Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Godsdienst en levensovertuiging
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen.

Antwoord

Discussietools
Oud 29 juni 2011, 07:06   #41
Schelfie
Minister-President

Schelfie's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Apocalyps Bekijk bericht
...noch slecht.
Uiteraard
Oud 29 juni 2011, 07:10   #42
Marxmannetje
Banneling

Standaard

God is een weerspiegeling van wat de mens zou moeten zijn in het geheel. Alleen, 2000 jaar later, hebben we de Ultieme Mens nog steeds niet bereikt, en huilen we als wolven bij maanlicht nog steeds naar God.
Marxmannetje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 juni 2011, 07:11   #43
Schelfie
Minister-President

Schelfie's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Piero Bekijk bericht
Dat is een feitelijk juiste gedachte. Maar God kan best nuttig zijn als metafoor. Het is zinvol om je bij je voorstelling van het goede af te vragen of het goede door ons als individu bepaald kan worden of door een collectief als een hoger orgaan, of door een abstract orgaan dan boven alle belangen staat. Over God als metafoor is wel het een en ander geschreven. Ik geef drie voorbeelden die volgens mij aanduiden dat het niet onzinnig is.
Voor mij is het overduidelijk: "goed" of "slecht" zijn subjectieve waarden, gebaseerd op ons "fingergefühl", onze waarden en normen en onze cultuur/achtergrond. Ik vind het eten van varkens goed, want het is lekker. gelovige joden en moslims zouden mij gek verklaren en mij direct op de vingers wijzen, want in hun ogen is het eten van varkensvlees slecht, omdat hun sprookjesboek dat zo zegt.
Wetten moeten gemaakt worden om onze samenleving in goede banen te leiden. Vroeger gebeurde dat hoofdzakelijk met religieuze wetten en voorschriften die bepaalden wat "goed" of "slecht" was. Het voordeel hieraan was dat men schrik had die regels te overtreden uit angst voor eeuwige verdoemenis in de hel.
Oud 29 juni 2011, 07:20   #44
Apocalyps
Minister

Apocalyps's schermafbeelding

Standaard

Als een mens in staat is (volledig bij machte is) een ander mens te redden, maar dit niet doet, keuren wij dit af. Wij noemen zo'n iemand slecht en onethisch, zo'n iemand is in sommige gevallen zelfs strafbaar. Waarom keuren wij een fictieve opperwezen, die volgens vele gelovigen dagelijks in staat is mensen te redden, maar dit niet doet, niet af?
Oud 29 juni 2011, 07:29   #45
Distel
Secretaris-Generaal VN

Distel's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Apocalyps Bekijk bericht
Als een mens in staat is (volledig bij machte is) een ander mens te redden, maar dit niet doet, keuren wij dit af. Wij noemen zo'n iemand slecht en onethisch, zo'n iemand is in sommige gevallen zelfs strafbaar. Waarom keuren wij een fictieve opperwezen, die volgens vele gelovigen dagelijks in staat is mensen te redden, maar dit niet doet, niet af?
[eeuwig excuus]
The lord works in mysterious ways
[/eeuwig excuus]
* Er bestaat evenveel bewijs voor het bestaan van god als voor het bestaan van gele ruimtekaboutertjes
Distel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 juni 2011, 07:43   #46
Apocalyps
Minister

Apocalyps's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Distel Bekijk bericht
[eeuwig excuus]
The lord works in mysterious ways
[/eeuwig excuus]
Idd!
Oud 29 juni 2011, 07:49   #47
Visjnu
Minister

Visjnu's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door filosoof Bekijk bericht
Dus 't is geen goede god die 'zijn' schepping liefheeft. Dat dacht ik al toen ik de bijbel en de koran las.

Dat 'kwade' is theologisch een probleem: ofwel werd het door god geschapen en is er geen "goede god"vermits die god de bron vh kwade is, ofwel niet door god. Door wie werd het kwade dan wél geschapen?
Dat lijkt me een valse dichotomie. Men zou het kwade bijvoorbeeld ook louter kunnen zien als de afwezigheid van het goede, zoals duisternis de afwezigheid van licht is. In dat geval stelt de vraag zich niet wat er de bron van zou kunnen zijn of wie het geschapen heeft.

