. Hij natuurlijk aan het spartelen en ze hebben dan compensatie aangeboden in de vorm van een waardebon. Blijkbaar hadden ze nog niet zoveel klachten gehad van Vlamingen (de befaamde geslagen hond-mentaliteit waarschijnlijk). Hadden ze niets aangeboden, had ik er een zaak van gemaakt bij corporate in Zweden. Wat ik de Vlaamse klanten van IKEA Anderlecht nu ten stelligste aanraadt om te doen. Niet in Belgie klacht neerleggen maar massaal reageren in het Engels, dreigen er niet meer te kopen, dreigen met een boycott. Krijsen en dreigen, de bekende franstalige strategie, en die werkt meestal vrij goed in dit soort situaties! Marco maandag 18 oktober 2010 @ 21:08 CET*-*#100332*** @allen: ik snap niet dat dit nu een item wordt. Ikea hanteert deze politiek reeds jaren. Toen Ikea Ternat nog bestond was deze volledig tweetalig, beide talen even groot afgedrukt met als enig onderscheid dat het Nederlands wit en het Frans grijs was afgedrukt. Toen Ikea Anderlecht de deuren opende heb ik persoonlijk mijn beklag gemaakt dat verscheidene verkopers Nederlandsonkundig waren. Ook het Nederlands was er toen reeds kleiner afgedrukt en in het grijs. Aan de afhaaldienst werden de nummers enkel in het Frans afgeroepen. Ik heb ooit een interview met de Zweedse manager van Ikea België gelezen. Mijn conclusie was toen dat die kerel volledig geïndoctrineerd was door het Franstalige milieu waar deze man in vertoefde. Als ik me niet vergis woonde hij ook in Waals-Brabant. Marco dinsdag 19 oktober 2010 @ 15:36 CET*-*#100367*** @QB: Uw redenering dat de markt dit autom. reguleert kan misschien wel kloppen, maar vooraleer het management van de betrokken keten doorheeft wat de oorzaak is... Daarom is het niet slecht dit te melden. In het geval van Ikea is er echter kwaad opzet in het spel volgens mij. De Ikea winkels in Vlaams-Brabant zijn tweetalig, in Wallonië niet. Hoe rijm je dat ? Toen Ikea Anderlecht zijn deuren opende, klaagde men steen en been dat men geen Nederlandstalige verkopers vond. 'Toevallig' werkte de link vanuit het Nederlandstalige deel van de Ikea site naar de openstaande vacatures niet. Zoals ik al zei, het ligt volgens mij aan de top van Ikea België. Voor het vervolg van deze zaak : zie http://www.taalrespect.be/ Laatst gewijzigd door Hendrik de Stoute : 1 november 2010 om 09:33. |
![]() |
![]() |