![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst | Markeer forums als gelezen |
Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#41 | |
Staatssecretaris
|
![]() vrede,
één volk, één rijk, één rabbi? Citaat:
vrede, redwasp
![]() |
![]() |
#42 | ||
Vreemdeling
|
![]() Citaat:
Je weet niet of je gelooft dat iets/iemand/.... bestaat, maar je houdt er wel van ? De meeste geloven in iets en op die manier houden ze ervan. Citaat:
De tekst van de rebbe van Gastin is een mooie levensles die veel onnodige conflicten uit de weg gaat. Het heeft voor mij evenveel waarde als, “Als je kwaad bent tel dan tot 10 voor je reageert”. Ik denk zelfs dat het beter is om tot 10 te tellen en dan te reageren, dan het een dag uitstellen. Persoonlijk denk ik dat frustratie en ongenoegen op een beleefde manier geuit moeten worden om eventueel toekomstige conflicten te vermijden. Laatst gewijzigd door Snarf : 19 mei 2011 om 14:23. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#43 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
![]() |
#44 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() dat is de droom van de Islamieten en de Joden.
Hitler heeft het de Joden betaald gezet. Mijn God is er in een oneindig aantal, evenals de volkeren en priesters en aanhangers. Evenals er zovelen godsdiensten en goden zijn. Dus een en al uitbundigheid en niet van dat benauwde. Citaat:
Tot één tellen in de religie dat kon Mij ook niet bevredigen. Vooruit: in het christendom tot drie. Geef Mij maar de oneindigheid en eeuwigheid van de filosofie. Het hogere denkwerk ik Mij gegeven, niet het lagere tellen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#45 | |||
Staatssecretaris
|
![]() vrede,
Citaat:
wittgenstein schreef: Citaat:
ik doe een aantal zaken (bidden, vasten, aalmoezen geven...) en daardoor groeit een bepaald inzicht dat niet echt in woorden uit te drukken valt. een duidelijk gevoel dat ik meer en meer in evenwicht ben met de wereld om me heen. Citaat:
helaas doe ik meestal geen van beiden. als ik kwaad word, zeg ik meestal giftige dingen waarvan ik op het moment zelf weet dat ze kwetsend zijn, en waarover ik enige tijd later meestal spijt heb. ik wou dat ik de wijsheid van die rebbe had. vrede, redwasp
![]() |
![]() |
#46 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]()
Stephen F. Roberts: "...I contend that we are both atheists. I just believe in one fewer god than you do. When you understand why you dismiss all the other possible gods, you will understand why I dismiss yours."
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#47 | |||
Vreemdeling
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
extreem voorbeeld: Je komt thuis en babysit pleegt untucht met je 10 jarige dochter. Lijkt mij niet een geval waar de je de wijsheid van de rebbe kunt toepassen. De wijsheid hebben is een begin, het kunnen toepassen van deze wijsheid is een kunst. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#48 | ||||
Staatssecretaris
|
![]() vrede,
Citaat:
religie gaat over het waarom, wetenschap alleen over het hoe. Citaat:
kun je aan iemand uitleggen wat verliefdheid precies is? ik denk van niet. het is ook iets wat bij jou helemaal anders zal zijn dan bij mij. tegelijk MOET ik het niet uitleggen aangezien jij (als je ooit verliefd bent geweest) uit ervaring weet waar ik het over heb. Citaat:
Citaat:
vrede, redwasp
![]() |
![]() |
#49 |
Staatssecretaris
|
![]() sjolem aleichim,
twee rebbes discussieerden over het probleem van eekhoorns die in de synagoge zaten. "als we nu een verdelgingsfirma inschakelen, dan is er een grote kans dat we die eekhoorns hier nooit meer terugzien." zei de ene. "misschien wel, maar als we ze nu eens allemaal een bar mitzva gaven, daarna zien we er hier zeker nooit meer één terug." oich weh. sjolem aleichim.
![]() |
#50 |
Staatssecretaris
|
![]() sjolem aleichim,
drie chassidim waren aan het opscheppen over hun rebbe. "die van mij is heel krachtig. ooit was hij aan het wandelen en hij kwam bij een meer. hij nam zijn zakoek, wuifde even en ineens was er nog water links van hem en water rechts van hem. maar voor hem was er geen water meer." "mijn rebbe is nog veel krachtiger. toen hij ooit op wandel was, kwam hij bij een berg. hij haalde zijn zakdoek uit en wuifde naar die berg. ineens was er nog berg links van hem en berg recht van hem. maar voor hem was er geen berg meer." "mijn rebbe is de krachtigste van allemaal. vorige week zaterdag nog was hij op wandel in het dorp. ineens zag hij recht voor hem op de grond een portefeuille vol geld. hij nam zijn zakdoek en wuifde. ineens was het nog sabbat links van hem en sabbat rechts van hem, maar recht voor hem was het een gewone dag van de week." sjolem aleichim
![]() |
#51 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() ![]() ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#52 |
Staatssecretaris
|
![]() sjolem,
een rabbijn kwam na zijn dood bij de hemelpoort. toen hij vroeg om binnengelaten te worden, antwoordde de engel dat hij dat toch even moest bespreken met de allerhoogste. na uren bespreken kwam de engel terug en zij dat het antwoord nog in beraad was. de rabbijn zou heel binnenkort nieuws krijgen. net op dat moment kwam een buschauffeur uit tel aviv bij de hemelpoort. ook die vroeg of hij binnengelaten mocht worden, en dat was meteen in orde. "dit is onrechtvaardig!" riep de rabbijn verontwaardigd uit. "waarom wordt die schlemiel zonder probleem binnengelaten, en is er voor mij, een rebbe uit de grootste sjoel van jeruzalem, zo veel discussie nodig?" "het is nochtans heel eenvoudig." zei de engel. "u bent rabbijn en hebt uw hele leven niets anders gedaan dan gebeden geleid, psalmen gezongen en uit de thora voorgelezen. terwijl u dat deed, viel de helft van de gemeente meestal in slaap, terwijl de gedachten van andere helft steevast afdwaalden naar wereldse en profane zaken. die man daarentegen is buschauffeur. iedere dag vervoerde hij honderden mensen, joden, christenen en moslims, door tel aviv. zoals die man door het drukke verkeer vlamde, waren al zijn passagiers zo doodsbang dat ze de hele tijd aan het bidden waren voor hun lijf en hun leven." vrede, redwasp
![]() |
#53 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() Rebbe: "als Mozes nooit bestaan heeft dan heeft ie vast wel een broer gehad die zo heette". ![]() ![]() ![]() |
|
![]() |
![]() |