Pijn en verleiding worden vaak als kwade dingen aanzien. Het is daarom verleidelijk om zich het kwade voor te stellen als een extern iets dat ons overkomt, maar eigenlijk gaat het hier gewoon om signalen zonder intrinsiek kwaadaardige eigenschappen. Zo is het waarnemen van fysieke pijn niet meer dan een evolutionair kenmerk dat ons waarschuwt wanneer we ergens aandacht aan moeten schenken. Vanuit deze optiek, zit het 'kwade' in deze dingen slechts in het feit dat het ons stoort om het 'goede' te ervaren.
Oud 29 juni 2011, 08:55   #48
Piero
Perm. Vertegenwoordiger VN

Piero's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Tsk tsk tsk, de bewijslast niet omdraaien a.u.b. Jij plaatste de stelling, het is aan jou om ze te bewijzen.
Nee Distel. Ik plaats geen stelling, ik doe een bewering en die volgens mij algemeen aanvaard wordt, namelijk dat goddeloze regimes niet beter zijn dan regimes met een godsdienst. Ik geef toe dat dit moeilijk bewezen kan worden alleen al omdat dan eerst bepaald moet worden welke criteria van toepassing zijn. Maar als jij meent dat goddeloze regimes beter zijn dan regimes met een god dan ben ik benieuwd naar je criteria en de bewijsvoering.

Citaat:
Geen probleem, als je geen weerwoord hebt, is het soms idd beter om niet te beginnen spartelen.
Het sop is de kool niet waard Distel. Je doet je naam overigens eer aan.
Piero is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 juni 2011, 09:01   #49
Piero

Piero's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Marxmannetje Bekijk bericht
God is een weerspiegeling van wat de mens zou moeten zijn in het geheel. Alleen, 2000 jaar later, hebben we de Ultieme Mens nog steeds niet bereikt, en huilen we als wolven bij maanlicht nog steeds naar God.
Daar ben ik het mee eens. De komst van superman en De Nieuwe Mens is lang verwacht en vaak voorspeld, maar hij verschijnt maar niet.
Oud 29 juni 2011, 09:06   #50
Piero

Piero's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Schelfie Bekijk bericht
Vroeger gebeurde dat hoofdzakelijk met religieuze wetten en voorschriften die bepaalden wat "goed" of "slecht" was. Het voordeel hieraan was dat men schrik had die regels te overtreden uit angst voor eeuwige verdoemenis in de hel.
Die angst voor de hel is al een straf. Het is een geestelijke marteling. De wetenschap te zullen sterven moet geruststellend zijn omdat het de definitieve verlossing van het leven betekent.
Oud 29 juni 2011, 09:35   #51
Distel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Nee Distel. Ik plaats geen stelling, ik doe een bewering en die volgens mij algemeen aanvaard wordt, namelijk dat goddeloze regimes niet beter zijn dan regimes met een godsdienst.
Onzin, ik kan mij zelfs niet eens een "goddeloos regime" voor de geest halen. Jij wellicht ook niet, vermoed ik, daarom ook dat je de bewijslast omdraait en begint te schermen met lege dozen zoals "algemeen aanvaard".

Citaat:
Ik geef toe dat dit moeilijk bewezen kan worden alleen al omdat dan eerst bepaald moet worden welke criteria van toepassing zijn.
M.a.w., je beseft dat je een uitspraak gedaan hebt die je nu niet kan staven.

Citaat:
Maar als jij meent dat goddeloze regimes beter zijn dan regimes met een god dan ben ik benieuwd naar je criteria en de bewijsvoering.
Ik ken niet meteen een regime dat ik als "goddeloos" zou kunnen omschrijven. Maar nogmaals, de bewijslast ligt bij jou.

Citaat:
Het sop is de kool niet waard Distel. Je doet je naam overigens eer aan.
Kronkeldekronkel
Geef gewoon toe dat je geen weerwoord meer hebt.
* Er bestaat evenveel bewijs voor het bestaan van god als voor het bestaan van gele ruimtekaboutertjes
Oud 29 juni 2011, 09:37   #52
Marxmannetje
Banneling

Standaard

Citaat:
Daar ben ik het mee eens. De komst van superman en De Nieuwe Mens is lang verwacht en vaak voorspeld, maar hij verschijnt maar niet.
Hegel had het fout, tevergeefs de moeite die Marx deed om het aan te passen.

Alhoewel homofilie meer en meer aanvaardt word, religies beginnen af te sterven, mensenrechten en democratie zich meer verspreidt etc. Dus misschien is er toch een zekere evolutie aan de gang in onze geest. Komt die evolutie door de maatschappij of door het individu? Die vraag moeten we onszelf eens stellen.

Laatst gewijzigd door Marxmannetje : 29 juni 2011 om 09:39.
Marxmannetje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 juni 2011, 14:33   #53
Piero

Piero's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik ken niet meteen een regime dat ik als "goddeloos" zou kunnen omschrijven. Maar nogmaals, de bewijslast ligt bij jou.
Ik had toch al een hint gegeven Distel:

Citaat:
Vraag het eens aan Stalin, Pol Pot, Eisenhower, Churchill en Moammar Gaddafi, bijvoorbeeld.
Sovjet Unie, Rode Khmer wellicht?
Oud 29 juni 2011, 15:00   #54
Piero

Piero's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Visjnu Bekijk bericht
Dat lijkt me een valse dichotomie. Men zou het kwade bijvoorbeeld ook louter kunnen zien als de afwezigheid van het goede, zoals duisternis de afwezigheid van licht is. In dat geval stelt de vraag zich niet wat er de bron van zou kunnen zijn of wie het geschapen heeft.

Pijn en verleiding worden vaak als kwade dingen aanzien. Het is daarom verleidelijk om zich het kwade voor te stellen als een extern iets dat ons overkomt, maar eigenlijk gaat het hier gewoon om signalen zonder intrinsiek kwaadaardige eigenschappen. Zo is het waarnemen van fysieke pijn niet meer dan een evolutionair kenmerk dat ons waarschuwt wanneer we ergens aandacht aan moeten schenken. Vanuit deze optiek, zit het 'kwade' in deze dingen slechts in het feit dat het ons stoort om het 'goede' te ervaren.
Dat lijkt mij een goede opvatting.

De meest kenmerkende eigenschap van levende materie is m.i. enig besef van de eigen toestand in relatie tot de directe omgeving. Dat besef zit in het bewustzijn van een levend organisme. Daarbij streeft het organisme naar deling of voortplanting en beheersing van zijn omgeving. Dat streven is voor het organisme het goede en alles wat dat streven belemmert, zij het natuurkrachten of andere organismen, is het kwade.
Oud 29 juni 2011, 15:42   #55
respublica
Minister

Standaard

Citaat:
Dat lijkt mij een goede opvatting.

De meest kenmerkende eigenschap van levende materie is m.i. enig besef van de eigen toestand in relatie tot de directe omgeving. Dat besef zit in het bewustzijn van een levend organisme. Daarbij streeft het organisme naar deling of voortplanting en beheersing van zijn omgeving. Dat streven is voor het organisme het goede en alles wat dat streven belemmert, zij het natuurkrachten of andere organismen, is het kwade.
En dat is volgens jou moraliteit?
Trouwens, de moderne mens is meer dan voortplanting of beheersing van zijn omgeving!
respublica is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 juni 2011, 15:53   #56
Piero

Piero's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door respublica Bekijk bericht
En dat is volgens jou moraliteit?
Trouwens, de moderne mens is meer dan voortplanting of beheersing van zijn omgeving!
Nee, dat noem ik geen moraliteit omdat het geen sociale betekenis heeft. Ook de antieke mens is meer dan dat. De Ilias van Homerus verhaalt al over de grootste morele problemen zoals liefde, haat, rechtvaardigheid, moed, lafheid en trouw en heeft zijn waarde nooit verloren.
Oud 29 juni 2011, 16:57   #57
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Volgens mij is de opvatting dat God goed is een joodse uitvinding en christenen hebben die opvatting klakkeloos overgenomen. Maar deze opvatting is niet de oudste opvatting over God. Ze hangt samen met het geloof in een Almachtige God en schepper die alles met een bedoeling heeft geschapen.

Natuurvolken kennen echter een nogal vijandige godenwereld. Zij zijn hun hele leven druk met het gunstig stemmen van goden die wonen in rotsen, bomen, wateren en dieren. Ook de Grieken kenden goden die niets menselijks vreemd waren. Ze roofden en bedrogen en moorden en neukten er op los.

Het doel van de God-is-goed-doctrine is natuurlijk om de mens te onderwerpen aan de zogenaamde goddelijke beginselen en wetten omdat de volmaakt zouden zijn en omdat ze een mooi hiernamaals garanderen. Voor het huidige leven garanderen ze niets, want lijden wordt niet uitgesloten. Gelovigen worden ook aangespoord om moreel aan God gelijk te zijn. Deze wetten maken mensen m.i. tot halve zachte wezens die zich nauwelijks kunnen verdedigen, tenzij ze natuurlijk op listige wijze de hand lichten met Gods geboden.

Zie eventueel: http://godisgoed.nl/

Wat vindt u zinvoller of nuttiger: de opvatting 'God is goed' of 'God is slecht', of heeft u een meer genuanceerde opvatting?
Aan de tsnunami' s en andere wereldwijde natuurrampen zo te zien, is God toch niet zo goed, neen.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 juni 2011, 17:30   #58
Distel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik had toch al een hint gegeven Distel:

Sovjet Unie, Rode Khmer wellicht?
Pol Pot, akkoord.

Eisenhower en Churchill: huh? Mogelijk verwijs je onrechtstraaks naar hitler, die gelovig was?

Khadaffi die islamiet is?

Stalin?

"Reeds sinds 1929 werden de kerken, de islam en andere godsdiensten meedogenloos vervolgd. Stalin, een voormalig seminarist, had zich in zijn privé-uitspraken echter nooit kleinerend uitgelaten over de kerk, maar omdat hij zich alleenheerser achtte, duldde hij geen god naast zich. Het marxisme-leninisme gaf hem de theoretische basis om de godsdienst in het algemeen te vervolgen. Daarvoor in de plaats kwam een persoonsverheerlijking met religieuze trekken. Op schilderijen werd Stalin afgebeeld als een Christus. Op één van die schilderijen bevindt de Leider (of 'Grote Baas') zich tussen twaalf aanhangers rond een tafel, een duidelijke verwijzing naar het Laatste Avondmaal van Jezus"

http://nl.wikipedia.org/wiki/Jozef_Stalin

Sorry, ik vind het maar een magere oogst.
Oud 29 juni 2011, 17:38   #59
Fons Wuyts
Vreemdeling

Fons Wuyts's schermafbeelding

Standaard God is alles wat we niet kennen, als dat slecht zou zijn kunnen we beter stoppen

Citaat:
Volgens mij is de opvatting dat God goed is een joodse uitvinding en christenen hebben die opvatting klakkeloos overgenomen. Maar deze opvatting is niet de oudste opvatting over God. Ze hangt samen met het geloof in een Almachtige God en schepper die alles met een bedoeling heeft geschapen.

Natuurvolken kennen echter een nogal vijandige godenwereld. Zij zijn hun hele leven druk met het gunstig stemmen van goden die wonen in rotsen, bomen, wateren en dieren. Ook de Grieken kenden goden die niets menselijks vreemd waren. Ze roofden en bedrogen en moorden en neukten er op los.

Het doel van de God-is-goed-doctrine is natuurlijk om de mens te onderwerpen aan de zogenaamde goddelijke beginselen en wetten omdat de volmaakt zouden zijn en omdat ze een mooi hiernamaals garanderen. Voor het huidige leven garanderen ze niets, want lijden wordt niet uitgesloten. Gelovigen worden ook aangespoord om moreel aan God gelijk te zijn. Deze wetten maken mensen m.i. tot halve zachte wezens die zich nauwelijks kunnen verdedigen, tenzij ze natuurlijk op listige wijze de hand lichten met Gods geboden.

Zie eventueel: http://godisgoed.nl/

Wat vindt u zinvoller of nuttiger: de opvatting 'God is goed' of 'God is slecht', of heeft u een meer genuanceerde opvatting?
Fons Wuyts is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 juni 2011, 19:27   #60
Another Jack
Banneling

Standaard

En wa wilde nèè eigelijk zegge, Wuts?
Another Jack is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:08.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be